REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie z 900 zł do 1800 zł. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, opublikowany 7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Opłata za egzamin poprawkowy ma wzrosnąć do 900 zł (z 600 zł).

Wyższe opłaty za egzaminy na doradcę podatkowego

7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego. Projekt ten przewiduje podwyższenie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego do 1800 zł.
A w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosić ma 900 zł.

REKLAMA

Autopromocja

Aktualnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 900 zł. Natomiast w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosi obecnie 600 zł. Stawki te obowiązują niezmiennie od 2010 roku.

Wyższe koszty przeprowadzenia egzaminu

Minister Finansów w uzasadnieniu tego projektu wskazał, że od 2010 roku wzrosły znacznie koszty przeprowadzania egzaminów na doradcę podatkowego. Z szacunków Ministra Finansów wynika, że, średni koszt przeprowadzenia egzaminu na doradcę podatkowego dla jednej osoby wynosi obecnie 1 850 zł. Przy czym kwota ta nie uwzględnia kosztów działalności Ministerstwa Finansów związanych z przeprowadzaniem egzaminu i funkcjonowaniem Komisji Egzaminacyjnej, które - z uwagi na realizację przez urząd także szeregu innych zadań - byłyby trudne do wyszczególnienia.

W uzasadnieniu projektu Minister Finansów wskazał też, że opłata za egzamin na doradcę podatkowego, która zgodnie z wytycznymi ustawowymi ma pokryć koszty przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, powinna także pokryć koszty organizacji egzaminów, na które kandydat się zgłasza, ale się nie stawia i w ramach tej samej opłaty jest organizowany dla kandydata kolejny termin egzaminu, bądź opłata jest kandydatowi zwracana.

Warunkiem zmiany terminu i zwrotu opłaty jest udokumentowanie przyczyn niestawiennictwa na egzaminie. Za egzamin, którego termin – na wniosek kandydata – został zmieniony, kandydat nie uiszcza dodatkowej opłaty. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1972, z późn. zm.) dopuszczają wielokrotną możliwość zmiany terminu części pisemnej egzaminu oraz jednokrotną możliwość zmiany terminu części ustnej egzaminu, co oznacza że organizowanych jest dla kandydata kilka egzaminów, a kandydat płaci tylko za jeden.
Ponadto, w przypadku części pisemnej egzaminu, kandydat, który nie stawił się na egzaminie, ma możliwość uzyskania zwrotu opłaty egzaminacyjnej, co również oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów zorganizowania egzaminu, na który się zgłosił.
Z tych też powodów, zdaniem Ministra Finansów, koszty organizacji egzaminu, na który kandydat się nie stawił, a który został zorganizowany na jego wniosek, powinny zostać uwzględnione przy określeniu wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy będą obowiązywać wyższe opłaty za egzamin na doradcę podatkowego?

Rozporządzenie ma wejść w życie w 14 dni od jego ogłoszenia - a więc najprawdopodobniej już w 2023 roku.

Na podstawie § 2 projektowanego rozporządzenia, do ustalenia wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego oraz opłaty za ponowny egzamin z części pisemnej albo ustnej, którego termin został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, na dzień przypadający od dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe (czyli dotychczasowe wysokości opłat).

REKLAMA

Minister Finansów tłumaczy, że osoby, które po wejściu w życie rozporządzenia będą składały wniosek o dopuszczenie do egzaminu pisemnego lub ponownego egzaminu (w tych przypadkach zachodzi konieczność uiszczenia opłaty za egzamin), będą wnosiły opłatę w dotychczasowej wysokości w sytuacji, gdy termin egzaminu, na który się zgłoszą został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a przypadać będzie na któryś z dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Zatem osoby, które złożyły przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wnioski o dopuszczenie do egzaminu wyznaczonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i wniosły opłatę w wysokości określonej w dotychczasowych przepisach (odpowiednio 900 zł albo 600 zł), nie będą zobowiązane do jej uzupełnienia do wysokości wynikającej z projektowanych regulacji.

Do wniesienia wyższej opłaty egzaminacyjnej w wysokości określonej w omawianym projekcie rozporządzenia, będą zobowiązani kandydaci, którzy zgłosili się lub zgłoszą na egzamin, którego termin zostanie wyznaczony po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia.

Egzamin na doradcę podatkowego

Zgodnie z art. 24 ust. 1-4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej.

Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywnym części pisemnej egzaminu. W przypadku negatywnego wyniku części pisemnej lub ustnej egzaminu może on być powtarzany. Kandydat może przystępować do części ustnej egzaminu lub powtarzać tę część egzaminu w okresie roku od dnia przystąpienia do części pisemnej egzaminu.

Opłata za egzaminy na doradcę podatkowego a opłaty za egzamin radcowski, egzamin adwokacki i egzamin na biegłego rewidenta

Uzasadniając konieczność podwyższenia opłat za za egzamin na doradcę podatkowego Minister Finansów wskazał też na wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw teraz i w 2010 roku (kiedy to zostały ustalone obecne opłaty za ten egzamin).

Minister wskazał też, że na podstawie przepisów właściwych ustaw, od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę uzależnione są np. opłaty za egzamin radcowski i adwokacki, które wzrastają corocznie wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia.

Rok Minimalne wynagrodzenie za pracę Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw Opłata za egzamin na doradcę podatkowego
2010 1 317 zł 3 231 zł 900 zł
2022 3 010 zł 6 064 zł 900 zł
Procentowy wzrost w latach 2010-2022

129%

88%

0%

Minister Finansów argumentuje, że porównanie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego z opłatami za egzaminy w innych zawodach uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego (radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci) wskazuje, że opłata ta jest obecnie na rażąco niskim poziomie, podczas gdy w 2010 r. wysokość tych opłat była zbliżona. A nawet przy podwyższeniu opłaty do przewidzianej w projekcie wysokości 1 800 zł, opłata ta nadal pozostanie znacznie niższa niż opłata za porównywalne egzaminy zawodowe.

Opłata za egzamin w: Egzamin na doradcę podatkowego Egzamin radcowski Egzamin adwokacki Egzamin na biegłego rewidenta
2010 r. 900 zł 988 zł 988 zł 3 900 zł
2022 r 900 zł 2 408 zł 2 408 zł 4 100 zł*
Wzrost opłaty 2010-2022 0% 144% 144% 5%

*Opłata za egzamin na biegłego rewidenta obejmuje: opłatę wstępną za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów – 1 000 zł, opłatę za egzamin dyplomowy – 1 550 zł, opłatę za egzamin z prawa gospodarczego – 1 550 zł i wynosi łącznie 4 100 zł.

Ponadto Minister Finansów wskazał na znacznie niższą, w porównaniu z egzaminem radcowskim i adwokackim, wysokość opłaty za poprawkowy egzamin na doradcę podatkowego. W przypadku negatywnego wyniku jednej części egzaminu na doradcę podatkowego, kandydat poprawia tylko tę część egzaminu i wnosi niższą opłatę, podczas gdy wynik negatywny z jednej części egzaminu radcowskiego lub adwokackiego, oznacza konieczność powtarzania całego egzaminu i uiszczenia opłaty w pełnej wysokości.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin radcowski, egzamin adwokacki) - 2 408 zł.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin na doradcę podatkowego) - 600 zł.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA