REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury za energię - rozliczenie VAT w 2022 roku

Korekta faktury za energię - rozliczenie VAT w 2022 roku
Korekta faktury za energię - rozliczenie VAT w 2022 roku
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Jak sprzedawcy i nabywcy energii elektrycznej powinni rozliczać faktury korygujące "in minus"? Czy od stycznia 2022 r. uległy zmianie zasady rozliczania faktur korygujących za energię, powodujących obniżenie podstawy opodatkowania i podatku należnego, np. z tytułu przyznanego rabatu lub pomyłki w kwocie podatku. W jakim okresie rozliczeniowym nabywca powinien rozliczyć podatek naliczony z tej korekty?

Faktura korygująca za energię - rozliczenie VAT

Ważne!
Sprzedawcy energii elektrycznej powinni rozliczać faktury korygujące "in minus" zawsze w okresie rozliczeniowym ich wystawienia. Natomiast w przypadku nabywców energii elektrycznej okres rozliczeniowy zmniejszenia kwoty podatku naliczonego zależy od tego, kiedy zostały spełnione uzgodnione warunki obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Korekta VAT

Obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą. Z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji musi wynikać, że:

  • uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz
  • warunki te zostały spełnione,

a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Faktury korygujące "in minus" za energię - rozliczenie VAT

Warunku posiadania dokumentacji nie stosuje się jednak w przypadku sprzedaży energii elektrycznej oraz usług dystrybucji energii elektrycznej (art. 29a ust. 15 pkt 2 ustawy o VAT). Powoduje to, że sprzedawcy energii elektrycznej powinni rozliczać faktury korygujące "in minus" zawsze w okresie rozliczeniowym ich wystawienia. W tym zakresie nic się nie zmieniło również w 2022 r. Dotyczy to zarówno "zwykłych" faktur, jak i faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Ważne!
Sprzedawcy energii elektrycznej rozliczają faktury korygujące "in minus" w okresie ich wystawienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. wynika, że w przypadku:

  1. obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług albo kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione,
  2. gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione,
  3. gdy podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

A zatem nabywcy energii elektrycznej powinni dokonywać zmniejszeń kwoty podatku naliczonego - o ile nie ma zastosowania punkt 3 - w okresach rozliczeniowych spełnienia uzgodnionych ze sprzedawcą energii elektrycznej warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku. Za okres, w którym nabywca może zapoznać się z wysokością obniżki, rozumianą zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy o VAT jako uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie, należy uznać najczęściej moment otrzymania faktury korygującej. Może to być również wcześniejszy lub późniejszy okres rozliczeniowy.

Ważne!
W przypadku korekty "in minus" faktury dotyczącej nabycia energii elektrycznej obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym nabywca może zapoznać się z wysokością obniżki, rozumianą jako uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie. Zazwyczaj jest to dopiero w momencie otrzymania faktury korygującej.

Przykład
Podatnik X (rozliczający VAT miesięcznie) nabywa energię elektryczną od zakładu energetycznego Y. W styczniu 2022 r. podatnik X otrzymał od zakładu energetycznego wystawioną 3 stycznia 2022 r. fakturę korygującą obniżającą ilość sprzedanej energii, wystawioną do faktury pierwotnej dokumentującej sprzedaż energii oraz usług dystrybucji energii w okresie od 15 września do 14 listopada 2021 r. (VAT z tej faktury podatnik odliczył w ramach pliku JPK_V7M przesłanego za listopad 2021 r.).

Scenariusz A
Wystawienie faktury korygującej stanowi efekt złożonej przez podatnika X w listopadzie 2021 r. i uznanej przez zakład energetyczny w grudniu 2021 r. reklamacji. W tej sytuacji uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania nastąpiło w grudniu 2021 r., a w konsekwencji zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie przedmiotowej faktury korygującej podatnik X powinien dokonać w ramach rozliczenia za grudzień 2021 r.

Scenariusz B
Wystawienie faktury korygującej stanowi efekt stwierdzenia przez zakład energetyczny błędu, którego podatnik X nie zauważył. W tej sytuacji uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania nastąpiło w styczniu 2022 r., o ile podatnik X zgadza się z otrzymaną fakturą korygującą. W konsekwencji w przypadku tego scenariusza zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie przedmiotowej faktury korygującej podatnik X powinien dokonać w ramach rozliczenia za styczeń 2022 r.

Scenariusz C
Wystawienie faktury korygującej stanowi efekt stwierdzenia przez zakład energetyczny błędu, którego podatnik X nie zauważył. Przy czym początkowo podatnik X przez pomyłkę nie zgadzał się z treścią otrzymanej faktury korygującej i zaakceptuje ją dopiero w lutym 2022 r. (informując o tym zakład energetyczny). W tej sytuacji uzgodnienie i spełnienie warunków obniżenia podstawy opodatkowania nastąpiło w lutym 2022 r., a w konsekwencji w przypadku tego scenariusza zmniejszenia kwoty podatku naliczonego na podstawie faktury korygującej podatnik X powinien dokonać w ramach rozliczenia za luty 2022 r.
Niezależnie od scenariusza zakład energetyczny Y powinien rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w styczniu 2022 r. (tj. w okresie rozliczeniowym wystawienia faktury korygującej).

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA