REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Klient uczestniczący w konkursie organizowanym przez firmę płaci 10-proc. podatek od wartości wygranej.


Firmy, by zwiększyć sprzedaż, uatrakcyjniają oferowane przez siebie produkty czy usługi dodatkowymi nagrodami. Często organizują konkursy lub prowadzą sprzedaż premiową. Dla klienta obie te formy mogą skutkować obowiązkami podatkowymi. W efekcie zamiast zachęcić, klienta można skutecznie odstraszyć.


Dodatkowe korzyści


Zasady uczestnictwa w konkursie są szczegółowo opisywane w regulaminie konkursu opracowanym przez organizatora. Najczęściej są tam zapisy, że spośród klientów, którzy nabędą określony towar lub usługę w okresie trwania konkursu, zostanie wylosowana jedna lub kilka osób, które otrzymają nagrodę. Ze sprzedażą premiową mamy natomiast do czynienia wtedy, gdy zakup określonego towaru lub usługi łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowej korzyści. Jest to uatrakcyjnienie sprzedaży za pomocą dodatkowych upominków (nagród). Przeprowadzenie konkursu bądź sprzedaży premiowej może skutkować dla uczestnika powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na organizatora może zaś nakładać obowiązki płatnika tego podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), od uzyskanych przychodów z tytuły wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród) przyznanych w następstwie konkursu lub sprzedaży premiowej nie są pieniądze (np. sprzęt RTV, wycieczka turystyczna), uczestnik musi wpłacić organizatorowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.


Zapłaty można uniknąć


Podatnicy mogą uniknąć zapłaty zryczałtowanego 10 proc. podatku. Pozawala na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Z przepisu tego wynika, że jeśli jednorazowa wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie przekracza 760 zł, jest zwolniona ze zryczałtowanego podatku. Jeżeli natomiast wartość przekracza 760 zł, podatek płaci się od całości wygranej, a nie, jak niektórzy mylnie sądzą, jedynie od nadwyżki.

Znacznie więcej warunków należy spełnić, by skorzystać ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród w konkursie. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach:

- organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), co oznacza, że emisja np. w internecie nie uprawnia do zwolnienia,

- z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (inne dziedziny konkursu nie uprawniają do zwolnienia),

- jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł.


Organizator odliczy koszty


Ponoszone przez organizatora wydatki związane z przeprowadzeniem konkursu lub sprzedaży premiowej (nagrody, ogłoszenia) stanowić będą podatkowy koszt uzyskania przychodu. Spełniona jest bowiem przesłanka związku przyczynowo-skutkowego między tymi wydatkami a uzyskanym przychodem, wynikająca z treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Decyduje cel konkursu


O kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje cel konkursu czy sprzedaży premiowej, tj. uatrakcyjnienie, a przez to zwiększenie sprzedaży oferowanych przez organizatora produktów lub usług, co niewątpliwie przekłada się na wielkość przychodów.

Omówione zasady nie będą miały zastosowania, gdy nagrodzonym uczestnikiem konkursu będzie nie osoba fizyczna, lecz podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W takiej sytuacji na organizatorze konkursu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika podatku dochodowego. Wartość nagrody będzie stanowiła dla tej firmy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, z którego powinna się samodzielnie rozliczyć, wykazują go w swoich księgach podatkowych.


OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

Organizator konkursu lub sprzedaży premiowej jest obowiązany jako płatnik, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek, przekazać go do urzędu skarbowego właściwego według siedziby bądź miejsca zamieszkania płatnika. Wprawdzie nie ma obowiązku sporządzania miesięcznych deklaracji PIT-8A, niemniej jednak płatnik ma obowiązek przesłać do właściwego według swojej siedziby bądź miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.


Radosław Knapik

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA