REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezydenckie projekty w sprawie emerytur i kwoty wolnej od podatku już gotowe

Prezydenckie projekty w sprawie emerytur i kwoty wolnej od podatku już gotowe / Fot. Fotolia
Prezydenckie projekty w sprawie emerytur i kwoty wolnej od podatku już gotowe / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekty prezydenta Andrzeja Dudy dotyczące obniżenia wieku emerytalnego i podwyższenia kwoty wolnej od podatku są już przygotowane. - Chcemy, żeby zajął się nimi Sejm jeszcze w tej kadencji - mówi szefowa Kancelarii Prezydenta Małgorzata Sadurska. Dodaje, że w ciągu kilku tygodni zakończą się prace nad bilansem otwarcia kancelarii.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

PAP: Kiedy pan prezydent przedstawi projekty dotyczące obniżenia wieku emerytalnego i podwyższenia kwoty wolnej od podatku? Czy z zaprezentowaniem projektu ws. emerytur prezydent nie chce zaczekać do wyników ewentualnego październikowego referendum?

REKLAMA

M.Sadurska: Referendum ma pokazać rządzącym po wyborach parlamentarnych, które odbędą się w tym samym terminie, w jaki sposób mają iść zmiany, których oczekują Polacy. Te dwa projekty są już gotowe. Trwają ostatnie konsultacje prawne. Chcemy, żeby projektami zajął się Sejm tej kadencji. Złożenie tych projektów to kwestie najbliższych 2-3 tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie kwoty wolnej w PIT - niższe dochody gmin

PAP: Czy projekt ws. emerytur będzie zakładał powiązanie 40-letniego okresu składkowego z obniżeniem wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn?

M.Sadurska: Nie chcę mówić o szczegółach. Ustawa mówi o obniżeniu wieku emerytalnego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PAP: Czy prezydent widzi potrzebę spotkania z premier Ewą Kopacz?

M.Sadurska: Pan prezydent jest otwarty na rozmowy. Prezydent Andrzej Duda spotkał się już z ministrami, których zakres działań pokrywa się z kompetencjami prezydenta, a więc z szefem MON i szefem MSZ.

PAP: Kalendarz pana prezydenta jest napięty - planowane są m.in. liczne wizyty zagraniczne. Tymczasem pojawiają się doniesienia o ograniczonych środkach finansowych Kancelarii Prezydenta. W tym kontekście pytam o bilans otwarcia, który Pani zapowiedziała. Czy wiadomo już, kiedy zostanie ogłoszony?

M.Sadurska: Chciałabym, żeby bilans otwarcia powstał jak najszybciej, powinien być gotowy za kilka tygodni. Wtedy będziemy wyciągać z niego wnioski. Będzie oparty na trzech płaszczyznach: finansowej, kadrowo-administracyjnej, merytorycznej, a więc sprawy, które są w toku, ustawy, którymi należy się zająć. Bilans pozwoli nam mieć wiedzę, w jakim stanie przejmujemy Kancelarię.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku - skutki dla budżetu

PAP: Czy rzeczywiście, jak donoszą media, poprzednicy zostawili pustki w Kancelarii? Czy Kancelaria musi ciąć wydatki?

M.Sadurska: Aby w pełni odpowiedzieć na to pytanie, muszę znać bilans otwarcia. Faktem jest, że nasi poprzednicy rozwiązali umowy o pracę za porozumieniem stron ze sporą grupą pracowników. To w jakiś sposób naruszyło kondycję finansową Kancelarii Prezydenta. O szczegółach będziemy mówić podczas prezentacji bilansu otwarcia.

Obejmujemy Kancelarię w trakcie roku budżetowego, co oznacza, że zaplanowane przez poprzedników wydatki musimy wziąć pod uwagę. Musimy też dostosować te wydatki do nowego sposobu funkcjonowania, bardzo dużej aktywności prezydenta Andrzeja Dudy, także na polu zagranicznym.

PAP: Ile pieniędzy chce wydawać Kancelaria w nowym roku budżetowym. Czy będą to mniejsze czy większe środki w stosunku do tego, co wydawała Kancelaria Prezydenta za czasów prezydenta Bronisława Komorowskiego? Na czym można oszczędzić?

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

M.Sadurska: Chcemy utrzymać budżet Kancelarii Prezydenta na tym samym poziomie co w roku poprzednim.

PAP: Prezydent Andrzej Duda wspominał wielokrotnie o potrzebie zmiany konstytucji. Czy w Kancelarii planowane jest powstanie jakiegoś organu, grupy, która będzie pracować nad propozycjami zmian?

M.Sadurska: Zmiana konstytucji jest poważnym krokiem. Ciężar zmiany konstytucji spoczywa na parlamencie. Konstytucji nie powinno zmieniać się bez debaty. Prezydent zaproponował debatę ekspercką z udziałem konstytucjonalistów. Taką debatę trzeba przeprowadzić. Prezydent powoła też Narodową Radę Rozwoju, która będzie miejscem rozmów na najważniejsze tematy, tu rozmowa o zmianach w ustawie zasadniczej mogłaby się toczyć.

PAP: Kiedy możemy poznać skład i kompetencje Narodowej Rady Rozwoju?

M.Sadurska: Pracuje nad tym minister Maciej Łopiński. Prowadzi bardzo szeroko zakrojone prace w tym zakresie.

PAP: Czy prezydent będzie namawiał do udziału w referendum 6 września? Zdecydował się je utrzymać, ale referendum może nie być ważne z powodu frekwencji.

M.Sadurska: Pamiętamy, w jakich okolicznościach były prezydent Bronisław Komorowski zdecydował o przeprowadzeniu tego referendum. Po przegranych wyborach prezydent Komorowski miał możliwość się z niego wycofać. Tego nie zrobił. Referendum 6 września jest zwołane przez Bronisława Komorowskiego i on bierze za nie odpowiedzialność.

PAP: Największe centrale związkowe, w tym NSZZ "Solidarność" zaapelowały do prezydenta o spowodowanie, aby rząd ponownie przeanalizował decyzje podjęte w przetargu na nowe śmigłowce dla wojska. Prezydent już dwa razy rozmawiał z wicepremierem, szefem MON Tomaszem Siemoniakiem. Czy prezydent w tej sprawie zamierza podjąć jakieś działania?

M.Sadurska: Lubelskie, w tym Świdnik, jest moim okręgiem wyborczym. Wiemy, jakie nadzieje wiązały z przetargiem zakłady lotnicze w Świdniku. Mam na myśli zarówno załogę, jak i samorząd. Bardzo emocjonalnie podchodzę do tego tematu. Nie brałam udziału w rozmowach z ministrem Siemoniakiem. Jako mieszkanka województwa lubelskiego życzyłabym sobie, żeby firmy, które mają siedzibę na terytorium Polski przynosiły nam korzyści, dawały miejsca pracy, miały możliwość rozwoju.

PAP: Czy prezydent planuje spotkanie z przedstawicielami Związku Banków Polskich ws. ustawy o tzw. frankowiczach?

M.Sadurska: Z każdą reprezentatywną grupą prezydent będzie się spotykał. Sprawa frankowiczów jest bardzo poważna. Kredyty frankowe bardzo poważnie dotknęły wielu Polaków.

PAP: Bronisław Komorowski odesłał ważną dla Warszawy ustawę reprywatyzacyjną do Trybunału bez podpisu, więc na razie nie obowiązują żadne z jej zapisów. Politycy i ruchy miejskie apelowali do prezydenta Dudy o wycofanie noweli z Trybunału, podpis i ponowne zaskarżenie tylko budzących wątpliwości zapisów. Taki ruch sprawiłby, że zaczęłyby obowiązywać przepisy blokujące np. odzyskiwanie kamienic metodą "na kuratora". Jaka będzie decyzja prezydenta w tej sprawie?

M.Sadurska: Do kancelarii Prezydenta w tej sprawie wpływa dużo stanowisk. Nie ma żadnej decyzji dotyczącej tej sprawy. Trwa analiza prawna.

Zobacz: Wywiad z szefową Kancelarii Prezydenta Małgorzatą Sadurską

Rozmawiali Tomasz Grodecki i Katarzyna Nocuń (PAP)

tgo/ kno/ eaw/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA