REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana liczników energii na inteligentne w całej Polsce od 2023 roku. Jaki będzie koszt wymiany liczników?

Wymiana liczników energii na inteligentne w całej Polsce od 2023 roku. Jaki będzie koszt wymiany liczników?
Wymiana liczników energii na inteligentne w całej Polsce od 2023 roku. Jaki będzie koszt wymiany liczników?

REKLAMA

REKLAMA

Od 2023 r. rusza wymiana liczników energii na inteligentne. Koszt przedsięwzięcia to 9 mld zł. Będzie rozłożony na 8 lat tak, by nie obciążać budżetów odbiorców energii elektrycznej - poinformował 31 marca 2022 r. podczas konferencji "Inteligentnie w energetyce", wiceminister klimatu i środowiska Piotr Dziadzio. Jakie korzyści z wymiany liczników odniosą odbiorcy prądu?

MKiŚ: od 2023 r. rusza w całej Polsce wymiana liczników energii na inteligentne. Jakie korzyści dla odbiorców prądu?

Podczas I Ogólnopolskiej Konferencji "Inteligentnie w energetyce" wiceminister klimatu i środowiska Piotr Dziadzio poinformował o rozpoczęciu realizacji projektu Inteligentnych Sieci Energetycznych.

"Umiejętne zarządzanie siecią energetyczną jest obecnie niezwykle ważne. Będziemy mieli do czynienia z nadwyżkami energii. Chodzi o to, by tak nimi zarządzać, by móc je magazynować i przeznaczać do innych celów. Stawką jest bezpieczeństwo i niezależność systemu energetycznego państwa" - stwierdził Dziadzio.

REKLAMA

Autopromocja

Zapewnił on, że na wprowadzeniu inteligentnych liczników skorzystają także odbiorcy prądu.

"Będą mogli śledzić zużycie prądu w czasie rzeczywistym, będą też rozliczani z bieżącego zużycia energii elektrycznej, będzie też automatycznie naliczana bonifikata w przypadku niewłaściwego rozliczenia, możliwe będzie korzystanie z przedpłatowej formy rozliczeń, pomiar zużycia nastąpi bez udziału inkasenta. Pojawi się też możliwość zdalnego sterowania urządzeniami domowymi" - wyliczył.

Dodano również, że Inteligentne Sieci Energetyczne mają sprzyjać rozwojowi rozproszonej energetyki prosumenckiej oraz minimalizować straty handlowe przedsiębiorstw produkujących energię elektryczną.

Zwrócono uwagę, że na Inteligentnych Sieciach Energetycznych zyskają też tzw. prosumenci zbiorowi np. wspólnoty mieszkaniowe. Jeśli zainstalują u siebie systemy fotowoltaiczne, dzięki inteligentnym licznikom będą mogły wewnętrznie rozliczać zużycie energii. Nie jest to możliwe obecnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister dodał, że w tzw. ustawie licznikowej z 20.05.2021 r. powołani zostali już dwaj operatorzy: operator informacji rynku energii, który jest w rękach Polskich Sieci Energetycznych i tzw. Centrum Systemu Informacji Rynku Energii. Zostanie uruchomione od 1 lipca 2024 r.

Harmonogram instalacji inteligentnych liczników energii elektrycznej

Wiceminister poinformował także, że instalacja inteligentnych liczników rozpocznie się w 2023 roku. Wówczas trafią one do 15 proc. odbiorców, w 2025 r. do 25 proc., w 2027 r. do 65 proc., a w 2028 r. do 80 proc. odbiorców. Cała procedura wymiany ma zakończyć się w 2030 r.

"Wymaga to wprowadzenie na nasz rynek nowoczesnych liczników, a to jest szansa dla naszych producentów" - zaznaczył wiceminister Piotr Dziadzio.

Jaki koszt wymiany liczników?

"Koszt montażu inteligentnych liczników w całej Polsce szacujemy na 9 mld zł. Te szacunki są wstępne i ostatecznie postępowania przetargowe pokażą jakie są możliwości cenowe dla samych liczników, ale też dla systemów informatycznych" - poinformował Robert Zasina prezes Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.

Przetargi prowadzi min. 5 dużych przedsiębiorstw energetycznych. Prezes Zasina dodał, że są one na różnych etapach zaawansowania.

"Cześć przedsiębiorstw już je uruchomiła, cześć przygotowuje dokumentację i te przetargi będą sukcesywnie uruchamiane" - stwierdził Zasina.

Wiceminister Dziadzio zaznaczył, że w sektorze w którym inwestycje są dość duże i kapitałochłonne, koszty są rozkładane w czasie co ma zapewnić akceptowalność społeczną.

"Wraz Urzędem Regulacji Energetyki rozmawiamy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, by ten projekt nie tylko nie przeniósł się bezpośrednio na taryfę, na klientów, ale też znalazł możliwość finansowania m.in. z dotacji unijnych. Mamy takie informacje i przygotowujemy się do tego by w racjonalny sposób wykorzystać dofinansowanie" - poinformował Piotr Dziadzio.(PAP)

autorka: Anna Bytniewska

ab/ drag/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA