REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O opodatkowaniu akcyzą decyduje cel opałowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

WSA w Warszawie: opodatkowaniu akcyzą podlegają jedynie wyroby z załącznika do ustawy o podatku akcyzowym. Sądy w pozostałych regionach kraju: opodatkowane są także inne wyroby służące do celów opałowych. Wyrok warszawskiego sądu jest sprzeczny z wyrokami innych sądów administracyjnych.

 

Opodatkowanie akcyzą produktów służących do celów opałowych, a niewymienionych w załącznikach do ustawy o podatku akcyzowym, rodzi wątpliwości interpretacyjne.

WSA w Warszawie uznał bowiem, że podatkiem akcyzowym opodatkowane są tylko wyroby wymienione w załącznikach do ustawy (sygn. akt III SA/Wa 1460/07). Wyrok warszawskiego sądu jest jednak odmienny od wyroków innych sądów w podobnych sprawach, które nakazują opodatkować także wyroby służące do celów opałowych spoza załącznika do ustawy.

Odmienny wyrok

Tylko WSA w Warszawie twierdzi, że podatkowi podlegają wyłącznie wyroby z załącznika do ustawy o akcyzie. WSA w Kielcach (sygn. akt I SA/Ke 454/07), WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 210/07) oraz WSA w Rzeszowie (sygn. akt I SA/Rz 826/07) uznały, że w przypadku opodatkowania akcyzą olejów opałowych zastosowanie ma również art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2004 r. nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Stanowi on, że olejami opałowymi są również inne wyroby, służące do celów opałowych, a które nie zostały wymienione w załączniku. A zatem istotny jest cel, do którego zostanie wykorzystany produkt.

W sprawie rozpatrywanej przez WSA w Warszawie spornym wyrobem był olej opałowy oznaczony symbolem PKWiU. W innych sprawach chodziło o wykorzystanie tłuszczy zwierzęcych, gliceryny oraz wyrobów o nazwie LX i LB, które mogły być użyte w celach opałowych lub jako paliwo. Wszystkie powyższe produkty nie zostały wymienione ani w załączniku nr 1, ani w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Wyrób akcyzowy

Spór sprowadzał się do zakwalifikowania tych towarów do wyrobów akcyzowych. Podatnicy powoływali się na definicje określone w ustawie o podatku akcyzowym. Artykuł 2 ustawy stanowi, że wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, natomiast wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi - paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Ponieważ wyroby, o które toczyły się spory sądowe, nie zostały wymienione w żadnym z załączników, nie można ich uznać za wyroby akcyzowe opodatkowane tym podatkiem - twierdzili podatnicy. Z takim stanowiskiem zgodził się jednak tylko WSA w Warszawie. WSA w Kielcach i Wrocławiu uznały, że istotny dla rozstrzygnięcia jest art. 62 ust. 2 ustawy. Zwracały one uwagę, że ustawodawca zostawił sobie możliwość wskazania kolejnych wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu poza wymienionymi w katalogach określonych w załącznikach.

Sądy w Kielcach i we Wrocławiu stwierdziły także, że przepisy dyrektywy energetycznej (Dyrektywa Rady 2003/96/WE) w art. 2 ust. 3 i 4 nakazują opodatkować również inne produkty energetyczne wykorzystywane jako paliwo.

Istotne przeznaczenie

Doradcy podatkowi są zgodni, że opodatkowaniu podlegają także inne wyroby przeznaczone do celów opałowych, a które nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy.

Zdaniem Radosława Belniaka, doradcy podatkowego z ADK Commercial, ze względu na specyfikę opodatkowania olejów opałowych akcyzą właściwa jest interpretacja, zgodnie z którą produkt powinien być opodatkowany u źródła.

Łukasz Postrzech, senior konsultant w Accreo Taxand, zwraca uwagę, że ustawa akcyzowa, zgodnie z intencją dyrektywy energetycznej, obejmuje swoim zakresem szeroki wachlarz wyrobów, w tym także towary o opodatkowaniu, których nie decyduje nomenklatura klasyfikacyjna, ale ich przeznaczenie. Adwokat Tomasz Rudyk dodaje, że katalog wyrobów akcyzowych (paliwa silnikowe i oleje opałowe) jest katalogiem otwartym.

A zatem, aby opodatkować dany wyrób podatkiem akcyzowym, należy albo ustalić odpowiednią pozycję z załącznika, albo wykazać, że wyrób bez względu na klasyfikację statystyczną podlega opodatkowaniu (przeznaczenie do celów opałowych).

- W rezultacie wszelkie wyroby faktycznie przeznaczone do użycia jako paliwa lub do celów opałowych powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą. Brak takich postanowień dawałby pole do istotnych nadużyć - stwierdza Łukasz Postrzech.

Tomasz Rudyk dodaje, że należy zgodzić się z argumentami sądów we Wrocławiu, Kielcach i Rzeszowie, jednak trzeba pamiętać, że każdorazowo sąd rozpatruje inny stan faktyczny.

Zdaniem Łukasza Postrzecha, mając na uwadze rozbieżności w poglądach sądów dotyczących zakresu opodatkowania akcyzą, a będących rezultatem nieprecyzyjnej legislacji, należy postulować o dokonanie zmian w powyższej kwestii.

Niekorzystne stawki

Odrębną kwestią, na którą zwraca uwagę Radosław Belniak, jest wysokość stawki. Jego zdaniem stawka akcyzy powinna być adekwatna do wartości energetycznej produktu. W praktyce jednak tak nie jest, ponieważ stawka uzależniona jest od tego, czy wyrób spełnia jeden z dwóch parametrów określonych w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych dla celów kontroli obrotu. Chodzi o parametry destylacji lub gęstości. Jeśli produkt nie spełnia jednego z nich, podlega barwieniu i znakowaniu i ma do niego zastosowanie wyższa stawka akcyzy.

- W rezultacie produkt o niższej wartości energetycznej podlega opodatkowaniu wyższą stawką akcyzy - konkluduje Radosław Belniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Orzecznictwo w sprawie opodatkowania akcyzą

232 zł wynosi stawka akcyzy od 1000 litrów oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe


Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA