REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe w strefach ekonomicznych przyciągają firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy działający w specjalnych strefach ekonomicznych mogą korzystać ze zwolnień podatkowych. Tylko w 2006 roku zlokalizowano w nich inwestycje o wartości ponad 35,4 mld zł.

Do momentu przyjęcia dokumentów programowych związanych z dystrybucją środków pomocowych z funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 jedną z najważniejszych możliwości uzyskania pomocy publicznej przez podmioty prywatne pozostaje korzystanie ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE).


- Ta forma pomocy publicznej cieszy się w ostatnim czasie szczególnym powodzeniem. Potwierdza to fakt, że w 2006 roku na terenie specjalnych stref ekonomicznych zlokalizowano inwestycje o łącznej wartości 35,4 mld zł. Wzrost zainteresowania został spowodowany w dużej mierze wejściem w życie we wrześniu 2006 r. przepisów zwiększających maksymalny obszar możliwy do objęcia przez SSE w Polsce z 8 do 12 tysięcy hektarów - wyjaśniła Joanna Sztefko, menedżer w Dziale Ulg i Dotacji Inwestycyjnych Ernst & Young.


Utrudnienia dla firm


Korzystanie ze zwolnienia podatkowego w SSE jest formą pomocy publicznej. To zaś wiąże się z dużą liczbą obowiązków administracyjnych i wymogów formalnych przysparzających inwestorom trudności. Jak podkreśliła Agnieszka Skręt-Bednarz, konsultant w Dziale Ulg i Dotacji Inwestycyjnych Ernst & Young, większość reguł związanych z korzystaniem ze zwolnienia podatkowego jest zawarta w przepisach dotyczących pomocy publicznej, mimo że wpływają bezpośrednio na wartość zobowiązania podatkowego.


Przepisy te są skonstruowane w bardzo ogólny i niejednoznaczny sposób, a dodatkowo podlegają częstym zmianom.


- W rezultacie obecnie obowiązują trzy reżimy prawne w zakresie korzystania z pomocy publicznej, w zależności od momentu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE: do 31 grudnia 2000 r., od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2006 r. i od 1 stycznia 2007 r. - dodaje Agnieszka Skręt-Bednarz.


Jej zdaniem nie wskazano jednego organu upoważnionego do interpretowania przepisów dotyczących SSE. W rezultacie przepisy strefowe są interpretowane przez władze stref, urzędy i izby skarbowe, Ministerstwo Gospodarki oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, co powoduje, że opinie wszystkich tych instytucji w tym zakresie są rozbieżne, a niejednokrotnie nawet sprzeczne.


- Często dochodziło do sytuacji kiedy urzędy skarbowe nie chciały udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące przepisów podatkowych związane z działalnością na terenie SSE. Odmowa była uzasadniana faktem, że urząd skarbowy nie jest organem właściwym do interpretowania tych regulacji, gdyż znajdują się one w przepisach innych niż podatkowe - twierdzi nasza rozmówczyni.


Działalność w SSE


W Polsce funkcjonuje obecnie 14 specjalnych stref ekonomicznych, a każda z nich dzieli się na kilka podstref. Podstrefy jednej SSE zajmują przeważnie tereny niesąsiadujące ze sobą, a czasem nawet rozproszone w różnych województwach. Działalność wszystkich SSE zakończy się w latach 2016-2017 (w zależności od momentu założenia konkretnej strefy), jednak istnieją plany przedłużenia tego terminu przynajmniej do roku 2020.


- SSE to część terytorium kraju wyodrębniona pod względem administracyjnym, na której możliwe jest prowadzenie działalności na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli działalność jest prowadzona przez spółkę osobową. Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE wydawane przez zarząd danej strefy - argumentowała Joanna Sztefko.


Jednocześnie wskazała, że w zezwoleniu określone zostają konkretne parametry inwestycji (wielkość nakładów inwestycyjnych i/lub wzrost zatrudnienia), do której przeprowadzenia zobligowany jest dany podmiot. Niedotrzymanie warunków wskazanych w zezwoleniu może być podstawą do jego cofnięcia, a w rezultacie może prowadzić do utraty prawa do zwolnienia podatkowego.


ZE STRONY BIZNESU

W Polsce działa 14 specjalnych stref ekonomicznych o łącznej powierzchni 12 tys. ha, w których wartość poniesionych nakładów inwestycyjnych na koniec 2006 r. przekroczyła 35,4 mld zł. Dzięki wydaniu 924 ważnych zezwoleń powstało ponad 108 tys. nowych miejsc pracy. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 11 lat od firm działających w specjalnych strefach ekonomicznych wpłynie do budżetu ponad 79 mld zł, głównie z tytułu VAT. Jednocześnie powstanie ponad 100 tys. nowych miejsc pracy.


Najatrakcyjniejsza dla inwestorów jest strefa katowicka, w której wydano około 140 ważnych zezwoleń na zrealizowanie inwestycji o wartości ponad 10 mld zł, co dało prawie 27 tys. nowych miejsc pracy i pozwoliło na utrzymanie ponad 5 tys. starych. Najsłabiej radzi sobie strefa krakowska. Dzięki wydaniu 30 ważnych zezwoleń, wartość inwestycji poniesionych na jej obszarze wyniosła na koniec 2006 r. prawie 482 mln zł, co dało ponad 3 tys. nowych miejsc pracy i zapewniło utrzymanie prawie 1,5 tys. starych.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA