REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanika obowiązek publikacji interpretacji

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ordynacja podatkowa nakazuje publikację interpretacji podatkowych - ogólnych i indywidualnych - bez zbędnej zwłoki. Upublicznienie odpowiedzi indywidualnych następuje dopiero po usunięciu danych identyfikacyjnych podatnika. Niestety, interpretacje publikowane są z wielomiesięcznym opóźnieniem, co według ekspertów jest naruszaniem prawa.

Organy podatkowe powinny publikować indywidualne interpretacje podatkowe bez zbędnej zwłoki, po usunięciu danych identyfikacyjnych osoby pytającej. Obowiązek taki wynika wprost z przepisów Ordynacji podatkowej. Niestety, nie oznacza to, że przepisy te są respektowane przez organy podatkowe. W przypadku publikacji interpretacji podatkowych można odnieść wrażenie, że fiskus ma za nic obowiązki nałożone na niego przez ustawę. Organy podatkowe publikują coraz mniej interpretacji indywidualnych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Jeśli jednak odpowiedź na pytanie podatnika jest upubliczniana, następuje to z co najmniej miesięcznym opóźnieniem. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie GP, dlaczego interpretacje podatkowe są publikowane z tak dużym opóźnieniem, wyjaśniło, że baza interpretacji indywidualnych i ogólnych znajduje się na stronie internetowej MF w Biuletynie Informacji Publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, wskazane opóźnienia są niezgodne z prawem i powinny zostać jak najszybciej usunięte. Najlepiej przez MF.

Martwe prawo

Obowiązek publikowania indywidualnych interpretacji bez zbędnej zwłoki wynika wprost z przepisów Ordynacji podatkowej. Interpretacje indywidualne są publikowane w taki sposób, że usuwa się dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, która wskazuje, że publikowanie interpretacji jest niezbędne, ponieważ tylko poprzez publikację i dostępność mogą one w sposób właściwy spełniać przypisaną im rolę, tzn. stanowić pomoc w jednoznacznym rozumieniu danych kwestii podatkowych oraz pomagać podatnikom w rozstrzyganiu w bieżącej działalności wątpliwych kwestii. Kwestią zasadniczą jest najpierw niezwłoczne przekazanie interpretacji właściwym organom podatkowym oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej, następnie zaś dopiero publikacja.

REKLAMA

Definicje ustawowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katarzyna Bieńkowska tłumaczy, że o ile terminy dotyczące wydania interpretacji przez organ są ściśle określone, tzn. wydanie musi nastąpić bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu trzech miesięcy od otrzymania wniosku, o tyle brak, niestety, takiego doprecyzowania w odniesieniu do przekazania oraz publikacji.

- W orzecznictwie i komentarzach wskazuje się, że działanie bez zbędnej zwłoki należy rozumieć jako zakaz nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadawania im biegu oraz obowiązek wykonania określonych działań, czynności itp. bez niepotrzebnych zahamowań i przewlekłości w działaniu - podkreśla Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że oczywiście, w związku z tym wielomiesięcznych opóźnień w publikowaniu interpretacji nie można uznać za sytuację zgodną z wymogami prawa. Więcej - sytuacja taka jest wysoce nieprawidłowa i nie powinna być tolerowana.

- Organ nadzoru, którym jest minister finansów, powinien na bieżąco monitorować realizację ustawowych obowiązków w tym zakresie przez organy mu podległe i odpowiednio wpływać na nie, tak aby realizacja obowiązków nie pozostawała na papierze. Powinien zatem podjąć wszelkie dostępne prawem kroki, aby jednostki mu podległe wykonywały swoje obowiązki prawidłowo i terminowo - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Kara dla spóźnialskich

Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, wskazuje, że celem publikacji interpretacji jest przede wszystkim przekazanie szerszemu kręgowi osób informacji o stanowisku organów podatkowych poszczególnych stanów faktycznych oraz ograniczenie liczby wniosków składanych w identycznych sprawach. Organy podatkowe są również zobowiązane przed publikacją interpretacji usunąć dane identyfikujących wnioskodawcę i inne podmioty wskazane w treści interpretacji.

- Pod rządami poprzednich przepisów dotyczących wiążących interpretacji również nie wszystkie interpretacje były publikowane na stronach internetowych izb skarbowych, celnych czy później na stronach internetowych MF. Niepublikowanie wszystkich interpretacji przez organy podatkowe uzasadniano ich dużą liczbą oraz niezasadnością publikacji podobnych interpretacji wydanych w zbliżonych stanach faktycznych - stwierdza Wojciech Pietrasiewicz.

Jego zdaniem, art. 14i Ordynacji podatkowej nie pozostawia jednak wątpliwości, że obowiązkowej publikacji podlegają wszystkie interpretacje indywidualne i ogólne. Wydaje się przy tym, że interpretacje indywidualne spełniają kryteria informacji publicznej. Zgodnie z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie. Jeśli jednak w odrębnych przepisach określono szczególne zasady udostępniania informacji publicznej, mają one zastosowanie przed stosownymi przepisami ustawy.

- Zatem publikacja wszystkich interpretacji indywidualnych i ogólnych stanowi z jednej strony obowiązek, z drugiej zaś strony realizację przepisów o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej, kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku. Potencjalne zagrożenie karą powinno więc stanowić powód do wywiązywania się przez osoby odpowiedzialne za publikacje interpretacji z obowiązków nałożonych na te osoby przez Ordynację podatkową - argumentuje Wojciech Pietrasiewicz.

Trudności dla podatników

Idea stojąca za obowiązkiem publikowania interpretacji podatkowych jest taka, żeby zapewnić podatnikom możliwość zapoznania się z interpretacjami prawa podatkowego, wydawanymi przez organy podatkowe. Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, tłumaczy, że z uwagi na poziom skomplikowania naszego systemu podatkowego, często spotykaną nieprecyzyjność norm prawnych, jak również inne kontrowersje w zakresie stosowania prawa podatkowego, wspomniana możliwość publikacji interpretacji jest nie do przecenienia w codziennej praktyce. Dlatego też bardzo niepokojące jest obserwowane zjawisko coraz rzadszego publikowania interpretacji indywidualnych na stronach BIP.

- Postawa taka nie tylko sprzeciwia się wyraźnym przepisom Ordynacji podatkowej, ale również utrudnia i tak już skomplikowane życie polskiego podatnika. Dlatego też wskazana byłaby reakcja ze strony Ministerstwa Finansów, mająca na celu zapewnienie rzetelnego wykonywania obowiązków nałożonych przez Ordynację podatkową - podsumowuje Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dostęp do interpretacji podatkowych

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wyegzekwować od podległych organów wydających w imieniu ministra indywidualne interpretacje dopełnienia obowiązku publikowania wydanych odpowiedzi.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA