REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie z 900 zł do 1800 zł. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, opublikowany 7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Opłata za egzamin poprawkowy ma wzrosnąć do 900 zł (z 600 zł).

Wyższe opłaty za egzaminy na doradcę podatkowego

7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego. Projekt ten przewiduje podwyższenie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego do 1800 zł.
A w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosić ma 900 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 900 zł. Natomiast w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosi obecnie 600 zł. Stawki te obowiązują niezmiennie od 2010 roku.

Wyższe koszty przeprowadzenia egzaminu

Minister Finansów w uzasadnieniu tego projektu wskazał, że od 2010 roku wzrosły znacznie koszty przeprowadzania egzaminów na doradcę podatkowego. Z szacunków Ministra Finansów wynika, że, średni koszt przeprowadzenia egzaminu na doradcę podatkowego dla jednej osoby wynosi obecnie 1 850 zł. Przy czym kwota ta nie uwzględnia kosztów działalności Ministerstwa Finansów związanych z przeprowadzaniem egzaminu i funkcjonowaniem Komisji Egzaminacyjnej, które - z uwagi na realizację przez urząd także szeregu innych zadań - byłyby trudne do wyszczególnienia.

W uzasadnieniu projektu Minister Finansów wskazał też, że opłata za egzamin na doradcę podatkowego, która zgodnie z wytycznymi ustawowymi ma pokryć koszty przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, powinna także pokryć koszty organizacji egzaminów, na które kandydat się zgłasza, ale się nie stawia i w ramach tej samej opłaty jest organizowany dla kandydata kolejny termin egzaminu, bądź opłata jest kandydatowi zwracana.

REKLAMA

Warunkiem zmiany terminu i zwrotu opłaty jest udokumentowanie przyczyn niestawiennictwa na egzaminie. Za egzamin, którego termin – na wniosek kandydata – został zmieniony, kandydat nie uiszcza dodatkowej opłaty. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1972, z późn. zm.) dopuszczają wielokrotną możliwość zmiany terminu części pisemnej egzaminu oraz jednokrotną możliwość zmiany terminu części ustnej egzaminu, co oznacza że organizowanych jest dla kandydata kilka egzaminów, a kandydat płaci tylko za jeden.
Ponadto, w przypadku części pisemnej egzaminu, kandydat, który nie stawił się na egzaminie, ma możliwość uzyskania zwrotu opłaty egzaminacyjnej, co również oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów zorganizowania egzaminu, na który się zgłosił.
Z tych też powodów, zdaniem Ministra Finansów, koszty organizacji egzaminu, na który kandydat się nie stawił, a który został zorganizowany na jego wniosek, powinny zostać uwzględnione przy określeniu wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy będą obowiązywać wyższe opłaty za egzamin na doradcę podatkowego?

Rozporządzenie ma wejść w życie w 14 dni od jego ogłoszenia - a więc najprawdopodobniej już w 2023 roku.

Na podstawie § 2 projektowanego rozporządzenia, do ustalenia wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego oraz opłaty za ponowny egzamin z części pisemnej albo ustnej, którego termin został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, na dzień przypadający od dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe (czyli dotychczasowe wysokości opłat).

Minister Finansów tłumaczy, że osoby, które po wejściu w życie rozporządzenia będą składały wniosek o dopuszczenie do egzaminu pisemnego lub ponownego egzaminu (w tych przypadkach zachodzi konieczność uiszczenia opłaty za egzamin), będą wnosiły opłatę w dotychczasowej wysokości w sytuacji, gdy termin egzaminu, na który się zgłoszą został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a przypadać będzie na któryś z dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Zatem osoby, które złożyły przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wnioski o dopuszczenie do egzaminu wyznaczonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i wniosły opłatę w wysokości określonej w dotychczasowych przepisach (odpowiednio 900 zł albo 600 zł), nie będą zobowiązane do jej uzupełnienia do wysokości wynikającej z projektowanych regulacji.

Do wniesienia wyższej opłaty egzaminacyjnej w wysokości określonej w omawianym projekcie rozporządzenia, będą zobowiązani kandydaci, którzy zgłosili się lub zgłoszą na egzamin, którego termin zostanie wyznaczony po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia.

Egzamin na doradcę podatkowego

Zgodnie z art. 24 ust. 1-4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej.

Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywnym części pisemnej egzaminu. W przypadku negatywnego wyniku części pisemnej lub ustnej egzaminu może on być powtarzany. Kandydat może przystępować do części ustnej egzaminu lub powtarzać tę część egzaminu w okresie roku od dnia przystąpienia do części pisemnej egzaminu.

Opłata za egzaminy na doradcę podatkowego a opłaty za egzamin radcowski, egzamin adwokacki i egzamin na biegłego rewidenta

Uzasadniając konieczność podwyższenia opłat za za egzamin na doradcę podatkowego Minister Finansów wskazał też na wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw teraz i w 2010 roku (kiedy to zostały ustalone obecne opłaty za ten egzamin).

Minister wskazał też, że na podstawie przepisów właściwych ustaw, od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę uzależnione są np. opłaty za egzamin radcowski i adwokacki, które wzrastają corocznie wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia.

Rok Minimalne wynagrodzenie za pracę Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw Opłata za egzamin na doradcę podatkowego
2010 1 317 zł 3 231 zł 900 zł
2022 3 010 zł 6 064 zł 900 zł
Procentowy wzrost w latach 2010-2022

129%

88%

0%

Minister Finansów argumentuje, że porównanie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego z opłatami za egzaminy w innych zawodach uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego (radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci) wskazuje, że opłata ta jest obecnie na rażąco niskim poziomie, podczas gdy w 2010 r. wysokość tych opłat była zbliżona. A nawet przy podwyższeniu opłaty do przewidzianej w projekcie wysokości 1 800 zł, opłata ta nadal pozostanie znacznie niższa niż opłata za porównywalne egzaminy zawodowe.

Opłata za egzamin w: Egzamin na doradcę podatkowego Egzamin radcowski Egzamin adwokacki Egzamin na biegłego rewidenta
2010 r. 900 zł 988 zł 988 zł 3 900 zł
2022 r 900 zł 2 408 zł 2 408 zł 4 100 zł*
Wzrost opłaty 2010-2022 0% 144% 144% 5%

*Opłata za egzamin na biegłego rewidenta obejmuje: opłatę wstępną za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów – 1 000 zł, opłatę za egzamin dyplomowy – 1 550 zł, opłatę za egzamin z prawa gospodarczego – 1 550 zł i wynosi łącznie 4 100 zł.

Ponadto Minister Finansów wskazał na znacznie niższą, w porównaniu z egzaminem radcowskim i adwokackim, wysokość opłaty za poprawkowy egzamin na doradcę podatkowego. W przypadku negatywnego wyniku jednej części egzaminu na doradcę podatkowego, kandydat poprawia tylko tę część egzaminu i wnosi niższą opłatę, podczas gdy wynik negatywny z jednej części egzaminu radcowskiego lub adwokackiego, oznacza konieczność powtarzania całego egzaminu i uiszczenia opłaty w pełnej wysokości.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin radcowski, egzamin adwokacki) - 2 408 zł.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin na doradcę podatkowego) - 600 zł.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA