REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbyt późne zgłoszenie spadku oznacza wyższy podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Spadkobiercy powinni ustalać podstawę opodatkowania odziedziczonych nieruchomości według cen rynkowych. Im później spadkobierca ureguluje zobowiązanie podatkowe, tym więcej pieniędzy musi zapłacić fiskusowi. Remonty i modernizacje domów lub mieszkań dokonane po dniu ich nabycia nie mają wpływu na wysokość podatku.


Wielu spadkobierców nieruchomości zachęconych perspektywą całkowitego zwolnienia z podatku od spadków postanowiło uregulować niezałatwione sprawy spadkowe i ujawnić przed fiskusem otrzymane przed laty spadki.


Spotkało ich jednak podwójne rozczarowanie. Okazuje się, że nie tylko nie mogą skorzystać z podatkowej preferencji, ale również muszą zapłacić dużo wyższy podatek, niż gdyby od razu uregulowali sprawy spadkowe i podatkowe.


Jak wyjaśnia Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, osoby zgłaszające do opodatkowania spadek nabyty kilka lat temu muszą liczyć się z tym, że wzrost cen od dnia nabycia spadku będzie wpływać na wysokość podatku. Problem ten dotknie najbardziej nabywców nieruchomości, w związku z gwałtownym wzrostem ich cen w ostatnim okresie. Zasadą podatku od spadków i darowizn jest określanie podstawy opodatkowania według stanu rzeczy i praw z dnia ich nabycia, ale cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.


Bez zwolnienia


- Dzięki nowelizacji przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn niektórzy podatnicy zostali zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku od nabycia spadku. Trzeba jednak pamiętać, że obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. przepisy co do zasady mają zastosowanie tylko do spadków nabytych po tej dacie - mówi Piotr Witkowski, radca prawny z Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners. Ekspert dodaje, że zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego nabycie spadku następuje z chwilą jego otwarcia, czyli w chwili śmierci spadkodawcy. Zatem dla ustalenia, czy stosować przepisy sprzed, czy po nowelizacji nie ma znaczenia dzień wydania przez sąd postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku.


- Nie warto zatem zwlekać z zapłatą podatku od spadków nabytych w latach ubiegłych, szczególnie gdy przedmiotem nabycia jest nieruchomość, której wartość z dnia na dzień wzrasta - radzi Piotr Witkowski.


Spóźnialscy zapłacą więcej


Andrzej Nikończyk zwraca uwagę, że zasady określania podstawy opodatkowania są o tyle niekorzystne, że jeśli wzrastają ceny, tak jak w przypadku nieruchomości, opóźnienie sprawy spadkowej lub brak jej przeprowadzenia będzie wiązać się z opóźnieniem powstania obowiązku podatkowego. Im późniejszy jest ten termin, tym ceny rynkowe (podstawa opodatkowania) są wyższe.


- W przypadku spadków obowiązek podatkowy powstaje z zasady z chwilą jego przyjęcia. Jeśli jednak nie zgłosimy takiego spadku do opodatkowania, to obowiązek powstanie z chwilą stwierdzenia go pismem, np. uprawomocnienie postanowienia sądu o nabyciu spadku. Jeśli jednak nie przeprowadzono sprawy spadkowej, obowiązek powstanie dopiero z chwilą powołania się na ten spadek przed organem podatkowym. Im później, tym wyższe ceny rynkowe i wyższy podatek - ostrzega ekspert.


- Należy jednak pamiętać, że jeśli od końca roku, w którym powstał obowiązek podatkowy od spadku, minęło pięć lat, to niezależnie od braku jego zgłoszenia zobowiązanie podatkowe nie powstanie, bo przedawniło się prawo organu do wydania decyzji - dodaje Andrzej Nikończyk.


Na niekorzyść podatnika


Doktor Krzysztof Biernacki, prawnik w Kancelarii Prawa Gospodarczego Koksztys, wyjaśnił w rozmowie z nami, że zarówno notariusze, jak i sądy mają obowiązek przekazywania do urzędu skarbowego m.in. informacji dotyczących zdarzeń prawnych, które mogą powodować powstanie zobowiązania podatkowego w podatku od spadków. Chodzi tu o informacje o złożonych oświadczeniach o przyjęciu spadku oraz odpisy postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku. Oznacza to, że organ podatkowy zawsze będzie wiedział o terminie zaistnienia tych zdarzeń.


- Mając na uwadze, że podatek od spadku określany jest przez organ podatkowy w drodze decyzji na podstawie złożonego przez spadkobiercę zeznania podatkowego, niezgłoszenie nabytego spadku do opodatkowania nie zmienia faktu, że obowiązek podatkowy powstał z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia stwierdzającego nabycie spadku - mówi Krzysztof Biernacki. Ekspert dodaje, że takie niezgłoszenie może ponadto rodzić po stronie spadkobiercy odpowiedzialność karną skarbową.


- Natomiast niepodjęcie przez spadkobierców postępowania spadkowego odracza w czasie stwierdzenie nabycia spadku, co może oznaczać konieczność zapłaty wyższego podatku, który liczony jest od cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego - podkreśla nasz rozmówca.


Warto dokumentować wydatki


Przy określaniu podstawy opodatkowania ustawodawca nakazuje uwzględniać stan rzeczy z dnia nabycia, dlatego wydatki ponoszone przez spadkobierców na odziedziczoną nieruchomość po tym czasie nie powinny podnosić jej wartości. Andrzej Nikończyk wskazuje, że ponieważ spadek nabywa się z chwilą jego otwarcia, stan rzeczy i praw podlegających opodatkowaniu należy ustalać na ten dzień. Zatem efekty wszelkich działań spadkobierców, jak np. remontów, modernizacji itp., dotyczące przedmiotu spadku, powinny być wyłączone przy określaniu jego wartości rynkowej na dzień powstania obowiązku podatkowego.


- Ważne jest przechowywanie całej dokumentacji faktur lub rachunków potwierdzających te prace lub zdjęć prezentujących rzecz na dzień powstania obowiązku podatkowego. Umożliwi to obniżenie ceny rynkowej o wartość prac nienależących do spadku - radzi ekspert. Podkreśla przy tym, że zasada ta działa również w drugą stronę. Jeżeli spadek wartości nieruchomości jest wynikiem działań spadkodawców, urząd nie weźmie tego pod uwagę przy określaniu wartości nieruchomości.


- Jest to możliwe, tylko jeśli ubytek rzeczy nastąpi w wyniku działania siły wyższej, ale w takim wypadku otrzymane odszkodowanie wlicza się do wartości spadku - podsumowuje Andrzej Nikończyk.


Ważne!

Efekty wszelkich działań spadkobierców, jak np. remontów, modernizacji itp., dotyczące przedmiotu spadku, powinny być wyłączone przy określaniu jego wartości rynkowej.


5 lat musi minąć od końca roku, w którym powstał obowiązek podatkowy, żeby przedawniło się prawo organu do wydania decyzji ustalającej wysokość podatku


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Nieruchomości w spadku


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA