REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez zwolnień po pomówieniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Wniesienie aktu oskarżenia nie będzie skutkowało automatycznym zwolnieniem funkcjonariusza celnego. Obowiązek obligatoryjnego zwolnienia zostanie także zniesiony w wypadku tymczasowego aresztowania. W ustawie o Służbie Celnej nadal obowiązywać będą przepisy umożliwiające zwolnienie na skutek utraty zaufania.

Na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej. Nowelizacja zakłada usunięcie przepisów nakazujących obligatoryjne zwolnienie celnika w wypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego bądź zastosowania tymczasowego aresztowania. Obowiązek wydalenia ze służby nakłada pkt 8a i 8b w art. 25 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 156, poz. 1641 z późn. zm.). Tymczasem, jak pokazuje praktyka, zwolnienia celników często są wynikiem pomówień. O usunięcie tych regulacji kilkakrotnie wnioskował rzecznik praw obywatelskich.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt wprowadza jednocześnie możliwość zawieszenia celnika, przeciwko któremu toczy się postępowanie karne, na czas jego trwania. Nowelizacja przewiduje ponadto rozszerzenie katalogu obrońców celnika w postępowaniu dyscyplinarnym o radców prawnych i adwokatów.

Zbyt restrykcyjne przepisy

Zdaniem Andrzeja Ossowskiego, radcy prawnego w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P. J. Sowisło, pozytywnie należy ocenić skreślenie przepisów przewidujących obligacyjne zwolnienie w wypadku wniesienia przeciwko funkcjonariuszowi celnemu aktu oskarżenia lub dokonania tymczasowego aresztowania.

REKLAMA

- Uchylenie tych przepisów już od momentu ich uchwalenia postulowane było przez środowiska celnicze. Uczyniły one ustawę o Służbie Celnej najbardziej restrykcyjną pragmatyką służbową. Analogicznego przepisu nie przewidują żadne inne pragmatyki, a w szczególności ustawa o Policji czy o Straży Granicznej - podkreśla ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasowe aresztowanie

Jak wskazuje dr Krzysztof Biernacki z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, zmiany proponowane w nowelizacji mają na celu szerszą ochronę praw pracowników Służby Celnej.

- Ta grupa zawodowa pełni służbę publiczną i niezbędne jest z jednej strony właściwe wyważenie określonego poziomu dodatkowych wymagań stawianych takim osobom, a z drugiej zachowania ochrony przysługujących im praw pracowniczych - mówi Krzysztof Biernacki.

W ocenie eksperta zasadne jest postulowane odstąpienie od obligatoryjnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby w sytuacji wniesienia przeciwko niemu aktu oskarżenia. Wątpliwości budzi natomiast brak takiego zwolnienia, w sytuacji gdy funkcjonariusz zostaje tymczasowo aresztowany.

- Należy pamiętać, iż w tym przypadku decyzję podejmuje niezawisły sąd na podstawie przedłożonych dowodów - argumentuje Krzysztof Biernacki.

Zdaniem naszego rozmówcy, niewątpliwie słuszne postulaty nowelizacji, ze względu na specyfikę analizowanej materii, powinny być jednak poddane głębszej analizie przez szersze grono osób zajmujących się tą problematyką - mówi Krzysztof Biernacki.

Andrzej Ossowski zwraca uwagę, że w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego (K 47/05 z 19 marca 2007 r.) na poparcie zasługuje również postulat rozszerzenia kręgu osób mogących zostać obrońcami funkcjonariusza celnego w postępowaniu dyscyplinarnym.

- Negatywnie ocenić należy natomiast możliwość zawieszenia funkcjonariusza celnego do czasu zakończenia postępowania karnego oraz powiązaną z tym kompetencję do jego zwolnienia po upływie 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych - mówi Andrzej Ossowski. Zdaniem naszego rozmówcy, wprowadzenie takiego przepisu może w praktyce rodzić pokusę do nadmiernego przedłużenia okresu zawieszenia, a następnie do dokonywania zwolnień. W trakcie wczorajszego posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych posłowie przegłosowali jednak zmianę polegającą na wykreśleniu tego zapisu z nowelizacji.

- O wiele bardziej istotne od tego, co znalazło się w projekcie nowelizacji, uważam jednak to, czego w niej zabrakło. Nadal w ustawie pozostają niektóre wadliwe przepisy dotyczące kontroli celnej. Negatywnie oceniam także m.in. brak wprowadzenia wyraźnej ochrony funkcjonariusza celnego przed zwolnieniem w wypadku usprawiedliwionej nieobecności z powodu choroby - mówi Andrzej Ossowski.

Utrata zaufania

Zdaniem Artura Ciesielskiego, wiceprzewodniczącego RSK NSZZ Solidarność Pracowników Skarbowych, rządowa nowelizacja tak naprawdę ogranicza się do wniesienia kilku bezkosztowych poprawek. Jego zdaniem, cel rządu był czytelny - uspokojenie nastrojów wśród celników bez poniesienia kosztów i bez szacunku dla dialogu. Nasz rozmówca zwraca także uwagę, że wbrew postulatom środowiska celników w ustawie o Służbie Celnej pozostawiono przepis art. 26 pkt 12 umożliwiający zwolnienie funkcjonariusza ze służby w wyniku utraty zaufania

- Przepis ten może prowadzić do nadużyć. Nie sposób bowiem zmierzyć ani nawet podać skali zaufania potrzebnego do wydania decyzji administracyjnej. Zawsze jednak można w oparciu o taki przepis zastraszać lub pozbywać się ludzi niewygodnych - mówi Artur Ciesielski.

Na potrzebę likwidacji tego przepisu wskazywali w Sejmie również przedstawiciele Komitetu Protestacyjnego Porozumienie Białostockie. Bezskutecznie postulowani także wprowadzenie w nowelizacji zasady restytucji uprawnień funkcjonariuszy celnych przywróconych do służby, którzy wcześniej zostali zwolnieni na skutek wniesienia aktu oskarżenia bądź tymczasowego aresztowania.

- Obecne przepisy nie rekompensują poniesionych strat wynikających z niemożności pobierania uposażenia podczas zwolnienia. Istnieje także nierozwiązany problem uregulowania składek na ubezpieczenie społeczne za czas zwolnienia - mówi Iwona Fołta z Porozumienia Białostockiego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o Służbie Cywilnej

13 562 funkcjonariuszy było zatrudnionych w Służbie Celnej na koniec 2007 roku

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA