REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet może stracić na zmianie akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski

REKLAMA

Wyrażane są obawy, że zmiany w zasadach opodatkowania akcyzą papierosów mogą doprowadzić do wypaczenia równych zasad konkurencji na rynku i doprowadzić do wzrostu przemytu.

ROZMOWA

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów kończy prace nad projektem nowej ustawy akcyzowej. Przewiduje on obniżenie stawki procentowej akcyzy na papierosy z poziomu 37,92 do 25 proc. oraz wysoki wzrost stawki kwotowej. Czy to dobre rozwiązanie?

- Na wstępie pragnę zastrzec, że jeszcze nie znamy ostatecznej wersji projektu. Mam więc nadzieję, że ministerstwo zrezygnuje z tego rozwiązania. Trudno będzie bowiem znaleźć uzasadnienie tak kontrowersyjnej decyzji. Stała stawka procentowa akcyzy na papierosy w wysokości 25 proc. obowiązywała w latach 2000-2003. Z fatalnym rezultatem. Wpływy do budżetu z akcyzy od wyrobów tytoniowych były w tym okresie o około 1,4 mld zł niższe od zakładanych. Zmiana systemu na obecnie obowiązujący ze zrównoważonymi oboma elementami podatku, co miało miejsce w 2004 roku, zmieniła tę sytuację. W okresie jego funkcjonowania przychody z akcyzy na papierosy były znacząco wyższe od planowanych przez resort finansów.

Ile konkretnie wynosiły?

- W latach 2004-2006 wpływy budżetowe z tytułu akcyzy od wyrobów tytoniowych wynosiły odpowiednio 9,27 mld zł, 9,81 mld zł oraz 11,24 mld zł. W roku ubiegłym wpływy te wyniosły 13,5 mld zł i były o ponad 500 mln zł wyższe od zakładanych. Pragnę podkreślić, że implementacja modelu akcyzy na papierosy ze stawką 25 proc. będzie miała wiele negatywnych konsekwencji. Doprowadzi do wypaczenia równych zasad konkurowania przez ewidentne uprzywilejowanie niektórych graczy na rynku oraz marek o wyższej cenie. Wzrośnie przemyt ze szkodą dla wpływów budżetowych. W sferze społecznej nowa struktura akcyzy będzie niekorzystna dla mniej zamożnych obywateli, którzy w dużo większym stopniu niż obecnie odczują podwyżki akcyzy na papierosy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może proponowana przez resort finansów zmiana struktury akcyzy na papierosy jest podyktowana koniecznością dostosowania rozwiązań w tym zakresie do przepisów wspólnotowych?

- Absolutnie nie. Polskie przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych są w pełni zharmonizowane z prawem unijnym w odniesieniu do struktury i funkcjonowania podatku. Faktem jest, że Polska musi na początku 2009 roku osiągnąć minimalne opodatkowanie podatkiem akcyzowym w wysokości 64 euro na 1 tys. sztuk papierosów należących do tzw. najpopularniejszej kategorii cenowej. W żadnym razie nie uzasadnia to jednak diametralnej zmiany obecnej struktury akcyzy na papierosy, tym bardziej że przebieg procesu harmonizacji jest zadowalający i nie widać najmniejszych zagrożeń w dojściu do powyższych wymogów unijnych. Z gruntu nieprawdziwa jest przy tym teza, że te wymogi trudniej będzie spełnić przy wyższej stawce procentowej, np. w postulowanej przez nas wysokości 35 proc.

Jakie inne konsekwencje mogą mieć proponowane zmiany?

- Pozostając przy kwestii zgodności z prawem wspólnotowym, wypada zwrócić uwagę na problem niedozwolonej pomocy publicznej. Nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie daleko idącej modyfikacji modelu opodatkowania papierosów, a za taką należy z pewnością uznać obniżenie stawki procentowej do 25 proc., w okresie bardzo wysokich wzrostów akcyzy będzie faworyzować niektórych producentów. Może to zostać potraktowane jako przejaw niedozwolonej pomocy publicznej dla podmiotów korzystających na takiej zmianie i w skrajnym przypadku skutkować wszczęciem wobec Polski postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości zgodnie z art. 88 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Jaka zatem - pana zdaniem - powinna być struktura akcyzy na papierosy?

- Podobnie jak zdecydowana większość działających w Polsce producentów papierosów opowiadamy się za kompromisowym rozwiązaniem ze stawką procentową w wysokości 35 proc. Zwracam uwagę, że obecnie stawka ta wynosi 37,92 proc., a w styczniu 2009 r. przy utrzymaniu obecnego modelu akcyzy znacząco by jeszcze wzrosła.

Obecny projekt ustawy nie zawiera regulacji dotyczących ograniczenia tworzenia nadmiernych zapasów wyrobów tytoniowych. Jak pan ocenia to rozwiązanie?

- Powody takiej decyzji Ministerstwa Finansów są dla mnie całkowicie niezrozumiałe. Rozwiązania w tym zakresie znajdujące się w poprzednim projekcie ustawy akcyzowej popierała cała branża. Mamy nadzieję, że resort finansów do nich powróci. Mogą one bowiem zapewnić wyższe wpływy budżetowe i większą przewidywalność rynku dla producentów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Arch.

Jerzy Kowal, wiceprezes Zarządu Altadis Polska S.A.; firmy tytoniowej zajmującej się produkcją papierosów oraz dystrybucją cygar i cygaretek

Rozmawiał KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA