REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki na działce ABW?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Skwirowski

REKLAMA

Afera! Dane podatników skusiły ABW - zaalarmował w środę na pierwszej stronie „Puls Biznesu”. - Nie damy tych danych - uspokoiło Ministerstwo Finansów. A my ich nie chcemy - zapewniło ABW.

Wedle „Pulsu Biznesu” ABW chce mieć u siebie dane o operacjach finansowych wszystkich podatników. „PB” twierdzi, że w tajemniczych okolicznościach Ministerstwo Finansów wstrzymało prace nad swoim Centrum Przetwarzania Danych w Radomiu i rozważa umiejscowienie go w ośrodku ABW w Emowie koło Otwocka.

REKLAMA

REKLAMA


- Rzeczywiście ABW złożyło nam taką propozycję - przyznał w rozmowie z „Gazetą” Jakub Lutyk, rzecznik Ministerstwa Finansów. - Jest jednak bardzo mało prawdopodobne, żeby Ministerstwo Finansów z niej skorzystało - dodał. I wyjaśnił, że wbrew temu, co napisał „Puls Biznesu”, prace przy budowie CPD w Radomiu nie zostały wstrzymane. Dotychczas pochłonęły niespełna 1 mln zł, a ich całkowity koszt (budynek z infrastrukturą) ma wynieść ok. 50 mln zł („Puls Biznesu” napisał odpowiednio o 8 i 100 mln zł). - Lokalizację pod Centrum pomagała nam wybrać firma IBM - powiedział nam rzecznik Ministerstwa Finansów.


Po tym jak ABW złożyła swoją propozycję, przedstawiciele resortu finansów pojechali obejrzeć działkę w Emowie. - To duży teren. Poprosiliśmy więc ABW o uszczegółowienie ich propozycji - usłyszeliśmy w Ministerstwie. Warunkiem, który resort stawia zanim w ogóle podda tę propozycję analizie, jest „przekazanie działki w trwały zarząd Ministerstwa Finansów”. - To, delikatnie mówiąc, mało prawdopodobne - uważa Jakub Lutyk. Jego zdaniem jeśliby resort w ogóle miał wziąć tę propozycję pod uwagę, musiałaby być ona ponadto „absolutnie rewelacyjna i ekonomicznie uzasadniona”. - Ale nawet gdyby serwerownia Ministerstwa Finansów stała w samym sercu ABW, to absolutnie nie oznaczałoby to automatycznego dostępu służb do informacji o podatnikach - zapewnia stanowczo Jakub Lutyk


Na swojej stronie internetowej resort finansów zamieścił też komunikat podpisany przez wiceministra Andrzeja Parafianowicza, w którym stwierdza, że „Ministerstwo Finansów nie dopuszcza ani nigdy nie dopuszczało możliwości udostępniania informacji podatkowych i celnych jakimkolwiek innym podmiotom poza przypadkami określonymi przepisami prawa”.


W innym komunikacie ABW zapewniła natomiast w środę, że składając propozycję Ministerstwu Finansów „kierowała się w szczególności bezpieczeństwem przedsięwzięcia, przy jednoczesnym uwzględnieniu racjonalizacji wydatków z budżetu państwa”. Sugestie, jakoby dążyła do uzyskania danych podatników w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami prawa, są jej zdaniem nieuprawnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z przepisami ABW może otrzymać informacje o podatnikach, ale nie hurtem. W uzasadnionych przypadkach może wystąpić o informację o konkretnym podatniku w związku z toczącym się w jego sprawie postępowaniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA