REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy nie zapominają o egzekwowaniu podatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Skuteczność gmin w poborze podatku od nieruchomości jest wysoka. Właściciele lokali we wspólnotach mieszkaniowych nie unikną płacenia podatku. Gminy mają pięć lat na wyegzekwowanie należnego zobowiązania.

Wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dużą część dochodów własnych gmin, a w szczególności miast, dlatego starają się one zwiększać skuteczność poboru tego podatku. Podatnicy zapominają jednak o złożeniu informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Dzieje się tak we wspólnotach mieszkaniowych. Gminy starają się wyjść naprzeciw podatnikom i na bieżąco monitorują, kto powinien podatek zapłacić. W przypadku, gdy podatnik nie złoży informacji w terminie, powszechnie stosowaną praktyką jest wezwanie do złożenia informacji. Nie wszyscy podatnicy jednak takie wezwanie dostają, a zatem do gmin nie trafiają należne środki. Są to jednak nieliczne przypadki.

REKLAMA

Autopromocja

Nieprzestrzegany obowiązek

REKLAMA

Osoby fizyczne mają obowiązek złożyć organowi podatkowemu (wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta) informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, czyli np. od dnia nabycia nieruchomości.

Informacja ta jest podstawą do wydania decyzji wymiarowej podatku przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Podatnicy jednak zapominają lub nie wiedzą o tym obowiązku. Gazeta Prawna informowała, że informacji często nie składają właściciele mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych, ponieważ są przekonani, że podatek płaci wspólnota. Tymczasem to właściciel jest podatnikiem, również od części wspólnych budynku. Wydaje się, że takie zachowanie podatników powoduje utratę części wpływów do gmin.

Przedstawiciele samorządów twierdzą jednak, że w ich miastach nie ma problemu z unikaniem płacenia podatku od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wynika to ze skrupulatnej procedury sprawdzania - podkreśla Jarosław Kapsa z Urzędu Miasta w Częstochowie.

Irena Matysiak, dyrektor wydziału podatków i opłat w Urzędzie Miasta Wrocław, dodaje, że miasto nie odnotowuje strat wynikających z braku zgłoszeń, ponieważ jest bardzo skuteczne w poborze podatku.

Urząd sprawdza informacje

Cecylia Wołow, dyrektor wydziału podatków i opłat w Urzędzie Miasta Kraków, zwraca uwagę, że urzędy posiadają dane z ewidencji gruntów i budynków, akty notarialne, decyzje o warunkach zabudowy i inne ewidencje, z których wynika, że nieruchomość powinna zostać opodatkowana. Dotyczy to także właścicieli mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych.

A zatem - jak dodaje Jarosław Kapsa - urząd dysponuje wystarczającą ilością informacji, by nie liczyć tylko na zgłoszenia od podatników.

- Już samo porównanie ewidencji geodezyjnej i ewidencji podatkowej umożliwia kontrolę zgłoszeń podatników. Dodatkowym instrumentem jest przepływ informacji z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Do wydziału finansowego niezwłocznie przesyłane są wiadomości o wydaniu przez nadzór zezwolenia na użytkowanie pomieszczeń mieszkalnych - stwierdza Jarosław Kapsa.

Weryfikacji danych służą także procedury związane z wypłacaniem odszkodowań, np. za pas gruntu zajęty pod budowę drogi.

- Sprawdza się wówczas, przed wypłatą, czy dany właściciel jest w ewidencji podatkowej i czy zapłacił należne świadczenie - podkreśla nasz rozmówca.

REKLAMA

A zatem sprawdzane są nie tylko osoby fizyczne, ale także firmy, które wpłacają do gminy więcej podatku niż osoby fizyczne. Nieporównanie niższe od wpływów z podatku od nieruchomości od firm są także wpływy od właścicieli mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych od części wspólnych.

Dzięki działaniom podejmowanym przez urząd wskaźnik ściągalności podatku od nieruchomości w Częstochowie wyniósł w 2007 roku 103,6 proc., a zatem gmina pobrała więcej podatku niż wynikało to z założonego planu. O skuteczności świadczyć także może porównanie danych ewidencji geodezyjnej z ewidencją podatkową dwóch dzielnic miasta. Okazało się, że ubytek kwoty podatku wyniósł zaledwie 900 zł (przy poborze podatku od nieruchomości od osób fizycznych rzędu 22,7 mln zł). Przedstawiciele samorządów przyznają, że jeśli nawet zdarzy się nie pobrać podatku, zazwyczaj wpływa on później. Zgodnie bowiem z przepisami urząd może pobrać podatek od osób fizycznych nawet do pięciu lat wstecz.

Wezwanie podatnika

Cecylia Wołow podkreśla, że w sytuacji gdy osoba fizyczna nie dopełni formalności związanych z poinformowaniem urzędu, miasto wzywa wtedy podatnika do złożenia informacji.

Jak informuje Bogusława Kielak, kierownik wydziału budżetowo-księgowego Dzielnicy Wilanów w Warszawie, identyczne procedury funkcjonują w Warszawie.

We Wrocławiu są one jeszcze bardziej surowe. Irena Matysiak wyjaśnia, że urząd nie czeka na reakcję podatnika. Jeśli do wydziału geodezji trafi akt notarialny, urząd niezwłocznie wysyła wezwanie do złożenia informacji.

- Rzadko się zdarza, żeby podatnik wcześniej już złożył dokument - mówi Irena Matysiak.

Jak widać nie ma co liczyć na to, że podatnik uniknie zapłaty podatku od nieruchomości.

Co jeśli mimo wezwania podatnik nie płaci? Jak przyznają przedstawiciele samorządów, w szczególnych przypadkach - np. uporczywego niewypełniania obowiązku zapłaty podatku - gmina może zwrócić się do urzędu skarbowego o ukaranie podatnika karą grzywny za wykroczenia skarbowe. Zgodnie z art. 56 par. 4 kodeksu karnego skarbowego (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 765 z późn. zm.) karze grzywny podlega bowiem podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu deklaracji lub oświadczenia. Kara może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych, choć w praktyce są to kwoty dużo niższe.

0,59 zł od 1 mkw. wynosi maksymalna stawka podatku od nieruchomości dla lokali mieszkalnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Pobór podatku od nieruchomości

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA