REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja ulg to wyższe wpływy podatkowe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych w ubiegłym roku wpłacili do kasy państwa ponad 7 mld zł więcej podatku niż w rozliczeniu za 2005 rok. Powód to likwidacja niektórych ulg podatkowych.

ANALIZA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2006 rok wynika, że do kasy państwa wpłynęło ponad 7 mld zł więcej podatku niż w rozliczeniu PIT za 2005 rok. Powód? Zdaniem ekspertów coraz lepsza koniunktura gospodarcza, co przekłada się na wzrost zarobków, a tym samym płaconych podatków, a także likwidacja niektórych ulg podatkowych, np. ulgi remontowej.

- Z pewnością dobra koniunktura przełożyła się na wyższe wpływy z tytułu PIT. Wzrosła również nieco liczba podatników. Jednak obydwa te czynniki nie tłumaczą wzrostu wpływów aż o 7 mld zł. Ważnym czynnikiem wydaje się likwidacja tzw. ulgi remontowej, z której w latach ubiegłych korzystało kilka milionów podatników - wskazała Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentująca kancelarię Magnusson.

Wzrost gospodarczy

Maciej Grela, prawnik w warszawskim biurze Kancelarii Prawnej GLN, podkreślił w rozmowie z nami, że z analizy informacji przedstawionych przez resort finansów dotyczących rozliczenia PIT za lata 2005 i 2006 wynika, że do najistotniejszych czynników zwiększenia dochodów z tytułu tego podatku należą wzrost gospodarczy powodujący przyrost dochodów ogółu podatników oraz przede wszystkim stopniowe ograniczanie ulg i zwolnień podatkowych (wzrost dochodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne był trzykrotnie niższy od wzrostu kwoty podatku należnego).

REKLAMA

- Za istotny czynnik trudno natomiast uznać zwiększenie liczby podatników. Liczba ta w 2006 roku wzrosła zaledwie o około 0,5 proc. w stosunku do 2005 roku - dodał Maciej Grela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja ulg

Statystyczne wyniki rozliczenia PIT za 2006 rok pokazują, że wpływy fiskusa z tego tytułu wzrosły o ponad 7 mld zł w stosunku do wyników z 2005 roku. Zdaniem dr. Janusza Fiszera, partnera w Kancelarii Prawnej White & Case i docenta UW, wydaje się, że powodów tego wzrostu jest co najmniej kilka.

- Po pierwsze, zniesienie z końcem 2005 roku najbardziej istotnej ulgi podatkowej, czyli tzw. ulgi remontowej. Po drugie, wzrost liczby podatników o ok. 200 tys. osób. Po trzecie, podatnicy uzyskali wyższe dochody do opodatkowania, niewątpliwie dzięki jeszcze lepszej niż przed rokiem koniunkturze gospodarczej. Po czwarte, dzięki wzrostowi dochodów więcej osób znalazło się w drugim i trzecim przedziale skali podatkowej. Poza tym ubyło podatników rozliczających się wspólnie z małżonkiem, co pośrednio było wynikiem zwiększenia się liczby podatników korzystających z jednolitej stawki 19-proc. od dochodów z działalności gospodarczej, gdyż jak wiadomo, wybór tej formy opodatkowania uniemożliwia wspólne rozliczenie z małżonkiem - wyjaśnił dr Janusz Fiszer.

Rośnie stawka efektywna

Nasi rozmówcy wskazali na kilka czynników, które przełożyły się na wzrost wpływów budżetowych. Czy jednym z takich czynników mogła być również zmiana wysokości stawki efektywnej PIT?

Eksperci uważają, że nie. Doktor Fiszer wyjaśnił, że co do efektywnej stawki podatkowej, to liczby opublikowane przez samo MF pokazują, że stawka ta wzrosła dość istotnie.

- Tym samym efektywne przeciętne obciążenie podatkowe w PIT nie maleje, przynajmniej w ostatnim okresie - dodał partner Kancelarii Prawnej White & Case.

Również Maciej Grela uważa, że z roku na rok zmienia się na niekorzyść podatników efektywna stawka PIT.

- Z informacji MF wynika, że w 2006 wzrosło zarówno nominalne jak i efektywne obciążenie dochodu w stosunku do 2005 roku, przy czym obciążenie efektywne wzrosło trzykrotnie bardziej niż obciążenie nominalne - podsumował ekspert Kancelarii Prawnej GLN.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA