REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezydenckie projekty w sprawie emerytur i kwoty wolnej od podatku już gotowe

Prezydenckie projekty w sprawie emerytur i kwoty wolnej od podatku już gotowe / Fot. Fotolia
Prezydenckie projekty w sprawie emerytur i kwoty wolnej od podatku już gotowe / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekty prezydenta Andrzeja Dudy dotyczące obniżenia wieku emerytalnego i podwyższenia kwoty wolnej od podatku są już przygotowane. - Chcemy, żeby zajął się nimi Sejm jeszcze w tej kadencji - mówi szefowa Kancelarii Prezydenta Małgorzata Sadurska. Dodaje, że w ciągu kilku tygodni zakończą się prace nad bilansem otwarcia kancelarii.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

PAP: Kiedy pan prezydent przedstawi projekty dotyczące obniżenia wieku emerytalnego i podwyższenia kwoty wolnej od podatku? Czy z zaprezentowaniem projektu ws. emerytur prezydent nie chce zaczekać do wyników ewentualnego październikowego referendum?

REKLAMA

M.Sadurska: Referendum ma pokazać rządzącym po wyborach parlamentarnych, które odbędą się w tym samym terminie, w jaki sposób mają iść zmiany, których oczekują Polacy. Te dwa projekty są już gotowe. Trwają ostatnie konsultacje prawne. Chcemy, żeby projektami zajął się Sejm tej kadencji. Złożenie tych projektów to kwestie najbliższych 2-3 tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie kwoty wolnej w PIT - niższe dochody gmin

PAP: Czy projekt ws. emerytur będzie zakładał powiązanie 40-letniego okresu składkowego z obniżeniem wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn?

M.Sadurska: Nie chcę mówić o szczegółach. Ustawa mówi o obniżeniu wieku emerytalnego.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

PAP: Czy prezydent widzi potrzebę spotkania z premier Ewą Kopacz?

M.Sadurska: Pan prezydent jest otwarty na rozmowy. Prezydent Andrzej Duda spotkał się już z ministrami, których zakres działań pokrywa się z kompetencjami prezydenta, a więc z szefem MON i szefem MSZ.

PAP: Kalendarz pana prezydenta jest napięty - planowane są m.in. liczne wizyty zagraniczne. Tymczasem pojawiają się doniesienia o ograniczonych środkach finansowych Kancelarii Prezydenta. W tym kontekście pytam o bilans otwarcia, który Pani zapowiedziała. Czy wiadomo już, kiedy zostanie ogłoszony?

M.Sadurska: Chciałabym, żeby bilans otwarcia powstał jak najszybciej, powinien być gotowy za kilka tygodni. Wtedy będziemy wyciągać z niego wnioski. Będzie oparty na trzech płaszczyznach: finansowej, kadrowo-administracyjnej, merytorycznej, a więc sprawy, które są w toku, ustawy, którymi należy się zająć. Bilans pozwoli nam mieć wiedzę, w jakim stanie przejmujemy Kancelarię.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku - skutki dla budżetu

PAP: Czy rzeczywiście, jak donoszą media, poprzednicy zostawili pustki w Kancelarii? Czy Kancelaria musi ciąć wydatki?

M.Sadurska: Aby w pełni odpowiedzieć na to pytanie, muszę znać bilans otwarcia. Faktem jest, że nasi poprzednicy rozwiązali umowy o pracę za porozumieniem stron ze sporą grupą pracowników. To w jakiś sposób naruszyło kondycję finansową Kancelarii Prezydenta. O szczegółach będziemy mówić podczas prezentacji bilansu otwarcia.

Obejmujemy Kancelarię w trakcie roku budżetowego, co oznacza, że zaplanowane przez poprzedników wydatki musimy wziąć pod uwagę. Musimy też dostosować te wydatki do nowego sposobu funkcjonowania, bardzo dużej aktywności prezydenta Andrzeja Dudy, także na polu zagranicznym.

PAP: Ile pieniędzy chce wydawać Kancelaria w nowym roku budżetowym. Czy będą to mniejsze czy większe środki w stosunku do tego, co wydawała Kancelaria Prezydenta za czasów prezydenta Bronisława Komorowskiego? Na czym można oszczędzić?

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

M.Sadurska: Chcemy utrzymać budżet Kancelarii Prezydenta na tym samym poziomie co w roku poprzednim.

PAP: Prezydent Andrzej Duda wspominał wielokrotnie o potrzebie zmiany konstytucji. Czy w Kancelarii planowane jest powstanie jakiegoś organu, grupy, która będzie pracować nad propozycjami zmian?

M.Sadurska: Zmiana konstytucji jest poważnym krokiem. Ciężar zmiany konstytucji spoczywa na parlamencie. Konstytucji nie powinno zmieniać się bez debaty. Prezydent zaproponował debatę ekspercką z udziałem konstytucjonalistów. Taką debatę trzeba przeprowadzić. Prezydent powoła też Narodową Radę Rozwoju, która będzie miejscem rozmów na najważniejsze tematy, tu rozmowa o zmianach w ustawie zasadniczej mogłaby się toczyć.

PAP: Kiedy możemy poznać skład i kompetencje Narodowej Rady Rozwoju?

M.Sadurska: Pracuje nad tym minister Maciej Łopiński. Prowadzi bardzo szeroko zakrojone prace w tym zakresie.

PAP: Czy prezydent będzie namawiał do udziału w referendum 6 września? Zdecydował się je utrzymać, ale referendum może nie być ważne z powodu frekwencji.

M.Sadurska: Pamiętamy, w jakich okolicznościach były prezydent Bronisław Komorowski zdecydował o przeprowadzeniu tego referendum. Po przegranych wyborach prezydent Komorowski miał możliwość się z niego wycofać. Tego nie zrobił. Referendum 6 września jest zwołane przez Bronisława Komorowskiego i on bierze za nie odpowiedzialność.

PAP: Największe centrale związkowe, w tym NSZZ "Solidarność" zaapelowały do prezydenta o spowodowanie, aby rząd ponownie przeanalizował decyzje podjęte w przetargu na nowe śmigłowce dla wojska. Prezydent już dwa razy rozmawiał z wicepremierem, szefem MON Tomaszem Siemoniakiem. Czy prezydent w tej sprawie zamierza podjąć jakieś działania?

M.Sadurska: Lubelskie, w tym Świdnik, jest moim okręgiem wyborczym. Wiemy, jakie nadzieje wiązały z przetargiem zakłady lotnicze w Świdniku. Mam na myśli zarówno załogę, jak i samorząd. Bardzo emocjonalnie podchodzę do tego tematu. Nie brałam udziału w rozmowach z ministrem Siemoniakiem. Jako mieszkanka województwa lubelskiego życzyłabym sobie, żeby firmy, które mają siedzibę na terytorium Polski przynosiły nam korzyści, dawały miejsca pracy, miały możliwość rozwoju.

PAP: Czy prezydent planuje spotkanie z przedstawicielami Związku Banków Polskich ws. ustawy o tzw. frankowiczach?

M.Sadurska: Z każdą reprezentatywną grupą prezydent będzie się spotykał. Sprawa frankowiczów jest bardzo poważna. Kredyty frankowe bardzo poważnie dotknęły wielu Polaków.

PAP: Bronisław Komorowski odesłał ważną dla Warszawy ustawę reprywatyzacyjną do Trybunału bez podpisu, więc na razie nie obowiązują żadne z jej zapisów. Politycy i ruchy miejskie apelowali do prezydenta Dudy o wycofanie noweli z Trybunału, podpis i ponowne zaskarżenie tylko budzących wątpliwości zapisów. Taki ruch sprawiłby, że zaczęłyby obowiązywać przepisy blokujące np. odzyskiwanie kamienic metodą "na kuratora". Jaka będzie decyzja prezydenta w tej sprawie?

M.Sadurska: Do kancelarii Prezydenta w tej sprawie wpływa dużo stanowisk. Nie ma żadnej decyzji dotyczącej tej sprawy. Trwa analiza prawna.

Zobacz: Wywiad z szefową Kancelarii Prezydenta Małgorzatą Sadurską

Rozmawiali Tomasz Grodecki i Katarzyna Nocuń (PAP)

tgo/ kno/ eaw/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA