REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowle i budynki będą korzystniej opodatkowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Budynki i budowle będą zwolnione z podatku od towarów i usług po pierwszym zasiedleniu. Takie zmiany w opodatkowaniu nieruchomości ułatwią podatnikom rozliczanie VAT. Nowe rozwiązania w tym zakresie dostosują obecne, niejednoznaczne prawo do regulacji Unii Europejskiej.

Projekt dużej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który jest już po uzgodnieniach międzyresortowych, przewiduje zmiany zasad opodatkowania VAT budynków i budowli. Wszystkie budynki i budowle lub ich części mają być objęte zwolnieniem z VAT po pierwszym zasiedleniu. Będzie też możliwość wyboru opodatkowania VAT dostawy takich towarów. Według ekspertów nowe rozwiązania powinny ułatwić rozliczenia VAT. Są też niezbędne, bo dostosowują nasze regulacje do dyrektywy unijnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wzorem prawa unijnego

Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, celem wspomnianych zmian jest m.in. dostosowanie polskiej ustawy do Dyrektywy 2006/112/WE poprzez objęcie zwolnieniem z VAT również dostawy budynków o charakterze niemieszkalnym, budowli lub ich części, z wyjątkiem ich dostawy przed pierwszym zasiedleniem.

Tomasz Cichy, doradca podatkowy z departamentu prawa podatkowego Kancelarii Prawnej Grynhoff Woźny Maliński, wyjaśnia, że ustawa o VAT w art. 2 pkt 14 zawiera legalną definicję pierwszego zasiedlenia. Przez pojęcie to rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

REKLAMA

- Autorzy projektu nie przygotowali zmiany w zakresie definicji pierwszego zasiedlenia. To niedopatrzenie powinno zostać usunięte, aby nie prowadziło do sytuacji niejasnych - radzi Tomasz Cichy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szersze zwolnienie

Skoro propozycja wprowadzenia generalnego zwolnienia z VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem dostawy przed ich pierwszym zasiedleniem, ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do regulacji dyrektywy VAT, powstaje pytanie, czy dziś mamy prawo w tym zakre- sie sprzeczne z przepisami UE.

Marek Wojda, doradca podatkowy w Baker & McKenzie, odpowiada, że obecne przepisy nieprecyzyjnie implementują dyrektywę, zawężając zakres zwolnienia dla tych towarów.

- Zwolnieniu podlega dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego z wyjątkiem tych, które mają być zasiedlone po raz pierwszy. Ponadto m.in. dostawa budynków podlega zwolnieniu, jeśli spełniają kryteria towarów używanych, a podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT - tłumaczy Marek Wojda.

Dodaje, że zgodnie z projektem zakres zwolnienia ma być szerszy. Zwolnienie nie będzie uzależnione od celu mieszkaniowego czy kwalifikacji jako towar używany (definicja towarów używanych ma być uchylona). Tak jak obecnie opodatkowana byłaby jednak dostawa budynków używanych krócej niż pięć lat w przypadku poniesienia określonych nakładów uprawniających do odliczenia VAT.

- Projekt przyznaje podatnikowi możliwość rezygnacji ze zwolnienia, pod warunkiem m.in. że nabywca będzie używał nieruchomości do celów działalności uprawniającej do odliczenia co najmniej 50 proc. podatku naliczonego - podkreśla nasz rozmówca z Baker & McKenzie.

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, poza zwolnieniem dla budowli i budynków, przewiduje możliwość wyboru opodatkowania transakcji związanych z dostawą takich obiektów.

Wybór opodatkowania

Wojciech Śliż, starszy menedżer w zespole do spraw sektora nieruchomości PricewaterhouseCoopers, wyjaśnia, że to rozwiązanie spowoduje, że zachowana zostanie zasada neutralności VAT (tzn. nie ulegnie on kumulacji na żadnym z etapów obrotu). Jednocześnie ustawodawca odchodzi od krytykowanego zwolnienia transakcji z VAT w oparciu o definicję tzw. towarów używanych.

- Wprowadzenie nowych przepisów w założeniu powinno w znaczący sposób ułatwić podmiotom działającym na rynku nieruchomości prawidłowe opodatkowanie transakcji VAT. Wyeliminowana zostanie np. konieczność przeprowadzania skomplikowanych dla wielu podatników analiz przesłanek uznania danego towaru za używany - podkreśla Wojciech Śliż.

Według niego, największych zmian jednak możemy oczekiwać w obrocie nieruchomościami na rynku wtórnym. Wprowadzenie opcji opodatkowania w znaczący sposób uatrakcyjni funkcjonowanie firm deweloperskich na wtórnym (w rozumieniu przepisów VAT) rynku mieszkaniowym. Firmy takie będą mogły odliczyć VAT przy zakupie nieruchomości mieszkalnych z rynku pierwotnego i opodatkować VAT sprzedaż na rzecz ostatecznego konsumenta.

- Z wprowadzenia opcji opodatkowania chętnie skorzystają także wszystkie podmioty pragnące obniżyć koszty związane z nabyciem używanych budynków, ale także gruntów zabudowanych używanym budynkiem lub budowlą. Skorzystanie z opcji opodatkowania VAT pozwoli bowiem na wyeliminowanie kosztów podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu takich transakcji - konkluduje Wojciech Śliż.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie VAT budynków i budowli

22 proc. wynosi stawka VAT na budynki i budowle

7 proc. wynosi stawka VAT na obiekty budownictwa mieszkaniowego

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA