REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatnik nie przekaże 1 proc.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy, którzy rozliczają się przez płatnika, nie przekażą 1 proc. podatku. Formularze PIT-40 i PIT-40A nie zawierają rubryk na wpisanie darowizny. Trzeba zmienić przepisy, aby płatnicy też przekazywali wpłaty 1-proc.

Podatnik rozliczający się z fiskusem za pośrednictwem płatnika (rozliczenie na PIT-40) lub ZUS (PIT-40A/11A) nie przekaże 1 proc. podatku dla organizacji pożytku publicznego. Na formularzach składanych przez płatników nie przewidziano rubryki dla tego typu wpłat. Nie nałożono też na płatników obowiązku uwzględniania takiej dyspozycji podatnika. Nie oznacza to jednak, że podatnicy rozliczający się czy to przez pracodawcę, czy ZUS, w ogóle 1 proc. podatku nie przekażą. Mogą to zrobić, składając ponownie samodzielnie zeznanie podatkowe. Muszą to jednak zrobić przed 30 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów resort finansów powinien zastanowić się nad taką zmianą przepisów, aby płatnicy rozliczający podatników mieli obowiązek przekazywania wpłat jednoprocentowych. Organizację wskazywałby podatnik w oświadczeniu PIT-12.

Złożenie oświadczenia...

Emeryt, który chce, aby organ rentowy, np. ZUS, rozliczył go z podatku dochodowego, powinien był złożyć w terminie do 10 stycznia po danym roku podatkowym stosowne oświadczenie. W takim wypadku organy rentowe były zobowiązane, w terminie do końca lutego, sporządzić i przekazać roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A emerytowi, który oświadczenie złożył, oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, zwraca uwagę, że problem pojawi się w momencie, gdy emeryt będzie chciał przekazać 1 proc. swojego podatku należnego na konto jednej z organizacji pożytku publicznego, gdyż na aktualnym formularzu PIT-40A brakuje miejsca na wpisanie nazwy organizacji i jej numeru KRS.

REKLAMA

- W związku z tym, aby przekazać ułamek swego podatku na konto właściwej organizacji, podatnik musiałby sporządzić formularz PIT-37. Można się tylko domyślać, jak duża część emerytów machnie ręką na własnoręczne wypełnianie deklaracji podatkowej i nie przekaże 1 proc. podatku na konto organizacji pożytku publicznego - uważa Łukasz Bączyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

...przekreśla 1 proc.

Część osób osiągających dochody z tytułu emerytur lub rent jest rozliczana przez organy rentowe. Są to emeryci lub renciści osiągający dochody wyłącznie z tego tytułu, którzy nie korzystają z wymienionych w ustawie o PIT odliczeń, możliwości łącznego rozliczenia z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Jak tłumaczy Agnieszka Wierzbicka, asystent w CMS Cameron McKenna, organy rentowe mają w stosunku do nich ustawowy obowiązek sporządzenia rocznego PIT, przekazania go zarówno tym osobom jak i urzędowi skarbowemu, oraz pobrania i wpłaty należnego za dany rok podatku.

- Oznacza to, że niektórzy emeryci lub renciści nie mają w praktyce możliwości przekazania 1 proc. podatku na cele pożytku publicznego. Ustawodawca nie przewidział dla nich ani możliwości samodzielnego rozliczenia PIT (przekazanie 1 proc. podatku nie jest wymienione w katalogu odliczeń dających taką możliwość), ani np. procedury wskazania płatnikowi organizacji, którą dana osoba chciałaby wesprzeć. Jest to rozwiązanie dyskryminujące tę grupę podatników i wymaga zmian legislacyjnych - argumentuje Agnieszka Wierzbicka.

Potrzebne zmiany...

Od 2007 roku ustawodawca ułatwił nam przekazywanie 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W zeznaniu rocznym musimy tylko wskazać, jakiej organizacji i ile pieniędzy chcemy przekazać.

Maria Kukawska, doradca podatkowy w Accreo Taxand, podkreśla, że decyzję o tym, komu przekazać pieniądze, podejmować będą podatnicy, którzy samodzielnie wypełniają PIT. Ci, w których imieniu zeznanie wypełnia płatnik (a więc np. niektórzy emeryci i renciści czy pracownicy etatowi), nie będą mogli przekazać podatku.

- Jeśli jednak postanowią rozliczyć się samodzielnie, a nie za pośrednictwem płatnika, to w składanym do końca kwietnia zeznaniu za ubiegły rok mogą z tej możliwości skorzystać - wyjaśnia Maria Kukawska.

Jednocześnie dodaje, że aby zostać rozliczonym przez płatnika, wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie. Nasuwa się więc postulat, by podatnicy ci w takim oświadczeniu mogli dodatkowo deklarować chęć przekazania 1 proc. podatku na rzecz wybranej organizacji.

- Wypełnienie dodatkowych pól w zeznaniu nie powinno przysporzyć wysiłku płatnikowi, skoro i tak wypełnia całe zeznanie, a niewątpliwie byłoby pożyteczne dla ogółu społeczeństwa - uważa Maria Kukawska.

...dla wygody podatnika

Z informacji Anny Mazgal z Pozarządowego Biura Rzecznictwa i Interwencji Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych znane są jedynie dane zbiorcze co do wysokości środków przekazanych w poszczególnych latach w ramach mechanizmu jednoprocentowego, bez rozróżnienia na grupy podatników. Biorąc pod uwagę, ile osób starszych jest wśród wolontariuszy, można przypuszczać, że byłaby to grupa skłonna do przekazania wpłat.

- Problem z ewentualną zmianą przepisów ułatwiającą im taki gest polega na tym, że istotą mechanizmu jednoprocentowego jest oparcie go na dobrej woli podatnika - to on decyduje, czy i na kogo przekazuje. Tak czy inaczej zainteresowane osoby z tej grupy musiałyby zatem przekazać te informacje do urzędu. Czy ZUS byłby jednak w stanie zająć się przetwarzaniem tych dodatkowych informacji? - zastanawia się Anna Mazgal.

Dodaje, że z drugiej strony nie można wymagać, by osoby te same się rozliczały i wypełniały swoje zeznania tylko dlatego, że niektóre z nich chcą przekazać 1 proc., skoro obecnie nie muszą tego robić.

- Należy pamiętać, że wszelkie tego rodzaju zmiany muszą być wprowadzane tak, aby to podatnikowi było wygodnie. Służy to zarówno jemu, jak i organizacjom - beneficjentom mechanizmu - podsumowuje Anna Mazgal.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wpłaty 1 proc. podatku

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno opracować nowelizację przepisów, którą wprowadzi możliwość przekazywania 1 proc. podatku przez płatników. Podatnik w oświadczeniu wskazywałby organizację, której chce przekazać część podatku.

655 604 - PIT-40 złożyli płatnicy w rozliczeniu za 2006 rok

5 848 847 - PIT-40A złożyły organy rentowe w rozliczeniu za 2006 rok

Źródło: MF

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA