REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Klient uczestniczący w konkursie organizowanym przez firmę płaci 10-proc. podatek od wartości wygranej.


Firmy, by zwiększyć sprzedaż, uatrakcyjniają oferowane przez siebie produkty czy usługi dodatkowymi nagrodami. Często organizują konkursy lub prowadzą sprzedaż premiową. Dla klienta obie te formy mogą skutkować obowiązkami podatkowymi. W efekcie zamiast zachęcić, klienta można skutecznie odstraszyć.


Dodatkowe korzyści


Zasady uczestnictwa w konkursie są szczegółowo opisywane w regulaminie konkursu opracowanym przez organizatora. Najczęściej są tam zapisy, że spośród klientów, którzy nabędą określony towar lub usługę w okresie trwania konkursu, zostanie wylosowana jedna lub kilka osób, które otrzymają nagrodę. Ze sprzedażą premiową mamy natomiast do czynienia wtedy, gdy zakup określonego towaru lub usługi łączy się z uzyskaniem przez nabywcę dodatkowej korzyści. Jest to uatrakcyjnienie sprzedaży za pomocą dodatkowych upominków (nagród). Przeprowadzenie konkursu bądź sprzedaży premiowej może skutkować dla uczestnika powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na organizatora może zaś nakładać obowiązki płatnika tego podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.), od uzyskanych przychodów z tytuły wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród) przyznanych w następstwie konkursu lub sprzedaży premiowej nie są pieniądze (np. sprzęt RTV, wycieczka turystyczna), uczestnik musi wpłacić organizatorowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej.


Zapłaty można uniknąć


Podatnicy mogą uniknąć zapłaty zryczałtowanego 10 proc. podatku. Pozawala na to art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Z przepisu tego wynika, że jeśli jednorazowa wartość nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie przekracza 760 zł, jest zwolniona ze zryczałtowanego podatku. Jeżeli natomiast wartość przekracza 760 zł, podatek płaci się od całości wygranej, a nie, jak niektórzy mylnie sądzą, jedynie od nadwyżki.

Znacznie więcej warunków należy spełnić, by skorzystać ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do nagród w konkursie. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach:

- organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), co oznacza, że emisja np. w internecie nie uprawnia do zwolnienia,

- z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (inne dziedziny konkursu nie uprawniają do zwolnienia),

- jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł.


Organizator odliczy koszty


Ponoszone przez organizatora wydatki związane z przeprowadzeniem konkursu lub sprzedaży premiowej (nagrody, ogłoszenia) stanowić będą podatkowy koszt uzyskania przychodu. Spełniona jest bowiem przesłanka związku przyczynowo-skutkowego między tymi wydatkami a uzyskanym przychodem, wynikająca z treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Decyduje cel konkursu


O kwalifikacji wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje cel konkursu czy sprzedaży premiowej, tj. uatrakcyjnienie, a przez to zwiększenie sprzedaży oferowanych przez organizatora produktów lub usług, co niewątpliwie przekłada się na wielkość przychodów.

Omówione zasady nie będą miały zastosowania, gdy nagrodzonym uczestnikiem konkursu będzie nie osoba fizyczna, lecz podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W takiej sytuacji na organizatorze konkursu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika podatku dochodowego. Wartość nagrody będzie stanowiła dla tej firmy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, z którego powinna się samodzielnie rozliczyć, wykazują go w swoich księgach podatkowych.


OBOWIĄZKI ORGANIZATORA

Organizator konkursu lub sprzedaży premiowej jest obowiązany jako płatnik, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek, przekazać go do urzędu skarbowego właściwego według siedziby bądź miejsca zamieszkania płatnika. Wprawdzie nie ma obowiązku sporządzania miesięcznych deklaracji PIT-8A, niemniej jednak płatnik ma obowiązek przesłać do właściwego według swojej siedziby bądź miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.


Radosław Knapik

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA