REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia przy odprawach celnych

Przemysław Molik

REKLAMA

Służba celna będzie regulować kontrolę na granicach w związku z wprowadzeniem we Wspólnocie instytucji upoważnionego przedsiębiorcy.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2008 r. w prawie wspólnotowym zostanie wprowadzona instytucja upoważnionego przedsiębiorcy (ang. Authorised Economic Operators - AEO). W związku z tym powstała konieczność uregulowania kontroli przed przyznawaniem tego statusu polskim przedsiębiorcom.

Kontrola celna związana ze świadectwem AEO dotyczyć będzie m.in. sprawdzenia zasad funkcjonowania zainteresowanego przedsiębiorstwa oraz tego, czy posiadane przez niego systemy zarządzania ewidencjami handlowymi, kontroli wewnętrznej czy nadzoru nad przemieszczaniem towarów umożliwiają wykrywanie nielegalnych lub nieprawidłowych transakcji. Organ celny weryfikować będzie również procedury archiwizacji danych stosowane przez przedsiębiorstwo oraz jego wypłacalność.

W związku z wprowadzeniem statusu AEO zmiany nastąpią również w rozporządzeniu w sprawie rodzajów dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej i osób zobowiązanych do ich przechowywania.

Termin wejścia w życie tych rozporządzeń jest zharmonizowany z terminem wejścia w życie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1875/2006 z 18 grudnia 2006 r. zmieniającego Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (RWKC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status AEO może uzyskać każdy przedsiębiorca posiadający siedzibę na obszarze celnym Unii (przewiduje się wyjątki dla przedsiębiorców spoza UE).

Od 15 listopada możliwe jest przesyłanie wniosków o wydanie świadectwa AEO do organów celnych w celu weryfikacji ich poprawności i kompletności. Wnioski należy przesyłać do dyrektorów jednej z trzech izb celnych: w Szczecinie, w Warszawie i we Wrocławiu.

Przesłanie wniosku i jego weryfikacja przed 1 stycznia 2008 r. nie mają jednak wartości prawnej. Są to jedynie czynności techniczne, polegające na weryfikacji kompletności i prawidłowości danych zawartych we wniosku. Wcześniejsze przyjmowanie wniosków, zdaniem ministerstwa, powinno umożliwić zainteresowanym przedsiębiorcom szybsze uzyskanie świadectwa AEO po ukonstytuowaniu się przepisów. Status AEO uznawany jest w całej Unii. Pozwala on na przywileje przy kontroli celnej, np. rzadsze kontrole przewożonych towarów i dokumentów, ewentualna kontrola przeprowadzana w sposób priorytetowy, wcześniejsze powiadomienia o wytypowaniu przesyłki do kontroli, możliwość wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny.

Formularz wniosku dostępny jest na www.mf.gov.pl.

STATUS UPOWAŻNIONEGO PRZEDSIĘBIORCY

Przedsiębiorca może posiadać:

• świadectwo AEO - uproszczenia celne,

• świadectwo AEO - bezpieczeństwo i ochrona,

• świadectwo AEO - uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona.

ŚWIADECTWA AEO

Warunki badane w procedurze wydania świadectwa AEO:

• przestrzeganie wymogów celnych (m.in. czy w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku przedsiębiorstwo w sposób poważny nie naruszyło przepisów celnych),

• odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi oraz ewentualnie ewidencjami transportowymi,

• udokumentowana wypłacalność przedsiębiorstwa.

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA