REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik bezgotówkowy z ulgą na terminal i zwrotem VAT w 15 dni

Podatnik bezgotówkowy - ulga podatkowa na terminal
Podatnik bezgotówkowy - ulga podatkowa na terminal

REKLAMA

REKLAMA

Korzystać z płatności bezgotówkowych. Podatnik bezgotówkowy będzie mógł skorzystać z ulgi podatkowej na użytkowanie terminalu, a także otrzyma przyspieszony do 15 dni zwrot VAT. Cała obsługa zwrotów będzie zautomatyzowana – zapowiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski. Kiedy nowe preferencje wejdą w życie?

Korzystać z płatności bezgotówkowych

Podczas rozpoczętego we wtorek 8 czerwca IX Cashless Congress wiceminister finansów Jan Sarnowski zapowiedział zmiany w podatkach dla przedsiębiorców, którzy większość swoich rozliczeń będą prowadzić bezgotówkowo.

REKLAMA

REKLAMA

„Dla podatników bezgotówkowych przygotowaliśmy dwa pakiety – jeden to pakiet silver, a drugi to pakiet gold” – powiedział Jan Sarnowski.

Pakiet silver to propozycja dla tych, którzy dopiero zaczynają korzystać z płatności bezgotówkowych.

Podatnik bezgotówkowy - ulga podatkowa na terminal

„W ramach pakietu silver podatnik będzie mógł uzyskać ulgę na terminal – wydatki na nabycie terminala i obsługę transakcji będzie można odliczyć podwójnie. A więc raz jako koszt uzyskania przychodu, a drugi raz w ramach ulgi podatkowej. Maksymalna wysokość wydatków polegających odliczeniu to 1 tys. zł rocznie, a więc w ramach ulgi będzie można odliczyć 2 tys. zł rocznie. To jest propozycja dla tych, którzy nie korzystali z terminala albo nie ponosili wcześniej kosztów jego obsługi. Termin skorzystania z ulgi to 2 lata” – powiedział wiceminister finansów.

REKLAMA

Ci, którzy zdecydują się na skorzystanie z terminali płatniczych, będą mogli liczyć na kolejne preferencje w ramach tzw. pakietu gold.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik bezgotówkowy klientem premium

„Dla nas podatnik bezgotówkowy będzie klientem premium. Proponujemy mu podwojoną w wysokości i limicie ulgę na terminal, co oznacza, że na każdą złotówkę, jaką wyda na terminal i koszty obsługi transakcji, będzie mógł odliczyć 3 zł. Wysokość kwoty do odliczenia będzie wynosić do 2 tys. zł rocznie. Ulga będzie obowiązywać bezterminowo” – zapowiedział Sarnowski.

Podatnik bezgotówkowy - zwrot VAT w 15 dni

Poza ulgą związaną z wydatkami na obsługę terminala resort finansów proponuje także ułatwienia dotyczące VAT.

„Podatnikowi bezgotówkowemu zaproponujemy termin zwrotu VAT, który będzie nie tylko najkrótszy w Europie, bo zwrot podatku nastąpi w 15 dni. Taki termin zwrotu VAT byłby rewolucją, ale prawdziwa rewolucja będzie dotyczyć rozliczeń, bo podatnik bezgotówkowy będzie rozliczany całkowicie automatycznie – jedyną rzecz, którą będzie musiał zrobić podatnik bezgotówkowy, to zaznaczenie odpowiednie checkboksu w składanym co miesiąc pliku JPK. Całą resztę formalności załatwi skarbówka, skarbówka samodzielnie porówna dane z kasy online z informacjami z pliku JPK i samodzielnie dokona wcześniejszego zwrotu, bez formalności, bez ryzyka kontroli, bez obowiązków informacyjnych po stronie przedsiębiorcy” – powiedział wiceminister.

Podatnik bezgotówkowy - kryteria

Aby zostać podatnikiem bezgotówkowym, przedsiębiorca będzie musiał spełnić pewne kryteria.

Podatnik bezgotówkowy to detalista, którego klienci to w co najmniej 80 proc. konsumenci, i który realizuje sprzedaż na kasach online w wolumenie ponad 50 tys. zł miesięcznie, co stanowi jedną czwartą średniej sprzedaży w detalu raportowanej przez GUS. Dodatkowo, taki podatnik powinien co najmniej 65 proc. transakcji rozliczać bezgotówkowo, a po pierwszych dwóch latach ten odsetek wzrośnie do 80 proc.” – stwierdził wiceminister.

Dodał, że resorty finansów liczy, że proponowane pakiety – i silver i gold – wejdą w życie już z początkiem 2022 roku.

„Zależy nam na tym, aby projekt dotyczący obu pakietów, trafił jak najszybciej i pod obrady Rady Ministrów, i do Sejmu. Będziemy to obserwować, mam nadzieję, już na przełomie czerwca i lipca” – powiedział Jan Sarnowski.

autor: Marek Siudaj

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA