REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie boimy się konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Księgowi nie są w stanie zagrozić doradcom podatkowym. Ich praca się uzupełnia. Teraz konieczna jest poprawa wizerunku zawodu oraz zmiany w działaniu i organizacji korporacji.


l
Czy doradcy podatkowi obawiają się konkurencji ze strony księgowych? Jak środowisko odbiera niedawny wyrok, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że księgowi też mogą funkcjonować na rynku doradztwa?

- Doradcy nie muszą obawiać się konkurencji księgowych, ponieważ zajmujemy się nieco innymi sprawami. Oczywiście są to zbliżone zawody, ale jednak dwa odrębne, co staramy się podkreślać, m.in. poprzez pokazanie różnic w obowiązkach doradcy w związku z posiadaniem statusu zawodu zaufania publicznego i obligatoryjną przynależnością do korporacji. Nie można też nie doceniać roli doradcy podatkowego w reprezentowaniu podatników przed sądami administracyjnymi.


WYROK TK

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 22 maja 2007 r. (sygn. akt K 42/05) osoby uprawnione do prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą sporządzać zeznania i deklaracje podatkowe. Trybunał uznał, że przepisy nadające im takie uprawnienia są zgodne z konstytucją.


l
Czy myśli pan, że warto byłoby przybliżyć przedsiębiorcom, jaką rolę spełnia - wciąż mylone z księgowością - doradztwo podatkowe?

- Uważam, że taka jest też poniekąd rola korporacji - by szerzyć wiedzę o doradztwie podatkowym i o tym, co daje przedsiębiorcom współpraca z doradcami. Doradca podatkowy nie może się reklamować, jednak trzeba pamiętać, że nie mamy zakazu reklamy zawodu. Dlatego jako korporacja skupimy się na tym, by promować doradztwo podatkowe.


l
Doradcy podatkowi są z mocy ustawy zobowiązani do tego, by się dokształcać. Czy myśli pan, że uda się opracować jednolite stanowisko co do tego, w jaki sposób weryfikować wypełnianie tego obowiązku?

- W wyniku wielu dyskusji między doradcami doszliśmy do wniosku, że tej formy uściślać nie będziemy, tym bardziej że każdy doradca ma swój sposób pozyskiwania wiedzy i dlatego nie chcemy nikomu narzucać jednej metody. Jedyne, nad czym dzisiaj musimy się zastanowić, to w jaki sposób egzekwować od doradcy podatkowego wywiązywanie się z tego obowiązku. Jednym z takich pomysłów jest sporządzanie krótkiego rocznego sprawozdania doradcy podatkowego. W takim sprawozdaniu doradca opisywałby, w jaki sposób podnosi swoje kwalifikacje, w jaki sposób wywiązuje się z obowiązku ubezpieczenia i czy płaci na bieżąco składki członkowskie.


l
Obserwując środowisko doradców podatkowych, można odnieść wrażenie, że istnieją jakby dwa odrębne organizmy - korporacja i doradcy podatkowi jako tacy.

- Trudno zmusić doradców do tego, by brali czynny udział w życiu korporacji. Izba ze swojej strony robi tyle, ile może i powinna: stwarza pewne możliwości do tego, by ludzie mogli spotykać się ze sobą i wymieniać doświadczenia.


l
A osobowość prawna regionów nie byłaby oddaniem inicjatywy na dół?

- Również dzisiaj inicjatywa regionów w żaden sposób nie jest ograniczana. Gdybym twierdził inaczej - zaprzeczałbym temu, co przez cztery lata robiłem w regionie. Jeśli ktoś chce działać na rzecz doradców i realizować pewne pomysły - to droga jest otwarta i nie widzę potrzeby, by w tym celu zmieniać dotychczasowy status regionów.


l
To skąd w takim razie pomysł z osobowością prawną regionów? Jest to idea dość popularna wśród członków KIDP.

- Przypuszczam, że jego popularność bierze się stąd, że inne korporacje działają według tego modelu. Być może my również powinniśmy iść w tym kierunku, dlatego dzisiaj dużo na ten temat rozmawiamy.


l
Co by to zmieniło?

- Po pierwsze, Krajowa Rada mogłaby się zająć innymi sprawami - chociażby współpracą z Sejmem, rządem w zakresie tworzenia dobrego prawa podatkowego. To jest idea, która powinna nam przyświecać. Być może w bardziej wyraźny sposób byłby też uwidoczniony status oddziałów.


l
Jak pan ocenia pomysł z wprowadzeniem licencjonowanych doradców?

- Nie mamy żadnych oficjalnych sygnałów, że Ministerstwo Finansów pracuje nad takim pomysłem. Natomiast osobiście w ogóle nie widzę sensu tego rodzaju licencji, bo po pierwsze - gdyby takie miały powstać - po części wpisują się w istniejące licencje księgowe, a po drugie, w zakres działalności licencjonowanych prawników. Nie zapominajmy, że prawo podatkowe to część prawa.


l
Co w takim razie z wpisami warunkowymi na listę doradców podatkowych? Obecnie toczy się ponad 1 tys. postępowań o przekształcenie takiego wpisu we wpis stały. Wygląda też na to, że 1/5 świadczących usługi doradcze może zostać wyeliminowana z rynku.

- Nie możemy dokonać przekształcenia, jeśli ktoś nie spełnia wymaganych warunków, i to jest jeden z elementów dbania o to, by poziom wykonywania zawodu był wysoki.


PROBLEMY KORPORACJI

l 1,2 tys. postępowań toczy się w sprawie przekształcenia wpisu warunkowego we wpis na listę doradców podatkowych

l ponad 2,1 tys. postępowań toczy się w sprawie skreślenia z listy doradców podatkowych ze względu na upływ ośmioletniego terminu na złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu na doradcę podatkowego


l
Ale czy nie jest to problem korporacji?

- Każdy doradca musi znać prawo, a w szczególności prawo korporacyjne. Przekształcenie wpisów warunkowych we wpisy leży nie tylko w interesie korporacji, ale przede wszystkim samych zainteresowanych. Nie możemy zrobić nic więcej, niż informować o obowiązkach i konsekwencjach ich niedopełnienia - co zresztą robimy. Jeśli ktoś nie potrafi zadbać o siebie, nie będzie potrafił zadbać o klienta.


l
A co z obowiązkiem ubezpieczenia? Co należałoby zrobić, by obowiązek ten był powszechnie respektowany?

- Rada zrobiła już bardzo dużo w tym zakresie. Mamy podpisaną umowę generalną w zakresie OC. Zastanawiamy się jednak nad tym, czy obowiązkowe ubezpieczenie nie powinno być zawarte w składce członkowskiej, tak jak funkcjonuje to np. w korporacji radców prawnych. Krajowa Rada pracuje nad tym pomysłem.


l
Jak do tej pory resort finansów kilkakrotnie spotykał się z Radą. Jak na co dzień wygląda państwa współpraca z Ministerstwem Finansów?

- Niestety, nie przypominam sobie w historii naszej korporacji dobrych roboczych stosunków z Ministerstwem Finansów. Na pewno jednym z moich celów będzie poprawa tych stosunków i zbliżenie się do resortu finansów, po to by mieć czynny udział w tworzeniu dobrego prawa. Ideałem byłoby stworzenie roboczych zespołów ze specjalistami z ministerstwa i naszej korporacji, które wspólnie pracowałyby przy zmianach prawa i systemu podatkowego. Ministerstwo powinno korzystać z naszego doświadczenia i wiedzy, tak jak ma to miejsce np. w Czechach. Tym bardziej że byłoby to korzystne dla wszystkich.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zbigniew Maciej Szymik, doradca podatkowy, od początku czerwca przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych


Rozmawiali EDYTA WERESZCZYŃSKA, ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA