REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie do 1800 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wzrośnie z 900 zł do 1800 zł. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, opublikowany 7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Opłata za egzamin poprawkowy ma wzrosnąć do 900 zł (z 600 zł).

Wyższe opłaty za egzaminy na doradcę podatkowego

7 grudnia 2022 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego. Projekt ten przewiduje podwyższenie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego do 1800 zł.
A w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosić ma 900 zł.

REKLAMA

Autopromocja

Aktualnie opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 900 zł. Natomiast w przypadku negatywnego wyniku z części pisemnej albo ustnej egzaminu na doradcę podatkowego opłata za ponowny (poprawkowy) egzamin z tej części egzaminu wynosi obecnie 600 zł. Stawki te obowiązują niezmiennie od 2010 roku.

Wyższe koszty przeprowadzenia egzaminu

Minister Finansów w uzasadnieniu tego projektu wskazał, że od 2010 roku wzrosły znacznie koszty przeprowadzania egzaminów na doradcę podatkowego. Z szacunków Ministra Finansów wynika, że, średni koszt przeprowadzenia egzaminu na doradcę podatkowego dla jednej osoby wynosi obecnie 1 850 zł. Przy czym kwota ta nie uwzględnia kosztów działalności Ministerstwa Finansów związanych z przeprowadzaniem egzaminu i funkcjonowaniem Komisji Egzaminacyjnej, które - z uwagi na realizację przez urząd także szeregu innych zadań - byłyby trudne do wyszczególnienia.

W uzasadnieniu projektu Minister Finansów wskazał też, że opłata za egzamin na doradcę podatkowego, która zgodnie z wytycznymi ustawowymi ma pokryć koszty przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, powinna także pokryć koszty organizacji egzaminów, na które kandydat się zgłasza, ale się nie stawia i w ramach tej samej opłaty jest organizowany dla kandydata kolejny termin egzaminu, bądź opłata jest kandydatowi zwracana.

Warunkiem zmiany terminu i zwrotu opłaty jest udokumentowanie przyczyn niestawiennictwa na egzaminie. Za egzamin, którego termin – na wniosek kandydata – został zmieniony, kandydat nie uiszcza dodatkowej opłaty. Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1972, z późn. zm.) dopuszczają wielokrotną możliwość zmiany terminu części pisemnej egzaminu oraz jednokrotną możliwość zmiany terminu części ustnej egzaminu, co oznacza że organizowanych jest dla kandydata kilka egzaminów, a kandydat płaci tylko za jeden.
Ponadto, w przypadku części pisemnej egzaminu, kandydat, który nie stawił się na egzaminie, ma możliwość uzyskania zwrotu opłaty egzaminacyjnej, co również oznacza, że nie ponosi on żadnych kosztów zorganizowania egzaminu, na który się zgłosił.
Z tych też powodów, zdaniem Ministra Finansów, koszty organizacji egzaminu, na który kandydat się nie stawił, a który został zorganizowany na jego wniosek, powinny zostać uwzględnione przy określeniu wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy będą obowiązywać wyższe opłaty za egzamin na doradcę podatkowego?

Rozporządzenie ma wejść w życie w 14 dni od jego ogłoszenia - a więc najprawdopodobniej już w 2023 roku.

Na podstawie § 2 projektowanego rozporządzenia, do ustalenia wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego oraz opłaty za ponowny egzamin z części pisemnej albo ustnej, którego termin został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, na dzień przypadający od dnia wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe (czyli dotychczasowe wysokości opłat).

REKLAMA

Minister Finansów tłumaczy, że osoby, które po wejściu w życie rozporządzenia będą składały wniosek o dopuszczenie do egzaminu pisemnego lub ponownego egzaminu (w tych przypadkach zachodzi konieczność uiszczenia opłaty za egzamin), będą wnosiły opłatę w dotychczasowej wysokości w sytuacji, gdy termin egzaminu, na który się zgłoszą został wyznaczony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a przypadać będzie na któryś z dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Zatem osoby, które złożyły przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, wnioski o dopuszczenie do egzaminu wyznaczonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i wniosły opłatę w wysokości określonej w dotychczasowych przepisach (odpowiednio 900 zł albo 600 zł), nie będą zobowiązane do jej uzupełnienia do wysokości wynikającej z projektowanych regulacji.

Do wniesienia wyższej opłaty egzaminacyjnej w wysokości określonej w omawianym projekcie rozporządzenia, będą zobowiązani kandydaci, którzy zgłosili się lub zgłoszą na egzamin, którego termin zostanie wyznaczony po wejściu w życie projektowanego rozporządzenia.

Egzamin na doradcę podatkowego

Zgodnie z art. 24 ust. 1-4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) egzamin na doradcę podatkowego składa się z części pisemnej i ustnej.

Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywnym części pisemnej egzaminu. W przypadku negatywnego wyniku części pisemnej lub ustnej egzaminu może on być powtarzany. Kandydat może przystępować do części ustnej egzaminu lub powtarzać tę część egzaminu w okresie roku od dnia przystąpienia do części pisemnej egzaminu.

Opłata za egzaminy na doradcę podatkowego a opłaty za egzamin radcowski, egzamin adwokacki i egzamin na biegłego rewidenta

Uzasadniając konieczność podwyższenia opłat za za egzamin na doradcę podatkowego Minister Finansów wskazał też na wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw teraz i w 2010 roku (kiedy to zostały ustalone obecne opłaty za ten egzamin).

Minister wskazał też, że na podstawie przepisów właściwych ustaw, od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę uzależnione są np. opłaty za egzamin radcowski i adwokacki, które wzrastają corocznie wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia.

Rok Minimalne wynagrodzenie za pracę Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw Opłata za egzamin na doradcę podatkowego
2010 1 317 zł 3 231 zł 900 zł
2022 3 010 zł 6 064 zł 900 zł
Procentowy wzrost w latach 2010-2022

129%

88%

0%

Minister Finansów argumentuje, że porównanie opłaty za egzamin na doradcę podatkowego z opłatami za egzaminy w innych zawodach uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego (radcowie prawni, adwokaci, biegli rewidenci) wskazuje, że opłata ta jest obecnie na rażąco niskim poziomie, podczas gdy w 2010 r. wysokość tych opłat była zbliżona. A nawet przy podwyższeniu opłaty do przewidzianej w projekcie wysokości 1 800 zł, opłata ta nadal pozostanie znacznie niższa niż opłata za porównywalne egzaminy zawodowe.

Opłata za egzamin w: Egzamin na doradcę podatkowego Egzamin radcowski Egzamin adwokacki Egzamin na biegłego rewidenta
2010 r. 900 zł 988 zł 988 zł 3 900 zł
2022 r 900 zł 2 408 zł 2 408 zł 4 100 zł*
Wzrost opłaty 2010-2022 0% 144% 144% 5%

*Opłata za egzamin na biegłego rewidenta obejmuje: opłatę wstępną za przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów – 1 000 zł, opłatę za egzamin dyplomowy – 1 550 zł, opłatę za egzamin z prawa gospodarczego – 1 550 zł i wynosi łącznie 4 100 zł.

Ponadto Minister Finansów wskazał na znacznie niższą, w porównaniu z egzaminem radcowskim i adwokackim, wysokość opłaty za poprawkowy egzamin na doradcę podatkowego. W przypadku negatywnego wyniku jednej części egzaminu na doradcę podatkowego, kandydat poprawia tylko tę część egzaminu i wnosi niższą opłatę, podczas gdy wynik negatywny z jednej części egzaminu radcowskiego lub adwokackiego, oznacza konieczność powtarzania całego egzaminu i uiszczenia opłaty w pełnej wysokości.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin radcowski, egzamin adwokacki) - 2 408 zł.

Opłata za egzamin poprawkowy (egzamin na doradcę podatkowego) - 600 zł.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wysokości opłaty za egzamin na doradcę podatkowego

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma szans. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

REKLAMA