REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie ulga na dzieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Posłowie chcą wprowadzić nowe preferencje podatkowe dla rodzin. Określenie ilorazu rodzinnego byłoby korzystne jedynie dla osób najbogatszych. Większe szanse na realizację ma propozycja podwyższenia kwoty ulgi na dzieci.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ile skorzysta rodzina


W Sejmie czekają na rozpatrzenie dwa poselskie projekty ustaw zakładające wprowadzenie preferencji podatkowych dla rodzin wychowujących dzieci. Projekt autorstwa PiS przewiduje podwyższenie wysokości ulgi rodzinnej ze 120 zł na każde dziecko do wysokości kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej. W 2007 roku jest to 572,54 zł.


Inny kierunek prorodzinnych zmian w ustawie o PIT określiła Liga Polskich Rodzin.


Iloraz rodzinny


Propozycja klubu przewiduje wprowadzenie zmiany sposobu opodatkowania dochodów małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci. Przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu uwzględniana miałaby być liczba wychowywanych dzieci. Wspólnie z ekspertami Firmy Doradczej KPMG sprawdziliśmy, na którym z pomysłów bardziej skorzystaliby rodzice oraz która propozycja ma większe szanse na realizację.


Propozycja LPR sprowadza się do wprowadzenia do systemu podatkowego metody ilorazu rodzinnego w miejsce dziś obowiązującego ilorazu małżeńskiego. Wprowadzenie tych przepisów oznaczałoby, że małżonkowie przy obliczaniu podstawy opodatkowania sumowaliby swój dochód, a następnie dzielili go przez liczbę członków rodziny.


Obliczony podatek od tej kwoty byłby mnożony przez dwa. Obecnie małżonkowie (niezależnie od tego, czy posiadają dzieci czy nie) obliczają podatek w podwójnej wysokości od połowy łącznego dochodu obojga. Według Elżbiety Kurkowskiej, menedżera w Zespole International Executive Services w KPMG, wprowadzenie ulgi podatkowej w postaci ilorazu rodzinnego stanowiłoby krok milowy w realizacji polityki prorodzinnej, która w naszym systemie podatkowym jest wciąż słabo dostrzegalna.


Nasza rozmówczyni podkreśla jednak, że wysokie koszty tego rozwiązania, polegające na zmniejszeniu wpływów do budżetu, sprawiają, że przy obecnej kondycji finansów publicznych wprowadzenie projektu w najbliższych latach jest raczej mało prawdopodobne.


Za drogo dla budżetu


Mniej kosztowna dla budżetu, a zarazem bardziej realna do wprowadzenia wydaje się propozycja PiS, w której podwyższona zostaje kwota odliczenia na każde dziecko. Podobnego zdania jest Olga Kulmińska, ekspert w Zespole International Executive Services KPMG.


Biorąc pod uwagę prognozowany koszt rozwiązania proponowanego przez LPR, według różnych źródeł szacowany na kwotę między 6 a 16 mld zł, przyczyniłoby się ono do istotnego zmniejszenia wpływów budżetu. Proponowane przez Prawo i Sprawiedliwość zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polegające na odliczeniu od podatku iloczynu liczby dzieci i kwoty zmniejszającej podatek, wydają się być możliwe do wprowadzenia.


Wyższa kwota ulgi


Przypomnijmy, że począwszy od rozliczenia za 2007 rok rodzice opłacający PIT na ogólnych zasadach, czyli według progresywnej skali podatkowej, mogą odliczyć od podatku ulgę z tytułu wychowywania w roku podatkowym własnych lub przysposobionych dzieci. Zgodnie z założeniami propozycji złożonej w Sejmie przez PiS w rozliczeniu za 2007 rok, rodzice zamiast 120 zł będą mogli odliczyć od podatku 572,54 zł na każde dziecko.


Zdaniem Olgi Kulmińskiej wyższa ulga mogłaby zrekompensować rodzicom w pewnym stopniu wydatki, jakie ponoszą na utrzymanie dzieci. Ponadto zaoszczędzone w ten sposób środki mogłyby zostać przeznaczone na konsumpcję czy też oszczędności. Nasza rozmówczyni zwraca uwagę, że z ulgi skorzystałyby zarówno rodziny o mniejszych, jak i większych dochodach.


- W przeciwieństwie do ilorazu rodzinnego wysokość dochodów rodziców, tj. czy mieszczą się w pierwszym, czy wyższym progu podatkowym, nie będzie miała tutaj znaczenia - ocenia Elżbieta Kurkowska.


Nasza rozmówczyni dodaje, że oszczędności dla podatnika wynikające z zastosowania tego rozwiązania nie są wysokie i tylko w nieznacznym stopniu pokrywają realne wydatki, jakie rodzice ponoszą na utrzymanie dzieci.


- Jednak podwyższenie kwoty odliczenia stanowiłoby postęp w realizacji polityki prorodzinnej i miejmy nadzieję, że to początek działań w kierunku podniesienia atrakcyjności rodzicielstwa - podkreśliła Elżbieta Kurkowska.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MATEUSZ KOBYLIŃSKI

doradca podatkowy w KPMG, senior menedżer w Zespole International Executive Services


Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proponowany przez LPR wydaje się być kontrowersyjny. Propozycja ulgi podatkowej opartej na tzw. ilorazie rodzinnym jest bardzo korzystna z punktu widzenia podatników posiadających dzieci i pozostających w związkach małżeńskich bądź też będących osobami samotnie wychowującymi dzieci. Najwięcej na tym rozwiązaniu mogłyby skorzystać wielodzietne rodziny o wysokich i bardzo wysokich dochodach - w tych przypadkach ich zobowiązania podatkowe mogłyby być kilkukrotnie niższe niż obecnie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA