REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet może stracić na zmianie akcyzy

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Wyrażane są obawy, że zmiany w zasadach opodatkowania akcyzą papierosów mogą doprowadzić do wypaczenia równych zasad konkurencji na rynku i doprowadzić do wzrostu przemytu.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów kończy prace nad projektem nowej ustawy akcyzowej. Przewiduje on obniżenie stawki procentowej akcyzy na papierosy z poziomu 37,92 do 25 proc. oraz wysoki wzrost stawki kwotowej. Czy to dobre rozwiązanie?

- Na wstępie pragnę zastrzec, że jeszcze nie znamy ostatecznej wersji projektu. Mam więc nadzieję, że ministerstwo zrezygnuje z tego rozwiązania. Trudno będzie bowiem znaleźć uzasadnienie tak kontrowersyjnej decyzji. Stała stawka procentowa akcyzy na papierosy w wysokości 25 proc. obowiązywała w latach 2000-2003. Z fatalnym rezultatem. Wpływy do budżetu z akcyzy od wyrobów tytoniowych były w tym okresie o około 1,4 mld zł niższe od zakładanych. Zmiana systemu na obecnie obowiązujący ze zrównoważonymi oboma elementami podatku, co miało miejsce w 2004 roku, zmieniła tę sytuację. W okresie jego funkcjonowania przychody z akcyzy na papierosy były znacząco wyższe od planowanych przez resort finansów.

Ile konkretnie wynosiły?

- W latach 2004-2006 wpływy budżetowe z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych wynosiły odpowiednio 9,27 mld zł, 9,81 mld zł oraz 11,24 mld zł. W roku ubiegłym wpływy te wyniosły 13,5 mld zł i były o ponad 500 mln zł wyższe od zakładanych. Pragnę podkreślić, że implementacja modelu akcyzy na papierosy ze stawką 25 proc. będzie miała wiele negatywnych konsekwencji. Doprowadzi do wypaczenia równych zasad konkurowania przez ewidentne uprzywilejowanie niektórych graczy na rynku oraz marek o wyższej cenie. Wzrośnie przemyt ze szkodą dla wpływów budżetowych. W sferze społecznej nowa struktura akcyzy będzie niekorzystna dla mniej zamożnych obywateli, którzy w dużo większym stopniu niż obecnie odczują podwyżki akcyzy na papierosy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może proponowana przez resort finansów zmiana struktury akcyzy na papierosy jest podyktowana koniecznością dostosowania rozwiązań w tym zakresie do przepisów wspólnotowych?

- Absolutnie nie. Polskie przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych są w pełni zharmonizowane z prawem unijnym w odniesieniu do struktury i funkcjonowania podatku. Faktem jest, że Polska musi na początku 2009 roku osiągnąć minimalne opodatkowanie podatkiem akcyzowym w wysokości 64 euro na 1 tys. sztuk papierosów należących do tzw. najpopularniejszej kategorii cenowej. W żadnym razie nie uzasadnia to jednak diametralnej zmiany obecnej struktury akcyzy na papierosy, tym bardziej że przebieg procesu harmonizacji jest zadowalający i nie widać najmniejszych zagrożeń w dojściu do powyższych wymogów unijnych. Z gruntu nieprawdziwa jest przy tym teza, że te wymogi trudniej będzie spełnić przy wyższej stawce procentowej, np. w postulowanej przez nas wysokości 35 proc.

Jakie inne konsekwencje mogą mieć proponowane zmiany?

- Pozostając przy kwestii zgodności z prawem wspólnotowym, wypada zwrócić uwagę na problem niedozwolonej pomocy publicznej. Nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie daleko idącej modyfikacji modelu opodatkowania papierosów, a za taką należy z pewnością uznać obniżenie stawki procentowej do 25 proc., w okresie bardzo wysokich wzrostów akcyzy będzie faworyzować niektórych producentów. Może to zostać potraktowane jako przejaw niedozwolonej pomocy publicznej dla podmiotów korzystających na takiej zmianie i w skrajnym przypadku skutkować wszczęciem wobec Polski postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości zgodnie z art. 88 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Jaka zatem - pana zdaniem - powinna być struktura akcyzy na papierosy?

- Podobnie jak zdecydowana większość działających w Polsce producentów papierosów opowiadamy się za kompromisowym rozwiązaniem ze stawką procentową w wysokości 35 proc. Zwracam uwagę, że obecnie stawka ta wynosi 37,92 proc., a w styczniu 2009 r. przy utrzymaniu obecnego modelu akcyzy znacząco by jeszcze wzrosła.

Obecny projekt ustawy nie zawiera regulacji dotyczących ograniczenia tworzenia nadmiernych zapasów wyrobów tytoniowych. Jak pan ocenia to rozwiązanie?

- Powody takiej decyzji Ministerstwa Finansów są dla mnie całkowicie niezrozumiałe. Rozwiązania w tym zakresie znajdujące się w poprzednim projekcie ustawy akcyzowej popierała cała branża. Mamy nadzieję, że resort finansów do nich powróci. Mogą one bowiem zapewnić wyższe wpływy budżetowe i większą przewidywalność rynku dla producentów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Arch.

Jerzy Kowal, wiceprezes Zarządu Altadis Polska S.A.; firmy tytoniowej zajmującej się produkcją papierosów oraz dystrybucją cygar i cygaretek

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

REKLAMA

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA