REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W bilansie nie trzeba uwzględniać wartości odsetek od należności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli spółka nie zamierza dochodzić od kontrahenta odsetek od należności przeterminowanej, to nie musi ich wartości uwzględniać w bilansie.

ROZMOWA

REKLAMA

Dla celów sprawozdania finansowego należności wycenia się w kwocie wymagalnej zapłaty z zachowaniem ostrożności. Oznacza to m.in., że powinny być powiększone o należne odsetki. Czy jednak nie można odstąpić od naliczenia odsetek?

REKLAMA

- W mojej ocenie, sformułowanie kwota wymagalnej zapłaty oznacza wartość, którą jednostka zamierza i może zgodnie z prawem otrzymać od dłużnika. Jeżeli zasady naliczania odsetek od należności są uregulowane w umowie z kontrahentem (i to niezależnie, czy zasady te dotyczą odsetek od należności nieprzeterminowanych czy tylko przeterminowanych), odsetki należy naliczyć i ująć w księgach rachunkowych zgodnie z zawartą umową. Jeżeli zasady naliczania odsetek nie zostały uregulowane w umowie z dłużnikiem, to zgodnie z art. 481 par. 1 kodeksu cywilnego wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Naliczenie odsetek za okres opóźnienia nie jest jednak obowiązkiem wierzyciela, lecz jego prawem. Jeżeli zamiarem zarządu wierzyciela, np. ze względów handlowych, nie jest naliczanie odsetek za przeterminowaną płatność od wszystkich lub wybranych kontrahentów, nie należy naliczać i ujmować w księgach odsetek od przeterminowanych należności. Jeżeli natomiast zarząd firmy będącej wierzycielem zamierza dochodzić płatności wraz z odsetkami, te winny zostać naliczone i ujęte w księgach.

Zamiar zarządu może być jasno uzewnętrzniony poprzez wystawienie noty odsetkowej, może jednak być sformułowany np. w postaci ogólnej uchwały określającej politykę w zakresie naliczania odsetek. Inną sprawą jest odpowiedź na pytanie, czy odsetki naliczone za nieterminową płatność winny być objęte odpisem aktualizującym ze względu na zasadę ostrożności.

Jakiej ewidencji dokonać w księgach rachunkowych, jeżeli odsetki zostały naliczone, a klient zapłaci należność bez odsetek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeżeli naliczone odsetki zostaną umorzone, a były wcześniej objęte odpisem aktualizującym, należy je spisać w ciężar dokonanego wcześniej odpisu. W przeciwnym razie umorzone odsetki stanowią koszt finansowy. W sytuacji gdy spółka wystąpi o egzekucję odsetek objętych odpisem, nie należy dokonywać żadnych księgowań do czasu zakończenia egzekucji lub przedawnienia wierzytelności z tytułu odsetek. W przypadku gdy odsetki poddane egzekucji nie zostały objęte odpisem, należy go - moim zdaniem - utworzyć, obciążając koszty finansowe.

Prawo bilansowe dużą wagę przykłada do kryterium ostrożności, czyli konieczności zbadania, czy nie ma podstaw do dokonania odpisu aktualizującego. Jakie w praktyce występują sytuacje, które determinują konieczność dokonania odpisu?

- Sytuacje te określone są w art. 35b ustawy o rachunkowości. Obejmują m.in. upadłość lub likwidację dłużnika, spór z dłużnikiem dotyczący należności, opóźnienie w spłacie przy równoczesnej trudnej sytuacji finansowej dłużnika. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, odpisem aktualizującym należy też objąć kwoty podwyższające wartość należności, w stosunku do których utworzono wcześniej odpis aktualizujący (czyli np. odsetki od należności objętych odpisem).

Jak w księgach należy utworzyć odpis?

- Odpis aktualizujący należność główną odnosimy zwykle w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, natomiast odpis aktualizujący odsetki w ciężar kosztów finansowych. Równolegle uznajemy konto odpisów. Bardzo ważne jest, aby konto odpisów posiadało analitykę pozwalającą ustalić, jakich kontrahentów, a optymalnie jakich wierzytelności, dotyczą dokonane odpisy aktualizujące oraz czy odpisy zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

W jakim momencie spółka powinna spisać należność objętą wcześniej odpisem aktualizującym?

- Spisanie wierzytelności w ciężar dokonanych wcześniej odpisów (czyli wykorzystanie odpisu) następuje, jeżeli nie ma realnych szans na spłatę należności, tj. w dacie przedawnienia roszczeń, umorzenia wierzytelności, otrzymania postanowienia o bezskutecznej egzekucji lub o zakończeniu postępowania upadłościowego. Rozwiązanie odpisów aktualizujących może natomiast nastąpić w dacie spłaty wierzytelności lub zmiany okoliczności uzasadniających utworzenie odpisu, np. otrzymania gwarancji bankowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

ozmawiała AGNIESZKA POKOJSKA

MACIEJ CZAPJEWSKI

biegły rewident, partner w firmie M2 Audyt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA