REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Posłowie chcą wprowadzić nowe preferencje podatkowe dla rodzin. Określenie ilorazu rodzinnego byłoby korzystne jedynie dla osób najbogatszych. Większe szanse na realizację ma propozycja podwyższenia kwoty ulgi na dzieci.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ile skorzysta rodzina


W Sejmie czekają na rozpatrzenie dwa poselskie projekty ustaw zakładające wprowadzenie preferencji podatkowych dla rodzin wychowujących dzieci. Projekt autorstwa PiS przewiduje podwyższenie wysokości ulgi rodzinnej ze 120 zł na każde dziecko do wysokości kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej. W 2007 roku jest to 572,54 zł.


Inny kierunek prorodzinnych zmian w ustawie o PIT określiła Liga Polskich Rodzin.


Iloraz rodzinny


Propozycja klubu przewiduje wprowadzenie zmiany sposobu opodatkowania dochodów małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci. Przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu uwzględniana miałaby być liczba wychowywanych dzieci. Wspólnie z ekspertami Firmy Doradczej KPMG sprawdziliśmy, na którym z pomysłów bardziej skorzystaliby rodzice oraz która propozycja ma większe szanse na realizację.


Propozycja LPR sprowadza się do wprowadzenia do systemu podatkowego metody ilorazu rodzinnego w miejsce dziś obowiązującego ilorazu małżeńskiego. Wprowadzenie tych przepisów oznaczałoby, że małżonkowie przy obliczaniu podstawy opodatkowania sumowaliby swój dochód, a następnie dzielili go przez liczbę członków rodziny.


Obliczony podatek od tej kwoty byłby mnożony przez dwa. Obecnie małżonkowie (niezależnie od tego, czy posiadają dzieci czy nie) obliczają podatek w podwójnej wysokości od połowy łącznego dochodu obojga. Według Elżbiety Kurkowskiej, menedżera w Zespole International Executive Services w KPMG, wprowadzenie ulgi podatkowej w postaci ilorazu rodzinnego stanowiłoby krok milowy w realizacji polityki prorodzinnej, która w naszym systemie podatkowym jest wciąż słabo dostrzegalna.


Nasza rozmówczyni podkreśla jednak, że wysokie koszty tego rozwiązania, polegające na zmniejszeniu wpływów do budżetu, sprawiają, że przy obecnej kondycji finansów publicznych wprowadzenie projektu w najbliższych latach jest raczej mało prawdopodobne.


Za drogo dla budżetu


Mniej kosztowna dla budżetu, a zarazem bardziej realna do wprowadzenia wydaje się propozycja PiS, w której podwyższona zostaje kwota odliczenia na każde dziecko. Podobnego zdania jest Olga Kulmińska, ekspert w Zespole International Executive Services KPMG.


Biorąc pod uwagę prognozowany koszt rozwiązania proponowanego przez LPR, według różnych źródeł szacowany na kwotę między 6 a 16 mld zł, przyczyniłoby się ono do istotnego zmniejszenia wpływów budżetu. Proponowane przez Prawo i Sprawiedliwość zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polegające na odliczeniu od podatku iloczynu liczby dzieci i kwoty zmniejszającej podatek, wydają się być możliwe do wprowadzenia.


Wyższa kwota ulgi


Przypomnijmy, że począwszy od rozliczenia za 2007 rok rodzice opłacający PIT na ogólnych zasadach, czyli według progresywnej skali podatkowej, mogą odliczyć od podatku ulgę z tytułu wychowywania w roku podatkowym własnych lub przysposobionych dzieci. Zgodnie z założeniami propozycji złożonej w Sejmie przez PiS w rozliczeniu za 2007 rok, rodzice zamiast 120 zł będą mogli odliczyć od podatku 572,54 zł na każde dziecko.


Zdaniem Olgi Kulmińskiej wyższa ulga mogłaby zrekompensować rodzicom w pewnym stopniu wydatki, jakie ponoszą na utrzymanie dzieci. Ponadto zaoszczędzone w ten sposób środki mogłyby zostać przeznaczone na konsumpcję czy też oszczędności. Nasza rozmówczyni zwraca uwagę, że z ulgi skorzystałyby zarówno rodziny o mniejszych, jak i większych dochodach.


- W przeciwieństwie do ilorazu rodzinnego wysokość dochodów rodziców, tj. czy mieszczą się w pierwszym, czy wyższym progu podatkowym, nie będzie miała tutaj znaczenia - ocenia Elżbieta Kurkowska.


Nasza rozmówczyni dodaje, że oszczędności dla podatnika wynikające z zastosowania tego rozwiązania nie są wysokie i tylko w nieznacznym stopniu pokrywają realne wydatki, jakie rodzice ponoszą na utrzymanie dzieci.


- Jednak podwyższenie kwoty odliczenia stanowiłoby postęp w realizacji polityki prorodzinnej i miejmy nadzieję, że to początek działań w kierunku podniesienia atrakcyjności rodzicielstwa - podkreśliła Elżbieta Kurkowska.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MATEUSZ KOBYLIŃSKI

doradca podatkowy w KPMG, senior menedżer w Zespole International Executive Services


Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proponowany przez LPR wydaje się być kontrowersyjny. Propozycja ulgi podatkowej opartej na tzw. ilorazie rodzinnym jest bardzo korzystna z punktu widzenia podatników posiadających dzieci i pozostających w związkach małżeńskich bądź też będących osobami samotnie wychowującymi dzieci. Najwięcej na tym rozwiązaniu mogłyby skorzystać wielodzietne rodziny o wysokich i bardzo wysokich dochodach - w tych przypadkach ich zobowiązania podatkowe mogłyby być kilkukrotnie niższe niż obecnie.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA