Kategorie

Energia elektryczna

Podatek od morskich farm wiatrowych (nowa opłata od morskich farm wiatrowych) zakłada, że podstawą opodatkowania będzie moc zainstalowana danej farmy. Stawka opłaty będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. zł.
Podatek od morskich farm wiatrowych to rozwiązanie, które przewiduje ustawa o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Podstawą opodatkowania będzie moc zainstalowana danej farmy.
Stawki opłaty mocowej na 2021 rok zostały ogłoszone 30 listopada 2020 r. przez prezesa URE. Stawki opłaty mocowej dla gospodarstw domowych wyniosą w 2021 r. od 1,87 do 10,46 zł miesięcznie - w zależności od rocznego zużycia energii elektrycznej. Inni odbiorcy energii elektrycznej zapłacą 0,0762 zł za kWh energii pobranej między godzinami 7 i 22 w dni robocze. Czym jest opłata mocowa? Czym są opłata OZE i opłata kogeneracyjna?
Specjalny podatek od morskich farm wiatrowych ma się pojawić za sprawą ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, by ustawa weszła w życie w styczniu 2021 r.
Wprowadzony zostanie specjalny podatek od morskich farm wiatrowych - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o wsparciu dla morskiej energetyki wiatrowej. Podstawą opodatkowania będzie moc zainstalowana danej farmy, stawka opodatkowania będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. zł.
Morskie farmy wiatrowe mają zostać opodatkowane odrębnym podatkiem. Podstawą opodatkowania będzie moc zainstalowana danej farmy, stawka opodatkowania będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. zł. Wynika z projektu ustawy o offshore.
Rekompensaty 100 proc. podwyżek cen prądu obejmą odbiorców indywidualnych w pierwszym progu podatkowym - poinformował 13 stycznia 2020 roku w Radiu Plus wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Dodał, że rozwiązanie to jest kierowane do osób mniej zamożnych.
Rok 2020 będzie już trzecim rokiem z rzędu, kiedy stawka opłaty OZE pozostanie na zerowym poziomie- poinformował 28 listopada 2019 r. Urząd Regulacji Energetyki. Urząd przypomniał, że opłata OZE została wprowadzona nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii z 2015 roku i po raz pierwszy doliczono ją do rachunków w lipcu 2016 roku. Wtedy ustawodawca ustalił ją na poziomie 2,51 zł za MWh. Rok później wyniosła 3,7 zł za MWh a od 2018 r. ustalono ją na poziomie zero. Tak było w 2019 r. i tak pozostanie w 2020 r.
W dniu 13 sierpnia 2019 r. upływa termin dla przedsiębiorców na złożenie u dostawcy energii oświadczenia, które pozwoli na zamrożenia cen energii w II półroczu 2019 r. na poziomie cen stosowanych 30 czerwca 2018 r. Pozwoli to uniknąć rachunków wyższych nawet o 30–50 proc., a uprawnione są do tego m.in. mikro- i małe przedsiębiorstwa czy szpitale. Radca prawny zwraca uwagę, że wysłanie pocztą oświadczenia w ostatnim dniu przewidzianym na składanie wniosków może nie być skuteczne. Najlepiej złożyć wniosek osobiście.
Ustawa o cenach prądu została znowelizowana przez Sejm 31 lipca 2019 r. Termin składania oświadczeń do sprzedawców energii elektrycznej został wydłużony do 13 sierpnia 2019 r.
Uprawnione podmioty (m.in. mikro i mali przedsiębiorcy, szpitale, jednostki sektora finansów publicznych) mogą zapewnić sobie utrzymanie w II połowie 2019 roku cen energii elektrycznej na poziomie z dnia 30 czerwca 2018 r. o ile złożą swojemu dostawcy energii (przedsiębiorstwu energetycznemu) stosowne oświadczenie najpóźniej 29 lipca 2019 r. Nie muszą składać tych oświadczeń gospodarstwa domowe i inni odbiorcy końcowi korzystający z grupy taryfowej G. Spółki dystrybuujące energię elektryczną informują, że będą przyjmować oświadczenia przez weekend i w poniedziałek 29 lipca 2019 r. Termin na złożenie przez mikro- i małe firmy oświadczeń potwierdzających uprawnienie do zamrożenia cen energii być może zostanie przedłużony - uważa minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Wnioski można składać również drogą pocztową, o zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego - poinformowało w sobotę 27 lipca 2019 r. PAP Ministerstwo Energii.
Jakie są zasady opodatkowania VAT sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii (OZE)?
W ubiegłym roku została przygotowana nowelizacja zmieniająca ustawę o podatku akcyzowym. Większość z nowych przepisów zaczęła obowiązywać od początku 2019 r. Dodatkowo w drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się dwie inne ustawy, które zmieniły zasady wprowadzone przez samą nowelę. Wskazujemy, jakie ostatecznie zmiany wynikną z tego legislacyjnego bałaganu w 2019 r.
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień dotyczących zasad rozliczania podatku akcyzowego od energii elektrycznej. Dotyczą one nowy regulacji, które wprowadziły obniżoną stawkę akcyzy.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz zaproponowała zrównanie podatku VAT na poziomie 8 proc. dla wszystkich inwestycji związanych z fotowoltaiką prosumencką. Dzięki temu, według niej, w tym roku w Polsce pojawi się 50 tys. takich instalacji.
Zdaniem pracodawców zmiany w ustawie o podatku akcyzowym dotyczące energii elektrycznej są sprzeczne z obowiązującymi regulacjami europejskimi i polskim prawem. Przyczynią się także do ograniczenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej.
Prezydent podpisał ustawę obniżającą akcyzę na energię elektryczną, opłatę przejściową oraz ustalającą ceny energii na poziomie z 30 czerwca 2018 r. Nowelizacja wprowadza rozwiązania nadzwyczajne, które mają na celu ochronę odbiorców energii elektrycznej przed skokowym wzrostem kosztów zaopatrzenia w energię elektryczną.
Polskie rodziny, których roczny dochód mieści się w pierwszym progu podatkowym nie będą płacić wyższych rachunków za prąd dostarczony w 2019 roku w porównaniu z 2018 - powiedział cytowany w komunikacie ME z 26 października 2018 r. minister energii Krzysztof Tchorzewski.
Cena energii elektrycznej w Polsce wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ponad 50 proc. Taka sytuacja jest szczególnie trudna dla przedsiębiorstw energochłonnych, które długoterminowo zakontraktowały dostawy swoich produktów. Wzrost ceny energii elektrycznej już wkrótce może przełożyć się na spadek ich zysków.
Ustawa z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw weszły w życie pod koniec czerwca tego roku, z mocą od dnia 1 stycznia 2018 r. W związku z tym podatnicy, którzy zadeklarowali podatek od nieruchomości za 2018 r. od całej elektrowni wiatrowej, a nie tylko od części budowlanej, będą mogli wystąpić o zwrot nadpłaconego podatku.
Nasza spółka ubiega się o uzyskanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej w zakresie odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Większość wytworzonego prądu będzie zużywana na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki mają być sprzedawane do zakładu energetycznego, posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną. Powstała wątpliwość, kto będzie odpowiedzialny za uiszczenie akcyzy od energii elektrycznej sprzedawanej do zakładu energetycznego.
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o OZE (ustawa z 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw). Większa część przepisów, kluczowych dla zorganizowania nowych aukcji, już weszła w życie.
Uporządkowanie i ujednolicenie w skali kraju zasad opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa służąca do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej - to cel projektu nowelizacji ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Większość podatników do celów prowadzenia działalności gospodarczej wynajmuje lokale od innych przedsiębiorców. W związku z tym wynajmujący wystawiają faktury nie tylko za sam najem, ale również za zużyte przez najemców media. Kiedy w takiej sytuacji podatnik powinien rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT?
Umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych infrastruktury np. energetycznej nie będzie wpływało na sposób ich opodatkowania - takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Z uwagi na brak jasnego wyjaśnienia w przepisach unijnych sformułowania „energia elektryczna wykorzystywana zasadniczo do celów redukcji chemicznej”, pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał ważny dla polskich podatników wyrok w tej sprawie.
Zgodnie z ustawą z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która weszła w życie 1 października 2016 r. na duże firmy nałożony został obowiązek sporządzania audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Pierwsze audyty energetyczne w tych firmach powinny zostać przeprowadzone audyt w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (tj. do 30 września 2017 r.). W ciągu 30 dni od przeprowadzenia audytu trzeba o tym zawiadomić Prezesa URE.
Wysokość opłaty mocowej dla gospodarstw domowych będzie uzależniona od rocznego zużycia energii elektrycznej, poinfomował wiceminister energii Andrzej Piotrowski w odpowiedzi na interpelację poselską. Pierwszy raz opłata mocowa pojawi się na na rachunkach za energię elektryczną w październiku 2020 roku.
Ministerstwo Energii w dniu 16 czerwca 2017 r., opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest zmiana regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, mając na uwadze fakt, iż dotychczasowe brzmienie przepisów nie zapewnia skutecznego kształtowania polityki w obszarze odnawialnych źródeł energii (OZE). Wejście w życie ustawy nowelizującej zaplanowane jest na 1 września 2017 r. zmiany w opodatkowaniu powinny zatem zacząć obowiązywać od 1 października 2017 r.
Jednym ze źródeł dofinansowania unijnego na odnawialne źródła energii jest konkurs z Poddziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucji/przesyłowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W kolejnej edycji konkursu wspierane będą przedsięwzięcia realizowane w ramach porozumień klastrowych i dotyczące wytwarzania energii elektrycznej.
Zwolnieniu z podatku akcyzowego podlega zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji cementu. Dotyczy to jednak tylko procesów, w których następuje przemiana fizykochemiczna minerałów w określony produkt.
Z ustawy o efektywności energetycznej wynika obowiązek wykonania przez duże przedsiębiorstwa audytów energetycznych. Ustawa wchodzi w życie 1 października 2016 r. Dzięki temu firmy dowiedzą się o zużyciu i możliwych oszczędnościach w zakresie energii elektrycznej. Raport z audytu może być objęty kontrolą Urzędu Regulacji Energetyki.
Od 11 sierpnia 2015 r. do końca miesiąca wprowadzone będą ograniczenia w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej dla odbiorców o mocy umownej powyżej 300 kW (fabryki, huty, duże energochłonne zakłady przemysłowe) - stanowi rozporządzenie wydane przez rząd w tym samym dniu.
Rosnący konflikt głównego eksportera energii, zależność od importu surowców energetycznych, wzrost cen energii oraz wysokie kary umowne to główne wyzwania, podmiotów świadczących energię.
Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i opłaty skarbowej odnośnie dodatku energetycznego otrzymanego przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej.
Od 1 lutego 2013 r. informacje o efektywności energetycznej muszą być umieszczane na każdym sprzęcie, który jest zasilany elektrycznością. Informacje te muszą też znaleźć się w reklamach tych produktów. Za nieprzestrzeganie nowych przepisów będą nakładane kary.
Podmiot prowadzi oczyszczalnię ścieków i jednym z produktów ubocznych procesów oczyszczania ścieków są osady ściekowe. W wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00), który służy do produkcji energii elektrycznej w elektrowni biogazowej.
Z uwagi na wysokie ceny coraz więcej firm decyduje się na produkcję energii elektrycznej na własne potrzeby. Jednakże należy pamiętać, że polska ustawa o podatku akcyzowym zalicza energię elektryczną do wyrobów akcyzowych. Warto więc omówić zasady opodatkowania akcyzą energii elektrycznej produkowanej właśnie na własne potrzeby.