REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBAM (tzw. graniczny podatek węglowy) w UE - od kiedy

Subskrybuj nas na Youtube
CBAM (tzw. graniczny podatek węglowy) w UE - od kiedy
CBAM (tzw. graniczny podatek węglowy) w UE - od kiedy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Negocjatorzy z Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego osiągnęli 13 grudnia 2022 r. wstępne i warunkowe porozumienie w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism). Porozumienie musi zostać potwierdzone przez ambasadorów państw członkowskich UE i przez Parlament Europejski, a następnie przyjęte przez obie instytucje – dopiero wtedy stanie się ostateczne. Zgodnie z tymczasowym porozumieniem CBAM zacznie funkcjonować od października 2023 r.

CBAM - co to jest

CBAM (skrót angielskiego wyrażenia Carbon Border Adjustment Mechanism) to mechanizm (rodzaj podatku stanowiącego dochód Unii Europejskiej) dostosowujący ceny węgla na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. CBAM jest też zwany granicznym podatkiem węglowym. CBAM ma być nakładany na towary importowane na obszar celny UE, których wytwarzanie wiąże się z wysokimi emisjami CO2. CBAM ma na celu ograniczenie przywozu do UE produktów wytwarzanych poza UE - tam gdzie nie obowiązują przepisy ograniczające emisje CO2 i innych gazów cieplarnianych.

W marcu 2022 r. został zatwierdzony wstępnie przez państwa członkowskie (działające w ramach RAdy UE) projekt rozporządzenia ustanawiającego CBAM, który określa produkty, których miałby dotyczyć ten mechanizm oraz harmonogram jego wprowadzania, stopniowo w latach 2023-2025. Nowa regulacja dotyczyć będzie ściśle określonych, opisanych za pomocą kodów CN towarów, w następujących kategoriach:

REKLAMA

  • cement,
  • energia elektryczna,
  • wyroby przemysłu hutniczego (żelazo i stal),
  • aluminium.

Rozporządzenie dot. CBAM ma objąć import z całego świata, z wyjątkiem towarów pochodzących z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii oraz określonych terytoriów, takich jak np. Ceuta czy Livigno, z zastrzeżeniem spełnienia przez te kraje lub terytoria określonych w rozporządzeniu warunków. Z obowiązków w zakresie CBAM mają być wyłączone przesyłki o wartości rzeczywistej mniejszej niż 150 EUR.

Podatek CBAM ma działać równolegle z unijnym system handlu emisjami (EU ETS) ustanowionym na mocy dyrektywy 2003/87/WE i uzupełniać jego funkcjonowanie w odniesieniu do towarów importowanych. Stopniowo zastąpić ma on istniejące unijne mechanizmy radzenia sobie z ryzykiem ucieczki emisji, w szczególności przydział bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS.

Przepisy rozporządzenia CBAM nałożą na importerów towarów szereg nowych obowiązków, takich jak:
- konieczność uzyskania statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM w odrębnej procedurze,
- obowiązek zakupu certyfikatów CBAM, których cena stanowić będzie średnią cen zamknięcia uprawnień w ramach EU ETS na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1031/2010 w odniesieniu do każdego tygodnia kalendarzowego, a także
- obowiązek składania rocznych deklaracji.

Komisja Europejska prowadzić ma unijny centralny rejestr upoważnionych zgłaszających CBAM w formie elektronicznej bazy danych, zawierającej informacje dotyczące posiadanych przez upoważnionych zgłaszających certyfikatów CBAM.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rada UE uzgodniła stanowisko (podejście ogólne) w sprawie rozporządzenia CBAM 15 marca 2022 r. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w głosowaniu 22 czerwca 2022 r. Negocjacje trójstronne między współprawodawcami rozpoczęły się 11 lipca, a zakończyły się dzisiaj wypracowaniem wstępnego porozumienia.

Wstępne porozumienie dot. CBAM negocjatorów z Rady i Parlamentu Europejskiego

13 grudnia 2022 negocjatorzy z Rady i Parlamentu Europejskiego osiągnęli wstępne i warunkowe porozumienie w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM). Porozumienie musi zostać potwierdzone przez ambasadorów państw członkowskich UE i przez Parlament Europejski, a następnie przyjęte przez obie instytucje – dopiero wtedy stanie się ostateczne.

- Bardzo się cieszę z osiągniętego dziś porozumienia. Mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ma zasadnicze znaczenie dla naszych działań na rzecz klimatu. Promuje przywóz do UE przez pozaunijne firmy towarów, które spełniają wysokie normy klimatyczne obowiązujące w 27 państwach członkowskich UE. Zapewni to zrównoważone traktowanie takich importowanych towarów i ma zachęcić naszych partnerów na świecie, aby przyłączyli się do proklimatycznych działań UE. - powiedział Jozef Síkela, czeski minister przemysłu i handlu

Wstępne porozumienie jest uzależnione od pewnych kwestii, które są istotne dla CBAM, ale muszą zostać uregulowane w innych aktach prawnych będących jeszcze przedmiotem negocjacji. Prezydencja Rady uważa, że rozporządzenie o CBAM może zostać formalnie przyjęte dopiero wtedy, gdy elementy istotne dla tego mechanizmu zostaną wyjaśnione w innych powiązanych dokumentach.

Jeśli chodzi o produkty i sektory, które wchodzą w zakres nowych przepisów, CBAM będzie początkowo obejmował konkretne produkty w niektórych najbardziej emisyjnych sektorach: żelaza i stali, cementu, nawozów, aluminium, energii elektrycznej i wodoru, jak również niektórych prekursorów i ograniczonej liczby produktów rynku niższego szczebla. Rozporządzenie będzie mieć również zastosowanie – w ściśle określonych przypadkach – do emisji pośrednich.

CBAM - od kiedy

Zgodnie z tymczasowym porozumieniem CBAM zacznie funkcjonować od października 2023 r. Początkowo działać będzie uproszczony CBAM, który będzie miał zastosowanie zasadniczo tylko do obowiązków sprawozdawczych. Celem jest zgromadzenie danych. Następnie CBAM zacznie działać w pełnym zakresie. Będzie wprowadzany stopniowo, równolegle do wycofywania bezpłatnych uprawnień, jak tylko zacznie obowiązywać – w ramach zmienionego unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) – w danych sektorach. Zapewni to zgodność mechanizmu z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi handlu.

Wycofywanie bezpłatnych uprawnień dla sektorów objętych CBAM wymaga jeszcze uzgodnienia w kontekście trwających negocjacji w sprawie EU ETS. Konieczne są również dalsze prace nad środkami zapobiegającymi ucieczce emisji związanej z wywozem.

Kwestią o zasadniczym znaczeniu pozostaje zapewnienie pełnej zgodności CBAM z międzynarodowymi zobowiązaniami UE, w tym w zakresie handlu międzynarodowego.

Decyzje dotyczące finansowania wydatków administracyjnych Komisji Europejskiej, która będzie wykonywać szereg scentralizowanych zadań administracyjnych związanych z CBAM, podejmowane będą zgodnie z doroczną procedurą budżetową UE.

Źródła: Rada UE, PARP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA