REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-księgowość z biurem rachunkowym: jak przedsiębiorca może zoptymalizować obowiązki księgowe i podatkowe oraz rozliczenia w biznesie

E-księgowość czyli współpraca przedsiębiorcy z biurem rachunkowym
E-księgowość czyli współpraca przedsiębiorcy z biurem rachunkowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe coraz częściej oferują swoim klientom usługi z zakresu e-księgowości do zarządzania finansami firmy online. Z perspektywy biura rachunkowego, wprowadzenie klienta w świat systemów zautomatyzowanych może być wyzwaniem.

Z drugiej strony, to duża szansa na budowanie długofalowej współpracy. Jak to zrobić, podpowiada ekspertka, Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl
Przedsiębiorcy (niezależnie od wielkości czy branży) także Ci prowadzący działalność jednoosobową, często decydują się na współpracę z zewnętrznym biurem rachunkowym. Przejmuje ono obowiązki związane z prowadzeniem ksiąg, rozliczaniem podatków czy nawet naliczaniem wynagrodzeń. Obecnie biura rachunkowe oferują także e-księgowość, udostępniając klientom wybrane moduły oprogramowania, aby mogli oni sami uzupełniać dane w programie e-księgowym, takie jak faktury, ewidencja czasu pracy itp.

REKLAMA

REKLAMA

Programy e-księgowe: jakie zadania dla przedsiębiorcy, a jakie dla biura rachunkowego

Współpraca w takim modelu umożliwia szybszy obieg dokumentów, sprawne przekazywanie informacji zwrotnej o podatkach i danych finansowych oraz, w niektórych przypadkach, bezpośredni dostęp klientów do tych danych w systemie.
Biuro rachunkowe może przygotować klienta do korzystania z programów e-księgowych. W jaki sposób?

Wstępem jest zrozumienie potrzeb klienta.
Wprowadzanie klienta w świat e-księgowości wymaga indywidualnego podejścia.

– Przedsiębiorcy mają różne potrzeby, a to wynika w dużej mierze ze specyfiki ich biznesów. Biuro rachunkowe musi dobrze poznać firmę przed rozpoczęciem pracy z e-księgowością, zidentyfikować wymagania i potrzebne usługi oraz zaproponować dostępne rozwiązania i moduły – podkreśla Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

REKLAMA

E-księgowość w firmie: na czym polega wybór odpowiedniego narzędzia czyli programu komputerowego

Na rynku dostępnych jest wiele systemów, które różnią się zarówno ceną, jak i zakresem oferowanych usług.
– Dla mikro i małych firm wystarczające mogą być rozwiązania, które umożliwią podstawowe operacje księgowe lub z poszczególnymi modułami, jak np. automatyczne księgowanie faktur, umów, list płac czy amortyzacji. Średnim i dużym przedsiębiorstwom potrzebne mogą się okazać bardziej zaawansowane opcje z dodatkowymi funkcjami, takimi jak np. integracja z systemami magazynowymi, rozliczania płac czy ewidencji VAT – dodaje ekspertka Systim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-skięgowość w firmie: dostosowanie rozwiązań do specyfiki firmy

Zadaniem biura rachunkowego jest także pomoc klientowi w dostosowaniu programu do działalności firmy, np. skonfigurowanie pod kątem specyficznych dokumentów, raportów czy powtarzających się transakcji.
– Jeżeli rozwiązania są dostosowane do specyficznych procesów zachodzących w firmie, klient może pracować szybciej i bardziej efektywnie. Z kolei biuro rachunkowe zyskuje łatwiejsze monitorowanie poprawności danych, co minimalizuje ryzyko błędów – ocenia Beata Tęgowska.
Osiągnięciu tego celu służą też szkolenie i gwarantowane wsparcie techniczne.

– Kiedy klienci stają przed wyzwaniem wdrożenia e-księgowości, chcą móc liczyć na wsparcie nie tylko na etapie początkowym, ale także przez cały okres współpracy. Im bardziej zrozumiałe będzie dla klienta, jak działa program, tym łatwiej będzie mu korzystać z niego na co dzień – przekonuje ekspertka.
E-księgowość to dynamicznie rozwijający się obszar, który wymaga od biur rachunkowych i ich klientów stałego śledzenia zmian w przepisach.

– Biura rachunkowe powinny regularnie informować swoich klientów o nowych funkcjach, modułach, które mogą ułatwić im pracę oraz o zmianach w przepisach podatkowych, które mogą wpłynąć na sposób prowadzenia księgowości – podkreśla Beata Tęgowska.
Wprowadzenie klienta w świat e-księgowości to proces, który wymaga zarówno technicznego wsparcia, jak i zrozumienia jego potrzeb biznesowych.
Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, szkoleniu i bieżącej współpracy, biura rachunkowe mogą pomóc przedsiębiorcom w efektywnym wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi księgowych, co nie tylko zwiększa efektywność ich działalności, ale także buduje silne i długotrwałe relacje.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA