REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

  • Artykuł sponsorowany
prokurent, pełnomocnik
Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

W takich sytuacjach możliwe jest ustanowienie przedstawiciela spółki w postaci prokurenta lub pełnomocnika. Mimo wielu podobieństw obie te funkcje różnią się od siebie, zarówno sposobem powoływania, jak i zakresem zadań, jakie są im powierzane. Czym zatem różni się prokurent od pełnomocnika spółki z o.o.?

REKLAMA

REKLAMA

Prokurent to pełnomocnik, ale pełnomocnik to nie prokurent

Najprościej rzecz ujmując, prokurent jest „specjalnym” pełnomocnikiem przeznaczonym wyłącznie dla przedsiębiorców, który, aby mógł pełnić swoje zadania, musi zostać wpisany do KRS (w przypadku spółek prawa handlowego; w przypadku JDG jest to CEIDG). Prokura, jako szczególny rodzaj reprezentanta, otrzymała swój własny rozdział w Kodeksie cywilnym (Rozdział III, art. 1091-1098). Jednocześnie, w tych kwestiach, które nie zostały uregulowane we wspomniany rozdziale, należy stosować przepisy o pełnomocnictwie w drodze analogii (art. 98 – 109 KC).

Zanim o różnicach, najpierw porozmawiajmy o podobieństwach. Prokura i pełnomocnictwo stanowią umocowanie do działania w imieniu swojego mocodawcy. Źródłem udzielenia upoważnienia przede wszystkim powinno być zaufanie mocodawcy do osoby reprezentanta. Zgodnie z art. 95 KC, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Działania prokurenta lub pełnomocnika wywołują zatem bezpośrednie skutki prawne wiążące reprezentowanego, również wtedy, gdy popełni on błąd. Negatywny wynik podjętych czynności prokurenta lub pełnomocnika idzie na konto spółki.

Podobieństwa możemy doszukać się również w kwestii powoływania oraz odwoływania prokurenta i pełnomocnika. W obu przypadkach udzielenie upoważnienia następuje poprzez czynność jednostronną – samodzielnie dokonuje ją mocodawca (spółka). Również zakończenie współpracy jest w gestii samej spółki. Oczywiście prokurent czy pełnomocnik mogą się nie zgodzić na pełnienie takiej funkcji i stosunek ten wypowiedzieć, w obu przypadkach będzie to wiążące dla mocodawcy. Są to jednak zasady generalne, bowiem wchodząc w szczegóły tych procesów, odnajdziemy już istotne różnice.

REKLAMA

Czym różni się prokurent od pełnomocnika?

Wspomniałem już, że prokurent jest szczególną formą pełnomocnictwa. Posiada on własne, „dedykowane” przepisy regulujące zasady jego funkcjonowania. Są one nadrzędne względem unormowań o pełnomocnictwie. Zatem przepisy ogólne dotyczące pełnomocnictwa można stosować wobec prokury jedynie wtedy, gdy dane aspekty nie zostały uregulowane w przepisach szczegółowych, i to wyłącznie w drodze analogii, nigdy wprost.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może udzielić prokury, a kto pełnomocnictwa?

Pierwszą różnicą jest grupa podmiotów, które mogą udzielić prokury lub pełnomocnictwa. Pełnomocnik może reprezentować każdy podmiot, który posiada uprawnienia do udzielania takiego upoważnienia, tj. osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W przypadku prokury uprawnionymi do tego są wyłącznie przedsiębiorcy podlegający obowiązkowi wpisu do CEIDG lub KRS. Tutaj ujawnia się kolejna różnica, otóż prokura musi zostać wpisana do rejestru przedsiębiorców, pełnomocnictwo już nie.

Ważne! Z racji tego, że spółki prawa handlowego w organizacji nie są jeszcze wpisane do rejestru, przyjmuje się, że nie mogą ustanawiać prokury. Zatem w czasie od zawarcia umowy spółki do wpisania jej do KRS, spółka może korzystać wyłącznie z pełnomocnika.

Kto może zostać prokurentem, a kto pełnomocnikiem?

Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna mająca pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych, a także osoba prawna, np. spółka z o.o. może ustanowić pełnomocnikiem inną spółkę z o.o.

Prokurentem natomiast może zostać wyłącznie osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Dodatkowo art. 214 KSH zakazuje łączenia funkcji prokurenta z członkiem rady nadzorczej oraz komisji rewizyjnej. Przepisy nie mówią nic na temat członkostwa w zarządzie spółki. W tym temacie wypowiedział się jednak Sąd Najwyższy, który uznał, iż KSH nie daje podstaw do udzielenia prokury członkowi zarządu. Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu uchwały „nie ma również racjonalnych powodów, aby udzielać prokury członkowi zarządu. Członek zarządu jest z mocy ustawy uprawniony do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania. Prokurent natomiast jest umocowany tylko do dokonywania czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto jego umocowanie nie obejmuje czynności zbycia przedsiębiorstwa oraz dokonania czynności prawnej, na podstawie której następuje oddanie go do czasowego korzystania, oraz do zbywania i obciążania nieruchomości, gdyż dla takich czynności wymagane jest pełnomocnictwo do poszczególnych czynności. Pozbawione sensu byłoby udzielanie prokury członkowi zarządu, gdyż to, co uzyskiwałby na mocy prokury i tak wchodzi w zakres jego uprawnień do reprezentowania spółki. Podobne argumenty przemawiają, przeciwko udzielaniu prokury wspólnikowi handlowej spółki osobowej, któremu przysługuje uprawnienie do reprezentacji spółki”. (por. uchwała SN z dnia 30 stycznia 2015 roku, sygn. akt: III CZP 34/14).

Ponadto prokurentem nie może być osoba skazana za przestępstwa przeciwko ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu oraz obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi. Ograniczenie to ma charakter czasowy - po upływie pięciu lat od daty uprawomocnienia się wyroku skazującego osoba skazana może zostać prokurentem.

Pamiętaj, że prowadzenie spółki to także wymóg pełnej księgowości, warto wybrać program, który ułatwi pracę.

Oprogramowanie 360 Księgowość to kompleksowe i intuicyjne rozwiązanie, które zapewnia wygodne prowadzenie pełnej księgowości. Dzięki przejrzystemu interfejsowi i bogatej funkcjonalności z łatwością zarejestrujesz wszystkie niezbędne operacje gospodarcze, wygenerujesz i wyślesz pliki JPK, przygotujesz sprawozdania finansowe, zgodne z obowiązującymi przepisami. Program automatyzuje rutynowe procesy księgowe, co nie tylko przyspiesza pracę, ale przede wszystkim skutecznie niweluje możliwość popełniania kosztownych błędów.

Jaki jest sposób powołania prokurenta i pełnomocnika?

Kolejnym aspektem, który różni prokurę i pełnomocnictwo, jest sposób ich udzielania. Przepisy są mniej rygorystyczne w przypadku pełnomocnictwa, chociaż i tutaj pojawiają się przypadki mocniej sformalizowane. Zasadą jest, że pełnomocnictwo ogólne (najczęściej stosowane) musi być udzielone na piśmie (art. 99 KC). Niedochowanie obowiązku będzie czyniło czynności prawne dokonane przez reprezentanta nieważnymi. W przypadku pełnomocnictwa rodzajowego oraz szczególnego prawo wymaga określonej formy upoważnienia, wyłącznie jeżeli dokonanie czynności, do której spółka powołuje przedstawiciela, wymaga formy szczególnej. Koronnymi przykładami są umowa przenosząca własność nieruchomości wymagająca formy notarialnej oraz umowa przeniesienia własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa wymagająca formy pisemnej z podpisami poświadczonymi notarialnie. W tych wypadkach pełnomocnictwo musi przyjąć formy tożsame z zawieranymi umowami. W pozostałych przypadkach KC przyjmuje zasadę dowolności formy, może być ona również ustna czy też dorozumiana. Pełnomocnictwa udziela zarząd spółki z o.o. zgodnie z zasadą reprezentacji.

Sposób powołania prokury jest mniej różnorodny, ale za to bardziej formalistyczny. Pierwszym krokiem jest ustanowienie prokury. Polega ono na podjęciu przez spółkę uchwały w przedmiocie zgody na powołanie prokurenta ze wskazaniem jego osoby. Potrzebna jest tutaj zgoda wszystkich członków zarządu

Drugim krokiem jest udzielenie prokury, czyli poinformowanie osoby prokurenta o jego umocowaniu. Dokonuje się tego zgodnie z zasadami reprezentacji w spółce z o.o., w formie określonej w art. 1092 KC. Przepis ten mówi, iż prokura może zostać udzielona wyłącznie na piśmie. Tak sformułowany zapis wskazuje, że chodzi tu o co najmniej formę pisemną, może to być zatem również forma pisemna z podpisami notarialnie poświadczonymi czy forma aktu notarialnego. Wspomniany przepis art. 1092 § 1 KC zdanie drugie dodatkowo stwierdza, że przepisu art. 99 § 1 nie stosuje się. Oznacza to, że pisemne umocowanie wystarczy prokurentowi, aby dokonywał on czynności prawnych, dla których zastrzeżona jest inna forma szczególna pod rygorem nieważności. Dla przykładu - prokurent może zbyć udziały w innej spółce z o.o. posiadane przez spółkę, w której pełni funkcję, mimo że taka czynność wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. Wyjątkiem jest tutaj przepis art. 1093 § 1 KC, w którym ustawodawca zdecydował, iż do zbycia przedsiębiorstwa, do dokonania czynności prawnej, na podstawie której następuje oddanie go do czasowego korzystania oraz do zbywania i obciążania nieruchomości, jest wymagane pełnomocnictwo do poszczególnej czynności.

Jaki jest zakres umocowania?

Nie wchodząc w zbytnie szczegóły, bowiem więcej o funkcjach prokury będzie poniżej, zakres umocowania prokurenta spółki z o.o. jest dokładnie wskazany w ustawach (głównie KC i KSH), natomiast zakres działania pełnomocnika określa samo upoważnienie. Można przy tym dodać, że prokura ma bardzo szeroki zakres umocowania, obejmujący czynności sądowe i pozasądowe, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Nie może być także ograniczona ze skutkami wobec osób trzecich.

Przy pełnomocnictwie wszystko zależy od treści dokumentu, z tym wyjątkiem, że pełnomocnictwo ogólne obejmuje jedynie umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Dla czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga określonego pełnomocnictwa do poszczególnej czynności. Pełnomocnictwo można przy tym dowolnie ograniczać.

Do czego może się przydać prokurent?

Odstawiając pełnomocnictwo na bok, zajmijmy się bardziej szczegółowo prokurą. Wiele osób czytając, że prokurę trzeba ustanowić uchwałą zarządu spółki, a następnie wpisać ją do KRS, może uznać, że szkoda zachodu, skoro przy pełnomocniku wystarczy zwykły dokument sporządzony na piśmie. W wielu przypadkach taki sposób myślenia będzie uzasadniony. Małe biznesy doskonale poradzą sobie bez prokurenta.

Prokura jest instytucją „sprofesjonalizowaną”, przeznaczoną dla dużych i „aktywnych” firm. Wszędzie tam, gdzie pracy przy prowadzeniu spółki jest tak dużo, że sam zarząd nie wystarczy, warto rozważyć ustanowienie prokurenta.

Ten rodzaj reprezentanta spółki ma bardzo szeroki zakres kompetencji, nadanych mu z mocy samych ustaw. Prokurent jest uprawniony zarówno do dokonywania czynności sądowych, jak i pozasądowych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jest on upoważniony do występowania w imieniu spółki w sprawach administracyjnych oraz sądowych. Jako pełnomocnik procesowy przedsiębiorcy może między innymi reprezentować spółkę przed organami publicznymi i sądami, sporządzać i podpisywać pisma procesowe, przyjmować wszelką korespondencję procesową, a także udzielać dalszych pełnomocnictw innym osobom oraz je odwoływać. Umocowanie to dotyczy każdego rodzaju spraw – gospodarczych, cywilnych, administracyjnych, podatkowych czy karnych skarbowych.

Kwestie administracyjne oraz sądowe stanowią jedynie część kompetencji prokurenta. Wpis do KRS daje mu również prawo do prowadzenia spraw gospodarczych spółki oraz reprezentowania jej przed podmiotami trzecimi (np. w rozmowach biznesowych z kontrahentami). Przede wszystkim prokurent może składać oświadczenia woli w imieniu spółki, m.in. jest uprawniony do zawierania umów handlowych (sprzedaży, darowizny, najmu, dzierżawy itp.), udzielania pożyczek i kredytów oraz ich zaciągania.

Prokurent jest uprawniony także do prowadzenia wszelkich spraw dotyczących zatrudnienia w spółce, a przede wszystkim może on zawierać umowy o pracę oraz je rozwiązywać. Jak uznał Sąd Najwyższy, prokurent spółki handlowej może być uznany za osobę zarządzającą zakładem pracy w imieniu pracodawcy. Prokurent może dokonywać także innych czynności z zakresu prawa pracy, np. podpisywać świadectwa pracy. (wyrok SN z dnia 8 grudnia 2005 roku, sygn. akt: I PK 125/05).

W przeciwieństwie do pełnomocnictwa ogólnego, prokura daje prawo osobie umocowanej nie tylko do działania w zakresie zwykłego zarządu, ale również tego przekraczającego zwykły zarząd. Nie wszystkie jednak czynności tego typu są dozwolone – chodzi tu o katalog wyłączeń ze wspomnianego już wcześniej art. 1093 § 1 KC.

Warto jeszcze nadmienić, że prokurent ma za zadanie reprezentować spółkę. Celem jego powoływania nie jest natomiast wewnętrzne zarządzenie przedsiębiorstwem. Prokurent nie może zatem podejmować tzw. działań wewnątrzkorporacyjnych. Niedozwolone jest między innymi zwoływanie posiedzeń organów przedsiębiorcy, głosowanie na zgromadzeniu wspólników w imieniu udziałowców, czy też zgłaszanie wniosków o wpis do KRS danych dotyczących przedsiębiorcy, np. tych dotyczących zmiany umowy lub statutu spółki oraz zmiany w składzie zarządu.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA