REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasadami odliczania VAT może zająć się ETS

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przepisy ograniczają prawo odliczania VAT przy kupnie lub leasingu samochodów. Takie rozwiązanie nie znajduje uzasadnienia i narusza przepisy Dyrektywy VAT. Jeśli polskie regulacje nie zostaną uchylone, to sprawa może trafić do ETS.


ZMIANA PRAWA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług. Projektem zajmuje się obecnie sejmowa podkomisja. Nowela zawiera wiele zmian. Żadna jednak nie dotyczy odliczania podatku naliczonego przy kupnie lub leasingu samochodów osobowych. Tymczasem ograniczenia w odliczaniu VAT od kupna lub leasingu samochodów, jakie obowiązują w Polsce mogą zostać uznane przez władze unijne za niezgodne z prawem wspólnotowym.


Podobną sprawą - dotyczącą np. Włoch - zajmował się w październiku 2006 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości. ETS uznał, że włoskie ograniczenia są niezgodne z Dyrektywą VAT. Jeśli nie zmienimy regulacji dotyczących prawa do odliczania podatku naliczonego przy kupnie lub leasingu samochodów osobowych, możemy podzielić los Włochów.


Do odliczenia tylko część...


Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przewiduje, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów do odliczenia, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 tys. zł.


- Ograniczenia w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług leasingu samochodów osobowych (60 proc., lecz nie więcej niż 6 tys. zł) są powszechnie uznawane za niezgodne z art. 17 (6) VI Dyrektywy (zastąpionej nową Dyrektywą VAT obowiązującą od 1 stycznia 2007 r.) - wskazała Ewa Bujalska, doradca podatkowy w kancelarii White & Case.


...niezgodna z prawem UE


Ograniczenia w odliczaniu VAT są niezgodne z prawe unijnym. Wielokrotnie wypowiadał się w tej kwestii ETS. Potwierdzeniem tego jest zacytowany już wyrok w sprawie Włoch. Włoski fiskus odmawiał przedsiębiorstwom zwrotu VAT za zakup samochodów i paliw.


W innych orzeczeniach Trybunał wskazywał - jak podkreśliła Ewa Bujalska - że jeżeli przepisy krajowe ograniczyły zakres prawa do odliczenia VAT naliczonego już po przystąpieniu do Unii Europejskiej, to takie działalnie narusza przepisy wspólnotowe.


- Na poziomie państw członkowskich Unii tylko Rada Europejska jest władna sformułować nową listę wyłączeń od prawa do odliczenia, a państwo członkowskie może ewentualnie utrzymać ograniczenia istniejące przed przystąpieniem do Unii, tzw. klauzula stałości - argumentowała nasza rozmówczyni.


Uzasadnienie tylko fiskalne


Dyskusje na temat ograniczeń odliczania podatku od towarów i usług przy nabyciu lub leasingu samochodów skupiają się wokół często zmienianych i skomplikowanych definicji samochodu osobowego. W związku z tym - jak uważa Marcin Panek, doradca podatkowy w kancelarii White & Case - z pola widzenia tracimy gospodarczy sens utrzymywania takich ograniczeń.


- W swych założeniach VAT powinien być neutralny dla podatników oraz nie powinien być sam w sobie elementem cenotwórczym. Oba te założenia w przypadku odliczania VAT przy kupnie lub leasingu aut osobowych nie są spełnione - podkreślił Marcin Panek.


Według niego, trzeba jasno powiedzieć - nie ma żadnego (poza fiskalnym) uzasadnienia dla utrzymywania omawianych regulacji. Prawo podatnika do odliczenia VAT związanego z zakupem/leasingiem samochodów powinno być pełne, o ile tylko samochód jest używany dla działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl



OPINIE


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Marcin Panek, doradca podatkowy w kancelarii White & Case


Ograniczenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupie i leasingu samochodów osobowych stanowi naruszenie zasady neutralności tego podatku. Przedsiębiorcy, których działalność jest opodatkowana VAT, powinni mieć możliwość uwolnienia się od ciężaru VAT płaconego przy dokonywaniu zakupów towarów i usług związanych z tą działalnością. Ponadto ponosząc zwiększony koszt w postaci nieodliczonego VAT, przedsiębiorcy są zmuszeni podnieść ceny swych produktów, przerzucając ten koszt na finalnego odbiorcę (konsumenta). W tym zakresie podatek od towarów i usług ma charakter cenotwórczy, co zbliża go do dawno zarzuconego podatku obrotowego.



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ewa Bujalska, doradca podatkowy w kancelarii White & Case


Wszystkie rygorystyczne regulacje w zakresie prawa do odliczenia VAT przy kupnie lub leasingu samochodów wprowadzone w Polsce po 1 maja 2004 r. należy uznać za niezgodne z Dyrektywą VAT. Mankamentem obecnej regulacji jest również to, że poprzez wprowadzenie definicji podatku naliczonego dla potrzeb leasingu aut osobowych lub innych pojazdów dopuszczalne są dwie różne interpretacje co do tego, czy VAT naliczony w części, w której nie stanowi podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 7 ustawy o VAT, może stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów podatkowych. Jest to kolejny wyraz niespójnego i nieprecyzyjnego prawa, które należałoby jak najszybciej uchylić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

REKLAMA

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA