REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmianami w podatkach nie można wpływać na ceny paliw

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Doraźne manipulowanie stawkami akcyzy służy tak naprawdę jedynie bieżącym celom propagandowym. Nie przełoży się na ceny paliw.

Rozmawiamy z JAROSŁAWEM NENEMANEM, byłym wiceministrem finansów, członkiem Rady Celno-Akcyzowej

REKLAMA

REKLAMA


ROZMOWA

- Od kilkunastu dni jesteśmy świadkami walki słownej, czy akcyzę na paliwa obniżać czy nie. Jaka byłaby pana decyzja?

- Obserwujemy właśnie kolejny medialny spektakl podatkowy. Niestety, od kilku lat podatki stały się wdzięcznym polem popisów polityków starających się zyskać kilka dodatkowych punktów w sondażach poparcia dla swoich partii. Efektem tego są m.in. kosztowna i źle adresowana ulga na dzieci w PIT, całkowicie nieefektywna ulga na internet czy abolicja podatkowa. Do grona zmian podatkowych dokonywanych pod publiczkę dołączyć mogłaby obniżka akcyzy na paliwa. Na razie nie dołączyła, i bardzo dobrze.

REKLAMA

- Czyli decyzje premiera i ministra finansów są słuszne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie przekonują mnie wytłumaczenia ani premiera, ani Ministerstwa Finansów, bo zamiast jasno powiedzieć prawdę o podatkach, usiłują tłumaczyć się pokrętnie. Premier mówi, że obniży akcyzę, jeśli będzie miał pewność, że obniżka dotrze do kierowców. Nic prostszego, podpowiadam: należy z wyprzedzeniem ogłosić obniżkę, pod warunkiem że cena spadnie o kwotę obniżki (plus VAT) i potem to dokładnie monitorować. Wtedy przed obniżką gracze na tym rynku podbiją cenę o kilka, a może nawet kilkanaście groszy i po obniżce akcyzy z radością obniżą ją nawet o kilka groszy więcej. I nikt tego nie będzie w stanie upilnować.

- Jest też pomysł, żeby porozmawiać z producentami i sprzedawcami o marżach.

- Pomysły, aby odgórnie kontrolować marże producentów i sprzedawców, świadczą o tym, że mentalność gospodarki centralnie planowanej jest bardzo silna u niektórych, całkiem młodych nawet ekspertów gospodarczych.

- Są też głosy, że akcyzy obniżyć nie można, bo mamy w tym roku niższe wpływy z tego podatku.

- To tłumaczenie też mnie nie przekonuje. Dochody te i tak po czterech miesiącach są o 7 proc. wyższe niż rok temu, a stało się tak mimo braku zmian stawek podatku. To i tak jest sukces. A to, że w ustawie budżetowej zapisano wzrost dochodów o 22 proc., to już inna sprawa.

- Czyli trzeba pozostawić akcyzę na paliwa na obecnym poziomie?

- Tak. Niezależnie od wytłumaczenia decyzja o pozostawieniu akcyzy na niezmienionym poziomie to dobra decyzja. Bowiem doraźne manipulowanie stawkami akcyzy służy tak naprawdę tylko bieżącym celom propagandowym - niczemu więcej.

- Co z kupującymi paliwa? Oni w dużej części oczekują ruchu ze strony państwa.

- Ulga dla kupujących z obniżki akcyzy na paliwa i tak byłaby niewielka, a koszty dla budżetu spore. Tak naprawdę istotna obniżka mogłaby dotyczyć jedynie benzyny, a jej wpływ na inflację poprzez wzrost kosztów produkcji jest znikomy: transport towarów dokonywany jest przez samochody napędzane olejem napędowym lub gazem. Ale najgorsze w takiej ad hoc obniżce byłoby przeświadczenie, że państwo jest wszechmogące i może nas uchronić przed rosnącymi cenami.

- A nie może?

- Nie - i trzeba się z tym faktem pogodzić.

- Ale ceny ropy rosną.

- Obecny wzrost cen ropy naftowej nie jest raczej krótkim epizodem i najgorsze chyba dopiero przed nami. Jeśliby teraz obniżono akcyzę, to co trzeba by zrobić, gdy cena baryłki ropy przekroczy 150 albo 200 dolarów? Czy wtedy powinno się znieść akcyzę? A może nawet subsydiować paliwa? Oczywiście nie tędy droga.

Jarosław Neneman

Fot. Wojciech Górski

RADA CELNO-AKCYZOWA

Rada Celno-Akcyzowa to organ opiniodawczo-doradczy ministra finansów w sprawach należących do Służby Celnej, czyli m.in. w sprawach akcyzy.

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA