REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1,5 mln zł podatku od nagrody Templetona

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Agencje podały, że ksiądz profesor Michał Heller będzie musiał zapłacić ponad 1,5 mln zł podatku dochodowego od nagrody Templetona, którą niedawno odebrał w Londynie. Najwyraźniej fiskus chce potraktować nagrodę jako przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu według zasad progresji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Autopromocja

MAREK BYTOF

doradca podatkowy w kancelarii Taxways

Ksiądz profesor Michał Heller całą nagrodę przekazał na rzecz budowy Centrum Kopernika w Krakowie. Niestety, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje istotnych ulg bądź zwolnień w razie przeznaczenia środków pochodzących z nagrody na ważne cele społeczne. Teoretycznie organ podatkowy może - w zależności od zakresu kompetencji - umorzyć zobowiązanie podatkowe konkretnego podatnika bądź zaniechać poboru podatku w odniesieniu do pewnej grupy podatników.

REKLAMA


Problem w tym, że umorzenie (zaniechanie poboru) to instytucja o charakterze uznaniowym, stosowana według woli i oceny organu podatkowego. Czasem tak bywa, że nadmiar swobody jest dla urzędnika kłopotliwy, zwłaszcza jeśli ten urzędnik to minister. Tym bardziej że niektórzy członkowie obecnego rządu już zdążyli doświadczyć ubocznych skutków decyzji, jakie podjęli, choć nie musieli tego czynić. Krótko mówiąc, działanie w obszarze uznania administracyjnego to ryzyko - np. polityczne. Musi wystąpić korzyść, tj. czynnik neutralizujący lub przynajmniej znacząco redukujący poziom ryzyka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Wrzawa medialna wydaje się stanowić skuteczny ratunek dla planowanego centrum. Wygląda na to, że minister finansów podziela troskę ogółu o dobro społeczne. Zapowiedział bowiem - na wszelki wypadek jeszcze nie osobiście, ale ustami podległych mu pracowników - wydanie stosownego aktu. Oczywiście pod warunkiem, że zamówiona opinia prawna da pozytywną odpowiedź na pytanie o to, czy dopuszczalne jest umorzenie zobowiązania podatkowego bądź zaniechanie poboru podatku. Mając na względzie sprzyjający klimat, jaki wytworzył się wokół sprawy, o treść opinii można być spokojnym. Ryzyka nie ma. Podatek śmiało można umorzyć. Wszyscy będą zadowoleni, a w szczególności minister dbający o dobro ogółu i poważający głos ludu. Jest tylko jedno zwyczajowo przywołane ale. Dobrze, że fiskus tym albo innym sposobem zrezygnuje z należnej daniny.


Szlachetny gest księdza profesora jest tej wagi, że materia twardego prawa nie może się oprzeć. Niemniej jednak jedną z pozytywnych przesłanek umorzenia zobowiązania czy zaniechania poboru podatku jest istnienie jakiegoś doniosłego interesu publicznego. W sprawie nagrody Templetona taki interes zapewne występuje. Jednak stojący nieco na uboczu obserwator odnosi wrażenie, że interes publiczny jest tu definiowany przede wszystkim siłą gazetowego hałasu. Nie bez znaczenia pozostaje pewnie też prestiż i rozmiar przedsięwzięcia finansowanego darem księdza profesora. Tylko jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie fakty przesądzające o istocie rzeczy, to krakowski przypadek bynajmniej nie jest pierwszy. Pojawiały się wcześniej podobne, choć skromniejsze w rozmiarze, no i co może najważniejsze nieobjęte przywilejem rozgłosu. Nie muszę dodawać, że rozstrzygnięcia w tych sprawach bywały różne. W zaistniałych okolicznościach wypada zatem poprzeć postulat zmiany prawa podatkowego w takim kierunku, aby urzędnik nieco odważniej podejmował decyzje społecznie pożyteczne. Wszak lepiej późno niż wcale.

(EM)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA