REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.
Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany. Od 17 czerwca 2021 r. w trakcie wideospotkania z urzędnikiem będzie można założyć tradycyjny, a nie tymczasowy profil zaufany (PZ) - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Ponadto od 17 czerwca wydane wcześniej tymczasowe PZ staną się "tradycyjnymi" profilami zaufanymi, ważnymi przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące).

Czym jest profil zaufany (PZ)?

Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach internetowych podmiotów publicznych. Można za jego pomocą zalogować się do takiego systemu, a w razie takiej potrzeby złożyć podpis elektroniczny (podpis zaufany), który wobec podmiotów publicznych jest równie skuteczny jak podpis własnoręczny.

REKLAMA

Autopromocja

Ważne!
Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil zaufany.

Profil zaufany (PZ) umożliwia potwierdzenie tożsamości w internecie. Tak jak załatwiając sprawę w urzędzie - by udowodnić, że my to my - musimy pokazywać dowód, tak w internecie potrzebujemy profilu zaufanego. PZ to zbiór naszych zaszyfrowanych danych. Każdy z nas może mieć tylko jeden PZ. Jest przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Mając go możemy korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online.

Z profilu zaufanego korzysta już niemal 11,3 miliona Polaków. Tylko w tym roku założyło go już ponad 2,5 miliona osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóż profil zaufany już dziś!

Funkcjonuje serwis profil zaufany, dzięki któremu można kontaktować się z podmiotami publicznymi drogą elektroniczną i wiele spraw załatwić on-line. Za rozwój i utrzymanie serwisu odpowiada Minister Cyfryzacji.

Jak jest teraz?

REKLAMA

Aktualnie, aby założyć profil zaufany (PZ) mamy dwie główne opcje do wyboru. Pierwsza – przez internet, za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Druga – wypełnienie wniosku w internecie, a później osobista wizyta w punkcie potwierdzającym.

Jest jeszcze jedna możliwość – założenie tymczasowego profilu zaufanego (TPZ, ważnego 3 miesiące, a nie 3 lata jak „tradycyjny”). Można to zrobić w trakcie wideospotkania z urzędnikiem.

Co się zmieni od 17 czerwca?

I właśnie ta ostatnia opcja już w czwartek 17 czerwca 2021 r. stanie się kolejną możliwością założenia „tradycyjnego” - ważnego 3 lata - profilu zaufanego. Czyli podczas wideospotkania z urzędnikiem będzie można od 17 czerwca założyć profil zaufany ważny 3 lata.

Będzie to możliwe dzięki wejściu w życie nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności realizujących zadania publiczne.

Ponadto wszystkie osoby, które mają tymczasowy profil zaufany staną się automatycznie właścicielami „tradycyjnego” profilu zaufanego. 17 czerwca ich TPZ zamieni się w PZ, czyli zamiast 3 miesięcy będzie ważny 3 lata.

Wdrożenie tych nowości nastąpi w nocy z 16 na 17 czerwca.

Jeśli masz tymczasowy profil zaufany – musisz wiedzieć, że:

  • 17 czerwca –  twój tymczasowy profil zaufany zmieni się w profil zaufany.
  • Twój nowy profil zaufany będzie ważny dłużej – przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące!).
  • W ciągu 24 godzin od wdrożenia (czyli 17 czerwca) mogą wystąpić przerwy w dostępie do Twojego profilu zaufanego. Jeśli nie będzie działał - spróbuj zalogować się później.

Jeśli czekasz na założenie tymczasowego profilu zaufanego – musisz wiedzieć, że:

  • Od 17 czerwca od razu założymy ci profil zaufany. Jest ważny dłużej – bo aż 3 lata. Tymczasowy profil zaufany był ważny tylko 3 miesiące.

Co zyskacie dzięki zmianie?

  • Wasz profil zaufany będzie ważny znacznie dłużej – aż 3 lata. Dopiero po 3 latach będzie wymagał przedłużenia. Kiedy będzie się zbliżał termin jego ważności – wyślemy przypomnienie.
  • Właściciel tymczasowego profilu zaufanego nie mógł go samodzielnie przedłużyć, więc musiał składać wniosek o nowy profil. Teraz samodzielnie przedłużysz swój profil zaufany lub zmienisz w nim swoje dane.

Od kiedy zmiany?

  • W nocy z 16 na 17 czerwca planowana jest przerwa techniczna serwisu pz.gov.pl. Korzystanie z profilu zaufanego będzie wtedy niemożliwe lub utrudnione.
  • Jeśli czekacie na rozpatrzenie wniosku o tymczasowy profil zaufany – nie musicie nic robić. Kiedy założymy Wam profil zaufany – wyślemy wiadomość i zaproszenie na rozmowę wideo z urzędnikiem. Podczas rozmowy potwierdzicie swój nowy profil zaufany.

Co można załatwić dzięki profilowi zaufanemu?

Dlaczego warto założyć profil zaufany? 

  • Wygoda -Ty decydujesz, kiedy załatwiasz sprawy, gdyż systemy podmiotów publicznych są dostępne 7 dni w tygodniu przez całą dobę
  • Oszczędność czasu - nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
  • Dostęp do różnych usług - możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce

Co załatwisz dzięki profilowi zaufanemu?

…i załatwisz wiele innych spraw urzędowych wymagających potwierdzenia tożsamości lub opatrzenia podpisem elektronicznym, jak np.:

  • Podpiszesz JPK_VAT
  • Zgłosisz utratę dokumentu tożsamości
  • Załatwisz sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym
  • Uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego
  • i załatwisz online dziesiątki innych spraw

Wybrane serwisy, w których załatwisz sprawy online z pomocą PZ

Przejdź do serwisu pz.gov.pl

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA