Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny za usługi spadają a wymagania rosną

Edyta Wereszczyńska
Duża konkurencja na rynku przyczynia się do obniżenia opłat za świadczone usługi księgowe. Dla wielu klientów jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego jest cena, tymczasem brakuje specjalistów. Nie chcąc stracić klientów, biura rachunkowe wykonują usługi, które nie należą do ich obowiązków.


Firmy świadczące usługi finansowo-księgowe narzekają, że sprawna obsługa klientów staje się coraz trudniejsza. Najwięcej kłopotów sprawia biurokracja i różnorodność urzędowych praktyk niemających uzasadnienia w przepisach.


Dużo barier formalnych


Zdaniem Andrzeja Nettera, biegłego rewidenta z Kancelarii Audit Experts z Poznania, poważnym utrudnieniem w bieżącej obsłudze rachunkowej klientów jest ograniczenie możliwości korzystania z elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych. Obecne rozwiązania prawne powodują, że deklaracje podatkowe jednych klientów można dostarczać drogą elektroniczną, innych natomiast nie. Powoduje to niepotrzebną dezorganizację pracy i zmniejsza efektywność prowadzonej działalności.


Sprzeciw właścicieli biur rachunkowych budzą również odmienne praktyki urzędów.


- Zastanawiające jest, jak różnie organy podatkowe podchodzą do kwestii pełnomocnictw, jakich firmy udzielają pracownikom biur rachunkowych - mówi Marek Ociepka, główny księgowy z Grupy Gumułka - Kancelaria Prawa Finansowego w Katowicach.


Nie istnieje w tym zakresie żaden konkretny wyznacznik postępowania.


- Zdarza się, że organ respektuje pełnomocnictwo generalne. Często jednak bywa tak, że każdorazowo konieczne jest oddzielne pełnomocnictwo do reprezentowania w jednej konkretnej sprawie, np. wyłącznie do podpisywania deklaracji VAT-7 - mówi ekspert.


Tymczasem brak jednolitych rozwiązań w tym zakresie komplikuje kwestie formalne oraz organizacyjne związane z prowadzeniem spraw klienta, zwłaszcza że od początku tego roku obowiązują nowe przepisy o opłacie skarbowej, którą należy uiszczać w przypadku pełnomocnictw.


Wygląda na to, że urzędnicy nie rozumieją, iż tego rodzaju praktyki przeczą istocie pełnomocnictwa. Jak podkreśla Marek Ociepka, to właśnie wydelegowanie wszelkich spraw związanych z obsługą przed instytucjami podatkowymi poza obręb firmy jest niejednokrotnie jednym z czynników, jakie decydują o powierzeniu prowadzenia i rozliczania spraw klienta biuru rachunkowemu.


Z kolei Agnieszka Ruder, członek zarządu w FPA Group, zaznacza, że do tej pory sprawy komplikował też brak jednolitych interpretacji przepisów.


- Specjalista niejednokrotnie tracił czas i nerwy na poszukiwaniu konsensusu wśród wielu istniejących wersji - mówi nasza rozmówczyni.


Być może ulegnie to zmianie. Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy Ordynacji podatkowej w tym zakresie.


Niższe ceny, wyższe wymagania


Jak wiadomo, znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania biura rachunkowego mają właściwe stosunki między klientem a obsługującą go firmą. Jednak księgowi skarżą się, że ogromna konkurencja na rynku usług księgowych prowadzi do znacznego obniżenia cen. Potwierdza to m.in. Zofia Podhorodecka, główny księgowy z kancelarii Auxilium w Krakowie.


- Coraz częściej najważniejszym dla klienta, a często nawet jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego staje się cena - mówi ekspert.


Jednocześnie klienci - płacąc niewiele - wymagają, by usługi były jak najwyższej jakości. Takie podejście tworzy kolejny problem: żądania klientów często wykraczają poza zakres umowy, którą zawarli z biurem rachunkowym. Jak zaznacza Zofia Podhorodecka, klienci wymagają, by sprawy związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą księgowi załatwiali w ZUS oraz urzędach skarbowych. Walka o klienta powoduje, że księgowi zmuszeni są do wykonywania usług, które wykraczają poza normalny zakres ich obowiązków.


Kłopoty z kadrą...


Z konkurencją trudno też poradzić sobie kancelariom podatkowym, które również działają na tym rynku.


- Proces uzyskiwania znaczącej pozycji na rynku jest długotrwały i większość kancelarii działa głównie na rynku lokalnym - ocenia Szymon Dalc z poznańskiej kancelarii Dalc i Ochocki - Doradcy.


W jego opinii nie sprzyja to dynamicznemu rozwojowi kancelarii, który wymaga przeznaczania znacznych środków finansowych na utrzymanie wysokokwalifikowanej kadry pracowników. Ograniczeń takich nie mają kancelarie należące do międzynarodowych dużych firm doradczych.


Podobnego zdania jest też Agnieszka Ruder.


- Największym problemem, z jakim borykają się firmy świadczące usługi finansowoksięgowe, jest wysoka fluktuacja kadr oraz znalezienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów - uważa ekspert.

Jest to szczególnie trudne, gdy firma obsługuje podmioty zagraniczne.


- Wówczas od obsługującego specjalisty wymaga się nie tylko wysokich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, ale także doskonałej znajomości języków obcych i dyspozycyjności, zwłaszcza że firmy zagraniczne często mają swoje siedziby w różnych strefach czasowych - mówi Agnieszka Ruder.


Również na rynku usług księgowych powszechne jest zjawisko, że duże firmy podkupują specjalistów z mniejszych firm.


...i klientami


Księgowym nie ułatwiają również życia ich klienci. Różnice są widoczne zwłaszcza w obsłudze podmiotów polskich i zagranicznych.


- Przy obsłudze firm zagranicznych problem stwarzać może często pojawiający się specyficzny sposób raportowania: najczęściej bardzo szczegółowy, zgodny z wewnętrznymi procedurami klienta - mówi Agnieszka Ruder z FPA Group.


Dodaje, że często znacznie krótszy jest termin raportowania niż w przypadku firm z polskim kapitałem. W sporządzonej dla zagranicznego klienta sprawozdawczości nie można wprowadzać poprawek. Dla porównania - w przypadku firm polskich istnieje możliwość tzw. doksięgowywania danych nieujętych w poprzednim okresie rozliczeniowym i wprowadzania korekt - zaznacza ekspert.


- Księgowi borykają się ze złym opisem dokumentacji przekazywanej przez klienta. Opisywane skrótami faktury utrudniają kwalifikację dokumentów, a w efekcie ich księgowanie - przypomina Agnieszka Ruder.

Natomiast zdaniem Zofii Podhorodeckiej z Auxilium największym problemem jest nieterminowe dostarczanie dokumentów. Gdy zbliżają się terminy podatkowe, księgowi są wprost zalewani dokumentami przez klientów, przy czym klient jednocześnie wymaga, by rozliczenie było sporządzone na czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Działaność biur rachunkowych


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uproszczenia w akcyzie dla producentów energii odnawialnej
    Będą uproszczenia w podatku akcyzowym dla małych producentów energii odnawialnej i dla samorządów korzystających z OZE – wynika z opublikowanej na stronie KPRM zapowiedzi nowelizacji ustawy akcyzowej.
    Podwójna nowelizacja przepisów kodeksu karnego skarbowego w 2022 r.
    Od 1 stycznia 2022 roku w życie weszło wiele zmian w przepisach, w szczególności w zakresie prawa podatkowego. Zmianami została objęta również ustawa – Kodeks karny skarbowy. Co ciekawe jednak, w trakcie roku doszło do ponownej nowelizacji tej ustawy a kolejne zmiany zaczęły obowiązywać od 1 lipca. Jakich zmian dokonano w kodeksie karnym skarbowym w 2022 roku? Poniżej wskazujemy na najciekawsze i najbardziej istotne zmiany, które warto znać.
    Slim VAT 3 a sprzedaż mieszana - co się zmieni?
    Slim VAT 3 wprowadza zmiany w systemie proporcji odliczania VAT w sprzedaży mieszanej. Znacząco zwiększona zostanie kwota, która pozwala na odliczenie 100% wysokości podatku naliczonego.
    Dzialy specjalne produkcji rolnej. Normy szacunkowe dochodu od 1 stycznia 2023 r.
    Rząd opublikował projekt rozporządzenia określającego normy szacunkowe dochodu działów specjalnych produkcji rolnej. Nowe stawki wchodzą w życie od 1 stycznia przyszłego roku. Dotyczą np. uprawy w szklarniach, uprawy grzybów oraz hodowli kotów rasowych.
    Jak wypłacić zysk ze spółki z o.o.
    Jak wspólnik spółki z o.o. może wypłacić zysk ze spółki, aby było najkorzystniej?
    Straty na lokatach bankowych w 2022 roku
    Nawet ponad 13% – takie realne straty mogą dać depozyty, które kończą się w trzecim kwartale 2022 r. Tak złych wyników w przypadku lokat nie mieliśmy od wielu lat. I choć sytuacja deponentów się poprawia, to i tak trudno liczyć na to, że bankowe lokaty uchronią nasz kapitał przed inflacją.
    SLIM VAT 3 i sankcja 20% VAT - zmiany w VAT od 2023 roku
    Zaprezentowana przez Ministerstwo Finansów w 2020 roku idea „SLIM VAT” doczekała się kolejnej odsłony. 8 sierpnia 2022 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tzw. SLIM VAT 3. Pakiet ten, tak jak poprzednie, ma na celu wprowadzenie kolejnych uproszczeń w zakresie rozliczenia VAT. Projekt ustawy zakłada również implementację wyroku TSUE z dnia 15 kwietnia 2021 roku w sprawie C-935/19 dotyczącego możliwości nakładania przez organy podatkowe 20 proc. sankcji VAT. Obecnie projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Konsultacje projektu potrwają do 26 sierpnia 2022 roku. Z kolei planowane wejście w życie nowych przepisów przewidziano na 1 stycznia 2023 roku.
    Inflacja w Polsce. Presja inflacyjna po 7 miesiącach 2022 roku nie słabnie
    Mimo oczekiwań wielu ekspertów na osłabienie dynamiki wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, według najnowszych danych GUS, inflacja nadal przyspiesza, sięgając w lipcu 2022 r. 15,6 proc., a więc była nieznacznie wyższa niż miesiąc wcześniej i najwyższa od 1997 roku.
    Fiskus promuje sprzedaż alkoholu z powodu spadku wpływów z akcyzy ... w Japonii
    W Japonii fiskus ogłosił akcję "Sake Viva!", która ma na celu zwiększenie sprzedaży alkoholu w kraju, gdzie jego konsumpcja mocno spada, co powoduje obniżenie wpływów z akcyzy - podaje w czwartek BBC.
    Informacja o realizacji strategii podatkowej - obowiązek dużych firm i grup kapitałowych
    Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązku poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o adresie strony internetowej, na której umieszczone są informacje o realizowanej strategii podatkowej. Obowiązek dotyczy dużych przedsiębiorstw i grup kapitałowych.
    50% koszty uzyskania przychodu a minimalne wynagrodzenie za pracę
    Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w ramach m.in. umowy o pracę i umów cywilnoprawnych to sposób na obniżenie należności podatkowych.
    Modele SAAS, PAAS i IAAS – czym różnią się w konsekwencjach podatkowych?
    Czy zastanawiałeś się kiedyś nad świadczeniem usług za pośrednictwem chmury obliczeniowej? W skrócie polega to na dostarczaniu np. mocy obliczeniowej, ale również oprogramowania czy systemów w modelu usługowym. Problem jaki może pojawić się na Twojej drodze to wybór sposobu świadczenia tych usług oraz skutków podatkowych z nimi związanych.
    Dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika
    Podatnik, który otrzymał decyzję o zabezpieczeniu zobowiązania podatkowego lub posiada nieostateczną decyzję organu I instancji, wyprzedzając działania organu podatkowego, może skorzystać z instytucji zabezpieczenia dobrowolnego. Jak to zrobić i na czym polega dobrowolne zabezpieczenie zobowiązania podatkowego przez podatnika?
    Wystawianie faktur – terminy ustawowe
    Faktura jest podstawowym dokumentem, który potwierdza transakcję zakupową. Stanowi podstawę do obliczeń podatkowych oraz określania zobowiązania podatkowego, w określonych okresach. Nic więc dziwnego, że ustawodawca zdecydował jak powinien wyglądać dokument faktury oraz w jakim czasie minimalnym oraz maksymalnym dokument taki powinien zostać wystawiony.
    Czy członek zarządu spółki może być jej pracownikiem?
    Członek zarządu spółki z o.o. może (choć nie musi) być zatrudniony w tej spółce na podstawie umowy o pracę. Okazuje się jednak, że nie zawsze jest to możliwe.
    Firma w mieszkaniu a koszty podatkowe w PIT
    Szczególnie w trudnych gospodarczo momentach wielu przedsiębiorców zastanawia się nad minimalizacją swoich kosztów. Jedną z opcji jest prowadzenie działalności gospodarczej z prywatnego mieszkania lub domu. Często oznacza to przeznaczenie części nieruchomości na cele biurowe – jak chociażby stworzenie sali spotkań czy gabinetu, a także ponoszenie części kosztów mediów na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Czy takie wydatki, ponoszone w prywatnym domu podatnika, ale na cele firmowe mogą być rozliczane firmowo? Czy mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych?
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
    Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
    50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić
    Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.
    Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?
    Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.
    Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji
    Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.
    W lipcu spadła liczba ofert pracy
    W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
    PIT-2, PIT-2A, PIT-3 - nowe wzory formularzy podatkowych od 2023 roku
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory oświadczeń/wniosków PIT-2 (wersja 9), PIT-2A (wersja 8), PIT-3 (wersja 9), składanych przez podatników płatnikom dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 10 sierpnia 2022 r. i potrwają do 19 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku
    W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?