REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi pracują nad zmianami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradcy opracowują propozycje zmian w ustawie o doradztwie podatkowym. Zwiększenie zakresu tajemnicy zawodowej upodobni ich do radców prawnych. W maju zapadnie decyzja dotycząca samodzielności regionalnych oddziałów.

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym wynikająca z wyroku Trybunału Konstytucyjnego to wykonanie planu minimum. Wejście nowelizacji w życie nie zmieniło w żadnym stopniu sytuacji doradców podatkowych. Zmianę warunków wykonywania zawodu może wprowadzić natomiast tzw. duża nowelizacja ustawy. Robocze propozycje doradców podatkowych zostały już przedstawione resortowi finansów. Jak przyznaje Aleksander Stanek, przewodniczący komisji ds. współpracy z organami państwa Krajowej Rady Doradców Podatkowych, mogłyby one zostać wprowadzone do ustawy przy okazji nowelizacji związanej z implementacją do polskiego porządku prawnego Dyrektywy usługowej 2006/123/WE z 12 grudnia 2006 r. Niewykluczone także, że do pakietu zmian dołączone zostaną kolejne propozycje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W maju 2008 r. odbędzie się konferencja, na której samorząd ma wypracować stanowisko dotyczące zmiany ustrojowej. Chodzi o nadanie samodzielności regionalnym oddziałom i przekazanie im części kompetencji, które obecnie skupione są w Krajowej Radzie Doradców Podatkowych.

Pakiet zmian

W roboczym pakiecie przedstawionym resortowi finansów znalazły się propozycje, które mają m.in. na celu dostosowanie przepisów dotyczących wykonywania zawodu doradcy do przepisów obowiązujących w takich zawodach, jak radca prawny czy adwokat.

REKLAMA

- Za kluczowe dla doradców zmiany uważam: nadanie prawa substytucji, rozszerzenie zakresu tajemnicy zawodowej czy przeniesienie regulacji dotyczących zakazu reklamy z ustawy do zasad etyki doradcy podatkowego. Te trzy zmiany będą miały znaczny wpływ na działalność doradców na rynku - powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Propozycja dotycząca reklamy może zostać wymuszona dyrektywą usługową. Przeniesienie tych regulacji do zasad etyki pozwoliłoby szczegółowo określić, co jest dopuszczalną informacją, a co zakazaną reklamą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentant podatnika

Zdaniem prof. Włodzimierza Nykiela, brak w ustawie o doradztwie podatkowym przepisów umożliwiających doradcy skorzystanie z substytucji jest istotnym problemem. Chodzi o to, aby doradcy podatkowi w sądach mogli udzielać pełnomocnictw innym doradcom oraz adwokatom i radcom prawnym, a także żeby doradcy mogli zastępować adwokatów i radców. W opinii prof. Włodzimierza Nykiela postulat nadania prawa substytucji doradcom jest więc słuszny.

Doradcom chodzi więc o zrównanie w prawach i obowiązkach przedstawicieli wszystkich zawodów uprawnionych do wykonywania bez ograniczeń czynności doradztwa podatkowego i mających status tzw. kwalifikowanego pełnomocnika w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Proponujemy dostosowanie przepisów związanych z wykonywaniem zawodu w zakresie dotyczącym tajemnicy zawodowej i zasad zwalniania z niej do tych, jakie obowiązują adwokatów i radców prawnych - wyjaśnił Aleksander Stanek.

Doradcy podatkowi chcieliby także przyznania immunitetu materialnego. Zdaniem Dominika Szczygła, doradcy podatkowego z MSDS Kancelaria Radców Prawnych, jest to jedno z istotniejszych zagadnień, które powinny znaleźć się w nowelizacji ustawy.

- Znam przypadki, gdy organy podatkowe, czując się obrażone za pewne sformułowania użyte przez doradcę w piśmie procesowym czy na rozprawie w postępowaniu sądowoadministracyjnym, żądały od sądu podjęcia stosownych kroków prawnych przeciwko doradcom. Innymi słowy, pojawiały się czasami próby ograniczania dozwolonej ekspresji. Takim działaniom organów należy ustawowo przeciwdziałać - stwierdził Dominik Szczygieł. Jego zdaniem pewne sformułowania są często usprawiedliwione rzeczową potrzebą danego postępowania. A zatem zasadne byłoby wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym doradca przy wykonywaniu czynności zawodowych mógłby korzystać z wolności słowa i pisma w granicach określonych przepisami prawa i rzeczową potrzebą.

- Ewentualne nadużycie wolności słowa, stanowiące ściganą z oskarżenia prywatnego zniewagę lub zniesławienie, winno podlegać wyłącznie odpowiedzialności dyscyplinarnej. Dzięki temu doradca byłby w większym stopniu chroniony - powiedział Dominik Szczygieł.

Kolejne propozycje

Pakiet, który otrzymało ministerstwo, może być powiększony o kolejne propozycje. Kluczowa dla samorządu i zakresu zmian ustawy może być zmiana ustroju. Jak powiedział Zbigniew Maciej Szymik, obecnie trwa dyskusja na ten temat w środowisku. Oddziały KIDP mają wypracować stanowiska dotyczące zmiany ustroju oraz propozycje rozwiązań problemów z tym związanych. Chodzi m.in. o sposób finansowania samodzielnych oddziałów. Pojawiają się bowiem obawy, że małe oddziały nie będą w stanie utrzymać się tylko ze składek członkowskich.

Pakiet zmian może być także poszerzony o regulacje dotyczące komisji egzaminacyjnej ds. doradztwa podatkowego. Doradcy chcieliby również posiadać kompetencje do występowania przed sądami w sprawach karnych skarbowych oraz ubezpieczeń społecznych, a także tworzyć spółki multi-dyscyplinarne z adwokatami i radcami prawnymi.

W związku z propozycjami zmian pojawia się także pytanie o termin ich wprowadzenia. Na razie nikt nie jest w stanie go określić, ale doradcy chcieliby dokonać poważnych zmian w ustawie przy okazji implementacji dyrektywy usługowej. Jeśli rząd chciałby wdrożyć dyrektywę do polskiego prawa od początku 2009 roku, może to oznaczać, że kolejna nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym weszłaby w życie w tym terminie.

JAKICH ZMIAN CHCĄ DORADCY PODATKOWI

• prawa substytucji, czyli możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu doradcy, radcy prawnemu lub adwokatowi

• możliwości tworzenia spółek osobowych z radcami prawnymi i adwokatami

• zasady nieograniczonego w czasie obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej

• możliwości egzekwowania nieopłaconej składki członkowskiej i kosztów postępowania dyscyplinarnego

• zasady, zgodnie z którą doradca nie może wykonywać zawodu, jeśli małżonek jest zatrudniony na stanowisku w organie podatkowym, organie kontroli skarbowej, Ministerstwie Finansów

• zasady, zgodnie z którą z obowiązku zachowania tajemnicy doradcę podatkowego może zwolnić tylko sąd

• przeniesienia regulacji dotyczących reklamy do zasad etyki

• zniesienia zasady, zgodnie z którą nieopłacenie składki OC jest przesłanką do skreślenia doradcy z listy

• dopuszczenia do wykonywania zawodu doradcy podatkowego w uprawnionych spółkach doradców podatkowych, radców prawnych, adwokatów lub biegłych rewidentów, którzy nie są zatrudnieni w tej spółce

• określenia stroju urzędowego doradcy podatkowego

• ujednolicenia zasad zawieszenia wykonywania zawodu oraz stworzenia definicji zawieszenia

• ustalenia minimalnego okresu wykonywania zawodu między kolejnymi zawieszeniami wykonywania zawodu

• immunitetu materialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący KRDP, opowiada się m.in. za rozszerzeniem zakresu tajemnicy zawodowej doradców

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA