REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-księgowość z biurem rachunkowym: jak przedsiębiorca może zoptymalizować obowiązki księgowe i podatkowe oraz rozliczenia w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-księgowość czyli współpraca przedsiębiorcy z biurem rachunkowym
E-księgowość czyli współpraca przedsiębiorcy z biurem rachunkowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe coraz częściej oferują swoim klientom usługi z zakresu e-księgowości do zarządzania finansami firmy online. Z perspektywy biura rachunkowego, wprowadzenie klienta w świat systemów zautomatyzowanych może być wyzwaniem.

Z drugiej strony, to duża szansa na budowanie długofalowej współpracy. Jak to zrobić, podpowiada ekspertka, Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl
Przedsiębiorcy (niezależnie od wielkości czy branży) także Ci prowadzący działalność jednoosobową, często decydują się na współpracę z zewnętrznym biurem rachunkowym. Przejmuje ono obowiązki związane z prowadzeniem ksiąg, rozliczaniem podatków czy nawet naliczaniem wynagrodzeń. Obecnie biura rachunkowe oferują także e-księgowość, udostępniając klientom wybrane moduły oprogramowania, aby mogli oni sami uzupełniać dane w programie e-księgowym, takie jak faktury, ewidencja czasu pracy itp.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Programy e-księgowe: jakie zadania dla przedsiębiorcy, a jakie dla biura rachunkowego

Współpraca w takim modelu umożliwia szybszy obieg dokumentów, sprawne przekazywanie informacji zwrotnej o podatkach i danych finansowych oraz, w niektórych przypadkach, bezpośredni dostęp klientów do tych danych w systemie.
Biuro rachunkowe może przygotować klienta do korzystania z programów e-księgowych. W jaki sposób?

Wstępem jest zrozumienie potrzeb klienta.
Wprowadzanie klienta w świat e-księgowości wymaga indywidualnego podejścia.

– Przedsiębiorcy mają różne potrzeby, a to wynika w dużej mierze ze specyfiki ich biznesów. Biuro rachunkowe musi dobrze poznać firmę przed rozpoczęciem pracy z e-księgowością, zidentyfikować wymagania i potrzebne usługi oraz zaproponować dostępne rozwiązania i moduły – podkreśla Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

REKLAMA

E-księgowość w firmie: na czym polega wybór odpowiedniego narzędzia czyli programu komputerowego

Na rynku dostępnych jest wiele systemów, które różnią się zarówno ceną, jak i zakresem oferowanych usług.
– Dla mikro i małych firm wystarczające mogą być rozwiązania, które umożliwią podstawowe operacje księgowe lub z poszczególnymi modułami, jak np. automatyczne księgowanie faktur, umów, list płac czy amortyzacji. Średnim i dużym przedsiębiorstwom potrzebne mogą się okazać bardziej zaawansowane opcje z dodatkowymi funkcjami, takimi jak np. integracja z systemami magazynowymi, rozliczania płac czy ewidencji VAT – dodaje ekspertka Systim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-skięgowość w firmie: dostosowanie rozwiązań do specyfiki firmy

Zadaniem biura rachunkowego jest także pomoc klientowi w dostosowaniu programu do działalności firmy, np. skonfigurowanie pod kątem specyficznych dokumentów, raportów czy powtarzających się transakcji.
– Jeżeli rozwiązania są dostosowane do specyficznych procesów zachodzących w firmie, klient może pracować szybciej i bardziej efektywnie. Z kolei biuro rachunkowe zyskuje łatwiejsze monitorowanie poprawności danych, co minimalizuje ryzyko błędów – ocenia Beata Tęgowska.
Osiągnięciu tego celu służą też szkolenie i gwarantowane wsparcie techniczne.

– Kiedy klienci stają przed wyzwaniem wdrożenia e-księgowości, chcą móc liczyć na wsparcie nie tylko na etapie początkowym, ale także przez cały okres współpracy. Im bardziej zrozumiałe będzie dla klienta, jak działa program, tym łatwiej będzie mu korzystać z niego na co dzień – przekonuje ekspertka.
E-księgowość to dynamicznie rozwijający się obszar, który wymaga od biur rachunkowych i ich klientów stałego śledzenia zmian w przepisach.

– Biura rachunkowe powinny regularnie informować swoich klientów o nowych funkcjach, modułach, które mogą ułatwić im pracę oraz o zmianach w przepisach podatkowych, które mogą wpłynąć na sposób prowadzenia księgowości – podkreśla Beata Tęgowska.
Wprowadzenie klienta w świat e-księgowości to proces, który wymaga zarówno technicznego wsparcia, jak i zrozumienia jego potrzeb biznesowych.
Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, szkoleniu i bieżącej współpracy, biura rachunkowe mogą pomóc przedsiębiorcom w efektywnym wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi księgowych, co nie tylko zwiększa efektywność ich działalności, ale także buduje silne i długotrwałe relacje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA