REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nagrody jest podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Knapik

REKLAMA

Klient uczestniczący w konkursie organizowanym przez firmę płaci 10-proc. podatek od wartości wygranej.


Firmy, by zwiększyć sprzedaż, uatrakcyjniają oferowane przez siebie produkty czy usługi dodatkowymi nagrodami. Często organizują konkursy lub prowadzą sprzedaż premiową. Dla klienta obie te formy mogą skutkować obowiązkami podatkowymi. W efekcie zamiast zachęcić, klienta można skutecznie odstraszyć.


Dodatkowe korzyści


Zasady uczestnictwa w konkursie są szczegółowo opisywane w regulaminie konkursu opracowanym przez organizatora. Najczęściej są tam zapisy, że spośród klientów, którzy nabędą określony towar lub usługę w okresie trwania konkursu, zostanie wylosowana jedna lub kilka osób, które otrzymają nagrodę. Ze sprzedażą premiową mamy natomiast do czynienia wtedy, gdy zakup określonego towaru lub usługi łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowej korzyści. Jest to uatrakcyjnienie sprzedaży za pomocą dodatkowych upominków (nagród). Przeprowadzenie konkursu bądź sprzedaży premiowej może skutkować dla uczestnika powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na organizatora może zaś nakładać obowiązki płatnika tego podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), od uzyskanych przychodów z tytuły wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród) przyznanych w następstwie konkursu lub sprzedaży premiowej nie są pieniądze (np. sprzęt RTV, wycieczka turystyczna), uczestnik musi wpłacić organizatorowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.


Zapłaty można uniknąć


Podatnicy mogą uniknąć zapłaty zryczałtowanego 10 proc. podatku. Pozawala na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Z przepisu tego wynika, że jeśli jednorazowa wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie przekracza 760 zł, jest zwolniona ze zryczałtowanego podatku. Jeżeli natomiast wartość przekracza 760 zł, podatek płaci się od całości wygranej, a nie, jak niektórzy mylnie sądzą, jedynie od nadwyżki.

Znacznie więcej warunków należy spełnić, by skorzystać ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród w konkursie. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach:

- organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), co oznacza, że emisja np. w internecie nie uprawnia do zwolnienia,

- z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (inne dziedziny konkursu nie uprawniają do zwolnienia),

- jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł.


Organizator odliczy koszty


Ponoszone przez organizatora wydatki związane z przeprowadzeniem konkursu lub sprzedaży premiowej (nagrody, ogłoszenia) stanowić będą podatkowy koszt uzyskania przychodu. Spełniona jest bowiem przesłanka związku przyczynowo-skutkowego między tymi wydatkami a uzyskanym przychodem, wynikająca z treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Decyduje cel konkursu


O kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje cel konkursu czy sprzedaży premiowej, tj. uatrakcyjnienie, a przez to zwiększenie sprzedaży oferowanych przez organizatora produktów lub usług, co niewątpliwie przekłada się na wielkość przychodów.

Omówione zasady nie będą miały zastosowania, gdy nagrodzonym uczestnikiem konkursu będzie nie osoba fizyczna, lecz podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W takiej sytuacji na organizatorze konkursu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika podatku dochodowego. Wartość nagrody będzie stanowiła dla tej firmy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, z którego powinna się samodzielnie rozliczyć, wykazują go w swoich księgach podatkowych.


OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

Organizator konkursu lub sprzedaży premiowej jest obowiązany jako płatnik, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek, przekazać go do urzędu skarbowego właściwego według siedziby bądź miejsca zamieszkania płatnika. Wprawdzie nie ma obowiązku sporządzania miesięcznych deklaracji PIT-8A, niemniej jednak płatnik ma obowiązek przesłać do właściwego według swojej siedziby bądź miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.


Radosław Knapik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA