REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny za usługi spadają a wymagania rosną

Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Duża konkurencja na rynku przyczynia się do obniżenia opłat za świadczone usługi księgowe. Dla wielu klientów jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego jest cena, tymczasem brakuje specjalistów. Nie chcąc stracić klientów, biura rachunkowe wykonują usługi, które nie należą do ich obowiązków.


Firmy świadczące usługi finansowo-księgowe narzekają, że sprawna obsługa klientów staje się coraz trudniejsza. Najwięcej kłopotów sprawia biurokracja i różnorodność urzędowych praktyk niemających uzasadnienia w przepisach.


Dużo barier formalnych


Zdaniem Andrzeja Nettera, biegłego rewidenta z Kancelarii Audit Experts z Poznania, poważnym utrudnieniem w bieżącej obsłudze rachunkowej klientów jest ograniczenie możliwości korzystania z elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych. Obecne rozwiązania prawne powodują, że deklaracje podatkowe jednych klientów można dostarczać drogą elektroniczną, innych natomiast nie. Powoduje to niepotrzebną dezorganizację pracy i zmniejsza efektywność prowadzonej działalności.


Sprzeciw właścicieli biur rachunkowych budzą również odmienne praktyki urzędów.


- Zastanawiające jest, jak różnie organy podatkowe podchodzą do kwestii pełnomocnictw, jakich firmy udzielają pracownikom biur rachunkowych - mówi Marek Ociepka, główny księgowy z Grupy Gumułka - Kancelaria Prawa Finansowego w Katowicach.


Nie istnieje w tym zakresie żaden konkretny wyznacznik postępowania.


- Zdarza się, że organ respektuje pełnomocnictwo generalne. Często jednak bywa tak, że każdorazowo konieczne jest oddzielne pełnomocnictwo do reprezentowania w jednej konkretnej sprawie, np. wyłącznie do podpisywania deklaracji VAT-7 - mówi ekspert.


Tymczasem brak jednolitych rozwiązań w tym zakresie komplikuje kwestie formalne oraz organizacyjne związane z prowadzeniem spraw klienta, zwłaszcza że od początku tego roku obowiązują nowe przepisy o opłacie skarbowej, którą należy uiszczać w przypadku pełnomocnictw.


Wygląda na to, że urzędnicy nie rozumieją, iż tego rodzaju praktyki przeczą istocie pełnomocnictwa. Jak podkreśla Marek Ociepka, to właśnie wydelegowanie wszelkich spraw związanych z obsługą przed instytucjami podatkowymi poza obręb firmy jest niejednokrotnie jednym z czynników, jakie decydują o powierzeniu prowadzenia i rozliczania spraw klienta biuru rachunkowemu.


Z kolei Agnieszka Ruder, członek zarządu w FPA Group, zaznacza, że do tej pory sprawy komplikował też brak jednolitych interpretacji przepisów.


- Specjalista niejednokrotnie tracił czas i nerwy na poszukiwaniu konsensusu wśród wielu istniejących wersji - mówi nasza rozmówczyni.


Być może ulegnie to zmianie. Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy Ordynacji podatkowej w tym zakresie.


Niższe ceny, wyższe wymagania


Jak wiadomo, znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania biura rachunkowego mają właściwe stosunki między klientem a obsługującą go firmą. Jednak księgowi skarżą się, że ogromna konkurencja na rynku usług księgowych prowadzi do znacznego obniżenia cen. Potwierdza to m.in. Zofia Podhorodecka, główny księgowy z kancelarii Auxilium w Krakowie.


- Coraz częściej najważniejszym dla klienta, a często nawet jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego staje się cena - mówi ekspert.


Jednocześnie klienci - płacąc niewiele - wymagają, by usługi były jak najwyższej jakości. Takie podejście tworzy kolejny problem: żądania klientów często wykraczają poza zakres umowy, którą zawarli z biurem rachunkowym. Jak zaznacza Zofia Podhorodecka, klienci wymagają, by sprawy związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą księgowi załatwiali w ZUS oraz urzędach skarbowych. Walka o klienta powoduje, że księgowi zmuszeni są do wykonywania usług, które wykraczają poza normalny zakres ich obowiązków.


Kłopoty z kadrą...


Z konkurencją trudno też poradzić sobie kancelariom podatkowym, które również działają na tym rynku.


- Proces uzyskiwania znaczącej pozycji na rynku jest długotrwały i większość kancelarii działa głównie na rynku lokalnym - ocenia Szymon Dalc z poznańskiej kancelarii Dalc i Ochocki - Doradcy.


W jego opinii nie sprzyja to dynamicznemu rozwojowi kancelarii, który wymaga przeznaczania znacznych środków finansowych na utrzymanie wysokokwalifikowanej kadry pracowników. Ograniczeń takich nie mają kancelarie należące do międzynarodowych dużych firm doradczych.


Podobnego zdania jest też Agnieszka Ruder.


- Największym problemem, z jakim borykają się firmy świadczące usługi finansowoksięgowe, jest wysoka fluktuacja kadr oraz znalezienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów - uważa ekspert.

Jest to szczególnie trudne, gdy firma obsługuje podmioty zagraniczne.


- Wówczas od obsługującego specjalisty wymaga się nie tylko wysokich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, ale także doskonałej znajomości języków obcych i dyspozycyjności, zwłaszcza że firmy zagraniczne często mają swoje siedziby w różnych strefach czasowych - mówi Agnieszka Ruder.


Również na rynku usług księgowych powszechne jest zjawisko, że duże firmy podkupują specjalistów z mniejszych firm.


...i klientami


Księgowym nie ułatwiają również życia ich klienci. Różnice są widoczne zwłaszcza w obsłudze podmiotów polskich i zagranicznych.


- Przy obsłudze firm zagranicznych problem stwarzać może często pojawiający się specyficzny sposób raportowania: najczęściej bardzo szczegółowy, zgodny z wewnętrznymi procedurami klienta - mówi Agnieszka Ruder z FPA Group.


Dodaje, że często znacznie krótszy jest termin raportowania niż w przypadku firm z polskim kapitałem. W sporządzonej dla zagranicznego klienta sprawozdawczości nie można wprowadzać poprawek. Dla porównania - w przypadku firm polskich istnieje możliwość tzw. doksięgowywania danych nieujętych w poprzednim okresie rozliczeniowym i wprowadzania korekt - zaznacza ekspert.


- Księgowi borykają się ze złym opisem dokumentacji przekazywanej przez klienta. Opisywane skrótami faktury utrudniają kwalifikację dokumentów, a w efekcie ich księgowanie - przypomina Agnieszka Ruder.

Natomiast zdaniem Zofii Podhorodeckiej z Auxilium największym problemem jest nieterminowe dostarczanie dokumentów. Gdy zbliżają się terminy podatkowe, księgowi są wprost zalewani dokumentami przez klientów, przy czym klient jednocześnie wymaga, by rozliczenie było sporządzone na czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Działaność biur rachunkowych


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA