REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie boimy się konkurencji

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Księgowi nie są w stanie zagrozić doradcom podatkowym. Ich praca się uzupełnia. Teraz konieczna jest poprawa wizerunku zawodu oraz zmiany w działaniu i organizacji korporacji.


l
Czy doradcy podatkowi obawiają się konkurencji ze strony księgowych? Jak środowisko odbiera niedawny wyrok, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że księgowi też mogą funkcjonować na rynku doradztwa?

- Doradcy nie muszą obawiać się konkurencji księgowych, ponieważ zajmujemy się nieco innymi sprawami. Oczywiście są to zbliżone zawody, ale jednak dwa odrębne, co staramy się podkreślać, m.in. poprzez pokazanie różnic w obowiązkach doradcy w związku z posiadaniem statusu zawodu zaufania publicznego i obligatoryjną przynależnością do korporacji. Nie można też nie doceniać roli doradcy podatkowego w reprezentowaniu podatników przed sądami administracyjnymi.


WYROK TK

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 22 maja 2007 r. (sygn. akt K 42/05) osoby uprawnione do prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą sporządzać zeznania i deklaracje podatkowe. Trybunał uznał, że przepisy nadające im takie uprawnienia są zgodne z konstytucją.


l
Czy myśli pan, że warto byłoby przybliżyć przedsiębiorcom, jaką rolę spełnia - wciąż mylone z księgowością - doradztwo podatkowe?

- Uważam, że taka jest też poniekąd rola korporacji - by szerzyć wiedzę o doradztwie podatkowym i o tym, co daje przedsiębiorcom współpraca z doradcami. Doradca podatkowy nie może się reklamować, jednak trzeba pamiętać, że nie mamy zakazu reklamy zawodu. Dlatego jako korporacja skupimy się na tym, by promować doradztwo podatkowe.


l
Doradcy podatkowi są z mocy ustawy zobowiązani do tego, by się dokształcać. Czy myśli pan, że uda się opracować jednolite stanowisko co do tego, w jaki sposób weryfikować wypełnianie tego obowiązku?

- W wyniku wielu dyskusji między doradcami doszliśmy do wniosku, że tej formy uściślać nie będziemy, tym bardziej że każdy doradca ma swój sposób pozyskiwania wiedzy i dlatego nie chcemy nikomu narzucać jednej metody. Jedyne, nad czym dzisiaj musimy się zastanowić, to w jaki sposób egzekwować od doradcy podatkowego wywiązywanie się z tego obowiązku. Jednym z takich pomysłów jest sporządzanie krótkiego rocznego sprawozdania doradcy podatkowego. W takim sprawozdaniu doradca opisywałby, w jaki sposób podnosi swoje kwalifikacje, w jaki sposób wywiązuje się z obowiązku ubezpieczenia i czy płaci na bieżąco składki członkowskie.


l
Obserwując środowisko doradców podatkowych, można odnieść wrażenie, że istnieją jakby dwa odrębne organizmy - korporacja i doradcy podatkowi jako tacy.

- Trudno zmusić doradców do tego, by brali czynny udział w życiu korporacji. Izba ze swojej strony robi tyle, ile może i powinna: stwarza pewne możliwości do tego, by ludzie mogli spotykać się ze sobą i wymieniać doświadczenia.


l
A osobowość prawna regionów nie byłaby oddaniem inicjatywy na dół?

- Również dzisiaj inicjatywa regionów w żaden sposób nie jest ograniczana. Gdybym twierdził inaczej - zaprzeczałbym temu, co przez cztery lata robiłem w regionie. Jeśli ktoś chce działać na rzecz doradców i realizować pewne pomysły - to droga jest otwarta i nie widzę potrzeby, by w tym celu zmieniać dotychczasowy status regionów.


l
To skąd w takim razie pomysł z osobowością prawną regionów? Jest to idea dość popularna wśród członków KIDP.

- Przypuszczam, że jego popularność bierze się stąd, że inne korporacje działają według tego modelu. Być może my również powinniśmy iść w tym kierunku, dlatego dzisiaj dużo na ten temat rozmawiamy.


l
Co by to zmieniło?

- Po pierwsze, Krajowa Rada mogłaby się zająć innymi sprawami - chociażby współpracą z Sejmem, rządem w zakresie tworzenia dobrego prawa podatkowego. To jest idea, która powinna nam przyświecać. Być może w bardziej wyraźny sposób byłby też uwidoczniony status oddziałów.


l
Jak pan ocenia pomysł z wprowadzeniem licencjonowanych doradców?

- Nie mamy żadnych oficjalnych sygnałów, że Ministerstwo Finansów pracuje nad takim pomysłem. Natomiast osobiście w ogóle nie widzę sensu tego rodzaju licencji, bo po pierwsze - gdyby takie miały powstać - po części wpisują się w istniejące licencje księgowe, a po drugie, w zakres działalności licencjonowanych prawników. Nie zapominajmy, że prawo podatkowe to część prawa.


l
Co w takim razie z wpisami warunkowymi na listę doradców podatkowych? Obecnie toczy się ponad 1 tys. postępowań o przekształcenie takiego wpisu we wpis stały. Wygląda też na to, że 1/5 świadczących usługi doradcze może zostać wyeliminowana z rynku.

- Nie możemy dokonać przekształcenia, jeśli ktoś nie spełnia wymaganych warunków, i to jest jeden z elementów dbania o to, by poziom wykonywania zawodu był wysoki.


PROBLEMY KORPORACJI

l 1,2 tys. postępowań toczy się w sprawie przekształcenia wpisu warunkowego we wpis na listę doradców podatkowych

l ponad 2,1 tys. postępowań toczy się w sprawie skreślenia z listy doradców podatkowych ze względu na upływ ośmioletniego terminu na złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu na doradcę podatkowego


l
Ale czy nie jest to problem korporacji?

- Każdy doradca musi znać prawo, a w szczególności prawo korporacyjne. Przekształcenie wpisów warunkowych we wpisy leży nie tylko w interesie korporacji, ale przede wszystkim samych zainteresowanych. Nie możemy zrobić nic więcej, niż informować o obowiązkach i konsekwencjach ich niedopełnienia - co zresztą robimy. Jeśli ktoś nie potrafi zadbać o siebie, nie będzie potrafił zadbać o klienta.


l
A co z obowiązkiem ubezpieczenia? Co należałoby zrobić, by obowiązek ten był powszechnie respektowany?

- Rada zrobiła już bardzo dużo w tym zakresie. Mamy podpisaną umowę generalną w zakresie OC. Zastanawiamy się jednak nad tym, czy obowiązkowe ubezpieczenie nie powinno być zawarte w składce członkowskiej, tak jak funkcjonuje to np. w korporacji radców prawnych. Krajowa Rada pracuje nad tym pomysłem.


l
Jak do tej pory resort finansów kilkakrotnie spotykał się z Radą. Jak na co dzień wygląda państwa współpraca z Ministerstwem Finansów?

- Niestety, nie przypominam sobie w historii naszej korporacji dobrych roboczych stosunków z Ministerstwem Finansów. Na pewno jednym z moich celów będzie poprawa tych stosunków i zbliżenie się do resortu finansów, po to by mieć czynny udział w tworzeniu dobrego prawa. Ideałem byłoby stworzenie roboczych zespołów ze specjalistami z ministerstwa i naszej korporacji, które wspólnie pracowałyby przy zmianach prawa i systemu podatkowego. Ministerstwo powinno korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy, tak jak ma to miejsce np. w Czechach. Tym bardziej że byłoby to korzystne dla wszystkich.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, od początku czerwca przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Rozmawiali EDYTA WERESZCZYŃSKA, ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA