REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W bilansie nie trzeba uwzględniać wartości odsetek od należności

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli spółka nie zamierza dochodzić od kontrahenta odsetek od należności przeterminowanej, to nie musi ich wartości uwzględniać w bilansie.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Dla celów sprawozdania finansowego należności wycenia się w kwocie wymagalnej zapłaty z zachowaniem ostrożności. Oznacza to m.in., że powinny być powiększone o należne odsetki. Czy jednak nie można odstąpić od naliczenia odsetek?

- W mojej ocenie, sformułowanie kwota wymagalnej zapłaty oznacza wartość, którą jednostka zamierza i może zgodnie z prawem otrzymać od dłużnika. Jeżeli zasady naliczania odsetek od należności są uregulowane w umowie z kontrahentem (i to niezależnie, czy zasady te dotyczą odsetek od należności nieprzeterminowanych czy tylko przeterminowanych), odsetki należy naliczyć i ująć w księgach rachunkowych zgodnie z zawartą umową. Jeżeli zasady naliczania odsetek nie zostały uregulowane w umowie z dłużnikiem, to zgodnie z art. 481 par. 1 kodeksu cywilnego wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Naliczenie odsetek za okres opóźnienia nie jest jednak obowiązkiem wierzyciela, lecz jego prawem. Jeżeli zamiarem zarządu wierzyciela, np. ze względów handlowych, nie jest naliczanie odsetek za przeterminowaną płatność od wszystkich lub wybranych kontrahentów, nie należy naliczać i ujmować w księgach odsetek od przeterminowanych należności. Jeżeli natomiast zarząd firmy będącej wierzycielem zamierza dochodzić płatności wraz z odsetkami, te winny zostać naliczone i ujęte w księgach.

Zamiar zarządu może być jasno uzewnętrzniony poprzez wystawienie noty odsetkowej, może jednak być sformułowany np. w postaci ogólnej uchwały określającej politykę w zakresie naliczania odsetek. Inną sprawą jest odpowiedź na pytanie, czy odsetki naliczone za nieterminową płatność winny być objęte odpisem aktualizującym ze względu na zasadę ostrożności.

Jakiej ewidencji dokonać w księgach rachunkowych, jeżeli odsetki zostały naliczone, a klient zapłaci należność bez odsetek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Jeżeli naliczone odsetki zostaną umorzone, a były wcześniej objęte odpisem aktualizującym, należy je spisać w ciężar dokonanego wcześniej odpisu. W przeciwnym razie umorzone odsetki stanowią koszt finansowy. W sytuacji gdy spółka wystąpi o egzekucję odsetek objętych odpisem, nie należy dokonywać żadnych księgowań do czasu zakończenia egzekucji lub przedawnienia wierzytelności z tytułu odsetek. W przypadku gdy odsetki poddane egzekucji nie zostały objęte odpisem, należy go - moim zdaniem - utworzyć, obciążając koszty finansowe.

Prawo bilansowe dużą wagę przykłada do kryterium ostrożności, czyli konieczności zbadania, czy nie ma podstaw do dokonania odpisu aktualizującego. Jakie w praktyce występują sytuacje, które determinują konieczność dokonania odpisu?

- Sytuacje te określone są w art. 35b ustawy o rachunkowości. Obejmują m.in. upadłość lub likwidację dłużnika, spór z dłużnikiem dotyczący należności, opóźnienie w spłacie przy równoczesnej trudnej sytuacji finansowej dłużnika. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, odpisem aktualizującym należy też objąć kwoty podwyższające wartość należności, w stosunku do których utworzono wcześniej odpis aktualizujący (czyli np. odsetki od należności objętych odpisem).

Jak w księgach należy utworzyć odpis?

- Odpis aktualizujący należność główną odnosimy zwykle w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, natomiast odpis aktualizujący odsetki w ciężar kosztów finansowych. Równolegle uznajemy konto odpisów. Bardzo ważne jest, aby konto odpisów posiadało analitykę pozwalającą ustalić, jakich kontrahentów, a optymalnie jakich wierzytelności, dotyczą dokonane odpisy aktualizujące oraz czy odpisy zostały zaliczone do kosztów podatkowych.

W jakim momencie spółka powinna spisać należność objętą wcześniej odpisem aktualizującym?

- Spisanie wierzytelności w ciężar dokonanych wcześniej odpisów (czyli wykorzystanie odpisu) następuje, jeżeli nie ma realnych szans na spłatę należności, tj. w dacie przedawnienia roszczeń, umorzenia wierzytelności, otrzymania postanowienia o bezskutecznej egzekucji lub o zakończeniu postępowania upadłościowego. Rozwiązanie odpisów aktualizujących może natomiast nastąpić w dacie spłaty wierzytelności lub zmiany okoliczności uzasadniających utworzenie odpisu, np. otrzymania gwarancji bankowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Marek Matusiak

ozmawiała AGNIESZKA POKOJSKA

MACIEJ CZAPJEWSKI

biegły rewident, partner w firmie M2 Audyt

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA