REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBA nie wniesie oskarżenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Krzysztof Biernacki
Kancelaria Initium K. Biernacki i Partnerzy

REKLAMA

Centralne Biuro Antykorupcyjne nie może wnosić i popierać aktu oskarżenia. Nawet jeśli zbierze materiał dowodowy, musi zwrócić się do prokuratora.


Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z 2006 r. nr 104, poz. 708 z późn. zm.; dalej ustawa o CBA), przyznała szerokie uprawnienia dochodzeniowo-śledcze temu organowi, m.in. w ramach postępowania karnego skarbowego. W ukształtowanej dotychczas strukturze tzw. finansowych i niefinansowych organów postępowania przygotowawczego ustawodawca wprowadził pojęcie organu nadrzędnego nad organem prowadzącym takie postępowanie. Zgodnie z art. 53 par. 39a kodeksu karnego skarbowego (dalej k.k.s.), organem nadrzędnym nad niefinansowymi organami postępowania, takimi jak straż graniczna, Policja i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest prokurator. Natomiast organem nadrzędnym nad Żandarmerią Wojskową jest prokurator wojskowy. W związku z wejściem w życie ustawy o CBA dodano w kodeksie karnym skarbowym dodatkowy, niefinansowy organ postępowania przygotowawczego, jakim jest Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA).


O ile jednak przepisy kodeksu karnego skarbowego określają organy nadrzędne, o tyle milczą w odniesieniu do organu nadrzędnego nad CBA. W praktyce oznacza to co najmniej kilka wątpliwości, związanych z pozycją CBA w postępowaniu karnym skarbowym.


Ochrona podejrzanego


Ukształtowanie organu nadrzędnego prowadzić ma do ochrony podejrzanego, w stosunku do którego podjęte zostały czynności przez organ przygotowawczy. Środkiem ochrony jest zażalenie do organu nadrzędnego. W przypadku jego braku ustawa nie przewiduje generalnej właściwości prokuratora, jako organu nadrzędnego. Prokurator jest organem nadrzędnym tylko w przypadkach wskazanych w ustawie. Brak jest zatem podstaw, aby rozszerzać jego uprawnienia również do nadzoru nad czynnościami podejmowanymi przez CBA.


Natomiast w świetle art. 5 ust. 2 ustawy o CBA odpowiedzialność za działania CBA ponosi szef, który jest centralnym organem administracji rządowej i jest nadzorowany przez prezesa Rady Ministrów. Nie jest to jednak podległość funkcjonalna, która uprawniałaby osobę podejrzaną do wnoszenia środków ochrony prawnej bezpośrednio do prezesa Rady Ministrów.


Kontynuując wątek ochrony prawnej podejrzanego, wskazać należy na unormowanie art. 153 par. 1 k.k.s., zgodnie z którym postępowanie przygotowawcze w sprawie o przestępstwo skarbowe powinno być zakończone w ciągu trzech miesięcy, a w razie niezakończenia tego postępowania we wskazanym terminie organ nadrzędny nad organem prowadzącym postępowanie może przedłużyć je na okres do sześciu miesięcy. Brak organu nadrzędnego stawia pytanie o możliwość prowadzenia postępowania przygotowawczego przez CBA w okresie dłuższym niż trzy miesiące. Ponadto podejrzany nie ma możliwości złożenia zażalenia, w sytuacji gdy faktyczne czynności przygotowawcze CBA ten podstawowy okres przekroczą.


Ważne!

CBA jest organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe na równi z innymi niefinansowymi organami postępowania


Interwencja prokuratora


Organem wnoszącym i popierającym akt oskarżenia w postępowaniu karnym skarbowym jest co do zasady prokurator lub finansowy organ postępowania. W zakresie wyjątków, które niefinansowym organom postępowania przyznają prawo do wnoszenia i popierania aktu oskarżenia, nie wymieniono CBA. Przyjąć należy, że niefinansowe organy postępowania nie mogą samodzielnie wnosić aktu oskarżenia. W konsekwencji CBA może prowadzić postępowanie przygotowawcze, ale nie może wnosić i popierać aktu oskarżenia. Ponadto nie jest zobowiązane do informowania finansowych organów postępowania o podjętym postępowaniu. W konsekwencji, mimo zebrania materiału dowodowego, musi się ostatecznie zwrócić do prokuratora z wnioskiem o wystąpienie z aktem oskarżenia.


Krzysztof Biernacki

Koksztyc Kancelaria Prawa Gospodarczego z Wrocławia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA