REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W bilansie nie trzeba uwzględniać wartości odsetek od należności

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli spółka nie zamierza dochodzić od kontrahenta odsetek od należności przeterminowanej, to nie musi ich wartości uwzględniać w bilansie.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dla celów sprawozdania finansowego należności wycenia się w kwocie wymagalnej zapłaty z zachowaniem ostrożności. Oznacza to m.in., że powinny być powiększone o należne odsetki. Czy jednak nie można odstąpić od naliczenia odsetek?

- W mojej ocenie, sformułowanie kwota wymagalnej zapłaty oznacza wartość, którą jednostka zamierza i może zgodnie z prawem otrzymać od dłużnika. Jeżeli zasady naliczania odsetek od należności są uregulowane w umowie z kontrahentem (i to niezależnie, czy zasady te dotyczą odsetek od należności nieprzeterminowanych czy tylko przeterminowanych), odsetki należy naliczyć i ująć w księgach rachunkowych zgodnie z zawartą umową. Jeżeli zasady naliczania odsetek nie zostały uregulowane w umowie z dłużnikiem, to zgodnie z art. 481 par. 1 kodeksu cywilnego wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Naliczenie odsetek za okres opóźnienia nie jest jednak obowiązkiem wierzyciela, lecz jego prawem. Jeżeli zamiarem zarządu wierzyciela, np. ze względów handlowych, nie jest naliczanie odsetek za przeterminowaną płatność od wszystkich lub wybranych kontrahentów, nie należy naliczać i ujmować w księgach odsetek od przeterminowanych należności. Jeżeli natomiast zarząd firmy będącej wierzycielem zamierza dochodzić płatności wraz z odsetkami, te winny zostać naliczone i ujęte w księgach.

Zamiar zarządu może być jasno uzewnętrzniony poprzez wystawienie noty odsetkowej, może jednak być sformułowany np. w postaci ogólnej uchwały określającej politykę w zakresie naliczania odsetek. Inną sprawą jest odpowiedź na pytanie, czy odsetki naliczone za nieterminową płatność winny być objęte odpisem aktualizującym ze względu na zasadę ostrożności.

REKLAMA

Jakiej ewidencji dokonać w księgach rachunkowych, jeżeli odsetki zostały naliczone, a klient zapłaci należność bez odsetek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeżeli naliczone odsetki zostaną umorzone, a były wcześniej objęte odpisem aktualizującym, należy je spisać w ciężar dokonanego wcześniej odpisu. W przeciwnym razie umorzone odsetki stanowią koszt finansowy. W sytuacji gdy spółka wystąpi o egzekucję odsetek objętych odpisem, nie należy dokonywać żadnych księgowań do czasu zakończenia egzekucji lub przedawnienia wierzytelności z tytułu odsetek. W przypadku gdy odsetki poddane egzekucji nie zostały objęte odpisem, należy go - moim zdaniem - utworzyć, obciążając koszty finansowe.

Prawo bilansowe dużą wagę przykłada do kryterium ostrożności, czyli konieczności zbadania, czy nie ma podstaw do dokonania odpisu aktualizującego. Jakie w praktyce występują sytuacje, które determinują konieczność dokonania odpisu?

- Sytuacje te określone są w art. 35b ustawy o rachunkowości. Obejmują m.in. upadłość lub likwidację dłużnika, spór z dłużnikiem dotyczący należności, opóźnienie w spłacie przy równoczesnej trudnej sytuacji finansowej dłużnika. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, odpisem aktualizującym należy też objąć kwoty podwyższające wartość należności, w stosunku do których utworzono wcześniej odpis aktualizujący (czyli np. odsetki od należności objętych odpisem).

Jak w księgach należy utworzyć odpis?

- Odpis aktualizujący należność główną odnosimy zwykle w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, natomiast odpis aktualizujący odsetki w ciężar kosztów finansowych. Równolegle uznajemy konto odpisów. Bardzo ważne jest, aby konto odpisów posiadało analitykę pozwalającą ustalić, jakich kontrahentów, a optymalnie jakich wierzytelności, dotyczą dokonane odpisy aktualizujące oraz czy odpisy zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

W jakim momencie spółka powinna spisać należność objętą wcześniej odpisem aktualizującym?

- Spisanie wierzytelności w ciężar dokonanych wcześniej odpisów (czyli wykorzystanie odpisu) następuje, jeżeli nie ma realnych szans na spłatę należności, tj. w dacie przedawnienia roszczeń, umorzenia wierzytelności, otrzymania postanowienia o bezskutecznej egzekucji lub o zakończeniu postępowania upadłościowego. Rozwiązanie odpisów aktualizujących może natomiast nastąpić w dacie spłaty wierzytelności lub zmiany okoliczności uzasadniających utworzenie odpisu, np. otrzymania gwarancji bankowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

ozmawiała AGNIESZKA POKOJSKA

MACIEJ CZAPJEWSKI

biegły rewident, partner w firmie M2 Audyt

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA