REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w opodatkowaniu spółek dominujących i zależnych od 2016 roku

Zmiany w opodatkowaniu spółek dominujących i zależnych od 2016 roku
Zmiany w opodatkowaniu spółek dominujących i zależnych od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Ministrowie finansów UE poparli we wtorek 9 grudnia 2014 r. zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania spółek dominujących i zależnych. Mają one zapobiec unikaniu płacenia podatków oraz tzw. agresywnemu planowaniu podatkowemu.

„Dosyć daleko jeszcze jesteśmy od osiągnięcia takiego stanu prawnego w UE i takiej zgody między państwami członkowskimi, która umożliwiłaby naprawdę skuteczne wyeliminowanie unikania opodatkowania w krajach, gdzie (firmy) prowadzą działalność gospodarczą (...). Do tego jeszcze długa droga, ale chciałbym, by ta droga się zakończyła w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego” - powiedział minister finansów Mateusz Szczurek, który uczestniczył w spotkaniu w Brukseli.

Autopromocja

Walka z unikaniem płacenia podatków nabrała znaczenia po kryzysie finansowym i gospodarczym w Unii. Według szacunków co roku kraje UE tracą ok. 1 biliona euro wskutek unikania i uchylania się od płacenia podatków.

Dyrektywa o opodatkowaniu spółek dominujących i zależnych pochodzi z 1990 r. Ma ona gwarantować, że ponadnarodowe przedsiębiorstwa nie będą podwójnie opodatkowane w różnych krajach Unii. Przepisy wymagają od państw członkowskich, by wyłączyły z opodatkowania dywidendy i inne formy podziału zysku przekazane do spółek-matek przez spółki zależne z innych państw członkowskich. Jednak te zasady prowadziły do nadużyć ze strony niektórych firm, które w konsekwencji nie płaciły należnych podatków.

Zmiany mają m.in. uniemożliwić unikanie płacenia podatków poprzez wykorzystywanie różnic w przepisach między państwami Unii dotyczących definiowania tego, co jest pożyczką dla firmy, a co nabywaniem w niej udziałów.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozumienie w części dotyczącej klauzuli o unikaniu opodatkowania było możliwe dzięki temu, że państwom członkowskim pozwolono stosować surowsze reguły krajowe. Niektóre kraje UE mają - w zależności od specyfiki systemu podatkowego danego państwa - przepisy służące zwalczaniu uchylania się od opodatkowania. Są one jednak stosowane w różny sposób, a poza tym nie wszystkie państwa członkowskie takie przepisy mają.

Aby znaleźć wspólny mianownik dla tak różnego traktowania uchylania się od podatków przez firmy, państwa członkowskie przyjęły wspólną minimalną klauzulę zapobiegającą nadużyciom (ang. GAAR – general anti-abuse rule). Ma ona pozwolić także na większą spójność w stosowaniu przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania w poszczególnych państwach członkowskich. Klauzula ma wyeliminować przyznawanie przywilejów wynikających z dyrektywy, jeśli firma stosuje rozwiązania, które mają na celu jedynie uzyskanie korzyści podatkowych, a nie odzwierciedlają realiów gospodarczych.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Nowe przepisy maja zacząć obowiązywać od 2016 r. W tej procedurze Parlament Europejski ma jedynie rolę konsultacyjną i nie bierze udziału w stanowieniu prawa na równi z państwami członkowskimi.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

    Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

    Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

    Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

    W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

    Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

    Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

    Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

    Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    REKLAMA