REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasadami odliczania VAT może zająć się ETS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przepisy ograniczają prawo odliczania VAT przy kupnie lub leasingu samochodów. Takie rozwiązanie nie znajduje uzasadnienia i narusza przepisy Dyrektywy VAT. Jeśli polskie regulacje nie zostaną uchylone, to sprawa może trafić do ETS.


ZMIANA PRAWA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług. Projektem zajmuje się obecnie sejmowa podkomisja. Nowela zawiera wiele zmian. Żadna jednak nie dotyczy odliczania podatku naliczonego przy kupnie lub leasingu samochodów osobowych. Tymczasem ograniczenia w odliczaniu VAT od kupna lub leasingu samochodów, jakie obowiązują w Polsce mogą zostać uznane przez władze unijne za niezgodne z prawem wspólnotowym.


Podobną sprawą - dotyczącą np. Włoch - zajmował się w październiku 2006 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości. ETS uznał, że włoskie ograniczenia są niezgodne z Dyrektywą VAT. Jeśli nie zmienimy regulacji dotyczących prawa do odliczania podatku naliczonego przy kupnie lub leasingu samochodów osobowych, możemy podzielić los Włochów.


Do odliczenia tylko część...


Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przewiduje, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów do odliczenia, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 tys. zł.


- Ograniczenia w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług leasingu samochodów osobowych (60 proc., lecz nie więcej niż 6 tys. zł) są powszechnie uznawane za niezgodne z art. 17 (6) VI Dyrektywy (zastąpionej nową Dyrektywą VAT obowiązującą od 1 stycznia 2007 r.) - wskazała Ewa Bujalska, doradca podatkowy w kancelarii White & Case.


...niezgodna z prawem UE


Ograniczenia w odliczaniu VAT są niezgodne z prawe unijnym. Wielokrotnie wypowiadał się w tej kwestii ETS. Potwierdzeniem tego jest zacytowany już wyrok w sprawie Włoch. Włoski fiskus odmawiał przedsiębiorstwom zwrotu VAT za zakup samochodów i paliw.


W innych orzeczeniach Trybunał wskazywał - jak podkreśliła Ewa Bujalska - że jeżeli przepisy krajowe ograniczyły zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego już po przystąpieniu do Unii Europejskiej, to takie działalnie narusza przepisy wspólnotowe.


- Na poziomie państw członkowskich Unii tylko Rada Europejska jest władna sformułować nową listę wyłączeń od prawa do odliczenia, a państwo członkowskie może ewentualnie utrzymać ograniczenia istniejące przed przystąpieniem do Unii, tzw. klauzula stałości - argumentowała nasza rozmówczyni.


Uzasadnienie tylko fiskalne


Dyskusje na temat ograniczeń odliczania podatku od towarów i usług przy nabyciu lub leasingu samochodów skupiają się wokół często zmienianych i skomplikowanych definicji samochodu osobowego. W związku z tym - jak uważa Marcin Panek, doradca podatkowy w kancelarii White & Case - z pola widzenia tracimy gospodarczy sens utrzymywania takich ograniczeń.


- W swych założeniach VAT powinien być neutralny dla podatników oraz nie powinien być sam w sobie elementem cenotwórczym. Oba te założenia w przypadku odliczania VAT przy kupnie lub leasingu aut osobowych nie są spełnione - podkreślił Marcin Panek.


Według niego, trzeba jasno powiedzieć - nie ma żadnego (poza fiskalnym) uzasadnienia dla utrzymywania omawianych regulacji. Prawo podatnika do odliczenia VAT związanego z zakupem/leasingiem samochodów powinno być pełne, o ile tylko samochód jest używany dla działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl



OPINIE


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Marcin Panek, doradca podatkowy w kancelarii White & Case


Ograniczenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupie i leasingu samochodów osobowych stanowi naruszenie zasady neutralności tego podatku. Przedsiębiorcy, których działalność jest opodatkowana VAT, powinni mieć możliwość uwolnienia się od ciężaru VAT płaconego przy dokonywaniu zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością. Ponadto ponosząc zwiększony koszt w postaci nieodliczonego VAT, przedsiębiorcy są zmuszeni podnieść ceny swych produktów, przerzucając ten koszt na finalnego odbiorcę (konsumenta). W tym zakresie podatek od towarów i usług ma charakter cenotwórczy, co zbliża go do dawno zarzuconego podatku obrotowego.



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ewa Bujalska, doradca podatkowy w kancelarii White & Case


Wszystkie rygorystyczne regulacje w zakresie prawa do odliczenia VAT przy kupnie lub leasingu samochodów wprowadzone w Polsce po 1 maja 2004 r. należy uznać za niezgodne z Dyrektywą VAT. Mankamentem obecnej regulacji jest również to, że poprzez wprowadzenie definicji podatku naliczonego dla potrzeb leasingu aut osobowych lub innych pojazdów dopuszczalne są dwie różne interpretacje co do tego, czy VAT naliczony w części, w której nie stanowi podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 7 ustawy o VAT, może stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych. Jest to kolejny wyraz niespójnego i nieprecyzyjnego prawa, które należałoby jak najszybciej uchylić.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA