Zdaniem Ministerstwa Finansów osoby fizyczne nie mają prawa odliczać od dochodu za 2004 r. darowizn przekazywanych na rzecz działających przy szkołach rad rodziców. Przyczyną tego ograniczenia jest zakwestionowanie statusu rady rodziców. W ocenie Ministerstwa Finansów rada rodziców nie jest organizacją pozarządową realizującą cele pożytku publicznego.
Brak tego wymogu powoduje, że
darowizna przekazana radzie rodziców na cele społeczne nie może zostać odliczona od dochodu darczyńcy (osoby fizycznej) za 2004 r.
Dotychczas darowizny przekazywane działającym przy szkołach radom rodziców były odliczane od dochodu darczyńców (osób fizycznych). Rady rodziców, będące jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, wspomagały realizowane przez szkoły cele społeczne. Cele te mieściły się w zakresie celów oświatowych i oświatowo-wychowawczych, wymienionych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Zasady funkcjonowania rad rodziców nie uległy zmianie. Nie zmieniły się również cele, dla których są one powoływane. Zmieniły się jednak przepisy regulujące zasady odliczania darowizn na cele społeczne, tj. art. 26 ustawy o PIT, w którym ustawodawca odwołuje się do ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.
Przepisy podatkowe stanowią, że odliczeniu od dochodu podlegają darowizny przekazywane m.in. na rzecz organizacji pozarządowych, prowadzących działalność pożytku publicznego, realizujących cele społeczne, tj. prowadzących działalność w sferze zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Natomiast organizacjami pozarządowymi są, co do zasady, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku.
Interpretacja Ministerstwa Finansów oparta jest na opinii ministra polityki społecznej, odmawiającej radom rodziców charakteru organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Dotyczy to rad rodziców działających w szkołach (przedszkolach) publicznych, jak też niepublicznych, w których statut wymienia jako jeden z organów takiej placówki radę rodziców. W ocenie urzędników organizacją taką nie są również nieformalne reprezentacje rodziców szkoły (przedszkola) niepublicznej, w której statut nie przewiduje utworzenia rady rodziców. Konsekwencją tych interpretacji jest pogląd, który odmawia podatnikom dokonującym w 2004 r. wpłat na rzecz rad rodziców możliwości
odliczenia ich od dochodu jako darowizn.
Jednocześnie z wyjaśnień tych wynika, że o kwalifikacjach szkoły (przedszkola) niepublicznej jako organizacji pozarządowej decyduje charakter podmiotu, który zakłada i prowadzi tę szkołę lub placówkę, która nie jest zakładana lub prowadzona przez przedsiębiorcę.