REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola fiskusa ma być transparentna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Janusz Kobeszko

REKLAMA

Zmiana ustawy o kontroli skarbowej i Ordynacji podatkowej może poprawić przejrzystość działania i jakość pracy organów kontroli skarbowej oraz podatkowych.


Instytucja ujawnienia strzeżonej dotąd ściśle tajemnicy skarbowej znalazła się niemal równolegle w ustawie o kontroli skarbowej oraz w Ordynacji podatkowej.


Upubliczniona informacja o przyczynach kontroli wpływa na zachowania podatników, którzy mogą zachować się tak, jak przedstawiany w mediach wzór. Takim wzorem dla wielu był i jest Roman Kluska, którego sprawa zakończona prawomocnymi wyrokami sądowymi, wymagała obiektywnego upublicznienia. Postępowanie kontrolne było już wtedy zakończone i w tym przypadku przeważyły argumenty z przesłanek ważnego interesu publicznego, prawa obywateli do rzetelnej informacji i jawności życia publicznego.


Przepisy konstytucji


Konstytucja w art. 51 stanowi, że nikt nie może być zobowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do ujawniania informacji dotyczących jego osoby. Władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym. Każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji zgodnie z art. 78 konstytucji. Powstaje zatem pytanie - czy prawo do zaskarżania przez podatników orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji przez organy kontroli skarbowej pozbawia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej (GIKS) uprawnienia do uchylenia tajemnicy skarbowej w przypadku niezakończenia sprawy decyzją ostateczną? I czy takie ujawnienie informacji wiąże w jakikolwiek sposób organ drugiej instancji?


Jest zbyt wcześnie, aby odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie ma jeszcze ustalonej linii orzeczniczej. Takie ujawnienie nie stanowi jednak samo przez się dodatkowego dowodu w toczącej się sprawie przed organem drugiej instancji. Decyduje tu prawo do informacji o działaniach administracji rządowej oraz do kształtowania wizerunku i wiarygodności organów kontroli skarbowej, a trudno w takich spornych przypadkach oczekiwać prawomocnego rozstrzygnięcia nawet w okresie dwóch, trzech lat. Zatem w przypadkach uznanych przez GIKS za uzasadnione przyznano mu uprawnienie do wyrażania zgody na ujawnianie informacji objętych tajemnicą skarbową.


Ujawnianie informacji


Zgoda na ujawnienie określonych informacji stanowiących tajemnicę skarbową nie będzie mogła dotyczyć informacji stanowiących tajemnicę inną niż skarbowa i objętych ochroną na podstawie odrębnych ustaw. Wyrażenie zgody będzie następowało w formie pisemnej, na uzasadniony wniosek dyrektora UKS lub dyrektora departamentu w MF, którzy będą dokonywać ujawnienia informacji stanowiących tajemnicę skarbową. Wyrażając zgodę na ujawnienie tych informacji, GIKS każdorazowo wskazywać będzie sposób udostępniania i wykorzystania ujawnianych informacji.


Miało to miejsce poza przypadkiem Romana Kluski także w drugim zastosowanym ujawnieniu sprawy - piekarza z Legnicy Waldemara Gronowskiego (GP z 20 grudnia 2006 r. pt. Fiskus ujawnia dane podatników). Przyczyną bezpośrednią tego ujawnienia było to, że stwierdzono, zdaniem MF, dezinformowanie opinii informacjami niemającymi związku ze stanem faktycznym.


Korzystanie w pełni przez podatników z art. 54. konstytucji - każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji - spowodowało po stronie organów kontroli skarbowej i organów podatkowych powstanie nowych obowiązków w dziedzinie informacji.


Ordynacja podatkowa


Analogiczną zmianę wprowadzono w art. 299b Ordynacji podatkowej, która weszła w życie 1 stycznia 2007 r., z tą różnicą, że wśród wnioskodawców o ujawnienie tajemnicy skarbowej nie wymieniono dyrektora departamentu w MF, a zgodę na ujawnienie wyraża tym razem sam minister finansów. Utrzymano przy tym zasadę (zgodnie z art. 293 Ordynacji podatkowej), że indywidualne dane zawarte w deklaracjach i innych dokumentach składanych przez podatników są objęte tajemnicą skarbową, i zasadę, że postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron tego postępowania (art. 129 Ordynacji podatkowej). Prawo dostępu do informacji objętych tajemnicą skarbową mają nadal wyłącznie podmioty i organy wymienione w art. 297-299 Ordynacji podatkowej, a przepis art. 293 Ordynacji podatkowej o zawartości danych objętych tajemnicą skarbową także nie uległ zmianie.


Zmiana ustawy o kontroli skarbowej i Ordynacji podatkowej może poprawić przejrzystość działania i jakość pracy kontroli skarbowej i organów podatkowych i mieć wpływ na rzetelność informacji dziennikarskiej.


JANUSZ KOBESZKO

doradca podatkowy współpracujący z Kancelarią Prawną Grynhoff, Woźny i Wspólnicy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA