REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od dziś trudniej będzie uzyskać zaświadczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Obowiązują nowe przepisy o wydawaniu zaświadczeń. Formularze wniosków muszą zawierać informację o opłacie skarbowej. Na dodatkowe wydatki muszą przygotować się zarabiający za granicą.


ZMIANA PRAWA


Od dziś zaczynają obowiązywać zmienione przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (Dz.U. z 2007 r. nr 123, poz. 854). Jeszcze wczoraj na żądanie wnioskodawcy zaświadczenie mogło być wydawane na przedłożonym przez niego formularzu. Dziś fiskus, wydając zaświadczenie, musi zamieścić na formularzu informację dotyczącą opłaty skarbowej: czy podatnik ją zapłacił, czy też z obowiązku tego został zwolniony i na jakiej podstawie. Wymóg ten może powodować pewne trudności dla podatników, bo urzędy dysponują wprawdzie drukami różnych formularzy, ale nie są przygotowane na wszystkie możliwe sposoby. Przygotowując zaś własny formularz, może okazać się, że podatnik zrobił to błędnie i zaświadczenia nie dostanie, przynajmniej nie tak szybko, jak chciałby.


Jeśli na własnym formularzu podatnik zechce uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości w przypadku, gdy będzie ubiegać się o kredyt w banku, przedłożony dokument w zakresie opłaty skarbowej powinien zawierać elementy takie, jak zmieniony formularz ZAS-W - wynika z informacji uzyskanych w Krajowej Informacji Podatkowej. Tam zaś jest miejsce na to, by organ podatkowy stwierdził, że dokonano zapłaty opłaty skarbowej, albo stwierdził, że nie pobrano opłaty skarbowej z miejscem na wyjaśnienie, na jakiej podstawie opłata nie została pobrana, a także, że podatnik nie podlega opłacie skarbowej lub jest z niej zwolniony i na jakiej podstawie.


Oznacza to, że podatnik sam będzie musiał sprawdzić, czy żądane zaświadczenie podlega opłacie czy też jest z niej zwolnione.


Trudne formularze


Potwierdza to Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Poznaniu.


- Podatnik ma prawo zwrócić się do urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia dotyczącego każdej informacji. Aby uzyskać zaświadczenie, podatnik nie musi korzystać z konkretnego wniosku. Może to również zrobić na własnym formularzu - dodaje nasza rozmówczyni.


O tym, że sporządzenie formularza może być trudne dla przeciętnego podatnika, przekonana jest również Edyta Baniszewska, zastępca naczelnika II Urzędu Skarbowego w Białymstoku.


- Często podatnik, który przychodzi do urzędu skarbowego po zaświadczenie, nie wie dokładnie, jaki formularz jest mu potrzebny i w jaki sposób miałby sam go sporządzić. Dopiero, gdy wyjaśni, do jakich celów jest mu takie zaświadczenie potrzebne, ustalamy, jakie informacje mają się na nim znaleźć - dodaje nasza rozmówczyni.


Urzędy nieprzygotowane


Na pomoc urzędników podatnicy na razie nie mają co liczyć, bo ci również nie wiedzą, jak w takiej sytuacji postępować.


- Ponieważ w tym roku podatnicy nie składają deklaracji na podatek dochodowy, wielu instytucji, np. banków, nie zadowala zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. Na prośbę podatników wydajemy informację np. o wpłaconym podatku w tym roku, czyli w istocie o wpłaconych zaliczkach na podatek dochodowy. W takich przypadkach zazwyczaj swoimi metodami formułujemy takie informacje, choć podatnicy przedstawiają je również na własnych formularzach - mówi nasza rozmówczyni.


Dodaje, że informację o opłacie skarbowej na formularzach przedstawianych przez podatników prawdopodobnie urzędnicy będą zamieszczali w postaci ręcznej adnotacji z podpisem osoby upoważnionej, ewentualnie będzie to stempel. Na razie jednak w urzędach brak odpowiednich pieczątek.


Opłata dla tłumacza


Sprawę komplikuje też nowo dodany przepis o konieczności tłumaczenia, gdy formularz jest sporządzony w języku obcym. Sprowadza się to do tego, że organ wyda odpowiednie zaświadczenie, jeśli zostanie ono wcześniej poświadczone przez tłumacza przysięgłego. W praktyce oznacza to wzrost kosztów. Podatnik będzie musiał zapłacić nie tylko za zaświadczenie, ale i za usługę tłumaczenia.


Innego zdania jest Małgorzata Spychała- Szuszczyńska. Twierdzi, że już wcześniej zdarzały się takie sytuacje, kiedy urzędy wydawały zaświadczenia np. w celu poświadczenia rezydencji podatkowej i też było potrzebne odpowiednie tłumaczenie.


Do tej pory jednak wystarczało sporządzane przez tłumacza uwierzytelnienia za zgodność z oryginałem.


Jak powiedział nam Rafał Wanke z Centrum Tłumaczeń Skrivanek, to, ile klient płaci za tłumaczenie, nie zależy od tego, do kogo pismo jest kierowane. Cena kalkulowana jest w oparciu o proste zależności: ilości tekstu, rodzaj języka, z którego lub na który ma zostać przetłumaczony tekst, oraz termin, na który tłumaczenie ma być gotowe. Wyznacznikiem ilościowym jest strona tekstu, która urzędowo została ustalona na 1125 znaków w przypadku tłumaczenia przysięgłego.


- Klient może też przyjść z dokumentem oryginalnym oraz gotowym jego tłumaczeniem, które zostanie przez tłumacza przysięgłego sprawdzone i uwierzytelnione za zgodność z oryginałem - dodaje Rafał Wanke.

Problem w tym, że z danych Krajowej Informacji Podatkowej wynika, że skoro w rozporządzeniu jest mowa o tłumaczeniu przysięgłym, to uwierzytelnienie tłumacza przysięgłego za zgodność z oryginałem raczej nie będzie honorowane. O praktykę radzono jednak pytać w konkretnym urzędzie skarbowym.


Informacje te nie są bez znaczenia. Za uwierzytelnienie płacimy o połowę mniej niż za tłumaczenie przysięgłe. A zatem znowu może okazać się, że co urząd to inna praktyka. Tymczasem formularze z zaświadczeniem wydawanym w języku obcym są dość powszechne - zwłaszcza w przypadku osób pracujących za granicą. Potwierdza to Edyta Baniszewska. Na potrzeby obcych pracodawców zainteresowani zazwyczaj potrzebują zaświadczeń o miejscu zamieszkania dla obliczenia właściwego podatku za granicą.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Minister finansów Zyta Gilowska


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Za wszystko zapłaci podatnik


Edyta Wereszczyńska

edyta.wereszczynska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA