REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBA nie wniesie oskarżenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Krzysztof Biernacki
Kancelaria Initium K. Biernacki i Partnerzy

REKLAMA

Centralne Biuro Antykorupcyjne nie może wnosić i popierać aktu oskarżenia. Nawet jeśli zbierze materiał dowodowy, musi zwrócić się do prokuratora.


Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz.U. z 2006 r. nr 104, poz. 708 z późn. zm.; dalej ustawa o CBA), przyznała szerokie uprawnienia dochodzeniowo-śledcze temu organowi, m.in. w ramach postępowania karnego skarbowego. W ukształtowanej dotychczas strukturze tzw. finansowych i niefinansowych organów postępowania przygotowawczego ustawodawca wprowadził pojęcie organu nadrzędnego nad organem prowadzącym takie postępowanie. Zgodnie z art. 53 par. 39a kodeksu karnego skarbowego (dalej k.k.s.), organem nadrzędnym nad niefinansowymi organami postępowania, takimi jak straż graniczna, Policja i Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest prokurator. Natomiast organem nadrzędnym nad Żandarmerią Wojskową jest prokurator wojskowy. W związku z wejściem w życie ustawy o CBA dodano w kodeksie karnym skarbowym dodatkowy, niefinansowy organ postępowania przygotowawczego, jakim jest Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA).


O ile jednak przepisy kodeksu karnego skarbowego określają organy nadrzędne, o tyle milczą w odniesieniu do organu nadrzędnego nad CBA. W praktyce oznacza to co najmniej kilka wątpliwości, związanych z pozycją CBA w postępowaniu karnym skarbowym.


Ochrona podejrzanego


Ukształtowanie organu nadrzędnego prowadzić ma do ochrony podejrzanego, w stosunku do którego podjęte zostały czynności przez organ przygotowawczy. Środkiem ochrony jest zażalenie do organu nadrzędnego. W przypadku jego braku ustawa nie przewiduje generalnej właściwości prokuratora, jako organu nadrzędnego. Prokurator jest organem nadrzędnym tylko w przypadkach wskazanych w ustawie. Brak jest zatem podstaw, aby rozszerzać jego uprawnienia również do nadzoru nad czynnościami podejmowanymi przez CBA.


Natomiast w świetle art. 5 ust. 2 ustawy o CBA odpowiedzialność za działania CBA ponosi szef, który jest centralnym organem administracji rządowej i jest nadzorowany przez prezesa Rady Ministrów. Nie jest to jednak podległość funkcjonalna, która uprawniałaby osobę podejrzaną do wnoszenia środków ochrony prawnej bezpośrednio do prezesa Rady Ministrów.


Kontynuując wątek ochrony prawnej podejrzanego, wskazać należy na unormowanie art. 153 par. 1 k.k.s., zgodnie z którym postępowanie przygotowawcze w sprawie o przestępstwo skarbowe powinno być zakończone w ciągu trzech miesięcy, a w razie niezakończenia tego postępowania we wskazanym terminie organ nadrzędny nad organem prowadzącym postępowanie może przedłużyć je na okres do sześciu miesięcy. Brak organu nadrzędnego stawia pytanie o możliwość prowadzenia postępowania przygotowawczego przez CBA w okresie dłuższym niż trzy miesiące. Ponadto podejrzany nie ma możliwości złożenia zażalenia, w sytuacji gdy faktyczne czynności przygotowawcze CBA ten podstawowy okres przekroczą.


Ważne!

CBA jest organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe na równi z innymi niefinansowymi organami postępowania


Interwencja prokuratora


Organem wnoszącym i popierającym akt oskarżenia w postępowaniu karnym skarbowym jest co do zasady prokurator lub finansowy organ postępowania. W zakresie wyjątków, które niefinansowym organom postępowania przyznają prawo do wnoszenia i popierania aktu oskarżenia, nie wymieniono CBA. Przyjąć należy, że niefinansowe organy postępowania nie mogą samodzielnie wnosić aktu oskarżenia. W konsekwencji CBA może prowadzić postępowanie przygotowawcze, ale nie może wnosić i popierać aktu oskarżenia. Ponadto nie jest zobowiązane do informowania finansowych organów postępowania o podjętym postępowaniu. W konsekwencji, mimo zebrania materiału dowodowego, musi się ostatecznie zwrócić do prokuratora z wnioskiem o wystąpienie z aktem oskarżenia.


Krzysztof Biernacki

Koksztyc Kancelaria Prawa Gospodarczego z Wrocławia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA