REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast wpłat dla klubu stypendia dla zawodników

Aleksandra Tarka
Marcin Musiał

REKLAMA

Samorządy mają problem ze wsparciem sportu kwalifikowanego. Uchwały gmin o dofinansowaniu klubów kwestionują regionalne izby obrachunkowe. Ministerstwo deklaruje, że problem zostanie rozwiązany w nowej ustawie.


Samorządy terytorialne, które próbują dofinansować lokalne kluby sportowe na podstawie ustawy o sporcie kwalifikowanym, napotykają przeszkody nie do pokonania. Ich uchwały kwestionują zarówno regionalne izby obrachunkowe, jak i sądy administracyjne. Ułomna ustawa pozwala jedynie na fundowanie stypendiów sportowcom. Problem w tym, że gdy klub zostanie zlikwidowany, stypendiów nie ma komu przyznawać.


Pieniądze nie dla klubów


Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz.U. z 2005 r. nr 155, poz. 1298 z późn. zm.) ma na celu wsparcie rozwoju sportu, zwłaszcza kwalifikowanego. Określa m.in. zadania organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w zakresie organizacji uprawiania sportu kwalifikowanego i współzawodnictwa sportowego. Artykuł 2 ust. 2 umożliwia samorządom wspieranie, w tym finansowe rozwoju aktywności człowieka związanej z uczestnictwem we współzawodnictwie sportowym, organizowanym lub prowadzonym w określonej dyscyplinie przez polski związek sportowy lub podmioty działające z jego upoważnienia. W praktyce gminy na podstawie tego przepisu nie mogą udzielić pomocy klubom i organizacjom sportowym. Mają co najwyżej prawo fundować zawodnikom stypendia za wybitne osiągnięcia sportowe.


Niekorzystny wyrok


Sprawę możliwości udzielenia przez gminę dotacji dla klubu przesądził ostatni wyrok NSA (sygn. akt IIGSK 365/06). Sąd oddalił kasację rady Gliwic. W grudniu 2005 r. podjęła ona uchwałę o udzieleniu wsparcia dla sportu kwalifikowanego poprzez dotacje dla profesjonalnych klubów sportowych. Ich wielkość miała zależeć od dyscypliny sportu i poziomu rozgrywek. Zastrzeżenia do takiego zadysponowania publicznymi pieniędzmi miała jednak Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach. Uchwałę unieważnił Wojewódzki Sąd Administracyjny, do którego została skierowana sprawa. W ocenie sądu prawo samorządu w zakresie finansowego wspierania sportu kwalifikowanego zostało ograniczone do możliwości przyznawania stypendiów sportowych oraz nagród i wyróżnień zawodnikom, którzy osiągnęli dobre wyniki sportowe (co jasno wynika z ustawy).

Sprawa ostatecznie trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd stwierdził, że art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie kwalifikowanym nie jest samoistną podstawą do ustanowienia dotacji. Otwiera możliwość wspierania przez samorząd sportu kwalifikowanego, co nie oznacza, że gminy są wyłączone w tym zakresie spod rygorów ustaw o samorządzie gminnym i finansach publicznych.


Wątpliwe wsparcie


Henryk Kuśmierek, szef wydziału kultury i sportu z urzędu miasta w Koninie, mówi, że zakaz przekazywania pieniędzy klubom może niekorzystnie wpłynąć na promocję sportu.

- Klubowi sportowemu, który stracił sponsora, grozi likwidacja. Dofinansowanie z budżetu gminy może okazać się dla niego jedynym ratunkiem. Na szczęście stanowiska RIO nie są jednolite - mówi Henryk Kuśmierek.

Rada Konina miała więcej szczęścia od Gliwic. Jej uchwała o dofinansowaniu jednego z klubów nie została zakwestionowana przez izbę.

Co prawda gminy mogą przekazywać pieniądze także na podstawie ustawy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie, ale i tu rodzą się problemy. Dotyczą zwłaszcza niewielkich gmin, które na realizację zadań własnych w zakresie krzewienia kultury fizycznej mają niewielkie środki.

- Aby skutecznie rozdysponować jakąś kwotę, musimy ogłosić quasi przetarg. To wiąże się z dodatkowymi kosztami, których nie da się uniknąć, np. ogłoszeń w prasie. Może okazać się, że procedury pochłoną większość pieniędzy zaplanowanych dla klubów - mówi Olga Kaczmarek, sekretarz gminy Jaraczewo w Wielkopolsce.

Dodaje, że trudności mają także małe kluby, które chcą w ten sposób otrzymać dopłaty, gdyż muszą prowadzić pełną księgowość.


Problemy usunie ustawa


Ministerstwo Sportu informuje, że dostrzega problem. Przyznaje, że intencją ustawodawcy było umożliwienie finansowania bieżącej działalności klubów sportowych w zakresie sportu kwalifikowanego, jednak sądy inaczej interpretują przepisy.

- W projekcie prawa sportowego znajdą się przepisy jednoznacznie rozstrzygające tę kwestię - deklaruje Katarzyna Doraczyńska, rzecznik prasowy Ministerstwa Sportu. Na razie ministerstwo pracuje nad projektem ustawy.

Póki co resort tłumaczy, że art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie kwalifikowanym ma charakter ogólnego upoważnienia do wspierania sportu kwalifikowanego. Finansowanie klubów może się odbywać wyłącznie na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych, ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustawie o samorządzie gminnym.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Sportu powinno jak najszybciej zmienić przepisy po to, by umożliwić jednostkom samorządu terytorialnego udzielanie dotacji z budżetu na kluby, na zasadach określonych w uchwałach rad.


Marcin MusiaŁ

Aleksandra Tarka

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA