REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od nowego roku wzrasta limit

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

1 stycznia 2008 r. zmieni się limit, którego przekroczenie decyduje o miejscu opodatkowania sprzedaży wysyłkowej.

NOWE PRAWO

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja ustawy o VAT z 19 września 2007 r. wprowadza nowy limit decydujący o rozliczeniu podatku przy sprzedaży wysyłkowej. Zmiany dotyczą sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Dziś taka dostawa opodatkowana jest w Polsce, jeżeli wartość sprzedaży wysyłkowej, dokonywanej przez podatnika z innego kraju UE do Polski w poprzednim roku podatkowym, przekroczyła równowartość 35 tys. euro (w 2007 roku 139 tys. zł). Po zmianach limit ten wyniesie 160 tys. zł, co oznacza, że nie będzie już wyrażany w euro.

Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w firmie Ożóg i Wspólnicy, wyjaśnia, że zmiana limitów, których przekroczenie decyduje o miejscu opodatkowania VAT sprzedaży wysyłkowej, wynika z określenia wprost w Dyrektywie 2006/ 112/WE kursu wymiany, jaki ma być stosowany do przeliczenia limitów wynikających z dyrektyw. Ekspert wskazuje, że kurs ten powinien w przypadku Polski być ustalany według kursu obowiązującego w dniu przystąpienia do Unii Europejskiej (tj. 1 maja 2004 r., ponieważ jednak był to dzień wolny od pracy, zastosowanie ma kurs ogłoszony 30 kwietnia 2004 r.), z tym że państwa członkowskie mogą dokonywać zaokrągleń w wysokości nieprzekraczającej 10 proc. Wyjaśnijmy, że przy zastosowaniu tych reguł wprost kwota zwolnienia wyniosłaby168 427 zł. Resort finansów zaproponował zaokrąglenie tej kwoty do 160 tys. zł.

- Określenie limitu dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w wysokości 160 tys. zł mieści się w założeniach wynikających z przepisów europejskich, choć należy wyraźnie wskazać, że Polska mogła określić ten limit jako wyższy, ale to zmniejszyłoby liczbę transakcji podlegających opodatkowaniu w Polsce - wskazuje Andrzej Nikończyk. Nasz rozmówca dodaje, że ponieważ dla przeliczenia wartości danej transakcji w złotych będzie miał zastosowanie kurs aktualny, to może dojść do sytuacji, gdy dany podatnik dokona sprzedaży na kwotę przekraczającą 10 tys. euro, ale nadal będzie mieścił się w limicie. Ponadto ustawa zawiera przepisy przejściowe, zgodnie z którymi limit dla roku 2007 przyjmuje się w wysokości 139 tys. zł.

REKLAMA

Andrzej Nikończyk wyjaśnia, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju limity są określane przez każde państwo członkowskie. Do określenia tych limitów w złotych stosować się będzie kurs z 30 kwietnia 2004 r. Tak ustalony limit podlega zaokrągleniu do 1 tys. zł. Zdaniem naszego rozmówcy przeliczanie limitów określonych w euro może powodować pewne trudności u podatników, którzy dokonują transakcji w euro, bowiem mimo sprzedaży poniżej limitu (np. 35 tys. euro) limit określony zgodnie z powyższymi przepisami mógłby zostać przekroczony, choć sytuacja ta miałaby miejsce dopiero, jeśli aktualny kurs byłby wyższy niz stosowany do przeliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z kolei jeśli kurs ten jest niższy, może to powodować trudności w państwach członkowskich, do których realizowana jest sprzedaż i ceny określane są w euro, a obowiązującą walutą w tym państwie jest euro - mówi Andrzej Nikończyk.

Wyjaśnia, że państwo takie, widząc, iż transakcja jest zawierana w euro (w Polsce będzie przeliczana po aktualnym kursie), może uznać, iż już powstał obowiązek podatkowy w tym państwie, gdy polskie ograny będą uznawać, iż transakcja podlega opodatkowaniu w Polsce wobec nieprzekroczenia limitu.

160 tys. zł wyniesie limit zwolnienia od opodatkowania dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA