REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o uldze prorodzinnej dyskryminują niektóre dzieci

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Nie wszystkie dzieci są równo traktowane w przepisach o uldze rodzinnej. Odpisanie ulgi może pozbawić prawa do zasiłku rodzinnego. Przepisy regulujące zasady korzystania z odliczenia wymagają zmian.

Rozliczenia podatkowe za 2007 rok są pierwszą okazją do odpisania od podatku ulgi z tytułu wychowywania własnych lub przysposobionych dzieci. Podatek można pomniejszyć aż o 1145,08 zł na każde dziecko. Skorzystanie z tej preferencji nie zawsze jednak będzie możliwe i nie dla wszystkich może okazać się korzystne. Ulgi nie mogą odliczyć rodzice płacący wyłącznie zryczałtowany lub liniowy PIT. Przysługuje ona jedynie rodzicom lub osobom, które dziecko przysposobiły. Nie uwzględnią jej zatem opiekunowie prawni i rodziny zastępcze. Takie rozróżnienie kłóci się z zasadą równego traktowania podatników względem prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zbyt pochopne odpisanie ulgi może mieć negatywne konsekwencje dla podatników korzystających z zasiłku rodzinnego oraz dodatków do niego.

- Odpisanie od podatku ulgi z tytułu wychowywania dzieci może istotnie wpływać na wielkość dochodu będącego podstawą przyznania rodzinie pomocy materialnej w oparciu o ustawę o świadczeniach rodzinnych - potwierdza ekspert podatkowy, dr Krzysztof Biernacki z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Utrata preferencji

REKLAMA

Ekspert wyjaśnia, że w rodzinach uzyskujących relatywnie niskie dochody odpisanie od podatku ulgi w efekcie może obniżyć wartość podatku do zera. Spowoduje to automatycznie wzrost dochodów o wartość podatku należnego, który może skutkować utratą prawa do świadczeń rodzinnych w następnym okresie zasiłkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzice dorosłych, niepełnosprawnych dzieci (bez względu na wiek) muszą natomiast pamiętać, że ustawa o PIT wyraźnie uzależnia prawo do ulgi rodzinnej od otrzymywania przez dziecko zasiłku pielęgnacyjnego, a nie dodatku pielęgnacyjnego. Ten pierwszy wypłaca opieka społeczna, natomiast drugi, jako dodatek do renty (rodzinnej, inwalidzkiej) wypłacany jest przez ZUS. W praktyce zdarza się, że dochodzi do zbiegu tych świadczeń. W takim przypadku wypłacany może być tylko dodatek, co oznacza, że osoba niepełnosprawna przestaje spełniać warunki do objęcia ją ulgą rodzinną.

Studia za granicą

W zeznaniu podatkowym ulgi nie mogą odpisać rodzice dzieci studiujących za granicą. Warunkiem odliczenia ulgi na dzieci, do ukończenia 25 lat, jest pobieranie nauki w szkołach, o których mowa w polskich przepisach o systemie oświaty lub w przepisach ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Resort finansów wprawdzie zapowiedział zmianę przepisów i objęcie ulgą rodzinną także rodziców, których dzieci uczą się za granicą, jest jednak mało prawdopodobne, że nastąpi to przed upływem terminu do złożenia zeznania rocznego za 2007 rok.

Anna Misiak, doradca ds. PIT i ZUS w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że w świetle przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o PIT można mówić o dwóch możliwych sytuacjach mających swoje przełożenie na skutki w zakresie ulgi rodzinnej. Pierwsza, w której student sam podejmuje naukę na uczelni zagranicznej, bez pośrednictwa uczelni polskiej. Wówczas skorzystanie z ulgi rodzinnej nie jest możliwe. Druga sytuacja obejmuje przypadek, gdy dziecko podejmuje naukę w polskiej uczelni, z której jest kierowane za granicę w celu odbycia części studiów.

- W tym wypadku dziecko w dalszym ciągu formalnie jest studentem uczelni polskiej i jego rodzice powinni mieć prawo do skorzystania z ulgi - twierdzi Anna Misiak.

Dochody dziecka

Rodzice, którzy w zeznaniu podatkowym zamierzają odpisać ulgę rodzinną na dzieci dorosłe (do ukończenia 25 lat), uczące się w szkołach, muszą wiedzieć, że dzieci te nie mogą uzyskiwać dochodów. Wyjątek stanowią dochody wolne od podatku, renta rodzinna oraz dochody w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku (w rozliczeniu podatkowym za 2007 rok - 3015 zł).

Jak wskazuje Grażyna Nelip, doradca podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego GRNB- -Partner, w przypadku gdy dziecko uzyskało w 2007 roku dochody z pracy za granicą, decydujące znaczenie dla zachowania prawa do ulgi będzie miała stosowana metoda unikania podwójnego opodatkowania.

- Jeżeli dziecko uzyskało zarobki w kraju, z którym Polska ma zawartą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania na zasadzie wyłączenia z progresją (np. Niemcy, Francja, Wielka Brytania), dochód, niezależnie od jego wysokości, będzie w całości zwolniony z opodatkowania w Polsce. Nie wpłynie on na uprawnienie rodzica do odliczenia ulgi - mówi Grażyna Nelip.

Inaczej będzie w sytuacji, gdy do rozliczenia dochodów ma zastosowanie metoda odliczenia proporcjonalnego (np. Austria, Dania, Holandia).

- Dochody takie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Oznacza to, że rodzice w praktyce zachowają prawo do ulgi tylko wtedy, gdy podstawa opodatkowania dochodu dziecka nie przekroczy kwoty 3015 zł - przypomina Grażyna Nelip.

Rodzice, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód lub separacja, muszą pamiętać, że ulga przysługuje im obojgu, pod warunkiem że dziecko w trakcie roku podatkowego faktycznie zamieszkuje u każdego z nich. Jak podkreśla Anna Misiak, w takim przypadku mogą oni odliczyć część ulgi proporcjonalnie do liczby miesięcy pobytu dziecka u rodzica. Nasza rozmówczyni zwraca uwagę, że przepisy nie precyzują jednak, na jakiej podstawie rodzic miałby udowodnić faktyczne zamieszkiwanie z dzieckiem.

- Dobrym rozwiązaniem jest spisanie przez rodziców wspólnego oświadczenia, w którym potwierdzają zamieszkiwanie dziecka u każdego z nich przez określoną część roku - radzi nasza rozmówczyni.

- Dopiero praktyka pokaże, w jaki sposób urzędy będą weryfikowały uprawnienie rodzica do odliczenia części ulgi - mówi Anna Misiak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pułapki ulgi prorodzinnej

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien wystąpić z inicjatywą zmiany przepisów, aby umożliwić równe prawo do skorzystania z ulgi rodzinnej wszystkim podatnikom.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA