REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poczta będzie straszakiem na oszustów

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji prawa celnego. Od przyszłego roku Poczta Polska będzie pobierać cło i VAT od przekazywanych paczek. Jeśli poczta zapomni pobrać należności celno-podatkowe, poniesie za to odpowiedzialność, również finansową.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA


Od 1 stycznia 2009 r. podatnicy dokonujący zakupów za granicą i otrzymujący je za pośrednictwem Poczty Polskiej nie unikną już cła od sprowadzanych towarów. Wszystko za sprawą nowelizacji prawa celnego, jaka została opracowana przez Ministerstwo Finansów. Poczta Polska przed wydaniem przesyłki pobierze bowiem należności celne, a następnie przekaże je właściwej izbie celnej. Co ważne, gdy poczta nie pobierze cła, to ona poniesie za to odpowiedzialność, w tym finansową. Poczta będzie musiała wpłacić należność celną w ciągu 10 dni od dnia wydania przesyłki. Gdy się spóźni, do zapłaty dojdą jeszcze odsetki.

Poczta Polska stanie się swoistym straszakiem na nieuczciwych podatników. Dziś osoba, która sprowadza towary z zagranicy za pośrednictwem poczty, z dużym prawdopodobieństwem uniknie cła, gdy zdecyduje się na przekazanie przesyłki zwykłym listem. Paczki są kontrolowane przez pocztowe urzędy celne wyrywkowo. Listy zwykłe raczej podejrzeń funkcjonariuszy nie wzbudzają. Zazwyczaj kontroli poddawane są przesyłki EMS. Po sprawdzeniu paczki urząd celny nalicza cło i podatek od towarów i usług, które podatnik musi zapłacić.

Potrzeba ustawy...

REKLAMA

Wprowadzenie do ustawy Prawo celne wymienionych przepisów wynika z konieczności uregulowania dokonywania poboru należności celnych i podatkowych w przepisach rangi ustawowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie otrzymywanie przesyłek z krajów trzecich (np. USA, Japonii) za pośrednictwem operatora publicznego, jakim jest Poczta Polska, odbywa się na podstawie innych regulacji, m.in. rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym. Na ten aspekt zwraca uwagę Ewa Socha, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, która wyjaśnia, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Poczta Polska nie jest zobowiązana do poboru należności celnych, tym samym pobór ten jest utrudniony i nie do końca skuteczny.

- Zmiana prawa celnego spowoduje, że Poczta Polska stanie się pośrednikiem w zapłacie należności celnych i podatkowych przez odbiorcę przesyłki. Ma to na celu usprawnienie poboru tych należności, w związku z faktem, że pobór ten będzie następował przed wydaniem przesyłki odbiorcy - podkreśla Ewa Socha.

...bo podatnicy są sprytni

Zdaniem Marcina Zimnego, prawnika z Kancelarii CMS Cameron McKenna, nowe regulacje niewiele zmienią.

Już dziś operatorzy pocztowi pobierają należności celne i podatkowe z tytułu importu towarów w obrocie z krajami spoza Unii Europejskiej.

- Niemniej sama koncepcja pobierania należności celnych i podatkowych przez operatora pocztowego jest korzystna dla podatników - odbiorców paczek, gdyż zwalnia ich z obowiązku samodzielnego regulowania tych należności i wypełniania innych obowiązków wynikających z przepisów prawa celnego - twierdzi Marcin Zimny.

Według niego nowe regulacje nie będą miały zasadniczo wpływu na ograniczenie unikania płacenia ceł i należności podatkowych od paczek otrzymywanych spoza krajów unijnych. Mechanizm unikania płacenia należności celnych i podatkowych wynika z podawania zaniżonej wartości przesyłanych w paczce rzeczy.

Należnościom celnym i podatkowym podlegają sprowadzone rzeczy, których wartość przekracza 45 euro, jeżeli nadawcą i odbiorcą jest osoba fizyczna, lub przekracza 22 euro, jeżeli nadawcą jest przedsiębiorca, a odbiorcą osoba fizyczna.

- Zarówno obecnie, jak i po wprowadzeniu zmian, organy podatkowe będą miały prawo zweryfikować wartość celną sprowadzanych w paczce towarów - ostrzega Marcin Zimny.

Nowela wprowadzi bariery...

Z uzasadnienia do projektu zmian prawa celnego wynika, że nowelizacja ta sankcjonuje istniejącą praktykę i formalnie nałoży na operatora publicznego obowiązki inkasenta należności celno-podatkowych. Poczta Polska - jak stwierdza Andrzej Kapczuk, menedżer w zespole VAT Ernst & Young - będzie zobowiązana z mocy prawa do pobrania i wpłacenia we właściwym terminie takich należności odpowiedniemu urzędowi.

 

Można przypuszczać, że podatnicy nie unikną zapłaty cła i podatku, gdyż wydanie przesyłki zostanie uzależnione od pobrania przez pocztę należności celno-podatkowych. System płatności cła i VAT w takich przypadkach zostanie w pewnym stopniu uszczelniony.

- Podatnicy nie powinni przy tym ponieść dodatkowych kosztów za wypełnianie funkcji inkasenta. Poczcie należy się wynagrodzenie od Skarbu Państwa - wyjaśnia Andrzej Kapczuk.

Przypomina jednak, że samo określenie wartości sprowadzanego towaru i obliczenie należności nadal będzie spoczywać poza zakresem obowiązków operatora.

Zmiana przepisów prawa celnego i ustawy o podatku od towarów i usług nie wpłynie na wysokość należności celno-podatkowych, jakie zobowiązane są uiścić osoby importujące towary z krajów trzecich.

- Co więcej, zarówno dzisiaj, jak i po wejściu w życie planowanej nowelizacji można korzystać z wielu zwolnień z cła i VAT przy imporcie towarów - przypomina ekspert Ernst & Young.

...ale nie zlikwiduje problemu

Obecnie Poczta Polska może pobierać należności celne i podatkowe od adresatów przesyłek podlegających należnościom importowym. Uprawnienie to jednak nie jest sankcjonowane ustawowo, lecz wynika z art. 18 Światowej Konwencji Pocztowej, a tryb i warunki jego realizacji zostały sprecyzowane w porozumieniu pomiędzy ministrem finansów a Pocztą Polską z 22 maja 2007 r.

Na te przepisy zwraca uwagę Krzysztof Flis, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, który twierdzi, że porozumienie nie jest aktem prawnym i egzekwowanie jego ustaleń jest utrudnione. Z tego względu również odpowiedzialność operatora pocztowego za ewentualne niepobranie należności importowych ma ograniczony charakter.

- Proponowana zmiana nie tylko upoważnia operatora pocztowego do poboru należności, ale nakłada na niego obowiązek uczynienia tego przed wydaniem przesyłki - akcentuje Krzysztof Flis.

Wyjaśnia, że przepisy nowo dodanych art. 65a i 65b ustawy Prawo celne regulują również procedurę przekazania pobranych należności przez operatora pocztowego właściwym organom celnym. Wprowadzają także obowiązek zapłaty odsetek z tytułu przekroczenia terminu do przekazania należności oraz obowiązek zapłaty opłaty za przekroczenie terminu do przekazania dokumentów, umożliwiających zaksięgowanie długu celnego w sytuacji, kiedy takie opóźnienie spowoduje konsekwencje finansowe dla Polski związane z nieterminowym przekazaniem środków do budżetu Unii Europejskiej (cło oraz część VAT).

Wprowadzone zmiany zapewne nie rozwiążą całkowicie problemu unikania zapłaty należności przez odbiorców przesyłek, ponieważ problem ten nie tkwi w ściągalności już ustalonych należności, lecz w braku możliwości skutecznego kontrolowania zawartości tych przesyłek.

Należy się spodziewać, że zaostrzone rygory w stosunku do Poczty Polskiej powinny w pewnym stopniu wpłynąć na pocztowe procedury wobec adresatów przesyłek.

- W konsekwencji doprowadzi to do zwiększenia wykrywalności przesyłek, od których należności celno-podatkowe powinny być zapłacone, a których adresaci przesyłek z własnej woli nie zadeklarowali do opodatkowania - podsumowuje Krzysztof Flis.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Procedura przy odbiorze paczek z zagranicy

Ważne!

Należnościom celnym i podatkowym podlegają sprowadzone rzeczy, których wartość przekracza 45 euro, jeżeli nadawcą i odbiorcą jest osoba fizyczna, lub przekracza 22 euro, jeżeli nadawcą jest przedsiębiorca, a odbiorcą osoba fizyczna

1 stycznia 2009 r. mają wejść w życie nowe przepisy prawa celnego

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA