REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniesienie aktu oskarżenia nie będzie skutkowało automatycznym zwolnieniem funkcjonariusza celnego. Obowiązek obligatoryjnego zwolnienia zostanie także zniesiony w wypadku tymczasowego aresztowania. W ustawie o Służbie Celnej nadal obowiązywać będą przepisy umożliwiające zwolnienie na skutek utraty zaufania.

Na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej. Nowelizacja zakłada usunięcie przepisów nakazujących obligatoryjne zwolnienie celnika w wypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego bądź zastosowania tymczasowego aresztowania. Obowiązek wydalenia ze służby nakłada pkt 8a i 8b w art. 25 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 156, poz. 1641 z późn. zm.). Tymczasem, jak pokazuje praktyka, zwolnienia celników często są wynikiem pomówień. O usunięcie tych regulacji kilkakrotnie wnioskował rzecznik praw obywatelskich.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt wprowadza jednocześnie możliwość zawieszenia celnika, przeciwko któremu toczy się postępowanie karne, na czas jego trwania. Nowelizacja przewiduje ponadto rozszerzenie katalogu obrońców celnika w postępowaniu dyscyplinarnym o radców prawnych i adwokatów.

Zbyt restrykcyjne przepisy

Zdaniem Andrzeja Ossowskiego, radcy prawnego w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P. J. Sowisło, pozytywnie należy ocenić skreślenie przepisów przewidujących obligacyjne zwolnienie w wypadku wniesienia przeciwko funkcjonariuszowi celnemu aktu oskarżenia lub dokonania tymczasowego aresztowania.

REKLAMA

- Uchylenie tych przepisów już od momentu ich uchwalenia postulowane było przez środowiska celnicze. Uczyniły one ustawę o Służbie Celnej najbardziej restrykcyjną pragmatyką służbową. Analogicznego przepisu nie przewidują żadne inne pragmatyki, a w szczególności ustawa o Policji czy o Straży Granicznej - podkreśla ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasowe aresztowanie

Jak wskazuje dr Krzysztof Biernacki z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, zmiany proponowane w nowelizacji mają na celu szerszą ochronę praw pracowników Służby Celnej.

- Ta grupa zawodowa pełni służbę publiczną i niezbędne jest z jednej strony właściwe wyważenie określonego poziomu dodatkowych wymagań stawianych takim osobom, a z drugiej zachowania ochrony przysługujących im praw pracowniczych - mówi Krzysztof Biernacki.

W ocenie eksperta zasadne jest postulowane odstąpienie od obligatoryjnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby w sytuacji wniesienia przeciwko niemu aktu oskarżenia. Wątpliwości budzi natomiast brak takiego zwolnienia, w sytuacji gdy funkcjonariusz zostaje tymczasowo aresztowany.

- Należy pamiętać, iż w tym przypadku decyzję podejmuje niezawisły sąd na podstawie przedłożonych dowodów - argumentuje Krzysztof Biernacki.

Zdaniem naszego rozmówcy, niewątpliwie słuszne postulaty nowelizacji, ze względu na specyfikę analizowanej materii, powinny być jednak poddane głębszej analizie przez szersze grono osób zajmujących się tą problematyką - mówi Krzysztof Biernacki.

Andrzej Ossowski zwraca uwagę, że w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego (K 47/05 z 19 marca 2007 r.) na poparcie zasługuje również postulat rozszerzenia kręgu osób mogących zostać obrońcami funkcjonariusza celnego w postępowaniu dyscyplinarnym.

- Negatywnie ocenić należy natomiast możliwość zawieszenia funkcjonariusza celnego do czasu zakończenia postępowania karnego oraz powiązaną z tym kompetencję do jego zwolnienia po upływie 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych - mówi Andrzej Ossowski. Zdaniem naszego rozmówcy, wprowadzenie takiego przepisu może w praktyce rodzić pokusę do nadmiernego przedłużenia okresu zawieszenia, a następnie do dokonywania zwolnień. W trakcie wczorajszego posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych posłowie przegłosowali jednak zmianę polegającą na wykreśleniu tego zapisu z nowelizacji.

- O wiele bardziej istotne od tego, co znalazło się w projekcie nowelizacji, uważam jednak to, czego w niej zabrakło. Nadal w ustawie pozostają niektóre wadliwe przepisy dotyczące kontroli celnej. Negatywnie oceniam także m.in. brak wprowadzenia wyraźnej ochrony funkcjonariusza celnego przed zwolnieniem w wypadku usprawiedliwionej nieobecności z powodu choroby - mówi Andrzej Ossowski.

Utrata zaufania

Zdaniem Artura Ciesielskiego, wiceprzewodniczącego RSK NSZZ Solidarność Pracowników Skarbowych, rządowa nowelizacja tak naprawdę ogranicza się do wniesienia kilku bezkosztowych poprawek. Jego zdaniem, cel rządu był czytelny - uspokojenie nastrojów wśród celników bez poniesienia kosztów i bez szacunku dla dialogu. Nasz rozmówca zwraca także uwagę, że wbrew postulatom środowiska celników w ustawie o Służbie Celnej pozostawiono przepis art. 26 pkt 12 umożliwiający zwolnienie funkcjonariusza ze służby w wyniku utraty zaufania

- Przepis ten może prowadzić do nadużyć. Nie sposób bowiem zmierzyć ani nawet podać skali zaufania potrzebnego do wydania decyzji administracyjnej. Zawsze jednak można w oparciu o taki przepis zastraszać lub pozbywać się ludzi niewygodnych - mówi Artur Ciesielski.

Na potrzebę likwidacji tego przepisu wskazywali w Sejmie również przedstawiciele Komitetu Protestacyjnego Porozumienie Białostockie. Bezskutecznie postulowani także wprowadzenie w nowelizacji zasady restytucji uprawnień funkcjonariuszy celnych przywróconych do służby, którzy wcześniej zostali zwolnieni na skutek wniesienia aktu oskarżenia bądź tymczasowego aresztowania.

- Obecne przepisy nie rekompensują poniesionych strat wynikających z niemożności pobierania uposażenia podczas zwolnienia. Istnieje także nierozwiązany problem uregulowania składek na ubezpieczenie społeczne za czas zwolnienia - mówi Iwona Fołta z Porozumienia Białostockiego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o Służbie Cywilnej

13 562 funkcjonariuszy było zatrudnionych w Służbie Celnej na koniec 2007 roku

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA