REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie ulga na dzieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Posłowie chcą wprowadzić nowe preferencje podatkowe dla rodzin. Określenie ilorazu rodzinnego byłoby korzystne jedynie dla osób najbogatszych. Większe szanse na realizację ma propozycja podwyższenia kwoty ulgi na dzieci.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Ile skorzysta rodzina


W Sejmie czekają na rozpatrzenie dwa poselskie projekty ustaw zakładające wprowadzenie preferencji podatkowych dla rodzin wychowujących dzieci. Projekt autorstwa PiS przewiduje podwyższenie wysokości ulgi rodzinnej ze 120 zł na każde dziecko do wysokości kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej. W 2007 roku jest to 572,54 zł.


Inny kierunek prorodzinnych zmian w ustawie o PIT określiła Liga Polskich Rodzin.


Iloraz rodzinny


Propozycja klubu przewiduje wprowadzenie zmiany sposobu opodatkowania dochodów małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci. Przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu uwzględniana miałaby być liczba wychowywanych dzieci. Wspólnie z ekspertami Firmy Doradczej KPMG sprawdziliśmy, na którym z pomysłów bardziej skorzystaliby rodzice oraz która propozycja ma większe szanse na realizację.


Propozycja LPR sprowadza się do wprowadzenia do systemu podatkowego metody ilorazu rodzinnego w miejsce dziś obowiązującego ilorazu małżeńskiego. Wprowadzenie tych przepisów oznaczałoby, że małżonkowie przy obliczaniu podstawy opodatkowania sumowaliby swój dochód, a następnie dzielili go przez liczbę członków rodziny.


Obliczony podatek od tej kwoty byłby mnożony przez dwa. Obecnie małżonkowie (niezależnie od tego, czy posiadają dzieci czy nie) obliczają podatek w podwójnej wysokości od połowy łącznego dochodu obojga. Według Elżbiety Kurkowskiej, menedżera w Zespole International Executive Services w KPMG, wprowadzenie ulgi podatkowej w postaci ilorazu rodzinnego stanowiłoby krok milowy w realizacji polityki prorodzinnej, która w naszym systemie podatkowym jest wciąż słabo dostrzegalna.


Nasza rozmówczyni podkreśla jednak, że wysokie koszty tego rozwiązania, polegające na zmniejszeniu wpływów do budżetu, sprawiają, że przy obecnej kondycji finansów publicznych wprowadzenie projektu w najbliższych latach jest raczej mało prawdopodobne.


Za drogo dla budżetu


Mniej kosztowna dla budżetu, a zarazem bardziej realna do wprowadzenia wydaje się propozycja PiS, w której podwyższona zostaje kwota odliczenia na każde dziecko. Podobnego zdania jest Olga Kulmińska, ekspert w Zespole International Executive Services KPMG.


Biorąc pod uwagę prognozowany koszt rozwiązania proponowanego przez LPR, według różnych źródeł szacowany na kwotę między 6 a 16 mld zł, przyczyniłoby się ono do istotnego zmniejszenia wpływów budżetu. Proponowane przez Prawo i Sprawiedliwość zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polegające na odliczeniu od podatku iloczynu liczby dzieci i kwoty zmniejszającej podatek, wydają się być możliwe do wprowadzenia.


Wyższa kwota ulgi


Przypomnijmy, że począwszy od rozliczenia za 2007 rok rodzice opłacający PIT na ogólnych zasadach, czyli według progresywnej skali podatkowej, mogą odliczyć od podatku ulgę z tytułu wychowywania w roku podatkowym własnych lub przysposobionych dzieci. Zgodnie z założeniami propozycji złożonej w Sejmie przez PiS w rozliczeniu za 2007 rok, rodzice zamiast 120 zł będą mogli odliczyć od podatku 572,54 zł na każde dziecko.


Zdaniem Olgi Kulmińskiej wyższa ulga mogłaby zrekompensować rodzicom w pewnym stopniu wydatki, jakie ponoszą na utrzymanie dzieci. Ponadto zaoszczędzone w ten sposób środki mogłyby zostać przeznaczone na konsumpcję czy też oszczędności. Nasza rozmówczyni zwraca uwagę, że z ulgi skorzystałyby zarówno rodziny o mniejszych, jak i większych dochodach.


- W przeciwieństwie do ilorazu rodzinnego wysokość dochodów rodziców, tj. czy mieszczą się w pierwszym, czy wyższym progu podatkowym, nie będzie miała tutaj znaczenia - ocenia Elżbieta Kurkowska.


Nasza rozmówczyni dodaje, że oszczędności dla podatnika wynikające z zastosowania tego rozwiązania nie są wysokie i tylko w nieznacznym stopniu pokrywają realne wydatki, jakie rodzice ponoszą na utrzymanie dzieci.


- Jednak podwyższenie kwoty odliczenia stanowiłoby postęp w realizacji polityki prorodzinnej i miejmy nadzieję, że to początek działań w kierunku podniesienia atrakcyjności rodzicielstwa - podkreśliła Elżbieta Kurkowska.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl



OPINIA


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MATEUSZ KOBYLIŃSKI

doradca podatkowy w KPMG, senior menedżer w Zespole International Executive Services


Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych proponowany przez LPR wydaje się być kontrowersyjny. Propozycja ulgi podatkowej opartej na tzw. ilorazie rodzinnym jest bardzo korzystna z punktu widzenia podatników posiadających dzieci i pozostających w związkach małżeńskich bądź też będących osobami samotnie wychowującymi dzieci. Najwięcej na tym rozwiązaniu mogłyby skorzystać wielodzietne rodziny o wysokich i bardzo wysokich dochodach - w tych przypadkach ich zobowiązania podatkowe mogłyby być kilkukrotnie niższe niż obecnie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA