REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniesienie aktu oskarżenia nie będzie skutkowało automatycznym zwolnieniem funkcjonariusza celnego. Obowiązek obligatoryjnego zwolnienia zostanie także zniesiony w wypadku tymczasowego aresztowania. W ustawie o Służbie Celnej nadal obowiązywać będą przepisy umożliwiające zwolnienie na skutek utraty zaufania.

Na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Sejmu odbędzie się drugie czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej. Nowelizacja zakłada usunięcie przepisów nakazujących obligatoryjne zwolnienie celnika w wypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego bądź zastosowania tymczasowego aresztowania. Obowiązek wydalenia ze służby nakłada pkt 8a i 8b w art. 25 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 156, poz. 1641 z późn. zm.). Tymczasem, jak pokazuje praktyka, zwolnienia celników często są wynikiem pomówień. O usunięcie tych regulacji kilkakrotnie wnioskował rzecznik praw obywatelskich.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt wprowadza jednocześnie możliwość zawieszenia celnika, przeciwko któremu toczy się postępowanie karne, na czas jego trwania. Nowelizacja przewiduje ponadto rozszerzenie katalogu obrońców celnika w postępowaniu dyscyplinarnym o radców prawnych i adwokatów.

Zbyt restrykcyjne przepisy

Zdaniem Andrzeja Ossowskiego, radcy prawnego w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P. J. Sowisło, pozytywnie należy ocenić skreślenie przepisów przewidujących obligacyjne zwolnienie w wypadku wniesienia przeciwko funkcjonariuszowi celnemu aktu oskarżenia lub dokonania tymczasowego aresztowania.

REKLAMA

- Uchylenie tych przepisów już od momentu ich uchwalenia postulowane było przez środowiska celnicze. Uczyniły one ustawę o Służbie Celnej najbardziej restrykcyjną pragmatyką służbową. Analogicznego przepisu nie przewidują żadne inne pragmatyki, a w szczególności ustawa o Policji czy o Straży Granicznej - podkreśla ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasowe aresztowanie

Jak wskazuje dr Krzysztof Biernacki z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, zmiany proponowane w nowelizacji mają na celu szerszą ochronę praw pracowników Służby Celnej.

- Ta grupa zawodowa pełni służbę publiczną i niezbędne jest z jednej strony właściwe wyważenie określonego poziomu dodatkowych wymagań stawianych takim osobom, a z drugiej zachowania ochrony przysługujących im praw pracowniczych - mówi Krzysztof Biernacki.

W ocenie eksperta zasadne jest postulowane odstąpienie od obligatoryjnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby w sytuacji wniesienia przeciwko niemu aktu oskarżenia. Wątpliwości budzi natomiast brak takiego zwolnienia, w sytuacji gdy funkcjonariusz zostaje tymczasowo aresztowany.

- Należy pamiętać, iż w tym przypadku decyzję podejmuje niezawisły sąd na podstawie przedłożonych dowodów - argumentuje Krzysztof Biernacki.

Zdaniem naszego rozmówcy, niewątpliwie słuszne postulaty nowelizacji, ze względu na specyfikę analizowanej materii, powinny być jednak poddane głębszej analizie przez szersze grono osób zajmujących się tą problematyką - mówi Krzysztof Biernacki.

Andrzej Ossowski zwraca uwagę, że w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego (K 47/05 z 19 marca 2007 r.) na poparcie zasługuje również postulat rozszerzenia kręgu osób mogących zostać obrońcami funkcjonariusza celnego w postępowaniu dyscyplinarnym.

- Negatywnie ocenić należy natomiast możliwość zawieszenia funkcjonariusza celnego do czasu zakończenia postępowania karnego oraz powiązaną z tym kompetencję do jego zwolnienia po upływie 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych - mówi Andrzej Ossowski. Zdaniem naszego rozmówcy, wprowadzenie takiego przepisu może w praktyce rodzić pokusę do nadmiernego przedłużenia okresu zawieszenia, a następnie do dokonywania zwolnień. W trakcie wczorajszego posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych posłowie przegłosowali jednak zmianę polegającą na wykreśleniu tego zapisu z nowelizacji.

- O wiele bardziej istotne od tego, co znalazło się w projekcie nowelizacji, uważam jednak to, czego w niej zabrakło. Nadal w ustawie pozostają niektóre wadliwe przepisy dotyczące kontroli celnej. Negatywnie oceniam także m.in. brak wprowadzenia wyraźnej ochrony funkcjonariusza celnego przed zwolnieniem w wypadku usprawiedliwionej nieobecności z powodu choroby - mówi Andrzej Ossowski.

Utrata zaufania

Zdaniem Artura Ciesielskiego, wiceprzewodniczącego RSK NSZZ Solidarność Pracowników Skarbowych, rządowa nowelizacja tak naprawdę ogranicza się do wniesienia kilku bezkosztowych poprawek. Jego zdaniem, cel rządu był czytelny - uspokojenie nastrojów wśród celników bez poniesienia kosztów i bez szacunku dla dialogu. Nasz rozmówca zwraca także uwagę, że wbrew postulatom środowiska celników w ustawie o Służbie Celnej pozostawiono przepis art. 26 pkt 12 umożliwiający zwolnienie funkcjonariusza ze służby w wyniku utraty zaufania

- Przepis ten może prowadzić do nadużyć. Nie sposób bowiem zmierzyć ani nawet podać skali zaufania potrzebnego do wydania decyzji administracyjnej. Zawsze jednak można w oparciu o taki przepis zastraszać lub pozbywać się ludzi niewygodnych - mówi Artur Ciesielski.

Na potrzebę likwidacji tego przepisu wskazywali w Sejmie również przedstawiciele Komitetu Protestacyjnego Porozumienie Białostockie. Bezskutecznie postulowani także wprowadzenie w nowelizacji zasady restytucji uprawnień funkcjonariuszy celnych przywróconych do służby, którzy wcześniej zostali zwolnieni na skutek wniesienia aktu oskarżenia bądź tymczasowego aresztowania.

- Obecne przepisy nie rekompensują poniesionych strat wynikających z niemożności pobierania uposażenia podczas zwolnienia. Istnieje także nierozwiązany problem uregulowania składek na ubezpieczenie społeczne za czas zwolnienia - mówi Iwona Fołta z Porozumienia Białostockiego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawa o Służbie Cywilnej

13 562 funkcjonariuszy było zatrudnionych w Służbie Celnej na koniec 2007 roku

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA