REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmianami w podatkach nie można wpływać na ceny paliw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Doraźne manipulowanie stawkami akcyzy służy tak naprawdę jedynie bieżącym celom propagandowym. Nie przełoży się na ceny paliw.

Rozmawiamy z JAROSŁAWEM NENEMANEM, byłym wiceministrem finansów, członkiem Rady Celno-Akcyzowej

REKLAMA

Autopromocja

ROZMOWA

- Od kilkunastu dni jesteśmy świadkami walki słownej, czy akcyzę na paliwa obniżać czy nie. Jaka byłaby pana decyzja?

- Obserwujemy właśnie kolejny medialny spektakl podatkowy. Niestety, od kilku lat podatki stały się wdzięcznym polem popisów polityków starających się zyskać kilka dodatkowych punktów w sondażach poparcia dla swoich partii. Efektem tego są m.in. kosztowna i źle adresowana ulga na dzieci w PIT, całkowicie nieefektywna ulga na internet czy abolicja podatkowa. Do grona zmian podatkowych dokonywanych pod publiczkę dołączyć mogłaby obniżka akcyzy na paliwa. Na razie nie dołączyła, i bardzo dobrze.

- Czyli decyzje premiera i ministra finansów są słuszne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie przekonują mnie wytłumaczenia ani premiera, ani Ministerstwa Finansów, bo zamiast jasno powiedzieć prawdę o podatkach, usiłują tłumaczyć się pokrętnie. Premier mówi, że obniży akcyzę, jeśli będzie miał pewność, że obniżka dotrze do kierowców. Nic prostszego, podpowiadam: należy z wyprzedzeniem ogłosić obniżkę, pod warunkiem że cena spadnie o kwotę obniżki (plus VAT) i potem to dokładnie monitorować. Wtedy przed obniżką gracze na tym rynku podbiją cenę o kilka, a może nawet kilkanaście groszy i po obniżce akcyzy z radością obniżą ją nawet o kilka groszy więcej. I nikt tego nie będzie w stanie upilnować.

- Jest też pomysł, żeby porozmawiać z producentami i sprzedawcami o marżach.

- Pomysły, aby odgórnie kontrolować marże producentów i sprzedawców, świadczą o tym, że mentalność gospodarki centralnie planowanej jest bardzo silna u niektórych, całkiem młodych nawet ekspertów gospodarczych.

- Są też głosy, że akcyzy obniżyć nie można, bo mamy w tym roku niższe wpływy z tego podatku.

- To tłumaczenie też mnie nie przekonuje. Dochody te i tak po czterech miesiącach są o 7 proc. wyższe niż rok temu, a stało się tak mimo braku zmian stawek podatku. To i tak jest sukces. A to, że w ustawie budżetowej zapisano wzrost dochodów o 22 proc., to już inna sprawa.

- Czyli trzeba pozostawić akcyzę na paliwa na obecnym poziomie?

- Tak. Niezależnie od wytłumaczenia decyzja o pozostawieniu akcyzy na niezmienionym poziomie to dobra decyzja. Bowiem doraźne manipulowanie stawkami akcyzy służy tak naprawdę tylko bieżącym celom propagandowym - niczemu więcej.

- Co z kupującymi paliwa? Oni w dużej części oczekują ruchu ze strony państwa.

- Ulga dla kupujących z obniżki akcyzy na paliwa i tak byłaby niewielka, a koszty dla budżetu spore. Tak naprawdę istotna obniżka mogłaby dotyczyć jedynie benzyny, a jej wpływ na inflację poprzez wzrost kosztów produkcji jest znikomy: transport towarów dokonywany jest przez samochody napędzane olejem napędowym lub gazem. Ale najgorsze w takiej ad hoc obniżce byłoby przeświadczenie, że państwo jest wszechmogące i może nas uchronić przed rosnącymi cenami.

- A nie może?

- Nie - i trzeba się z tym faktem pogodzić.

- Ale ceny ropy rosną.

- Obecny wzrost cen ropy naftowej nie jest raczej krótkim epizodem i najgorsze chyba dopiero przed nami. Jeśliby teraz obniżono akcyzę, to co trzeba by zrobić, gdy cena baryłki ropy przekroczy 150 albo 200 dolarów? Czy wtedy powinno się znieść akcyzę? A może nawet subsydiować paliwa? Oczywiście nie tędy droga.

Jarosław Neneman

Fot. Wojciech Górski

RADA CELNO-AKCYZOWA

Rada Celno-Akcyzowa to organ opiniodawczo-doradczy ministra finansów w sprawach należących do Służby Celnej, czyli m.in. w sprawach akcyzy.

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA