REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.
Profil zaufany - zmiany od 17 czerwca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany. Od 17 czerwca 2021 r. w trakcie wideospotkania z urzędnikiem będzie można założyć tradycyjny, a nie tymczasowy profil zaufany (PZ) - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Ponadto od 17 czerwca wydane wcześniej tymczasowe PZ staną się "tradycyjnymi" profilami zaufanymi, ważnymi przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące).

Czym jest profil zaufany (PZ)?

Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach internetowych podmiotów publicznych. Można za jego pomocą zalogować się do takiego systemu, a w razie takiej potrzeby złożyć podpis elektroniczny (podpis zaufany), który wobec podmiotów publicznych jest równie skuteczny jak podpis własnoręczny.

REKLAMA

Ważne!
Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil zaufany.

Profil zaufany (PZ) umożliwia potwierdzenie tożsamości w internecie. Tak jak załatwiając sprawę w urzędzie - by udowodnić, że my to my - musimy pokazywać dowód, tak w internecie potrzebujemy profilu zaufanego. PZ to zbiór naszych zaszyfrowanych danych. Każdy z nas może mieć tylko jeden PZ. Jest przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Mając go możemy korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online.

Z profilu zaufanego korzysta już niemal 11,3 miliona Polaków. Tylko w tym roku założyło go już ponad 2,5 miliona osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóż profil zaufany już dziś!

Funkcjonuje serwis profil zaufany, dzięki któremu można kontaktować się z podmiotami publicznymi drogą elektroniczną i wiele spraw załatwić on-line. Za rozwój i utrzymanie serwisu odpowiada Minister Cyfryzacji.

Jak jest teraz?

Aktualnie, aby założyć profil zaufany (PZ) mamy dwie główne opcje do wyboru. Pierwsza – przez internet, za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Druga – wypełnienie wniosku w internecie, a później osobista wizyta w punkcie potwierdzającym.

Jest jeszcze jedna możliwość – założenie tymczasowego profilu zaufanego (TPZ, ważnego 3 miesiące, a nie 3 lata jak „tradycyjny”). Można to zrobić w trakcie wideospotkania z urzędnikiem.

Co się zmieni od 17 czerwca?

I właśnie ta ostatnia opcja już w czwartek 17 czerwca 2021 r. stanie się kolejną możliwością założenia „tradycyjnego” - ważnego 3 lata - profilu zaufanego. Czyli podczas wideospotkania z urzędnikiem będzie można od 17 czerwca założyć profil zaufany ważny 3 lata.

Będzie to możliwe dzięki wejściu w życie nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności realizujących zadania publiczne.

Ponadto wszystkie osoby, które mają tymczasowy profil zaufany staną się automatycznie właścicielami „tradycyjnego” profilu zaufanego. 17 czerwca ich TPZ zamieni się w PZ, czyli zamiast 3 miesięcy będzie ważny 3 lata.

Wdrożenie tych nowości nastąpi w nocy z 16 na 17 czerwca.

Jeśli masz tymczasowy profil zaufany – musisz wiedzieć, że:

  • 17 czerwca –  twój tymczasowy profil zaufany zmieni się w profil zaufany.
  • Twój nowy profil zaufany będzie ważny dłużej – przez 3 lata (tymczasowy profil był ważny tylko 3 miesiące!).
  • W ciągu 24 godzin od wdrożenia (czyli 17 czerwca) mogą wystąpić przerwy w dostępie do Twojego profilu zaufanego. Jeśli nie będzie działał - spróbuj zalogować się później.

Jeśli czekasz na założenie tymczasowego profilu zaufanego – musisz wiedzieć, że:

  • Od 17 czerwca od razu założymy ci profil zaufany. Jest ważny dłużej – bo aż 3 lata. Tymczasowy profil zaufany był ważny tylko 3 miesiące.

Co zyskacie dzięki zmianie?

  • Wasz profil zaufany będzie ważny znacznie dłużej – aż 3 lata. Dopiero po 3 latach będzie wymagał przedłużenia. Kiedy będzie się zbliżał termin jego ważności – wyślemy przypomnienie.
  • Właściciel tymczasowego profilu zaufanego nie mógł go samodzielnie przedłużyć, więc musiał składać wniosek o nowy profil. Teraz samodzielnie przedłużysz swój profil zaufany lub zmienisz w nim swoje dane.

Od kiedy zmiany?

  • W nocy z 16 na 17 czerwca planowana jest przerwa techniczna serwisu pz.gov.pl. Korzystanie z profilu zaufanego będzie wtedy niemożliwe lub utrudnione.
  • Jeśli czekacie na rozpatrzenie wniosku o tymczasowy profil zaufany – nie musicie nic robić. Kiedy założymy Wam profil zaufany – wyślemy wiadomość i zaproszenie na rozmowę wideo z urzędnikiem. Podczas rozmowy potwierdzicie swój nowy profil zaufany.

Co można załatwić dzięki profilowi zaufanemu?

Dlaczego warto założyć profil zaufany? 

  • Wygoda -Ty decydujesz, kiedy załatwiasz sprawy, gdyż systemy podmiotów publicznych są dostępne 7 dni w tygodniu przez całą dobę
  • Oszczędność czasu - nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
  • Dostęp do różnych usług - możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce

Co załatwisz dzięki profilowi zaufanemu?

…i załatwisz wiele innych spraw urzędowych wymagających potwierdzenia tożsamości lub opatrzenia podpisem elektronicznym, jak np.:

  • Podpiszesz JPK_VAT
  • Zgłosisz utratę dokumentu tożsamości
  • Załatwisz sprawy urzędowe dla swojej rodziny: becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenie o Funduszu Alimentacyjnym
  • Uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego
  • i załatwisz online dziesiątki innych spraw

Wybrane serwisy, w których załatwisz sprawy online z pomocą PZ

Przejdź do serwisu pz.gov.pl

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA