REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie z 900 zł do 1800 zł. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, opublikowany 7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Opłata za egzamin poprawkowy ma wzrosnąć do 900 zł (z 600 zł).

Wyższe opłaty za egzaminy na doradcę podatkowego

7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego. Projekt ten przewiduje podwyższenie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego do 1800 zł.
A w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosić ma 900 zł.

REKLAMA

Aktualnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 900 zł. Natomiast w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosi obecnie 600 zł. Stawki te obowiązują niezmiennie od 2010 roku.

Wyższe koszty przeprowadzenia egzaminu

REKLAMA

Minister Finansów w uzasadnieniu tego projektu wskazał, że od 2010 roku wzrosły znacznie koszty przeprowadzania egzaminów na doradcę podatkowego. Z szacunków Ministra Finansów wynika, że, średni koszt przeprowadzenia egzaminu na doradcę podatkowego dla jednej osoby wynosi obecnie 1 850 zł. Przy czym kwota ta nie uwzględnia kosztów działalności Ministerstwa Finansów związanych z przeprowadzaniem egzaminu i funkcjonowaniem Komisji Egzaminacyjnej, które - z uwagi na realizację przez urząd także szeregu innych zadań - byłyby trudne do wyszczególnienia.

REKLAMA

W uzasadnieniu projektu Minister Finansów wskazał też, że opłata za egzamin na doradcę podatkowego, która zgodnie z wytycznymi ustawowymi ma pokryć koszty przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, powinna także pokryć koszty organizacji egzaminów, na które kandydat się zgłasza, ale się nie stawia i w ramach tej samej opłaty jest organizowany dla kandydata kolejny termin egzaminu, bądź opłata jest kandydatowi zwracana.

Warunkiem zmiany terminu i zwrotu opłaty jest udokumentowanie przyczyn niestawiennictwa na egzaminie. Za egzamin, którego termin – na wniosek kandydata – został zmieniony, kandydat nie uiszcza dodatkowej opłaty. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1972, z późn. zm.) dopuszczają wielokrotną możliwość zmiany terminu części pisemnej egzaminu oraz jednokrotną możliwość zmiany terminu części ustnej egzaminu, co oznacza że organizowanych jest dla kandydata kilka egzaminów, a kandydat płaci tylko za jeden.
Ponadto, w przypadku części pisemnej egzaminu, kandydat, który nie stawił się na egzaminie, ma możliwość uzyskania zwrotu opłaty egzaminacyjnej, co również oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów zorganizowania egzaminu, na który się zgłosił.
Z tych też powodów, zdaniem Ministra Finansów, koszty organizacji egzaminu, na który kandydat się nie stawił, a który został zorganizowany na jego wniosek, powinny zostać uwzględnione przy określeniu wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy będą obowiązywać wyższe opłaty za egzamin na doradcę podatkowego?

Rozporządzenie ma wejść w życie w 14 dni od jego ogłoszenia - a więc najprawdopodobniej już w 2023 roku.

Na podstawie § 2 projektowanego rozporządzenia, do ustalenia wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego oraz opłaty za ponowny egzamin z części pisemnej albo ustnej, którego termin został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, na dzień przypadający od dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe (czyli dotychczasowe wysokości opłat).

Minister Finansów tłumaczy, że osoby, które po wejściu w życie rozporządzenia będą składały wniosek o dopuszczenie do egzaminu pisemnego lub ponownego egzaminu (w tych przypadkach zachodzi konieczność uiszczenia opłaty za egzamin), będą wnosiły opłatę w dotychczasowej wysokości w sytuacji, gdy termin egzaminu, na który się zgłoszą został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a przypadać będzie na któryś z dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Zatem osoby, które złożyły przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wnioski o dopuszczenie do egzaminu wyznaczonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i wniosły opłatę w wysokości określonej w dotychczasowych przepisach (odpowiednio 900 zł albo 600 zł), nie będą zobowiązane do jej uzupełnienia do wysokości wynikającej z projektowanych regulacji.

Do wniesienia wyższej opłaty egzaminacyjnej w wysokości określonej w omawianym projekcie rozporządzenia, będą zobowiązani kandydaci, którzy zgłosili się lub zgłoszą na egzamin, którego termin zostanie wyznaczony po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia.

Egzamin na doradcę podatkowego

Zgodnie z art. 24 ust. 1-4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej.

Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywnym części pisemnej egzaminu. W przypadku negatywnego wyniku części pisemnej lub ustnej egzaminu może on być powtarzany. Kandydat może przystępować do części ustnej egzaminu lub powtarzać tę część egzaminu w okresie roku od dnia przystąpienia do części pisemnej egzaminu.

Opłata za egzaminy na doradcę podatkowego a opłaty za egzamin radcowski, egzamin adwokacki i egzamin na biegłego rewidenta

Uzasadniając konieczność podwyższenia opłat za za egzamin na doradcę podatkowego Minister Finansów wskazał też na wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw teraz i w 2010 roku (kiedy to zostały ustalone obecne opłaty za ten egzamin).

Minister wskazał też, że na podstawie przepisów właściwych ustaw, od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę uzależnione są np. opłaty za egzamin radcowski i adwokacki, które wzrastają corocznie wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia.

Rok Minimalne wynagrodzenie za pracę Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw Opłata za egzamin na doradcę podatkowego
2010 1 317 zł 3 231 zł 900 zł
2022 3 010 zł 6 064 zł 900 zł
Procentowy wzrost w latach 2010-2022

129%

88%

0%

Minister Finansów argumentuje, że porównanie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego z opłatami za egzaminy w innych zawodach uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego (radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci) wskazuje, że opłata ta jest obecnie na rażąco niskim poziomie, podczas gdy w 2010 r. wysokość tych opłat była zbliżona. A nawet przy podwyższeniu opłaty do przewidzianej w projekcie wysokości 1 800 zł, opłata ta nadal pozostanie znacznie niższa niż opłata za porównywalne egzaminy zawodowe.

Opłata za egzamin w: Egzamin na doradcę podatkowego Egzamin radcowski Egzamin adwokacki Egzamin na biegłego rewidenta
2010 r. 900 zł 988 zł 988 zł 3 900 zł
2022 r 900 zł 2 408 zł 2 408 zł 4 100 zł*
Wzrost opłaty 2010-2022 0% 144% 144% 5%

*Opłata za egzamin na biegłego rewidenta obejmuje: opłatę wstępną za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów – 1 000 zł, opłatę za egzamin dyplomowy – 1 550 zł, opłatę za egzamin z prawa gospodarczego – 1 550 zł i wynosi łącznie 4 100 zł.

Ponadto Minister Finansów wskazał na znacznie niższą, w porównaniu z egzaminem radcowskim i adwokackim, wysokość opłaty za poprawkowy egzamin na doradcę podatkowego. W przypadku negatywnego wyniku jednej części egzaminu na doradcę podatkowego, kandydat poprawia tylko tę część egzaminu i wnosi niższą opłatę, podczas gdy wynik negatywny z jednej części egzaminu radcowskiego lub adwokackiego, oznacza konieczność powtarzania całego egzaminu i uiszczenia opłaty w pełnej wysokości.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin radcowski, egzamin adwokacki) - 2 408 zł.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin na doradcę podatkowego) - 600 zł.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA