REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O opodatkowaniu akcyzą decyduje cel opałowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

WSA w Warszawie: opodatkowaniu akcyzą podlegają jedynie wyroby z załącznika do ustawy o podatku akcyzowym. Sądy w pozostałych regionach kraju: opodatkowane są także inne wyroby służące do celów opałowych. Wyrok warszawskiego sądu jest sprzeczny z wyrokami innych sądów administracyjnych.

 

Opodatkowanie akcyzą produktów służących do celów opałowych, a niewymienionych w załącznikach do ustawy o podatku akcyzowym, rodzi wątpliwości interpretacyjne.

WSA w Warszawie uznał bowiem, że podatkiem akcyzowym opodatkowane są tylko wyroby wymienione w załącznikach do ustawy (sygn. akt III SA/Wa 1460/07). Wyrok warszawskiego sądu jest jednak odmienny od wyroków innych sądów w podobnych sprawach, które nakazują opodatkować także wyroby służące do celów opałowych spoza załącznika do ustawy.

Odmienny wyrok

Tylko WSA w Warszawie twierdzi, że podatkowi podlegają wyłącznie wyroby z załącznika do ustawy o akcyzie. WSA w Kielcach (sygn. akt I SA/Ke 454/07), WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 210/07) oraz WSA w Rzeszowie (sygn. akt I SA/Rz 826/07) uznały, że w przypadku opodatkowania akcyzą olejów opałowych zastosowanie ma również art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2004 r. nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Stanowi on, że olejami opałowymi są również inne wyroby, służące do celów opałowych, a które nie zostały wymienione w załączniku. A zatem istotny jest cel, do którego zostanie wykorzystany produkt.

W sprawie rozpatrywanej przez WSA w Warszawie spornym wyrobem był olej opałowy oznaczony symbolem PKWiU. W innych sprawach chodziło o wykorzystanie tłuszczy zwierzęcych, gliceryny oraz wyrobów o nazwie LX i LB, które mogły być użyte w celach opałowych lub jako paliwo. Wszystkie powyższe produkty nie zostały wymienione ani w załączniku nr 1, ani w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Wyrób akcyzowy

Spór sprowadzał się do zakwalifikowania tych towarów do wyrobów akcyzowych. Podatnicy powoływali się na definicje określone w ustawie o podatku akcyzowym. Artykuł 2 ustawy stanowi, że wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, natomiast wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi - paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Ponieważ wyroby, o które toczyły się spory sądowe, nie zostały wymienione w żadnym z załączników, nie można ich uznać za wyroby akcyzowe opodatkowane tym podatkiem - twierdzili podatnicy. Z takim stanowiskiem zgodził się jednak tylko WSA w Warszawie. WSA w Kielcach i Wrocławiu uznały, że istotny dla rozstrzygnięcia jest art. 62 ust. 2 ustawy. Zwracały one uwagę, że ustawodawca zostawił sobie możliwość wskazania kolejnych wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu poza wymienionymi w katalogach określonych w załącznikach.

Sądy w Kielcach i we Wrocławiu stwierdziły także, że przepisy dyrektywy energetycznej (Dyrektywa Rady 2003/96/WE) w art. 2 ust. 3 i 4 nakazują opodatkować również inne produkty energetyczne wykorzystywane jako paliwo.

Istotne przeznaczenie

Doradcy podatkowi są zgodni, że opodatkowaniu podlegają także inne wyroby przeznaczone do celów opałowych, a które nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy.

Zdaniem Radosława Belniaka, doradcy podatkowego z ADK Commercial, ze względu na specyfikę opodatkowania olejów opałowych akcyzą właściwa jest interpretacja, zgodnie z którą produkt powinien być opodatkowany u źródła.

Łukasz Postrzech, senior konsultant w Accreo Taxand, zwraca uwagę, że ustawa akcyzowa, zgodnie z intencją dyrektywy energetycznej, obejmuje swoim zakresem szeroki wachlarz wyrobów, w tym także towary o opodatkowaniu, których nie decyduje nomenklatura klasyfikacyjna, ale ich przeznaczenie. Adwokat Tomasz Rudyk dodaje, że katalog wyrobów akcyzowych (paliwa silnikowe i oleje opałowe) jest katalogiem otwartym.

A zatem, aby opodatkować dany wyrób podatkiem akcyzowym, należy albo ustalić odpowiednią pozycję z załącznika, albo wykazać, że wyrób bez względu na klasyfikację statystyczną podlega opodatkowaniu (przeznaczenie do celów opałowych).

- W rezultacie wszelkie wyroby faktycznie przeznaczone do użycia jako paliwa lub do celów opałowych powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą. Brak takich postanowień dawałby pole do istotnych nadużyć - stwierdza Łukasz Postrzech.

Tomasz Rudyk dodaje, że należy zgodzić się z argumentami sądów we Wrocławiu, Kielcach i Rzeszowie, jednak trzeba pamiętać, że każdorazowo sąd rozpatruje inny stan faktyczny.

Zdaniem Łukasza Postrzecha, mając na uwadze rozbieżności w poglądach sądów dotyczących zakresu opodatkowania akcyzą, a będących rezultatem nieprecyzyjnej legislacji, należy postulować o dokonanie zmian w powyższej kwestii.

Niekorzystne stawki

Odrębną kwestią, na którą zwraca uwagę Radosław Belniak, jest wysokość stawki. Jego zdaniem stawka akcyzy powinna być adekwatna do wartości energetycznej produktu. W praktyce jednak tak nie jest, ponieważ stawka uzależniona jest od tego, czy wyrób spełnia jeden z dwóch parametrów określonych w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych dla celów kontroli obrotu. Chodzi o parametry destylacji lub gęstości. Jeśli produkt nie spełnia jednego z nich, podlega barwieniu i znakowaniu i ma do niego zastosowanie wyższa stawka akcyzy.

- W rezultacie produkt o niższej wartości energetycznej podlega opodatkowaniu wyższą stawką akcyzy - konkluduje Radosław Belniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Orzecznictwo w sprawie opodatkowania akcyzą

232 zł wynosi stawka akcyzy od 1000 litrów oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe


Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA