REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik bezgotówkowy z ulgą na terminal i zwrotem VAT w 15 dni

Podatnik bezgotówkowy - ulga podatkowa na terminal
Podatnik bezgotówkowy - ulga podatkowa na terminal

REKLAMA

REKLAMA

Korzystać z płatności bezgotówkowych. Podatnik bezgotówkowy będzie mógł skorzystać z ulgi podatkowej na użytkowanie terminalu, a także otrzyma przyspieszony do 15 dni zwrot VAT. Cała obsługa zwrotów będzie zautomatyzowana – zapowiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski. Kiedy nowe preferencje wejdą w życie?

Korzystać z płatności bezgotówkowych

Podczas rozpoczętego we wtorek 8 czerwca IX Cashless Congress wiceminister finansów Jan Sarnowski zapowiedział zmiany w podatkach dla przedsiębiorców, którzy większość swoich rozliczeń będą prowadzić bezgotówkowo.

REKLAMA

Autopromocja

„Dla podatników bezgotówkowych przygotowaliśmy dwa pakiety – jeden to pakiet silver, a drugi to pakiet gold” – powiedział Jan Sarnowski.

Pakiet silver to propozycja dla tych, którzy dopiero zaczynają korzystać z płatności bezgotówkowych.

Podatnik bezgotówkowy - ulga podatkowa na terminal

„W ramach pakietu silver podatnik będzie mógł uzyskać ulgę na terminal – wydatki na nabycie terminala i obsługę transakcji będzie można odliczyć podwójnie. A więc raz jako koszt uzyskania przychodu, a drugi raz w ramach ulgi podatkowej. Maksymalna wysokość wydatków polegających odliczeniu to 1 tys. zł rocznie, a więc w ramach ulgi będzie można odliczyć 2 tys. zł rocznie. To jest propozycja dla tych, którzy nie korzystali z terminala albo nie ponosili wcześniej kosztów jego obsługi. Termin skorzystania z ulgi to 2 lata” – powiedział wiceminister finansów.

Ci, którzy zdecydują się na skorzystanie z terminali płatniczych, będą mogli liczyć na kolejne preferencje w ramach tzw. pakietu gold.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik bezgotówkowy klientem premium

„Dla nas podatnik bezgotówkowy będzie klientem premium. Proponujemy mu podwojoną w wysokości i limicie ulgę na terminal, co oznacza, że na każdą złotówkę, jaką wyda na terminal i koszty obsługi transakcji, będzie mógł odliczyć 3 zł. Wysokość kwoty do odliczenia będzie wynosić do 2 tys. zł rocznie. Ulga będzie obowiązywać bezterminowo” – zapowiedział Sarnowski.

Podatnik bezgotówkowy - zwrot VAT w 15 dni

Poza ulgą związaną z wydatkami na obsługę terminala resort finansów proponuje także ułatwienia dotyczące VAT.

„Podatnikowi bezgotówkowemu zaproponujemy termin zwrotu VAT, który będzie nie tylko najkrótszy w Europie, bo zwrot podatku nastąpi w 15 dni. Taki termin zwrotu VAT byłby rewolucją, ale prawdziwa rewolucja będzie dotyczyć rozliczeń, bo podatnik bezgotówkowy będzie rozliczany całkowicie automatycznie – jedyną rzecz, którą będzie musiał zrobić podatnik bezgotówkowy, to zaznaczenie odpowiednie checkboksu w składanym co miesiąc pliku JPK. Całą resztę formalności załatwi skarbówka, skarbówka samodzielnie porówna dane z kasy online z informacjami z pliku JPK i samodzielnie dokona wcześniejszego zwrotu, bez formalności, bez ryzyka kontroli, bez obowiązków informacyjnych po stronie przedsiębiorcy” – powiedział wiceminister.

Podatnik bezgotówkowy - kryteria

Aby zostać podatnikiem bezgotówkowym, przedsiębiorca będzie musiał spełnić pewne kryteria.

Podatnik bezgotówkowy to detalista, którego klienci to w co najmniej 80 proc. konsumenci, i który realizuje sprzedaż na kasach online w wolumenie ponad 50 tys. zł miesięcznie, co stanowi jedną czwartą średniej sprzedaży w detalu raportowanej przez GUS. Dodatkowo, taki podatnik powinien co najmniej 65 proc. transakcji rozliczać bezgotówkowo, a po pierwszych dwóch latach ten odsetek wzrośnie do 80 proc.” – stwierdził wiceminister.

Dodał, że resorty finansów liczy, że proponowane pakiety – i silver i gold – wejdą w życie już z początkiem 2022 roku.

„Zależy nam na tym, aby projekt dotyczący obu pakietów, trafił jak najszybciej i pod obrady Rady Ministrów, i do Sejmu. Będziemy to obserwować, mam nadzieję, już na przełomie czerwca i lipca” – powiedział Jan Sarnowski.

autor: Marek Siudaj

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA