REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie ulga na dzieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Posłowie chcą wprowadzić nowe preferencje podatkowe dla rodzin. Określenie ilorazu rodzinnego byłoby korzystne jedynie dla osób najbogatszych. Większe szanse na realizację ma propozycja podwyższenia kwoty ulgi na dzieci.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ile skorzysta rodzina


W Sejmie czekają na rozpatrzenie dwa poselskie projekty ustaw zakładające wprowadzenie preferencji podatkowych dla rodzin wychowujących dzieci. Projekt autorstwa PiS przewiduje podwyższenie wysokości ulgi rodzinnej ze 120 zł na każde dziecko do wysokości kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej. W 2007 roku jest to 572,54 zł.


Inny kierunek prorodzinnych zmian w ustawie o PIT określiła Liga Polskich Rodzin.


Iloraz rodzinny


Propozycja klubu przewiduje wprowadzenie zmiany sposobu opodatkowania dochodów małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci. Przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu uwzględniana miałaby być liczba wychowywanych dzieci. Wspólnie z ekspertami Firmy Doradczej KPMG sprawdziliśmy, na którym z pomysłów bardziej skorzystaliby rodzice oraz która propozycja ma większe szanse na realizację.


Propozycja LPR sprowadza się do wprowadzenia do systemu podatkowego metody ilorazu rodzinnego w miejsce dziś obowiązującego ilorazu małżeńskiego. Wprowadzenie tych przepisów oznaczałoby, że małżonkowie przy obliczaniu podstawy opodatkowania sumowaliby swój dochód, a następnie dzielili go przez liczbę członków rodziny.


Obliczony podatek od tej kwoty byłby mnożony przez dwa. Obecnie małżonkowie (niezależnie od tego, czy posiadają dzieci czy nie) obliczają podatek w podwójnej wysokości od połowy łącznego dochodu obojga. Według Elżbiety Kurkowskiej, menedżera w Zespole International Executive Services w KPMG, wprowadzenie ulgi podatkowej w postaci ilorazu rodzinnego stanowiłoby krok milowy w realizacji polityki prorodzinnej, która w naszym systemie podatkowym jest wciąż słabo dostrzegalna.


Nasza rozmówczyni podkreśla jednak, że wysokie koszty tego rozwiązania, polegające na zmniejszeniu wpływów do budżetu, sprawiają, że przy obecnej kondycji finansów publicznych wprowadzenie projektu w najbliższych latach jest raczej mało prawdopodobne.


Za drogo dla budżetu


Mniej kosztowna dla budżetu, a zarazem bardziej realna do wprowadzenia wydaje się propozycja PiS, w której podwyższona zostaje kwota odliczenia na każde dziecko. Podobnego zdania jest Olga Kulmińska, ekspert w Zespole International Executive Services KPMG.


Biorąc pod uwagę prognozowany koszt rozwiązania proponowanego przez LPR, według różnych źródeł szacowany na kwotę między 6 a 16 mld zł, przyczyniłoby się ono do istotnego zmniejszenia wpływów budżetu. Proponowane przez Prawo i Sprawiedliwość zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polegające na odliczeniu od podatku iloczynu liczby dzieci i kwoty zmniejszającej podatek, wydają się być możliwe do wprowadzenia.


Wyższa kwota ulgi


Przypomnijmy, że począwszy od rozliczenia za 2007 rok rodzice opłacający PIT na ogólnych zasadach, czyli według progresywnej skali podatkowej, mogą odliczyć od podatku ulgę z tytułu wychowywania w roku podatkowym własnych lub przysposobionych dzieci. Zgodnie z założeniami propozycji złożonej w Sejmie przez PiS w rozliczeniu za 2007 rok, rodzice zamiast 120 zł będą mogli odliczyć od podatku 572,54 zł na każde dziecko.


Zdaniem Olgi Kulmińskiej wyższa ulga mogłaby zrekompensować rodzicom w pewnym stopniu wydatki, jakie ponoszą na utrzymanie dzieci. Ponadto zaoszczędzone w ten sposób środki mogłyby zostać przeznaczone na konsumpcję czy też oszczędności. Nasza rozmówczyni zwraca uwagę, że z ulgi skorzystałyby zarówno rodziny o mniejszych, jak i większych dochodach.


- W przeciwieństwie do ilorazu rodzinnego wysokość dochodów rodziców, tj. czy mieszczą się w pierwszym, czy wyższym progu podatkowym, nie będzie miała tutaj znaczenia - ocenia Elżbieta Kurkowska.


Nasza rozmówczyni dodaje, że oszczędności dla podatnika wynikające z zastosowania tego rozwiązania nie są wysokie i tylko w nieznacznym stopniu pokrywają realne wydatki, jakie rodzice ponoszą na utrzymanie dzieci.


- Jednak podwyższenie kwoty odliczenia stanowiłoby postęp w realizacji polityki prorodzinnej i miejmy nadzieję, że to początek działań w kierunku podniesienia atrakcyjności rodzicielstwa - podkreśliła Elżbieta Kurkowska.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MATEUSZ KOBYLIŃSKI

doradca podatkowy w KPMG, senior menedżer w Zespole International Executive Services


Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proponowany przez LPR wydaje się być kontrowersyjny. Propozycja ulgi podatkowej opartej na tzw. ilorazie rodzinnym jest bardzo korzystna z punktu widzenia podatników posiadających dzieci i pozostających w związkach małżeńskich bądź też będących osobami samotnie wychowującymi dzieci. Najwięcej na tym rozwiązaniu mogłyby skorzystać wielodzietne rodziny o wysokich i bardzo wysokich dochodach - w tych przypadkach ich zobowiązania podatkowe mogłyby być kilkukrotnie niższe niż obecnie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA