REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny za usługi spadają a wymagania rosną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Duża konkurencja na rynku przyczynia się do obniżenia opłat za świadczone usługi księgowe. Dla wielu klientów jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego jest cena, tymczasem brakuje specjalistów. Nie chcąc stracić klientów, biura rachunkowe wykonują usługi, które nie należą do ich obowiązków.


Firmy świadczące usługi finansowo-księgowe narzekają, że sprawna obsługa klientów staje się coraz trudniejsza. Najwięcej kłopotów sprawia biurokracja i różnorodność urzędowych praktyk niemających uzasadnienia w przepisach.


Dużo barier formalnych


Zdaniem Andrzeja Nettera, biegłego rewidenta z Kancelarii Audit Experts z Poznania, poważnym utrudnieniem w bieżącej obsłudze rachunkowej klientów jest ograniczenie możliwości korzystania z elektronicznego przesyłania deklaracji podatkowych. Obecne rozwiązania prawne powodują, że deklaracje podatkowe jednych klientów można dostarczać drogą elektroniczną, innych natomiast nie. Powoduje to niepotrzebną dezorganizację pracy i zmniejsza efektywność prowadzonej działalności.


Sprzeciw właścicieli biur rachunkowych budzą również odmienne praktyki urzędów.


- Zastanawiające jest, jak różnie organy podatkowe podchodzą do kwestii pełnomocnictw, jakich firmy udzielają pracownikom biur rachunkowych - mówi Marek Ociepka, główny księgowy z Grupy Gumułka - Kancelaria Prawa Finansowego w Katowicach.


Nie istnieje w tym zakresie żaden konkretny wyznacznik postępowania.


- Zdarza się, że organ respektuje pełnomocnictwo generalne. Często jednak bywa tak, że każdorazowo konieczne jest oddzielne pełnomocnictwo do reprezentowania w jednej konkretnej sprawie, np. wyłącznie do podpisywania deklaracji VAT-7 - mówi ekspert.


Tymczasem brak jednolitych rozwiązań w tym zakresie komplikuje kwestie formalne oraz organizacyjne związane z prowadzeniem spraw klienta, zwłaszcza że od początku tego roku obowiązują nowe przepisy o opłacie skarbowej, którą należy uiszczać w przypadku pełnomocnictw.


Wygląda na to, że urzędnicy nie rozumieją, iż tego rodzaju praktyki przeczą istocie pełnomocnictwa. Jak podkreśla Marek Ociepka, to właśnie wydelegowanie wszelkich spraw związanych z obsługą przed instytucjami podatkowymi poza obręb firmy jest niejednokrotnie jednym z czynników, jakie decydują o powierzeniu prowadzenia i rozliczania spraw klienta biuru rachunkowemu.


Z kolei Agnieszka Ruder, członek zarządu w FPA Group, zaznacza, że do tej pory sprawy komplikował też brak jednolitych interpretacji przepisów.


- Specjalista niejednokrotnie tracił czas i nerwy na poszukiwaniu konsensusu wśród wielu istniejących wersji - mówi nasza rozmówczyni.


Być może ulegnie to zmianie. Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy Ordynacji podatkowej w tym zakresie.


Niższe ceny, wyższe wymagania


Jak wiadomo, znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania biura rachunkowego mają właściwe stosunki między klientem a obsługującą go firmą. Jednak księgowi skarżą się, że ogromna konkurencja na rynku usług księgowych prowadzi do znacznego obniżenia cen. Potwierdza to m.in. Zofia Podhorodecka, główny księgowy z kancelarii Auxilium w Krakowie.


- Coraz częściej najważniejszym dla klienta, a często nawet jedynym kryterium przy wyborze biura rachunkowego staje się cena - mówi ekspert.


Jednocześnie klienci - płacąc niewiele - wymagają, by usługi były jak najwyższej jakości. Takie podejście tworzy kolejny problem: żądania klientów często wykraczają poza zakres umowy, którą zawarli z biurem rachunkowym. Jak zaznacza Zofia Podhorodecka, klienci wymagają, by sprawy związane z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą księgowi załatwiali w ZUS oraz urzędach skarbowych. Walka o klienta powoduje, że księgowi zmuszeni są do wykonywania usług, które wykraczają poza normalny zakres ich obowiązków.


Kłopoty z kadrą...


Z konkurencją trudno też poradzić sobie kancelariom podatkowym, które również działają na tym rynku.


- Proces uzyskiwania znaczącej pozycji na rynku jest długotrwały i większość kancelarii działa głównie na rynku lokalnym - ocenia Szymon Dalc z poznańskiej kancelarii Dalc i Ochocki - Doradcy.


W jego opinii nie sprzyja to dynamicznemu rozwojowi kancelarii, który wymaga przeznaczania znacznych środków finansowych na utrzymanie wysokokwalifikowanej kadry pracowników. Ograniczeń takich nie mają kancelarie należące do międzynarodowych dużych firm doradczych.


Podobnego zdania jest też Agnieszka Ruder.


- Największym problemem, z jakim borykają się firmy świadczące usługi finansowoksięgowe, jest wysoka fluktuacja kadr oraz znalezienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów - uważa ekspert.

Jest to szczególnie trudne, gdy firma obsługuje podmioty zagraniczne.


- Wówczas od obsługującego specjalisty wymaga się nie tylko wysokich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, ale także doskonałej znajomości języków obcych i dyspozycyjności, zwłaszcza że firmy zagraniczne często mają swoje siedziby w różnych strefach czasowych - mówi Agnieszka Ruder.


Również na rynku usług księgowych powszechne jest zjawisko, że duże firmy podkupują specjalistów z mniejszych firm.


...i klientami


Księgowym nie ułatwiają również życia ich klienci. Różnice są widoczne zwłaszcza w obsłudze podmiotów polskich i zagranicznych.


- Przy obsłudze firm zagranicznych problem stwarzać może często pojawiający się specyficzny sposób raportowania: najczęściej bardzo szczegółowy, zgodny z wewnętrznymi procedurami klienta - mówi Agnieszka Ruder z FPA Group.


Dodaje, że często znacznie krótszy jest termin raportowania niż w przypadku firm z polskim kapitałem. W sporządzonej dla zagranicznego klienta sprawozdawczości nie można wprowadzać poprawek. Dla porównania - w przypadku firm polskich istnieje możliwość tzw. doksięgowywania danych nieujętych w poprzednim okresie rozliczeniowym i wprowadzania korekt - zaznacza ekspert.


- Księgowi borykają się ze złym opisem dokumentacji przekazywanej przez klienta. Opisywane skrótami faktury utrudniają kwalifikację dokumentów, a w efekcie ich księgowanie - przypomina Agnieszka Ruder.

Natomiast zdaniem Zofii Podhorodeckiej z Auxilium największym problemem jest nieterminowe dostarczanie dokumentów. Gdy zbliżają się terminy podatkowe, księgowi są wprost zalewani dokumentami przez klientów, przy czym klient jednocześnie wymaga, by rozliczenie było sporządzone na czas.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Działaność biur rachunkowych


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA