REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBA nie wniesie oskarżenia

dr Krzysztof Biernacki
Kancelaria Initium K. Biernacki i Partnerzy

REKLAMA

Centralne Biuro Antykorupcyjne nie może wnosić i popierać aktu oskarżenia. Nawet jeśli zbierze materiał dowodowy, musi zwrócić się do prokuratora.


Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z 2006 r. nr 104, poz. 708 z późn. zm.; dalej ustawa o CBA), przyznała szerokie uprawnienia dochodzeniowo-śledcze temu organowi, m.in. w ramach postępowania karnego skarbowego. W ukształtowanej dotychczas strukturze tzw. finansowych i niefinansowych organów postępowania przygotowawczego ustawodawca wprowadził pojęcie organu nadrzędnego nad organem prowadzącym takie postępowanie. Zgodnie z art. 53 par. 39a kodeksu karnego skarbowego (dalej k.k.s.), organem nadrzędnym nad niefinansowymi organami postępowania, takimi jak straż graniczna, Policja i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest prokurator. Natomiast organem nadrzędnym nad Żandarmerią Wojskową jest prokurator wojskowy. W związku z wejściem w życie ustawy o CBA dodano w kodeksie karnym skarbowym dodatkowy, niefinansowy organ postępowania przygotowawczego, jakim jest Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA).


O ile jednak przepisy kodeksu karnego skarbowego określają organy nadrzędne, o tyle milczą w odniesieniu do organu nadrzędnego nad CBA. W praktyce oznacza to co najmniej kilka wątpliwości, związanych z pozycją CBA w postępowaniu karnym skarbowym.


Ochrona podejrzanego


Ukształtowanie organu nadrzędnego prowadzić ma do ochrony podejrzanego, w stosunku do którego podjęte zostały czynności przez organ przygotowawczy. Środkiem ochrony jest zażalenie do organu nadrzędnego. W przypadku jego braku ustawa nie przewiduje generalnej właściwości prokuratora, jako organu nadrzędnego. Prokurator jest organem nadrzędnym tylko w przypadkach wskazanych w ustawie. Brak jest zatem podstaw, aby rozszerzać jego uprawnienia również do nadzoru nad czynnościami podejmowanymi przez CBA.


Natomiast w świetle art. 5 ust. 2 ustawy o CBA odpowiedzialność za działania CBA ponosi szef, który jest centralnym organem administracji rządowej i jest nadzorowany przez prezesa Rady Ministrów. Nie jest to jednak podległość funkcjonalna, która uprawniałaby osobę podejrzaną do wnoszenia środków ochrony prawnej bezpośrednio do prezesa Rady Ministrów.


Kontynuując wątek ochrony prawnej podejrzanego, wskazać należy na unormowanie art. 153 par. 1 k.k.s., zgodnie z którym postępowanie przygotowawcze w sprawie o przestępstwo skarbowe powinno być zakończone w ciągu trzech miesięcy, a w razie niezakończenia tego postępowania we wskazanym terminie organ nadrzędny nad organem prowadzącym postępowanie może przedłużyć je na okres do sześciu miesięcy. Brak organu nadrzędnego stawia pytanie o możliwość prowadzenia postępowania przygotowawczego przez CBA w okresie dłuższym niż trzy miesiące. Ponadto podejrzany nie ma możliwości złożenia zażalenia, w sytuacji gdy faktyczne czynności przygotowawcze CBA ten podstawowy okres przekroczą.


Ważne!

CBA jest organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe na równi z innymi niefinansowymi organami postępowania


Interwencja prokuratora


Organem wnoszącym i popierającym akt oskarżenia w postępowaniu karnym skarbowym jest co do zasady prokurator lub finansowy organ postępowania. W zakresie wyjątków, które niefinansowym organom postępowania przyznają prawo do wnoszenia i popierania aktu oskarżenia, nie wymieniono CBA. Przyjąć należy, że niefinansowe organy postępowania nie mogą samodzielnie wnosić aktu oskarżenia. W konsekwencji CBA może prowadzić postępowanie przygotowawcze, ale nie może wnosić i popierać aktu oskarżenia. Ponadto nie jest zobowiązane do informowania finansowych organów postępowania o podjętym postępowaniu. W konsekwencji, mimo zebrania materiału dowodowego, musi się ostatecznie zwrócić do prokuratora z wnioskiem o wystąpienie z aktem oskarżenia.


Krzysztof Biernacki

Koksztyc Kancelaria Prawa Gospodarczego z Wrocławia

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA