REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie boimy się konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Księgowi nie są w stanie zagrozić doradcom podatkowym. Ich praca się uzupełnia. Teraz konieczna jest poprawa wizerunku zawodu oraz zmiany w działaniu i organizacji korporacji.


l
Czy doradcy podatkowi obawiają się konkurencji ze strony księgowych? Jak środowisko odbiera niedawny wyrok, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że księgowi też mogą funkcjonować na rynku doradztwa?

- Doradcy nie muszą obawiać się konkurencji księgowych, ponieważ zajmujemy się nieco innymi sprawami. Oczywiście są to zbliżone zawody, ale jednak dwa odrębne, co staramy się podkreślać, m.in. poprzez pokazanie różnic w obowiązkach doradcy w związku z posiadaniem statusu zawodu zaufania publicznego i obligatoryjną przynależnością do korporacji. Nie można też nie doceniać roli doradcy podatkowego w reprezentowaniu podatników przed sądami administracyjnymi.


WYROK TK

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 22 maja 2007 r. (sygn. akt K 42/05) osoby uprawnione do prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą sporządzać zeznania i deklaracje podatkowe. Trybunał uznał, że przepisy nadające im takie uprawnienia są zgodne z konstytucją.


l
Czy myśli pan, że warto byłoby przybliżyć przedsiębiorcom, jaką rolę spełnia - wciąż mylone z księgowością - doradztwo podatkowe?

- Uważam, że taka jest też poniekąd rola korporacji - by szerzyć wiedzę o doradztwie podatkowym i o tym, co daje przedsiębiorcom współpraca z doradcami. Doradca podatkowy nie może się reklamować, jednak trzeba pamiętać, że nie mamy zakazu reklamy zawodu. Dlatego jako korporacja skupimy się na tym, by promować doradztwo podatkowe.


l
Doradcy podatkowi są z mocy ustawy zobowiązani do tego, by się dokształcać. Czy myśli pan, że uda się opracować jednolite stanowisko co do tego, w jaki sposób weryfikować wypełnianie tego obowiązku?

- W wyniku wielu dyskusji między doradcami doszliśmy do wniosku, że tej formy uściślać nie będziemy, tym bardziej że każdy doradca ma swój sposób pozyskiwania wiedzy i dlatego nie chcemy nikomu narzucać jednej metody. Jedyne, nad czym dzisiaj musimy się zastanowić, to w jaki sposób egzekwować od doradcy podatkowego wywiązywanie się z tego obowiązku. Jednym z takich pomysłów jest sporządzanie krótkiego rocznego sprawozdania doradcy podatkowego. W takim sprawozdaniu doradca opisywałby, w jaki sposób podnosi swoje kwalifikacje, w jaki sposób wywiązuje się z obowiązku ubezpieczenia i czy płaci na bieżąco składki członkowskie.


l
Obserwując środowisko doradców podatkowych, można odnieść wrażenie, że istnieją jakby dwa odrębne organizmy - korporacja i doradcy podatkowi jako tacy.

- Trudno zmusić doradców do tego, by brali czynny udział w życiu korporacji. Izba ze swojej strony robi tyle, ile może i powinna: stwarza pewne możliwości do tego, by ludzie mogli spotykać się ze sobą i wymieniać doświadczenia.


l
A osobowość prawna regionów nie byłaby oddaniem inicjatywy na dół?

- Również dzisiaj inicjatywa regionów w żaden sposób nie jest ograniczana. Gdybym twierdził inaczej - zaprzeczałbym temu, co przez cztery lata robiłem w regionie. Jeśli ktoś chce działać na rzecz doradców i realizować pewne pomysły - to droga jest otwarta i nie widzę potrzeby, by w tym celu zmieniać dotychczasowy status regionów.


l
To skąd w takim razie pomysł z osobowością prawną regionów? Jest to idea dość popularna wśród członków KIDP.

- Przypuszczam, że jego popularność bierze się stąd, że inne korporacje działają według tego modelu. Być może my również powinniśmy iść w tym kierunku, dlatego dzisiaj dużo na ten temat rozmawiamy.


l
Co by to zmieniło?

- Po pierwsze, Krajowa Rada mogłaby się zająć innymi sprawami - chociażby współpracą z Sejmem, rządem w zakresie tworzenia dobrego prawa podatkowego. To jest idea, która powinna nam przyświecać. Być może w bardziej wyraźny sposób byłby też uwidoczniony status oddziałów.


l
Jak pan ocenia pomysł z wprowadzeniem licencjonowanych doradców?

- Nie mamy żadnych oficjalnych sygnałów, że Ministerstwo Finansów pracuje nad takim pomysłem. Natomiast osobiście w ogóle nie widzę sensu tego rodzaju licencji, bo po pierwsze - gdyby takie miały powstać - po części wpisują się w istniejące licencje księgowe, a po drugie, w zakres działalności licencjonowanych prawników. Nie zapominajmy, że prawo podatkowe to część prawa.


l
Co w takim razie z wpisami warunkowymi na listę doradców podatkowych? Obecnie toczy się ponad 1 tys. postępowań o przekształcenie takiego wpisu we wpis stały. Wygląda też na to, że 1/5 świadczących usługi doradcze może zostać wyeliminowana z rynku.

- Nie możemy dokonać przekształcenia, jeśli ktoś nie spełnia wymaganych warunków, i to jest jeden z elementów dbania o to, by poziom wykonywania zawodu był wysoki.


PROBLEMY KORPORACJI

l 1,2 tys. postępowań toczy się w sprawie przekształcenia wpisu warunkowego we wpis na listę doradców podatkowych

l ponad 2,1 tys. postępowań toczy się w sprawie skreślenia z listy doradców podatkowych ze względu na upływ ośmioletniego terminu na złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu na doradcę podatkowego


l
Ale czy nie jest to problem korporacji?

- Każdy doradca musi znać prawo, a w szczególności prawo korporacyjne. Przekształcenie wpisów warunkowych we wpisy leży nie tylko w interesie korporacji, ale przede wszystkim samych zainteresowanych. Nie możemy zrobić nic więcej, niż informować o obowiązkach i konsekwencjach ich niedopełnienia - co zresztą robimy. Jeśli ktoś nie potrafi zadbać o siebie, nie będzie potrafił zadbać o klienta.


l
A co z obowiązkiem ubezpieczenia? Co należałoby zrobić, by obowiązek ten był powszechnie respektowany?

- Rada zrobiła już bardzo dużo w tym zakresie. Mamy podpisaną umowę generalną w zakresie OC. Zastanawiamy się jednak nad tym, czy obowiązkowe ubezpieczenie nie powinno być zawarte w składce członkowskiej, tak jak funkcjonuje to np. w korporacji radców prawnych. Krajowa Rada pracuje nad tym pomysłem.


l
Jak do tej pory resort finansów kilkakrotnie spotykał się z Radą. Jak na co dzień wygląda państwa współpraca z Ministerstwem Finansów?

- Niestety, nie przypominam sobie w historii naszej korporacji dobrych roboczych stosunków z Ministerstwem Finansów. Na pewno jednym z moich celów będzie poprawa tych stosunków i zbliżenie się do resortu finansów, po to by mieć czynny udział w tworzeniu dobrego prawa. Ideałem byłoby stworzenie roboczych zespołów ze specjalistami z ministerstwa i naszej korporacji, które wspólnie pracowałyby przy zmianach prawa i systemu podatkowego. Ministerstwo powinno korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy, tak jak ma to miejsce np. w Czechach. Tym bardziej że byłoby to korzystne dla wszystkich.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, od początku czerwca przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Rozmawiali EDYTA WERESZCZYŃSKA, ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA