REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nagrody jest podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Knapik

REKLAMA

Klient uczestniczący w konkursie organizowanym przez firmę płaci 10-proc. podatek od wartości wygranej.


Firmy, by zwiększyć sprzedaż, uatrakcyjniają oferowane przez siebie produkty czy usługi dodatkowymi nagrodami. Często organizują konkursy lub prowadzą sprzedaż premiową. Dla klienta obie te formy mogą skutkować obowiązkami podatkowymi. W efekcie zamiast zachęcić, klienta można skutecznie odstraszyć.


Dodatkowe korzyści


Zasady uczestnictwa w konkursie są szczegółowo opisywane w regulaminie konkursu opracowanym przez organizatora. Najczęściej są tam zapisy, że spośród klientów, którzy nabędą określony towar lub usługę w okresie trwania konkursu, zostanie wylosowana jedna lub kilka osób, które otrzymają nagrodę. Ze sprzedażą premiową mamy natomiast do czynienia wtedy, gdy zakup określonego towaru lub usługi łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowej korzyści. Jest to uatrakcyjnienie sprzedaży za pomocą dodatkowych upominków (nagród). Przeprowadzenie konkursu bądź sprzedaży premiowej może skutkować dla uczestnika powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na organizatora może zaś nakładać obowiązki płatnika tego podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), od uzyskanych przychodów z tytuły wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród) przyznanych w następstwie konkursu lub sprzedaży premiowej nie są pieniądze (np. sprzęt RTV, wycieczka turystyczna), uczestnik musi wpłacić organizatorowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.


Zapłaty można uniknąć


Podatnicy mogą uniknąć zapłaty zryczałtowanego 10 proc. podatku. Pozawala na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Z przepisu tego wynika, że jeśli jednorazowa wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie przekracza 760 zł, jest zwolniona ze zryczałtowanego podatku. Jeżeli natomiast wartość przekracza 760 zł, podatek płaci się od całości wygranej, a nie, jak niektórzy mylnie sądzą, jedynie od nadwyżki.

Znacznie więcej warunków należy spełnić, by skorzystać ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród w konkursie. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach:

- organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), co oznacza, że emisja np. w internecie nie uprawnia do zwolnienia,

- z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (inne dziedziny konkursu nie uprawniają do zwolnienia),

- jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł.


Organizator odliczy koszty


Ponoszone przez organizatora wydatki związane z przeprowadzeniem konkursu lub sprzedaży premiowej (nagrody, ogłoszenia) stanowić będą podatkowy koszt uzyskania przychodu. Spełniona jest bowiem przesłanka związku przyczynowo-skutkowego między tymi wydatkami a uzyskanym przychodem, wynikająca z treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Decyduje cel konkursu


O kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje cel konkursu czy sprzedaży premiowej, tj. uatrakcyjnienie, a przez to zwiększenie sprzedaży oferowanych przez organizatora produktów lub usług, co niewątpliwie przekłada się na wielkość przychodów.

Omówione zasady nie będą miały zastosowania, gdy nagrodzonym uczestnikiem konkursu będzie nie osoba fizyczna, lecz podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W takiej sytuacji na organizatorze konkursu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika podatku dochodowego. Wartość nagrody będzie stanowiła dla tej firmy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, z którego powinna się samodzielnie rozliczyć, wykazują go w swoich księgach podatkowych.


OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

Organizator konkursu lub sprzedaży premiowej jest obowiązany jako płatnik, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek, przekazać go do urzędu skarbowego właściwego według siedziby bądź miejsca zamieszkania płatnika. Wprawdzie nie ma obowiązku sporządzania miesięcznych deklaracji PIT-8A, niemniej jednak płatnik ma obowiązek przesłać do właściwego według swojej siedziby bądź miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.


Radosław Knapik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA