REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szefowa firmy domaga się 5,5 mln zł za błędne decyzje fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Blisko 5,5 mln zł domaga się od Skarbu Państwa Joanna Jarosz, której firmę odzieżową z Sosnowca doprowadziły do ruiny decyzje aparatu skarbowego, jak później uznał sąd administracyjny - błędne.

W czwartek Sąd Okręgowy w Katowicach przesłuchał pierwszych świadków w procesie o odszkodowanie.

REKLAMA

REKLAMA


Sprawa Joanny Jarosz porównywana jest do kłopotów, jakie z urzędnikami skarbowymi miał były szef Optimusa Roman Kluska. Podobnie jak jemu, także właścicielce firmy odzieżowej New Knitting zarzucono nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT.


Jej spółka, zajmująca się produkcją wyrobów dziewiarskich, otworzyła oddział w Hamburgu. Oddział kupował materiały do produkcji i powierzał go macierzystej spółce. Centrala dostarczała zaś oddziałowi już gotowy towar, który ten z kolei sprzedawał kontrahentom niemieckim.


New Knitting, jako eksporter otrzymywał zwrot VAT. Siedem lat temu aparat skarbowy uznał jednak, że pomiędzy macierzystą firmą a oddziałem dochodziło jedynie do "przesunięcia magazynowego", a więc zwrot podatku się nie należy.

REKLAMA


Naliczono wysoką karę, bez zwrotu podatku firma miała w kasie każdego miesiąca o 100-200 tys. zł mniej niż do tej pory. Zabezpieczono nieruchomości i sprzęt firmy. Banki nie chciały udzielać kredytów. Jarosz musiała zwolnić pracowników. Niemiecki oddział trzeba było zamknąć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przesłuchany w czwartek przed sądem brat Joanny Jarosz, który w jej spółce jest prokurentem, zeznał, że do czasu problemów z urzędnikami skarbowymi firma rozwijała się bardzo dynamicznie, notując każdego roku znaczący wzrost obrotów. Tak było do 2001 r., później firma zaczęła tracić partnerów.


"Kiedy zaczęły się kłopoty, straciliśmy wiarygodność w oczach firm niemieckich. Jeżeli ktoś na tamtejszym rynku ma problemy z urzędem skarbowym jest uważany za nieuczciwego" - mówił Michał Jarosz.


Poza nim sąd przesłuchał też w czwartek prezesa Stowarzyszenia Pomocy Podatnikom "Pro publico" Zdzisława Jermakowskiego. W 2002 r. Jarosz zwróciła się do tego stowarzyszenia o pomoc. Jermakowski zeznał, że na temat firmy New Knitting rozmawiał z szefem Izby Skarbowej w Katowicach, ten jednak nie dał się przekonać do zmiany stanowiska.


Świadek dodał, że o sprawie rozmawiał też z dyrektorem jednego z departamentów Ministerstwa Finansów i ten przyznał rację firmie Jarosz, nie poszły jednak za tym żadne działania. Skutku nie przyniosły też publikacje prasowe - mówił świadek.


W imieniu dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach występuje przed sądem przedstawiciel Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Radca prokuratorii mec. Marta Kęcka-Iwan wniosła o oddalenie powództwa. Na następnej rozprawie mają być przesłuchiwani niemieccy kontrahenci Joanny Jarosz. Nie wyznaczono jeszcze terminu posiedzenia.


Sprawę formy Joanny Jarosz rozpatrywał wcześniej sąd administracyjny, który ostatecznie to jej przyznał rację. Dziś jej spółka jest w bardzo złym stanie - nie produkuje niczego, podnajmuje część pomieszczeń innej firmie i chce sprzedać budynek. Prezes Jarosz powiedziała PAP, że 5,5 mln zł, których żąda w pozwie, to wyliczona strata oraz utracone korzyści jej firmy. Zdecydowała się wytoczyć proces, aby spłacić stare zobowiązania.


"Sprzedajemy w tej chwili majątek, nieruchomości, bo musimy to wszystko spłacić" - podkreśliła Jarosz. Jak mówi, nawet jeśli wygra proces i dostanie takie pieniądze jakich żąda, prawdopodobnie nie będzie już w stanie wznowić działalności spółki.


"Jestem po siedmiu latach ciężkiej wojny. Mało kto ma siły i energię, aby budować taką firmę od nowa" - oświadczyła. Jak dodała, nikt z aparatu skarbowego nigdy jej nie przeprosił.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA