REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi pracują nad zmianami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradcy opracowują propozycje zmian w ustawie o doradztwie podatkowym. Zwiększenie zakresu tajemnicy zawodowej upodobni ich do radców prawnych. W maju zapadnie decyzja dotycząca samodzielności regionalnych oddziałów.

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym wynikająca z wyroku Trybunału Konstytucyjnego to wykonanie planu minimum. Wejście nowelizacji w życie nie zmieniło w żadnym stopniu sytuacji doradców podatkowych. Zmianę warunków wykonywania zawodu może wprowadzić natomiast tzw. duża nowelizacja ustawy. Robocze propozycje doradców podatkowych zostały już przedstawione resortowi finansów. Jak przyznaje Aleksander Stanek, przewodniczący komisji ds. współpracy z organami państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych, mogłyby one zostać wprowadzone do ustawy przy okazji nowelizacji związanej z implementacją do polskiego porządku prawnego Dyrektywy usługowej 2006/123/WE z 12 grudnia 2006 r. Niewykluczone także, że do pakietu zmian dołączone zostaną kolejne propozycje.

REKLAMA

REKLAMA

W maju 2008 r. odbędzie się konferencja, na której samorząd ma wypracować stanowisko dotyczące zmiany ustrojowej. Chodzi o nadanie samodzielności regionalnym oddziałom i przekazanie im części kompetencji, które obecnie skupione są w Krajowej Radzie Doradców Podatkowych.

Pakiet zmian

W roboczym pakiecie przedstawionym resortowi finansów znalazły się propozycje, które mają m.in. na celu dostosowanie przepisów dotyczących wykonywania zawodu doradcy do przepisów obowiązujących w takich zawodach, jak radca prawny czy adwokat.

REKLAMA

- Za kluczowe dla doradców zmiany uważam: nadanie prawa substytucji, rozszerzenie zakresu tajemnicy zawodowej czy przeniesienie regulacji dotyczących zakazu reklamy z ustawy do zasad etyki doradcy podatkowego. Te trzy zmiany będą miały znaczny wpływ na działalność doradców na rynku - powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Propozycja dotycząca reklamy może zostać wymuszona dyrektywą usługową. Przeniesienie tych regulacji do zasad etyki pozwoliłoby szczegółowo określić, co jest dopuszczalną informacją, a co zakazaną reklamą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentant podatnika

Zdaniem prof. Włodzimierza Nykiela, brak w ustawie o doradztwie podatkowym przepisów umożliwiających doradcy skorzystanie z substytucji jest istotnym problemem. Chodzi o to, aby doradcy podatkowi w sądach mogli udzielać pełnomocnictw innym doradcom oraz adwokatom i radcom prawnym, a także żeby doradcy mogli zastępować adwokatów i radców. W opinii prof. Włodzimierza Nykiela postulat nadania prawa substytucji doradcom jest więc słuszny.

Doradcom chodzi więc o zrównanie w prawach i obowiązkach przedstawicieli wszystkich zawodów uprawnionych do wykonywania bez ograniczeń czynności doradztwa podatkowego i mających status tzw. kwalifikowanego pełnomocnika w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Proponujemy dostosowanie przepisów związanych z wykonywaniem zawodu w zakresie dotyczącym tajemnicy zawodowej i zasad zwalniania z niej do tych, jakie obowiązują adwokatów i radców prawnych - wyjaśnił Aleksander Stanek.

Doradcy podatkowi chcieliby także przyznania immunitetu materialnego. Zdaniem Dominika Szczygła, doradcy podatkowego z MSDS Kancelaria Radców Prawnych, jest to jedno z istotniejszych zagadnień, które powinny znaleźć się w nowelizacji ustawy.

- Znam przypadki, gdy organy podatkowe, czując się obrażone za pewne sformułowania użyte przez doradcę w piśmie procesowym czy na rozprawie w postępowaniu sądowoadministracyjnym, żądały od sądu podjęcia stosownych kroków prawnych przeciwko doradcom. Innymi słowy, pojawiały się czasami próby ograniczania dozwolonej ekspresji. Takim działaniom organów należy ustawowo przeciwdziałać - stwierdził Dominik Szczygieł. Jego zdaniem pewne sformułowania są często usprawiedliwione rzeczową potrzebą danego postępowania. A zatem zasadne byłoby wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym doradca przy wykonywaniu czynności zawodowych mógłby korzystać z wolności słowa i pisma w granicach określonych przepisami prawa i rzeczową potrzebą.

- Ewentualne nadużycie wolności słowa, stanowiące ściganą z oskarżenia prywatnego zniewagę lub zniesławienie, winno podlegać wyłącznie odpowiedzialności dyscyplinarnej. Dzięki temu doradca byłby w większym stopniu chroniony - powiedział Dominik Szczygieł.

Kolejne propozycje

Pakiet, który otrzymało ministerstwo, może być powiększony o kolejne propozycje. Kluczowa dla samorządu i zakresu zmian ustawy może być zmiana ustroju. Jak powiedział Zbigniew Maciej Szymik, obecnie trwa dyskusja na ten temat w środowisku. Oddziały KIDP mają wypracować stanowiska dotyczące zmiany ustroju oraz propozycje rozwiązań problemów z tym związanych. Chodzi m.in. o sposób finansowania samodzielnych oddziałów. Pojawiają się bowiem obawy, że małe oddziały nie będą w stanie utrzymać się tylko ze składek członkowskich.

Pakiet zmian może być także poszerzony o regulacje dotyczące komisji egzaminacyjnej ds. doradztwa podatkowego. Doradcy chcieliby również posiadać kompetencje do występowania przed sądami w sprawach karnych skarbowych oraz ubezpieczeń społecznych, a także tworzyć spółki multi-dyscyplinarne z adwokatami i radcami prawnymi.

W związku z propozycjami zmian pojawia się także pytanie o termin ich wprowadzenia. Na razie nikt nie jest w stanie go określić, ale doradcy chcieliby dokonać poważnych zmian w ustawie przy okazji implementacji dyrektywy usługowej. Jeśli rząd chciałby wdrożyć dyrektywę do polskiego prawa od początku 2009 roku, może to oznaczać, że kolejna nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym weszłaby w życie w tym terminie.

JAKICH ZMIAN CHCĄ DORADCY PODATKOWI

• prawa substytucji, czyli możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu doradcy, radcy prawnemu lub adwokatowi

• możliwości tworzenia spółek osobowych z radcami prawnymi i adwokatami

• zasady nieograniczonego w czasie obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej

• możliwości egzekwowania nieopłaconej składki członkowskiej i kosztów postępowania dyscyplinarnego

• zasady, zgodnie z którą doradca nie może wykonywać zawodu, jeśli małżonek jest zatrudniony na stanowisku w organie podatkowym, organie kontroli skarbowej, Ministerstwie Finansów

• zasady, zgodnie z którą z obowiązku zachowania tajemnicy doradcę podatkowego może zwolnić tylko sąd

• przeniesienia regulacji dotyczących reklamy do zasad etyki

• zniesienia zasady, zgodnie z którą nieopłacenie składki OC jest przesłanką do skreślenia doradcy z listy

• dopuszczenia do wykonywania zawodu doradcy podatkowego w uprawnionych spółkach doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów lub biegłych rewidentów, którzy nie są zatrudnieni w tej spółce

• określenia stroju urzędowego doradcy podatkowego

• ujednolicenia zasad zawieszenia wykonywania zawodu oraz stworzenia definicji zawieszenia

• ustalenia minimalnego okresu wykonywania zawodu między kolejnymi zawieszeniami wykonywania zawodu

• immunitetu materialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący KRDP, opowiada się m.in. za rozszerzeniem zakresu tajemnicy zawodowej doradców

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA