REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zanika obowiązek publikacji interpretacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ordynacja podatkowa nakazuje publikację interpretacji podatkowych - ogólnych i indywidualnych - bez zbędnej zwłoki. Upublicznienie odpowiedzi indywidualnych następuje dopiero po usunięciu danych identyfikacyjnych podatnika. Niestety, interpretacje publikowane są z wielomiesięcznym opóźnieniem, co według ekspertów jest naruszaniem prawa.

Organy podatkowe powinny publikować indywidualne interpretacje podatkowe bez zbędnej zwłoki, po usunięciu danych identyfikacyjnych osoby pytającej. Obowiązek taki wynika wprost z przepisów Ordynacji podatkowej. Niestety, nie oznacza to, że przepisy te są respektowane przez organy podatkowe. W przypadku publikacji interpretacji podatkowych można odnieść wrażenie, że fiskus ma za nic obowiązki nałożone na niego przez ustawę. Organy podatkowe publikują coraz mniej interpretacji indywidualnych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. Jeśli jednak odpowiedź na pytanie podatnika jest upubliczniana, następuje to z co najmniej miesięcznym opóźnieniem. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie GP, dlaczego interpretacje podatkowe są publikowane z tak dużym opóźnieniem, wyjaśniło, że baza interpretacji indywidualnych i ogólnych znajduje się na stronie internetowej MF w Biuletynie Informacji Publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, wskazane opóźnienia są niezgodne z prawem i powinny zostać jak najszybciej usunięte. Najlepiej przez MF.

Martwe prawo

Obowiązek publikowania indywidualnych interpretacji bez zbędnej zwłoki wynika wprost z przepisów Ordynacji podatkowej. Interpretacje indywidualne są publikowane w taki sposób, że usuwa się dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf, która wskazuje, że publikowanie interpretacji jest niezbędne, ponieważ tylko poprzez publikację i dostępność mogą one w sposób właściwy spełniać przypisaną im rolę, tzn. stanowić pomoc w jednoznacznym rozumieniu danych kwestii podatkowych oraz pomagać podatnikom w rozstrzyganiu w bieżącej działalności wątpliwych kwestii. Kwestią zasadniczą jest najpierw niezwłoczne przekazanie interpretacji właściwym organom podatkowym oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej, następnie zaś dopiero publikacja.

REKLAMA

Definicje ustawowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Katarzyna Bieńkowska tłumaczy, że o ile terminy dotyczące wydania interpretacji przez organ są ściśle określone, tzn. wydanie musi nastąpić bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu trzech miesięcy od otrzymania wniosku, o tyle brak, niestety, takiego doprecyzowania w odniesieniu do przekazania oraz publikacji.

- W orzecznictwie i komentarzach wskazuje się, że działanie bez zbędnej zwłoki należy rozumieć jako zakaz nieuzasadnionego przetrzymywania spraw bez nadawania im biegu oraz obowiązek wykonania określonych działań, czynności itp. bez niepotrzebnych zahamowań i przewlekłości w działaniu - podkreśla Katarzyna Bieńkowska.

Dodaje, że oczywiście, w związku z tym wielomiesięcznych opóźnień w publikowaniu interpretacji nie można uznać za sytuację zgodną z wymogami prawa. Więcej - sytuacja taka jest wysoce nieprawidłowa i nie powinna być tolerowana.

- Organ nadzoru, którym jest minister finansów, powinien na bieżąco monitorować realizację ustawowych obowiązków w tym zakresie przez organy mu podległe i odpowiednio wpływać na nie, tak aby realizacja obowiązków nie pozostawała na papierze. Powinien zatem podjąć wszelkie dostępne prawem kroki, aby jednostki mu podległe wykonywały swoje obowiązki prawidłowo i terminowo - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Kara dla spóźnialskich

Wojciech Pietrasiewicz, doradca podatkowy współpracujący z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, wskazuje, że celem publikacji interpretacji jest przede wszystkim przekazanie szerszemu kręgowi osób informacji o stanowisku organów podatkowych poszczególnych stanów faktycznych oraz ograniczenie liczby wniosków składanych w identycznych sprawach. Organy podatkowe są również zobowiązane przed publikacją interpretacji usunąć dane identyfikujących wnioskodawcę i inne podmioty wskazane w treści interpretacji.

- Pod rządami poprzednich przepisów dotyczących wiążących interpretacji również nie wszystkie interpretacje były publikowane na stronach internetowych izb skarbowych, celnych czy później na stronach internetowych MF. Niepublikowanie wszystkich interpretacji przez organy podatkowe uzasadniano ich dużą liczbą oraz niezasadnością publikacji podobnych interpretacji wydanych w zbliżonych stanach faktycznych - stwierdza Wojciech Pietrasiewicz.

Jego zdaniem, art. 14i Ordynacji podatkowej nie pozostawia jednak wątpliwości, że obowiązkowej publikacji podlegają wszystkie interpretacje indywidualne i ogólne. Wydaje się przy tym, że interpretacje indywidualne spełniają kryteria informacji publicznej. Zgodnie z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie. Jeśli jednak w odrębnych przepisach określono szczególne zasady udostępniania informacji publicznej, mają one zastosowanie przed stosownymi przepisami ustawy.

- Zatem publikacja wszystkich interpretacji indywidualnych i ogólnych stanowi z jednej strony obowiązek, z drugiej zaś strony realizację przepisów o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej, kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku. Potencjalne zagrożenie karą powinno więc stanowić powód do wywiązywania się przez osoby odpowiedzialne za publikacje interpretacji z obowiązków nałożonych na te osoby przez Ordynację podatkową - argumentuje Wojciech Pietrasiewicz.

Trudności dla podatników

Idea stojąca za obowiązkiem publikowania interpretacji podatkowych jest taka, żeby zapewnić podatnikom możliwość zapoznania się z interpretacjami prawa podatkowego, wydawanymi przez organy podatkowe. Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, tłumaczy, że z uwagi na poziom skomplikowania naszego systemu podatkowego, często spotykaną nieprecyzyjność norm prawnych, jak również inne kontrowersje w zakresie stosowania prawa podatkowego, wspomniana możliwość publikacji interpretacji jest nie do przecenienia w codziennej praktyce. Dlatego też bardzo niepokojące jest obserwowane zjawisko coraz rzadszego publikowania interpretacji indywidualnych na stronach BIP.

- Postawa taka nie tylko sprzeciwia się wyraźnym przepisom Ordynacji podatkowej, ale również utrudnia i tak już skomplikowane życie polskiego podatnika. Dlatego też wskazana byłaby reakcja ze strony Ministerstwa Finansów, mająca na celu zapewnienie rzetelnego wykonywania obowiązków nałożonych przez Ordynację podatkową - podsumowuje Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dostęp do interpretacji podatkowych

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wyegzekwować od podległych organów wydających w imieniu ministra indywidualne interpretacje dopełnienia obowiązku publikowania wydanych odpowiedzi.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA