REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanika obowiązek publikacji interpretacji

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ordynacja podatkowa nakazuje publikację interpretacji podatkowych - ogólnych i indywidualnych - bez zbędnej zwłoki. Upublicznienie odpowiedzi indywidualnych następuje dopiero po usunięciu danych identyfikacyjnych podatnika. Niestety, interpretacje publikowane są z wielomiesięcznym opóźnieniem, co według ekspertów jest naruszaniem prawa.

Organy podatkowe powinny publikować indywidualne interpretacje podatkowe bez zbędnej zwłoki, po usunięciu danych identyfikacyjnych osoby pytającej. Obowiązek taki wynika wprost z przepisów Ordynacji podatkowej. Niestety, nie oznacza to, że przepisy te są respektowane przez organy podatkowe. W przypadku publikacji interpretacji podatkowych można odnieść wrażenie, że fiskus ma za nic obowiązki nałożone na niego przez ustawę. Organy podatkowe publikują coraz mniej interpretacji indywidualnych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Jeśli jednak odpowiedź na pytanie podatnika jest upubliczniana, następuje to z co najmniej miesięcznym opóźnieniem. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie GP, dlaczego interpretacje podatkowe są publikowane z tak dużym opóźnieniem, wyjaśniło, że baza interpretacji indywidualnych i ogólnych znajduje się na stronie internetowej MF w Biuletynie Informacji Publicznej.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem ekspertów, wskazane opóźnienia są niezgodne z prawem i powinny zostać jak najszybciej usunięte. Najlepiej przez MF.

Martwe prawo

Obowiązek publikowania indywidualnych interpretacji bez zbędnej zwłoki wynika wprost z przepisów Ordynacji podatkowej. Interpretacje indywidualne są publikowane w taki sposób, że usuwa się dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, która wskazuje, że publikowanie interpretacji jest niezbędne, ponieważ tylko poprzez publikację i dostępność mogą one w sposób właściwy spełniać przypisaną im rolę, tzn. stanowić pomoc w jednoznacznym rozumieniu danych kwestii podatkowych oraz pomagać podatnikom w rozstrzyganiu w bieżącej działalności wątpliwych kwestii. Kwestią zasadniczą jest najpierw niezwłoczne przekazanie interpretacji właściwym organom podatkowym oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej, następnie zaś dopiero publikacja.

Definicje ustawowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katarzyna Bieńkowska tłumaczy, że o ile terminy dotyczące wydania interpretacji przez organ są ściśle określone, tzn. wydanie musi nastąpić bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu trzech miesięcy od otrzymania wniosku, o tyle brak, niestety, takiego doprecyzowania w odniesieniu do przekazania oraz publikacji.

- W orzecznictwie i komentarzach wskazuje się, że działanie bez zbędnej zwłoki należy rozumieć jako zakaz nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadawania im biegu oraz obowiązek wykonania określonych działań, czynności itp. bez niepotrzebnych zahamowań i przewlekłości w działaniu - podkreśla Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że oczywiście, w związku z tym wielomiesięcznych opóźnień w publikowaniu interpretacji nie można uznać za sytuację zgodną z wymogami prawa. Więcej - sytuacja taka jest wysoce nieprawidłowa i nie powinna być tolerowana.

- Organ nadzoru, którym jest minister finansów, powinien na bieżąco monitorować realizację ustawowych obowiązków w tym zakresie przez organy mu podległe i odpowiednio wpływać na nie, tak aby realizacja obowiązków nie pozostawała na papierze. Powinien zatem podjąć wszelkie dostępne prawem kroki, aby jednostki mu podległe wykonywały swoje obowiązki prawidłowo i terminowo - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Kara dla spóźnialskich

REKLAMA

Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, wskazuje, że celem publikacji interpretacji jest przede wszystkim przekazanie szerszemu kręgowi osób informacji o stanowisku organów podatkowych poszczególnych stanów faktycznych oraz ograniczenie liczby wniosków składanych w identycznych sprawach. Organy podatkowe są również zobowiązane przed publikacją interpretacji usunąć dane identyfikujących wnioskodawcę i inne podmioty wskazane w treści interpretacji.

- Pod rządami poprzednich przepisów dotyczących wiążących interpretacji również nie wszystkie interpretacje były publikowane na stronach internetowych izb skarbowych, celnych czy później na stronach internetowych MF. Niepublikowanie wszystkich interpretacji przez organy podatkowe uzasadniano ich dużą liczbą oraz niezasadnością publikacji podobnych interpretacji wydanych w zbliżonych stanach faktycznych - stwierdza Wojciech Pietrasiewicz.

Jego zdaniem, art. 14i Ordynacji podatkowej nie pozostawia jednak wątpliwości, że obowiązkowej publikacji podlegają wszystkie interpretacje indywidualne i ogólne. Wydaje się przy tym, że interpretacje indywidualne spełniają kryteria informacji publicznej. Zgodnie z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie. Jeśli jednak w odrębnych przepisach określono szczególne zasady udostępniania informacji publicznej, mają one zastosowanie przed stosownymi przepisami ustawy.

- Zatem publikacja wszystkich interpretacji indywidualnych i ogólnych stanowi z jednej strony obowiązek, z drugiej zaś strony realizację przepisów o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej, kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku. Potencjalne zagrożenie karą powinno więc stanowić powód do wywiązywania się przez osoby odpowiedzialne za publikacje interpretacji z obowiązków nałożonych na te osoby przez Ordynację podatkową - argumentuje Wojciech Pietrasiewicz.

Trudności dla podatników

Idea stojąca za obowiązkiem publikowania interpretacji podatkowych jest taka, żeby zapewnić podatnikom możliwość zapoznania się z interpretacjami prawa podatkowego, wydawanymi przez organy podatkowe. Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, tłumaczy, że z uwagi na poziom skomplikowania naszego systemu podatkowego, często spotykaną nieprecyzyjność norm prawnych, jak również inne kontrowersje w zakresie stosowania prawa podatkowego, wspomniana możliwość publikacji interpretacji jest nie do przecenienia w codziennej praktyce. Dlatego też bardzo niepokojące jest obserwowane zjawisko coraz rzadszego publikowania interpretacji indywidualnych na stronach BIP.

- Postawa taka nie tylko sprzeciwia się wyraźnym przepisom Ordynacji podatkowej, ale również utrudnia i tak już skomplikowane życie polskiego podatnika. Dlatego też wskazana byłaby reakcja ze strony Ministerstwa Finansów, mająca na celu zapewnienie rzetelnego wykonywania obowiązków nałożonych przez Ordynację podatkową - podsumowuje Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dostęp do interpretacji podatkowych

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wyegzekwować od podległych organów wydających w imieniu ministra indywidualne interpretacje dopełnienia obowiązku publikowania wydanych odpowiedzi.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA