REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezydencki projekt ustawy rodzinnej - zmiany dobre dla pracodawców i pracowników

Prezydencki projekt ustawy rodzinnej - zmiany dobre dla pracodawców i pracowników
Prezydencki projekt ustawy rodzinnej - zmiany dobre dla pracodawców i pracowników
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem pracodawców, prezydencki projekt ustawy rodzinnej, który został skierowany do Sejmu 27 marca, wprowadza zmiany dość wyważone, które dają uprawnienia zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, pozwalając godzić pracę zarobkową z obowiązkami domowymi.

Polecamy: Zasiłki rodzinne po zmianach (PDF)

REKLAMA

Autopromocja

Prezydent Bronisław Komorowski skierował do Sejmu projekt ustawy rodzinnej, który ma zwiększyć uprawnienia rodziców do korzystania z elastycznych form organizacji czasu pracy i wprowadzić bardziej dogodne wykorzystanie urlopów rodzicielskich.

Projekt wprowadza m.in. zapis, że pracodawca będzie zobowiązany uwzględnić wniosek pracownika wychowującego dziecko do lat 14 lub sprawującego opiekę nad osobą dorosłą o zmianę organizacji czasu pracy (zmniejszenie wymiaru czasu pracy, indywidualny lub ruchomy czas pracy lub skrócony tydzień pracy), chyba że nie będzie to możliwe ze względu na organizację lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.

Prezydencki projekt ustawy rodzinnej - ułatwienia dla pracujących rodziców

"Pracodawcy są zwolennikami uelastyczniania czasu pracy. W ich interesie jest, by pracownik pracował efektywnie" - powiedział PAP Baczewski. Dodał, że Konfederacja Lewiatan opowiada się za tym, by pracę można było pogodzić z życiem pozazawodowym, by można było godzić role zawodowe ze społecznymi. "Z drugiej strony chodzi też o to, by pracodawcy mogli planować pracę, m.in. dlatego popieraliśmy zmiany dot. ruchomego czasu pracy czy wydłużenie okresów rozliczeniowych czasu pracy" - przypomniał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Baczewski przyznał, że w projekcie prezydenckim pewną komplikacją jest możliwość dzielenia urlopów na mniejsze części. "Ale przecież pracownicy, jak wszyscy ludzie, mają też swoje życie prywatne i generalne w interesie pracodawców jest, by elastycznie łączyli je z pracą, bo wtedy są bardziej efektywni i zaangażowani" - powiedział.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dodał, że pracodawcy będą musieli w większym stopniu zatrudniać kobiety, bo rezerwy siły roboczej na skutek starzenia się społeczeństwa i zmian demograficznych będą się wyczerpywać. "Także dlatego powinniśmy stworzyć regulacje, które pozwolą kobietom godzić obowiązki rodzinne z pracą" - powiedział. Zaznaczył, że mówi o kobietach, nie dlatego, że dyskryminuje tę grupę, tylko dlatego, że to na nich najczęściej ciążą obowiązki domowe.

Według Baczewskiego w projekcie jest kilka rozwiązań korzystnych dla pracodawców. "Zwracaliśmy uwagę, by dać pracodawcom większą możliwość planowania i organizacji pracy. Chodzi o to, by odpowiednio wcześniej pracownik informował o swoich planach, składał wniosek o powrót z urlopu. W kilku miejscach pozostawiono pracodawcy decyzję, czy się godzi na pewne rozwiązania czy nie, np. na pracę na pół etatu przy jednoczesnym wydłużeniu urlopu" - wyjaśnił.


Jak dodał, przy okazji konsultacji tej ustawy pracodawcy zgłaszali postulaty, które mogłyby poprawić sytuację kandydatów do pracy, głównie kobiet w wieku prokreacyjnym. Wyjaśnił, że jest bardzo duże wykorzystanie zwolnień lekarskich na początku ciąży, a przez 33 pierwsze dni koszty zwolnienia obciążają pracodawcę. Według niego pracodawcy biorą to pod uwagę przy rekrutacji pracowników. Mogłoby być inaczej, gdyby od pierwszego dnia ciąży koszt zwolnienia lekarskiego był opłacany przez ZUS.

Pracodawcy zwracali też uwagę na to, że po wykorzystaniu urlopu na dziecko pracownikowi przysługuje urlop wypoczynkowy, często wielotygodniowy. "Dla wielu przedsiębiorców to nie jest zrozumiałe, bo praca nie jest świadczona. Pracodawca spodziewa się, że ktoś wraca do pracy, zwalnia osobę na zastępstwo, a okazuje się, że ktoś ma do wykorzystania urlop wypoczynkowy i dalej praca nie będzie wykonywana" - wyjaśnił Baczewski.

Prezydencki projekt to cały pakiet rozwiązań. Zgodnie z nim rodzice uprawnieni do urlopów rodzicielskich i wychowawczych będą mogli z nich skorzystać do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 lat. Ci, którzy wrócą do pracy przed ukończeniem przez dziecko 1. roku życia, będą mogli wykorzystać pozostałą część urlopu rodzicielskiego (do 16 tygodni, w dwóch częściach) w okresie późniejszym. Odpowiednio redukowana byłaby jednocześnie liczba rat, w jakich rodzic mógłby wykorzystać bezpłatny urlop wychowawczy.

Rodzice będą mogli również łączyć urlop rodzicielski z pracą w niepełnym wymiarze - maksymalnie przez 64 tygodnie (a nie jak dotychczas przez 32 tygodnie).

Zasiłki rodzinne 2016 - zasada "złotówka za złotówkę"

Projekt zakłada też, że dwa dni zwolnienia przysługujące obecnie rodzicom dzieci do 14. roku życia będzie można wykorzystać w wymiarze godzinowym, w zakładach, w których pracodawca porozumie się ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.

W propozycji przewidziano też m.in., że ojciec będzie mógł wykorzystać urlop ojcowski do ukończenia przez dziecko dwóch lat (obecnie ma na to rok). (PAP)

bos/ akw/ je/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA