REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nagrody jest podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Knapik

REKLAMA

Klient uczestniczący w konkursie organizowanym przez firmę płaci 10-proc. podatek od wartości wygranej.


Firmy, by zwiększyć sprzedaż, uatrakcyjniają oferowane przez siebie produkty czy usługi dodatkowymi nagrodami. Często organizują konkursy lub prowadzą sprzedaż premiową. Dla klienta obie te formy mogą skutkować obowiązkami podatkowymi. W efekcie zamiast zachęcić, klienta można skutecznie odstraszyć.


Dodatkowe korzyści


Zasady uczestnictwa w konkursie są szczegółowo opisywane w regulaminie konkursu opracowanym przez organizatora. Najczęściej są tam zapisy, że spośród klientów, którzy nabędą określony towar lub usługę w okresie trwania konkursu, zostanie wylosowana jedna lub kilka osób, które otrzymają nagrodę. Ze sprzedażą premiową mamy natomiast do czynienia wtedy, gdy zakup określonego towaru lub usługi łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowej korzyści. Jest to uatrakcyjnienie sprzedaży za pomocą dodatkowych upominków (nagród). Przeprowadzenie konkursu bądź sprzedaży premiowej może skutkować dla uczestnika powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na organizatora może zaś nakładać obowiązki płatnika tego podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), od uzyskanych przychodów z tytuły wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród) przyznanych w następstwie konkursu lub sprzedaży premiowej nie są pieniądze (np. sprzęt RTV, wycieczka turystyczna), uczestnik musi wpłacić organizatorowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.


Zapłaty można uniknąć


Podatnicy mogą uniknąć zapłaty zryczałtowanego 10 proc. podatku. Pozawala na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Z przepisu tego wynika, że jeśli jednorazowa wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie przekracza 760 zł, jest zwolniona ze zryczałtowanego podatku. Jeżeli natomiast wartość przekracza 760 zł, podatek płaci się od całości wygranej, a nie, jak niektórzy mylnie sądzą, jedynie od nadwyżki.

Znacznie więcej warunków należy spełnić, by skorzystać ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród w konkursie. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach:

- organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), co oznacza, że emisja np. w internecie nie uprawnia do zwolnienia,

- z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (inne dziedziny konkursu nie uprawniają do zwolnienia),

- jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł.


Organizator odliczy koszty


Ponoszone przez organizatora wydatki związane z przeprowadzeniem konkursu lub sprzedaży premiowej (nagrody, ogłoszenia) stanowić będą podatkowy koszt uzyskania przychodu. Spełniona jest bowiem przesłanka związku przyczynowo-skutkowego między tymi wydatkami a uzyskanym przychodem, wynikająca z treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Decyduje cel konkursu


O kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje cel konkursu czy sprzedaży premiowej, tj. uatrakcyjnienie, a przez to zwiększenie sprzedaży oferowanych przez organizatora produktów lub usług, co niewątpliwie przekłada się na wielkość przychodów.

Omówione zasady nie będą miały zastosowania, gdy nagrodzonym uczestnikiem konkursu będzie nie osoba fizyczna, lecz podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W takiej sytuacji na organizatorze konkursu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika podatku dochodowego. Wartość nagrody będzie stanowiła dla tej firmy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, z którego powinna się samodzielnie rozliczyć, wykazują go w swoich księgach podatkowych.


OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

Organizator konkursu lub sprzedaży premiowej jest obowiązany jako płatnik, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek, przekazać go do urzędu skarbowego właściwego według siedziby bądź miejsca zamieszkania płatnika. Wprawdzie nie ma obowiązku sporządzania miesięcznych deklaracji PIT-8A, niemniej jednak płatnik ma obowiązek przesłać do właściwego według swojej siedziby bądź miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.


Radosław Knapik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA