REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny za usługi spadają a wymagania rosną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Duża konkurencja na rynku przyczynia się do obniżenia opłat za świadczone usługi księgowe. Dla wielu klientów jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego jest cena, tymczasem brakuje specjalistów. Nie chcąc stracić klientów, biura rachunkowe wykonują usługi, które nie należą do ich obowiązków.


Firmy świadczące usługi finansowo-księgowe narzekają, że sprawna obsługa klientów staje się coraz trudniejsza. Najwięcej kłopotów sprawia biurokracja i różnorodność urzędowych praktyk niemających uzasadnienia w przepisach.


Dużo barier formalnych


Zdaniem Andrzeja Nettera, biegłego rewidenta z Kancelarii Audit Experts z Poznania, poważnym utrudnieniem w bieżącej obsłudze rachunkowej klientów jest ograniczenie możliwości korzystania z elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych. Obecne rozwiązania prawne powodują, że deklaracje podatkowe jednych klientów można dostarczać drogą elektroniczną, innych natomiast nie. Powoduje to niepotrzebną dezorganizację pracy i zmniejsza efektywność prowadzonej działalności.


Sprzeciw właścicieli biur rachunkowych budzą również odmienne praktyki urzędów.


- Zastanawiające jest, jak różnie organy podatkowe podchodzą do kwestii pełnomocnictw, jakich firmy udzielają pracownikom biur rachunkowych - mówi Marek Ociepka, główny księgowy z Grupy Gumułka - Kancelaria Prawa Finansowego w Katowicach.


Nie istnieje w tym zakresie żaden konkretny wyznacznik postępowania.


- Zdarza się, że organ respektuje pełnomocnictwo generalne. Często jednak bywa tak, że każdorazowo konieczne jest oddzielne pełnomocnictwo do reprezentowania w jednej konkretnej sprawie, np. wyłącznie do podpisywania deklaracji VAT-7 - mówi ekspert.


Tymczasem brak jednolitych rozwiązań w tym zakresie komplikuje kwestie formalne oraz organizacyjne związane z prowadzeniem spraw klienta, zwłaszcza że od początku tego roku obowiązują nowe przepisy o opłacie skarbowej, którą należy uiszczać w przypadku pełnomocnictw.


Wygląda na to, że urzędnicy nie rozumieją, iż tego rodzaju praktyki przeczą istocie pełnomocnictwa. Jak podkreśla Marek Ociepka, to właśnie wydelegowanie wszelkich spraw związanych z obsługą przed instytucjami podatkowymi poza obręb firmy jest niejednokrotnie jednym z czynników, jakie decydują o powierzeniu prowadzenia i rozliczania spraw klienta biuru rachunkowemu.


Z kolei Agnieszka Ruder, członek zarządu w FPA Group, zaznacza, że do tej pory sprawy komplikował też brak jednolitych interpretacji przepisów.


- Specjalista niejednokrotnie tracił czas i nerwy na poszukiwaniu konsensusu wśród wielu istniejących wersji - mówi nasza rozmówczyni.


Być może ulegnie to zmianie. Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy Ordynacji podatkowej w tym zakresie.


Niższe ceny, wyższe wymagania


Jak wiadomo, znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania biura rachunkowego mają właściwe stosunki między klientem a obsługującą go firmą. Jednak księgowi skarżą się, że ogromna konkurencja na rynku usług księgowych prowadzi do znacznego obniżenia cen. Potwierdza to m.in. Zofia Podhorodecka, główny księgowy z kancelarii Auxilium w Krakowie.


- Coraz częściej najważniejszym dla klienta, a często nawet jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego staje się cena - mówi ekspert.


Jednocześnie klienci - płacąc niewiele - wymagają, by usługi były jak najwyższej jakości. Takie podejście tworzy kolejny problem: żądania klientów często wykraczają poza zakres umowy, którą zawarli z biurem rachunkowym. Jak zaznacza Zofia Podhorodecka, klienci wymagają, by sprawy związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą księgowi załatwiali w ZUS oraz urzędach skarbowych. Walka o klienta powoduje, że księgowi zmuszeni są do wykonywania usług, które wykraczają poza normalny zakres ich obowiązków.


Kłopoty z kadrą...


Z konkurencją trudno też poradzić sobie kancelariom podatkowym, które również działają na tym rynku.


- Proces uzyskiwania znaczącej pozycji na rynku jest długotrwały i większość kancelarii działa głównie na rynku lokalnym - ocenia Szymon Dalc z poznańskiej kancelarii Dalc i Ochocki - Doradcy.


W jego opinii nie sprzyja to dynamicznemu rozwojowi kancelarii, który wymaga przeznaczania znacznych środków finansowych na utrzymanie wysokokwalifikowanej kadry pracowników. Ograniczeń takich nie mają kancelarie należące do międzynarodowych dużych firm doradczych.


Podobnego zdania jest też Agnieszka Ruder.


- Największym problemem, z jakim borykają się firmy świadczące usługi finansowoksięgowe, jest wysoka fluktuacja kadr oraz znalezienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów - uważa ekspert.

Jest to szczególnie trudne, gdy firma obsługuje podmioty zagraniczne.


- Wówczas od obsługującego specjalisty wymaga się nie tylko wysokich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, ale także doskonałej znajomości języków obcych i dyspozycyjności, zwłaszcza że firmy zagraniczne często mają swoje siedziby w różnych strefach czasowych - mówi Agnieszka Ruder.


Również na rynku usług księgowych powszechne jest zjawisko, że duże firmy podkupują specjalistów z mniejszych firm.


...i klientami


Księgowym nie ułatwiają również życia ich klienci. Różnice są widoczne zwłaszcza w obsłudze podmiotów polskich i zagranicznych.


- Przy obsłudze firm zagranicznych problem stwarzać może często pojawiający się specyficzny sposób raportowania: najczęściej bardzo szczegółowy, zgodny z wewnętrznymi procedurami klienta - mówi Agnieszka Ruder z FPA Group.


Dodaje, że często znacznie krótszy jest termin raportowania niż w przypadku firm z polskim kapitałem. W sporządzonej dla zagranicznego klienta sprawozdawczości nie można wprowadzać poprawek. Dla porównania - w przypadku firm polskich istnieje możliwość tzw. doksięgowywania danych nieujętych w poprzednim okresie rozliczeniowym i wprowadzania korekt - zaznacza ekspert.


- Księgowi borykają się ze złym opisem dokumentacji przekazywanej przez klienta. Opisywane skrótami faktury utrudniają kwalifikację dokumentów, a w efekcie ich księgowanie - przypomina Agnieszka Ruder.

Natomiast zdaniem Zofii Podhorodeckiej z Auxilium największym problemem jest nieterminowe dostarczanie dokumentów. Gdy zbliżają się terminy podatkowe, księgowi są wprost zalewani dokumentami przez klientów, przy czym klient jednocześnie wymaga, by rozliczenie było sporządzone na czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Działaność biur rachunkowych


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA