REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzanie do sieci energii elektrycznej z OZE (fotowoltaika) - rozliczenie VAT. Czy trzeba wystawiać faktury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wprowadzanie do sieci energii elektrycznej z OZE (fotowoltaika) - rozliczenie VAT. Czy trzeba wystawiać faktury?
Wprowadzanie do sieci energii elektrycznej z OZE (fotowoltaika) - rozliczenie VAT. Czy trzeba wystawiać faktury?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w związku z rozliczeniem środków z depozytu prosumenckiego podatnik wprowadzający do sieci energię elektryczną z fotowoltaiki powinien wystawić fakturę VAT na rzecz Spółki działającej na rynku obrotu energią elektryczną? Na to pytanie odpowiedział Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 24 kwietnia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.21.2023.2.HW).

Wprowadzanie do sieci energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych a VAT. Stan faktyczny. Net metering i net billing

Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpił czynny podatnik VAT (“Podatnik” lub “Wnioskodawca”), który w związku z montażem paneli fotowoltaicznych i wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii zawarł dwie umowy z przedsiębiorstwami energetycznymi (dalej: “Spółki”). 

Jedna z umów, zawarta ze Spółką X, przewiduje rozliczenie w tzw. systemie opustów na podstawie rozliczenia ilościowego – „Net metering”. Umowa ta charakteryzuje się tym, że w przypadku powstania tzw. salda ujemnego – nadwyżki ilości energii wprowadzonej do sieci nad ilością energii pobranej z sieci przez prosumenta, przy zastosowaniu stosunków ilościowych – podlega ono rozliczeniu w przyszłych okresach rozliczeniowych. Rozliczenie to polega na pomniejszeniu salda dodatniego w przyszłych okresach rozliczeniowych o nierozliczone saldo ujemne z poprzednich okresów rozliczeniowych. Prawo prosumenta do rozliczenia nadwyżki z salda ujemnego jest określone czasowo. Nierozliczona w okresie 365 dni nadwyżka salda ujemnego pozostaje do dyspozycji sprzedawcy. W przypadku tego systemu ustawa o odnawialnych źródłach energii (“OZE”) wskazuje wprost, że sprzedawca dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z kolei druga z umów, zawarta ze Spółką Y, przewiduje już nowy system rozliczeń z prosumentami na podstawie rozliczenia wartościowego – „Net billing” zgodnie z przepisami ustawy o OZE. System rozliczeń “Net billing” oparty jest na dwóch etapach. W pierwszym etapie rozliczeń następuje saldowanie ilościowe, a następnie dokonywane jest saldowanie wartościowe. Przy czym zapisy przedmiotowej umowy nie zawierają postanowień dotyczących wynagrodzenia pieniężnego należnego prosumentowi za wprowadzenie energii elektrycznej do sieci. 

Wnioskodawca podkreślił, iż wątpliwość interpretacyjną stanowi kwestia, czy nadwyżka energii wprowadzonej w danym okresie rozliczeniowym i energii zmagazynowanej powinna być rozumiana jako świadczenie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku każdej z umów. 

Pytania podatnika

W związku z powyższym Podatnik postawił pytanie: czy wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, w przypadku rozliczenia w systemie “Net metering” oraz “Net billing” na podstawie zawartych umów kompleksowych, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT? 

Ponadto w przypadku twierdzącej odpowiedzi na powyższe pytanie: 
a) w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wprowadzania energii elektrycznej do sieci?
b) w jakim terminie Podatnik powinien wystawić fakturę dokumentującą wprowadzenie energii elektrycznej do sieci? 
c) co stanowi podstawę opodatkowania przy wprowadzaniu energii elektrycznej do sieci?

REKLAMA

Wnioskodawca przedstawił stanowisko, zgodnie z którym, w jego ocenie, wprowadzenie energii elektrycznej do sieci:

1) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT - w systemie „Net metering” - nie wystąpi zatem obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania VAT.

2)  jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT - w systemie „Net billing” - w tym przypadku:
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury VAT (z upływem terminu płatności)2,
- terminem wystawienia faktury będzie termin określony według art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT, tj. z upływem terminu płatności, 
- podstawą opodatkowania VAT po stronie Podatnika będzie kwota równa nadwyżce sumy wartości sald ujemnych nad sumą sald dodatnich w danym okresie rozliczeniowym. Ponadto, kwota zgromadzona na depozycie, w części, w jakiej nie podlega ona zwrotowi i nie może być wykorzystana na poczet pomniejszenia przyszłych zobowiązań, powinna pomniejszać podstawę opodatkowania VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Organ zaakceptował stanowisko podatnika w kwestiach dotyczących ogólnego traktowania omawianych umów względem obowiązku podatkowego VAT. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Dyrektora KIS, w systemie „Net meteringu” co do zasady nie wystąpi obowiązek podatkowy. W przypadku, gdy prosument energii elektrycznej nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za nadwyżki wyprodukowanej energii i nadwyżki te w określonych terminach „przepadają”, nie uznaje się bowiem takich czynności za opodatkowane VAT.

W systemie “Net billingu” - wprowadzanie energii do sieci jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.  Tym samym opodatkowaną podatkiem od towarów i usług będzie energia elektryczna wprowadzona do sieci przez producenta w przypadku, gdy wystąpi z tego tytułu wynagrodzenie. W konsekwencji, w przypadku gdy Podatnik zawarł umowę z rozliczeniem w systemie “net billing”, zgodnie z poglądem prezentowanym przez Dyrektora KIS, powinien udokumentować dokonaną sprzedaż poprzez wystawienie  faktury VAT, przyjmując jako podstawę opodatkowania równowartość iloczynu energii elektrycznej wynikającej z salda dodatniego (tj. ilości energii wprowadzonej przez prosumenta w poszczególnych godzinach, czyli z uwzględnieniem bilansowania międzyfazowego) i ceny stosowanej dla danego okresu rozliczenia, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, bez pomniejszenia jej o wartość rozliczenia depozytu prosumenta.

Zdaniem Dyrektora KIS, obowiązek podatkowy dla ustalonej jak wyżej podstawy opodatkowania powstaje z chwilą wystawienia faktury, natomiast gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem - obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu na jej wystawienie, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Interpretacja Dyrektora KIS nie wyjaśnia wszystkiego. Komentarz PwC

Zmiana przepisów dotyczących traktowania podatkowego rozliczeń z tytułu produkcji energii za pośrednictwem odnawialnych źródeł energii wywołała wiele pytań i wątpliwości wśród podatników. Przedstawiony pogląd i argumentacja organu nie w każdym miejscu znajduje jednoznaczne oparcie w przepisach. W szczególności problematyczne może okazać się prawidłowe wskazanie momentu powstania obowiązku podatkowego - przepisy są bowiem skonstruowane w taki sposób, iż powodują swojego rodzaju cykl zamknięty, w którym podatnik może mieć uzasadnione wątpliwości co do prawidłowego postępowania, pozwalającego zachować należytą staranność.  Z uwagi na stosunkowo świeże regulacje, ich niejednoznaczne brzmienie oraz niezbyt szeroki zakres orzecznictwa, ciężko zagwarantować, że przyszłe rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych będą jednolicie powielać pogląd przedstawiony w omawianej interpretacji. W związku z powyższym rekomendujemy podatnikom każdorazową analizę stanu faktycznego i zapisów zawieranych umów. 

Wojciech Gede, Director
Katarzyna Dobosz, Manager
Oleksandr Gerasymov, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA