REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczta będzie straszakiem na oszustów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji prawa celnego. Od przyszłego roku Poczta Polska będzie pobierać cło i VAT od przekazywanych paczek. Jeśli poczta zapomni pobrać należności celno-podatkowe, poniesie za to odpowiedzialność, również finansową.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2009 r. podatnicy dokonujący zakupów za granicą i otrzymujący je za pośrednictwem Poczty Polskiej nie unikną już cła od sprowadzanych towarów. Wszystko za sprawą nowelizacji prawa celnego, jaka została opracowana przez Ministerstwo Finansów. Poczta Polska przed wydaniem przesyłki pobierze bowiem należności celne, a następnie przekaże je właściwej izbie celnej. Co ważne, gdy poczta nie pobierze cła, to ona poniesie za to odpowiedzialność, w tym finansową. Poczta będzie musiała wpłacić należność celną w ciągu 10 dni od dnia wydania przesyłki. Gdy się spóźni, do zapłaty dojdą jeszcze odsetki.

Poczta Polska stanie się swoistym straszakiem na nieuczciwych podatników. Dziś osoba, która sprowadza towary z zagranicy za pośrednictwem poczty, z dużym prawdopodobieństwem uniknie cła, gdy zdecyduje się na przekazanie przesyłki zwykłym listem. Paczki są kontrolowane przez pocztowe urzędy celne wyrywkowo. Listy zwykłe raczej podejrzeń funkcjonariuszy nie wzbudzają. Zazwyczaj kontroli poddawane są przesyłki EMS. Po sprawdzeniu paczki urząd celny nalicza cło i podatek od towarów i usług, które podatnik musi zapłacić.

Potrzeba ustawy...

REKLAMA

Wprowadzenie do ustawy Prawo celne wymienionych przepisów wynika z konieczności uregulowania dokonywania poboru należności celnych i podatkowych w przepisach rangi ustawowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie otrzymywanie przesyłek z krajów trzecich (np. USA, Japonii) za pośrednictwem operatora publicznego, jakim jest Poczta Polska, odbywa się na podstawie innych regulacji, m.in. rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym. Na ten aspekt zwraca uwagę Ewa Socha, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, która wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Poczta Polska nie jest zobowiązana do poboru należności celnych, tym samym pobór ten jest utrudniony i nie do końca skuteczny.

- Zmiana prawa celnego spowoduje, że Poczta Polska stanie się pośrednikiem w zapłacie należności celnych i podatkowych przez odbiorcę przesyłki. Ma to na celu usprawnienie poboru tych należności, w związku z faktem, że pobór ten będzie następował przed wydaniem przesyłki odbiorcy - podkreśla Ewa Socha.

...bo podatnicy są sprytni

Zdaniem Marcina Zimnego, prawnika z Kancelarii CMS Cameron McKenna, nowe regulacje niewiele zmienią.

Już dziś operatorzy pocztowi pobierają należności celne i podatkowe z tytułu importu towarów w obrocie z krajami spoza Unii Europejskiej.

- Niemniej sama koncepcja pobierania należności celnych i podatkowych przez operatora pocztowego jest korzystna dla podatników - odbiorców paczek, gdyż zwalnia ich z obowiązku samodzielnego regulowania tych należności i wypełniania innych obowiązków wynikających z przepisów prawa celnego - twierdzi Marcin Zimny.

Według niego nowe regulacje nie będą miały zasadniczo wpływu na ograniczenie unikania płacenia ceł i należności podatkowych od paczek otrzymywanych spoza krajów unijnych. Mechanizm unikania płacenia należności celnych i podatkowych wynika z podawania zaniżonej wartości przesyłanych w paczce rzeczy.

Należnościom celnym i podatkowym podlegają sprowadzone rzeczy, których wartość przekracza 45 euro, jeżeli nadawcą i odbiorcą jest osoba fizyczna, lub przekracza 22 euro, jeżeli nadawcą jest przedsiębiorca, a odbiorcą osoba fizyczna.

- Zarówno obecnie, jak i po wprowadzeniu zmian, organy podatkowe będą miały prawo zweryfikować wartość celną sprowadzanych w paczce towarów - ostrzega Marcin Zimny.

Nowela wprowadzi bariery...

Z uzasadnienia do projektu zmian prawa celnego wynika, że nowelizacja ta sankcjonuje istniejącą praktykę i formalnie nałoży na operatora publicznego obowiązki inkasenta należności celno-podatkowych. Poczta Polska - jak stwierdza Andrzej Kapczuk, menedżer w zespole VAT Ernst & Young - będzie zobowiązana z mocy prawa do pobrania i wpłacenia we właściwym terminie takich należności odpowiedniemu urzędowi.

 

Można przypuszczać, że podatnicy nie unikną zapłaty cła i podatku, gdyż wydanie przesyłki zostanie uzależnione od pobrania przez pocztę należności celno-podatkowych. System płatności cła i VAT w takich przypadkach zostanie w pewnym stopniu uszczelniony.

- Podatnicy nie powinni przy tym ponieść dodatkowych kosztów za wypełnianie funkcji inkasenta. Poczcie należy się wynagrodzenie od Skarbu Państwa - wyjaśnia Andrzej Kapczuk.

Przypomina jednak, że samo określenie wartości sprowadzanego towaru i obliczenie należności nadal będzie spoczywać poza zakresem obowiązków operatora.

Zmiana przepisów prawa celnego i ustawy o podatku od towarów i usług nie wpłynie na wysokość należności celno-podatkowych, jakie zobowiązane są uiścić osoby importujące towary z krajów trzecich.

- Co więcej, zarówno dzisiaj, jak i po wejściu w życie planowanej nowelizacji można korzystać z wielu zwolnień z cła i VAT przy imporcie towarów - przypomina ekspert Ernst & Young.

...ale nie zlikwiduje problemu

Obecnie Poczta Polska może pobierać należności celne i podatkowe od adresatów przesyłek podlegających należnościom importowym. Uprawnienie to jednak nie jest sankcjonowane ustawowo, lecz wynika z art. 18 Światowej Konwencji Pocztowej, a tryb i warunki jego realizacji zostały sprecyzowane w porozumieniu pomiędzy ministrem finansów a Pocztą Polską z 22 maja 2007 r.

Na te przepisy zwraca uwagę Krzysztof Flis, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, który twierdzi, że porozumienie nie jest aktem prawnym i egzekwowanie jego ustaleń jest utrudnione. Z tego względu również odpowiedzialność operatora pocztowego za ewentualne niepobranie należności importowych ma ograniczony charakter.

- Proponowana zmiana nie tylko upoważnia operatora pocztowego do poboru należności, ale nakłada na niego obowiązek uczynienia tego przed wydaniem przesyłki - akcentuje Krzysztof Flis.

Wyjaśnia, że przepisy nowo dodanych art. 65a i 65b ustawy Prawo celne regulują również procedurę przekazania pobranych należności przez operatora pocztowego właściwym organom celnym. Wprowadzają także obowiązek zapłaty odsetek z tytułu przekroczenia terminu do przekazania należności oraz obowiązek zapłaty opłaty za przekroczenie terminu do przekazania dokumentów, umożliwiających zaksięgowanie długu celnego w sytuacji, kiedy takie opóźnienie spowoduje konsekwencje finansowe dla Polski związane z nieterminowym przekazaniem środków do budżetu Unii Europejskiej (cło oraz część VAT).

Wprowadzone zmiany zapewne nie rozwiążą całkowicie problemu unikania zapłaty należności przez odbiorców przesyłek, ponieważ problem ten nie tkwi w ściągalności już ustalonych należności, lecz w braku możliwości skutecznego kontrolowania zawartości tych przesyłek.

Należy się spodziewać, że zaostrzone rygory w stosunku do Poczty Polskiej powinny w pewnym stopniu wpłynąć na pocztowe procedury wobec adresatów przesyłek.

- W konsekwencji doprowadzi to do zwiększenia wykrywalności przesyłek, od których należności celno-podatkowe powinny być zapłacone, a których adresaci przesyłek z własnej woli nie zadeklarowali do opodatkowania - podsumowuje Krzysztof Flis.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura przy odbiorze paczek z zagranicy

Ważne!

Należnościom celnym i podatkowym podlegają sprowadzone rzeczy, których wartość przekracza 45 euro, jeżeli nadawcą i odbiorcą jest osoba fizyczna, lub przekracza 22 euro, jeżeli nadawcą jest przedsiębiorca, a odbiorcą osoba fizyczna

1 stycznia 2009 r. mają wejść w życie nowe przepisy prawa celnego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA