REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie boimy się konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Księgowi nie są w stanie zagrozić doradcom podatkowym. Ich praca się uzupełnia. Teraz konieczna jest poprawa wizerunku zawodu oraz zmiany w działaniu i organizacji korporacji.


l
Czy doradcy podatkowi obawiają się konkurencji ze strony księgowych? Jak środowisko odbiera niedawny wyrok, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że księgowi też mogą funkcjonować na rynku doradztwa?

- Doradcy nie muszą obawiać się konkurencji księgowych, ponieważ zajmujemy się nieco innymi sprawami. Oczywiście są to zbliżone zawody, ale jednak dwa odrębne, co staramy się podkreślać, m.in. poprzez pokazanie różnic w obowiązkach doradcy w związku z posiadaniem statusu zawodu zaufania publicznego i obligatoryjną przynależnością do korporacji. Nie można też nie doceniać roli doradcy podatkowego w reprezentowaniu podatników przed sądami administracyjnymi.


WYROK TK

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 22 maja 2007 r. (sygn. akt K 42/05) osoby uprawnione do prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą sporządzać zeznania i deklaracje podatkowe. Trybunał uznał, że przepisy nadające im takie uprawnienia są zgodne z konstytucją.


l
Czy myśli pan, że warto byłoby przybliżyć przedsiębiorcom, jaką rolę spełnia - wciąż mylone z księgowością - doradztwo podatkowe?

- Uważam, że taka jest też poniekąd rola korporacji - by szerzyć wiedzę o doradztwie podatkowym i o tym, co daje przedsiębiorcom współpraca z doradcami. Doradca podatkowy nie może się reklamować, jednak trzeba pamiętać, że nie mamy zakazu reklamy zawodu. Dlatego jako korporacja skupimy się na tym, by promować doradztwo podatkowe.


l
Doradcy podatkowi są z mocy ustawy zobowiązani do tego, by się dokształcać. Czy myśli pan, że uda się opracować jednolite stanowisko co do tego, w jaki sposób weryfikować wypełnianie tego obowiązku?

- W wyniku wielu dyskusji między doradcami doszliśmy do wniosku, że tej formy uściślać nie będziemy, tym bardziej że każdy doradca ma swój sposób pozyskiwania wiedzy i dlatego nie chcemy nikomu narzucać jednej metody. Jedyne, nad czym dzisiaj musimy się zastanowić, to w jaki sposób egzekwować od doradcy podatkowego wywiązywanie się z tego obowiązku. Jednym z takich pomysłów jest sporządzanie krótkiego rocznego sprawozdania doradcy podatkowego. W takim sprawozdaniu doradca opisywałby, w jaki sposób podnosi swoje kwalifikacje, w jaki sposób wywiązuje się z obowiązku ubezpieczenia i czy płaci na bieżąco składki członkowskie.


l
Obserwując środowisko doradców podatkowych, można odnieść wrażenie, że istnieją jakby dwa odrębne organizmy - korporacja i doradcy podatkowi jako tacy.

- Trudno zmusić doradców do tego, by brali czynny udział w życiu korporacji. Izba ze swojej strony robi tyle, ile może i powinna: stwarza pewne możliwości do tego, by ludzie mogli spotykać się ze sobą i wymieniać doświadczenia.


l
A osobowość prawna regionów nie byłaby oddaniem inicjatywy na dół?

- Również dzisiaj inicjatywa regionów w żaden sposób nie jest ograniczana. Gdybym twierdził inaczej - zaprzeczałbym temu, co przez cztery lata robiłem w regionie. Jeśli ktoś chce działać na rzecz doradców i realizować pewne pomysły - to droga jest otwarta i nie widzę potrzeby, by w tym celu zmieniać dotychczasowy status regionów.


l
To skąd w takim razie pomysł z osobowością prawną regionów? Jest to idea dość popularna wśród członków KIDP.

- Przypuszczam, że jego popularność bierze się stąd, że inne korporacje działają według tego modelu. Być może my również powinniśmy iść w tym kierunku, dlatego dzisiaj dużo na ten temat rozmawiamy.


l
Co by to zmieniło?

- Po pierwsze, Krajowa Rada mogłaby się zająć innymi sprawami - chociażby współpracą z Sejmem, rządem w zakresie tworzenia dobrego prawa podatkowego. To jest idea, która powinna nam przyświecać. Być może w bardziej wyraźny sposób byłby też uwidoczniony status oddziałów.


l
Jak pan ocenia pomysł z wprowadzeniem licencjonowanych doradców?

- Nie mamy żadnych oficjalnych sygnałów, że Ministerstwo Finansów pracuje nad takim pomysłem. Natomiast osobiście w ogóle nie widzę sensu tego rodzaju licencji, bo po pierwsze - gdyby takie miały powstać - po części wpisują się w istniejące licencje księgowe, a po drugie, w zakres działalności licencjonowanych prawników. Nie zapominajmy, że prawo podatkowe to część prawa.


l
Co w takim razie z wpisami warunkowymi na listę doradców podatkowych? Obecnie toczy się ponad 1 tys. postępowań o przekształcenie takiego wpisu we wpis stały. Wygląda też na to, że 1/5 świadczących usługi doradcze może zostać wyeliminowana z rynku.

- Nie możemy dokonać przekształcenia, jeśli ktoś nie spełnia wymaganych warunków, i to jest jeden z elementów dbania o to, by poziom wykonywania zawodu był wysoki.


PROBLEMY KORPORACJI

l 1,2 tys. postępowań toczy się w sprawie przekształcenia wpisu warunkowego we wpis na listę doradców podatkowych

l ponad 2,1 tys. postępowań toczy się w sprawie skreślenia z listy doradców podatkowych ze względu na upływ ośmioletniego terminu na złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu na doradcę podatkowego


l
Ale czy nie jest to problem korporacji?

- Każdy doradca musi znać prawo, a w szczególności prawo korporacyjne. Przekształcenie wpisów warunkowych we wpisy leży nie tylko w interesie korporacji, ale przede wszystkim samych zainteresowanych. Nie możemy zrobić nic więcej, niż informować o obowiązkach i konsekwencjach ich niedopełnienia - co zresztą robimy. Jeśli ktoś nie potrafi zadbać o siebie, nie będzie potrafił zadbać o klienta.


l
A co z obowiązkiem ubezpieczenia? Co należałoby zrobić, by obowiązek ten był powszechnie respektowany?

- Rada zrobiła już bardzo dużo w tym zakresie. Mamy podpisaną umowę generalną w zakresie OC. Zastanawiamy się jednak nad tym, czy obowiązkowe ubezpieczenie nie powinno być zawarte w składce członkowskiej, tak jak funkcjonuje to np. w korporacji radców prawnych. Krajowa Rada pracuje nad tym pomysłem.


l
Jak do tej pory resort finansów kilkakrotnie spotykał się z Radą. Jak na co dzień wygląda państwa współpraca z Ministerstwem Finansów?

- Niestety, nie przypominam sobie w historii naszej korporacji dobrych roboczych stosunków z Ministerstwem Finansów. Na pewno jednym z moich celów będzie poprawa tych stosunków i zbliżenie się do resortu finansów, po to by mieć czynny udział w tworzeniu dobrego prawa. Ideałem byłoby stworzenie roboczych zespołów ze specjalistami z ministerstwa i naszej korporacji, które wspólnie pracowałyby przy zmianach prawa i systemu podatkowego. Ministerstwo powinno korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy, tak jak ma to miejsce np. w Czechach. Tym bardziej że byłoby to korzystne dla wszystkich.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, od początku czerwca przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Rozmawiali EDYTA WERESZCZYŃSKA, ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA