REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony
Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

REKLAMA

REKLAMA

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

– Projekt włączenia Poczty Polskiej do całego planu cyfryzacji państwa jest ściśle związany z rozpowszechnieniem usług, które Polakom są najbardziej potrzebne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji. – Chodzi o sprowadzenie kontaktu obywatela z e-administracją i władzą do komfortowej, wygodnej postaci, tak aby państwo było postrzegane przez niego jako przyjazne. Kluczowym rozwiązaniem będzie e-skrzynka, do której wykorzystamy platformę Envelo Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.

REKLAMA

REKLAMA

31 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister Anna Streżyńska podpisali porozumienie z PP i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe o strategicznej współpracy w procesie cyfryzacji państwa. Umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji wykorzystywanych przez obywateli z pocztową platformą Envelo.

 To rozwiązanie zapewniające wiarygodność nadawcy, odbiorcy, pewność przesyłki, jej integralność oraz poufność – zapewnia Streżyńska. – Ale chcemy wzbogacić je o takie działania jak skanowanie korespondencji rejestrowanej, co nastręcza wielu problemów. Żyjąc bardzo dynamicznie, wielu obywateli nie może odebrać takiej przesyłki w miejscu stałego zamieszkania czy zameldowania. Jednocześnie jest to bardzo ważna korespondencja. Usługa hybrydowa, czyli zamiana analogowej przesyłki na cyfrową i dostarczenie jej na telefon lub komputer z możliwością otworzenia i sprawdzenia, czego wymaga urząd, czy trzeba się stawić na policję, iść do sądu, gdzie konkretnie należy się stawić, to jakość, którą powinien mieć każdy Polak.

Kluczową rolę w nowym systemie wymiany informacji ma odgrywać Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE), pod względem skutków prawnych mająca identyczną rangę jak list polecony.

Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka podpisane porozumienie jest krokiem w stronę sprawniejszego działania administracji, krótszych kolejek w urzędach i bardziej przyjaznych procedur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

– Dzięki dużej liczbie placówek oraz dostępowi do baz i systemów państwa Poczta Polska może wesprzeć administrację w obsłudze spraw takich jak wydanie wyciągu z KRS czy przyjęcie wniosku o dowód osobisty – precyzuje Andrzej Adamczyk – Jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, z których dojazd do większego ośrodka jest utrudnieniem.

Jak tłumaczy Anna Streżyńska, w procesie cyfryzacji państwa udział partnerów jest kluczowy. Naturalnym sprzymierzeńcem powinny być urzędy administracji państwowej oraz przedsiębiorstwa, w których Skarb Państwa nadal ma udziały i które oferują kluczowe usługi dla przeciętnego obywatela. Takim podmiotem jest na przykład Poczta Polska (PP).

– Jest to przedsiębiorstwo powszechnie znane, mające placówki w zasadzie wszędzie, cieszące się od dziesięcioleci niesłabnącym zaufaniem Polaków – podkreśla Anna Streżyńska. – Obecnie Poczta przekształca się w firmę nowoczesną, coraz bardziej niezawodną i doskonałą jakościowo.

Jak wynika z prognozy PP, do 2021 roku przychody operatora z doręczania tradycyjnej korespondencji powinny zmniejszyć się o 84 proc., z obecnych ponad 2,7 mld zł do 441,1 mln rocznie. Z Narodowego Operatora Pocztowego firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i skoncentrować na dwóch źródłach przychodów: logistyce rynku e-commerce oraz obsłudze usług e-administracji.

– Poczta jest niezbędnym elementem infrastruktury w dziedzinie tradycyjnej korespondencji i chcemy, aby stała się takim w e-administracji czy e-usługach – zapowiada Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Zależy nam na tym nie tylko ze względu na przychody, lecz także na zaufanie, jakim darzą nas obywatele. Jako spółka należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa gwarantujemy bezpieczeństwo danych, które przy okazji korzystania z usług cyfrowych każdy obywatel musi przekazać. To wyróżnia nas na tle innych podmiotów.

Jak wynika z komunikatu wydanego przez PP, spółka może zapewnić prostą i bezpieczną procedurę identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników, a także pomóc w ograniczeniu skutków wykluczenia cyfrowego obywateli mieszkających na obszarach wiejskich, zdegradowanych lub oddalonych od ośrodków administracyjnych. Z myślą o takich osobach rozwijane są obecnie dwie usługi: przesyłka hybrydowa (list wysyłany elektronicznie, a dostarczany w formie tradycyjnej) i przesyłka proceduralna (umożliwiająca dostawę do adresata dokumentów, na przykład dowodów osobistych, paszportów i prawa jazdy).


– Zbudowana z użyciem najnowszych technologii platforma Envelo jest najprawdopodobniej najnowocześniejszym tego rodzaju rozwiązaniem nie tylko w Polsce, lecz także na świecie – wskazuje Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. – Obecnie wykorzystywane jest ono w kilku procentach, przede wszystkim do sprzedaży usług pocztowych. Może być wykorzystywana z większym pożytkiem dla państwa, trzeba tylko zająć się tym, co najważniejsze, czyli połączeniem obywatela z administracją. Dzięki temu każdy obywatel będzie mógł wysyłać dokumenty czy kontaktować się z sądem 24 godziny na dobę. Jako platforma Poczty Polskiej Envelo doskonale się do tego nadaje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA