REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie z 900 zł do 1800 zł. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, opublikowany 7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Opłata za egzamin poprawkowy ma wzrosnąć do 900 zł (z 600 zł).

Wyższe opłaty za egzaminy na doradcę podatkowego

7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego. Projekt ten przewiduje podwyższenie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego do 1800 zł.
A w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosić ma 900 zł.

REKLAMA

Aktualnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 900 zł. Natomiast w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosi obecnie 600 zł. Stawki te obowiązują niezmiennie od 2010 roku.

Wyższe koszty przeprowadzenia egzaminu

REKLAMA

Minister Finansów w uzasadnieniu tego projektu wskazał, że od 2010 roku wzrosły znacznie koszty przeprowadzania egzaminów na doradcę podatkowego. Z szacunków Ministra Finansów wynika, że, średni koszt przeprowadzenia egzaminu na doradcę podatkowego dla jednej osoby wynosi obecnie 1 850 zł. Przy czym kwota ta nie uwzględnia kosztów działalności Ministerstwa Finansów związanych z przeprowadzaniem egzaminu i funkcjonowaniem Komisji Egzaminacyjnej, które - z uwagi na realizację przez urząd także szeregu innych zadań - byłyby trudne do wyszczególnienia.

REKLAMA

W uzasadnieniu projektu Minister Finansów wskazał też, że opłata za egzamin na doradcę podatkowego, która zgodnie z wytycznymi ustawowymi ma pokryć koszty przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, powinna także pokryć koszty organizacji egzaminów, na które kandydat się zgłasza, ale się nie stawia i w ramach tej samej opłaty jest organizowany dla kandydata kolejny termin egzaminu, bądź opłata jest kandydatowi zwracana.

Warunkiem zmiany terminu i zwrotu opłaty jest udokumentowanie przyczyn niestawiennictwa na egzaminie. Za egzamin, którego termin – na wniosek kandydata – został zmieniony, kandydat nie uiszcza dodatkowej opłaty. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1972, z późn. zm.) dopuszczają wielokrotną możliwość zmiany terminu części pisemnej egzaminu oraz jednokrotną możliwość zmiany terminu części ustnej egzaminu, co oznacza że organizowanych jest dla kandydata kilka egzaminów, a kandydat płaci tylko za jeden.
Ponadto, w przypadku części pisemnej egzaminu, kandydat, który nie stawił się na egzaminie, ma możliwość uzyskania zwrotu opłaty egzaminacyjnej, co również oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów zorganizowania egzaminu, na który się zgłosił.
Z tych też powodów, zdaniem Ministra Finansów, koszty organizacji egzaminu, na który kandydat się nie stawił, a który został zorganizowany na jego wniosek, powinny zostać uwzględnione przy określeniu wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy będą obowiązywać wyższe opłaty za egzamin na doradcę podatkowego?

Rozporządzenie ma wejść w życie w 14 dni od jego ogłoszenia - a więc najprawdopodobniej już w 2023 roku.

Na podstawie § 2 projektowanego rozporządzenia, do ustalenia wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego oraz opłaty za ponowny egzamin z części pisemnej albo ustnej, którego termin został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, na dzień przypadający od dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe (czyli dotychczasowe wysokości opłat).

Minister Finansów tłumaczy, że osoby, które po wejściu w życie rozporządzenia będą składały wniosek o dopuszczenie do egzaminu pisemnego lub ponownego egzaminu (w tych przypadkach zachodzi konieczność uiszczenia opłaty za egzamin), będą wnosiły opłatę w dotychczasowej wysokości w sytuacji, gdy termin egzaminu, na który się zgłoszą został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a przypadać będzie na któryś z dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Zatem osoby, które złożyły przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wnioski o dopuszczenie do egzaminu wyznaczonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i wniosły opłatę w wysokości określonej w dotychczasowych przepisach (odpowiednio 900 zł albo 600 zł), nie będą zobowiązane do jej uzupełnienia do wysokości wynikającej z projektowanych regulacji.

Do wniesienia wyższej opłaty egzaminacyjnej w wysokości określonej w omawianym projekcie rozporządzenia, będą zobowiązani kandydaci, którzy zgłosili się lub zgłoszą na egzamin, którego termin zostanie wyznaczony po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia.

Egzamin na doradcę podatkowego

Zgodnie z art. 24 ust. 1-4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej.

Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywnym części pisemnej egzaminu. W przypadku negatywnego wyniku części pisemnej lub ustnej egzaminu może on być powtarzany. Kandydat może przystępować do części ustnej egzaminu lub powtarzać tę część egzaminu w okresie roku od dnia przystąpienia do części pisemnej egzaminu.

Opłata za egzaminy na doradcę podatkowego a opłaty za egzamin radcowski, egzamin adwokacki i egzamin na biegłego rewidenta

Uzasadniając konieczność podwyższenia opłat za za egzamin na doradcę podatkowego Minister Finansów wskazał też na wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw teraz i w 2010 roku (kiedy to zostały ustalone obecne opłaty za ten egzamin).

Minister wskazał też, że na podstawie przepisów właściwych ustaw, od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę uzależnione są np. opłaty za egzamin radcowski i adwokacki, które wzrastają corocznie wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia.

Rok Minimalne wynagrodzenie za pracę Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw Opłata za egzamin na doradcę podatkowego
2010 1 317 zł 3 231 zł 900 zł
2022 3 010 zł 6 064 zł 900 zł
Procentowy wzrost w latach 2010-2022

129%

88%

0%

Minister Finansów argumentuje, że porównanie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego z opłatami za egzaminy w innych zawodach uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego (radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci) wskazuje, że opłata ta jest obecnie na rażąco niskim poziomie, podczas gdy w 2010 r. wysokość tych opłat była zbliżona. A nawet przy podwyższeniu opłaty do przewidzianej w projekcie wysokości 1 800 zł, opłata ta nadal pozostanie znacznie niższa niż opłata za porównywalne egzaminy zawodowe.

Opłata za egzamin w: Egzamin na doradcę podatkowego Egzamin radcowski Egzamin adwokacki Egzamin na biegłego rewidenta
2010 r. 900 zł 988 zł 988 zł 3 900 zł
2022 r 900 zł 2 408 zł 2 408 zł 4 100 zł*
Wzrost opłaty 2010-2022 0% 144% 144% 5%

*Opłata za egzamin na biegłego rewidenta obejmuje: opłatę wstępną za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów – 1 000 zł, opłatę za egzamin dyplomowy – 1 550 zł, opłatę za egzamin z prawa gospodarczego – 1 550 zł i wynosi łącznie 4 100 zł.

Ponadto Minister Finansów wskazał na znacznie niższą, w porównaniu z egzaminem radcowskim i adwokackim, wysokość opłaty za poprawkowy egzamin na doradcę podatkowego. W przypadku negatywnego wyniku jednej części egzaminu na doradcę podatkowego, kandydat poprawia tylko tę część egzaminu i wnosi niższą opłatę, podczas gdy wynik negatywny z jednej części egzaminu radcowskiego lub adwokackiego, oznacza konieczność powtarzania całego egzaminu i uiszczenia opłaty w pełnej wysokości.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin radcowski, egzamin adwokacki) - 2 408 zł.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin na doradcę podatkowego) - 600 zł.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA