REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bonusy od banków mogą być opodatkowane PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Banki oferują klientom dodatkowe sumy za wydawanie pieniędzy ich kartą. Takie wypłaty organy podatkowe mogą traktować jako przychód objęty PIT. Bonusy nie powodują powstania obowiązków w zakresie VAT.

Banki prześcigają się w ofertach, które mają przyciągnąć do nich jak największą rzeszę klientów. Najnowsza oferta jednego z banków to zwracanie posiadaczowi konta 1 proc. od każdej wydanej kwoty kartą Visa (dotyczy to transakcji bezgotówkowych). Pojawia się pytanie, czy przy takich wypłatach nie dochodzi do przysporzenia majątkowego po stronie osoby posiadającej konto, a tym samym konieczności zapłaty PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Eksperci są podzieleni: jedni twierdzą, że będzie to przychód podlegający opodatkowaniu PIT. Inni, że nie. Zgodność panuje co do kwestii VAT. W opisanym przypadku nie dojdzie do powstania obowiązku w tym podatku.

Promocja i reklama

Opisane świadczenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych powinny być uznane za przychód w podatku dochodowym, który mógłby być zakwalifikowany jako pozostałe źródła przychodów. Takiego zdania jest Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, który wyjaśnia, że w omawianym przypadku możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia do wysokości 100 zł, związanego z promocją lub reklamą świadczeniodawcy.

REKLAMA

Podobne wnioski przedstawiła w rozmowie z nami Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, szef zespołu do spraw postępowań podatkowych Kancelarii Salans, wskazując, że co do zasady przekazywana kwota powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednak potencjalnie w grę może wchodzić zwolnienie od podatku zawarte w art. 21 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a tej ustawy wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewentualnie, jeśli zgodnie z regulaminem prowadzonej akcji przekazywane kwoty pieniężne mogłyby zostać potraktowane jako nagrody związane ze sprzedażą premiową, wówczas zwolnienie miałoby zastosowanie, jeżeli jednorazowa wartość nagród, tj. przekazanych kwot, nie przekraczałaby kwoty 760 zł. Zwolnienie nie dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - argumentuje Mirosława Przewoźnik-Kurzyca.

Rabat jest neutralny

Z perspektywy klienta skutek ekonomiczny produktu oferowanego przez niektóre banki jest taki, że zakupy dokonywane przy użyciu kart płatniczych są teoretycznie nieco tańsze. W istocie rzeczy klient uzyskuje rabat. Na ten aspekt zwraca uwagę Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, który twierdzi, że rabat ma różne formy. Klasyka to ograniczona w czasie promocja sklepowa. W okresie promocyjnym klient uzyskuje dyskonto ceny już przy zakupie. Klient może też uzyskać za darmo np. bony rabatowe do wykorzystania przy kolejnych zakupach.

 

- Bez względu na formę cel jest ten sam: namówić klienta do większych zakupów poprzez neutralną podatkowo zachętę cenową. Taki też jest cel oferty banków. Zasadniczą zmianą w stosunku do wcześniejszych form rabatu jest kredyt dyskonta. Klient otrzymuje zwrot części ceny po zakończeniu pewnego okresu rozliczeniowego. W ten czy inny sposób klient po prostu płaci mniej - wyjaśnia Marek Bytof.

Podkreśla, że na gruncie PIT rabat traktuje się co do zasady jako zjawisko neutralne.

Nie ma premii w VAT

Przy opisanej ofercie bankowej pojawia się jeszcze jeden problem: czy nie dochodzi tu do udzielenia swoistej premii pieniężnej, a w związku z tym, czy nie zachodzi konieczność zapłaty VAT. Eksperci odpowiadają, że nie.

Mirosława Przewoźnik-Kurzyca wyjaśnia, że odnosząc się do kwestii VAT w związku z ewentualnym potraktowaniem wypłat jako premii pieniężnych należy zauważyć, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie będą tutaj w ogóle podatnikami VAT, co wyklucza opodatkowanie tym podatkiem. Nawet jednak skierowanie akcji do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wyklucza opodatkowanie VAT z uwagi na brak czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.

Również Paweł Jabłonowski zauważa, że kwalifikacja podatkowa tego typu akcji zależy od konkretnych zapisów regulaminowych. Co do zasady przekazanie kwot pieniężnych nie wywołuje konsekwencji na gruncie podatku od towarów i usług.

Władysław Varga, doradca podatkowy w Taxpoint podkreśla, że otrzymanie danej kwoty w zamian za dokonanie zakupów na określoną kwotę przy wykorzystaniu karty płatniczej danego banku jest czynnością, która nie ma wpływu na rozliczenia VAT. Z punktu widzenia banku, który wypłaca taką gratyfikację, płatność nie może być uważana za świadczenie usługi (wypłata wynagrodzenia nigdy nie jest usługą samą w sobie) i tym samym po jego stronie nie można mówić o jakimkolwiek obowiązku w VAT. Po stronie klienta dokonującego zakupów rozpatrywanie po jego stronie zdarzenia podlegającego VAT też byłoby niezasadne (nawet jeżeli zakup kartą dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej). Premia finansowa dla kupującego za dokonanie zakupów o określonej wysokości nie podlega VAT, co wielokrotnie potwierdziły już sądy administracyjne. I chociaż w analizowanej sytuacji stan faktyczny jest nieco inny (premię wypłaca nie sprzedawca, ale bank, z którego usług korzysta klient, i nie za samo dokonanie zakupu, ale za wykorzystanie karty do tego celu), nie zmienia to finalnej konkluzji: dokonanie zakupów, w określonej wysokości czy przy wykorzystaniu określonej metody płatności, nie jest usługą podlegającą VAT.

- W przedstawionej sytuacji to bank świadczy ogólne usługi w zakresie obsługi kart, a nie klient. Nie zmienia tego fakt otrzymania premii - premia za skorzystanie z czyichś usług nie stanowi czynności opodatkowanej VAT - podsumowuje Władysław Varga.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatkowe aspekty ofert bankowych

ZE STRONY BIZNESU

Konto Wydajesz & Zarabiasz to pierwsze w Polsce konto typu moneyback. Produkt ten nie jest powszechny w Europie (był oferowany na Wyspach Brytyjskich), można go spotkać w ofercie amerykańskich banków. Inne banki w Polsce odżegnują się od wprowadzenia podobnej oferty dla klientów detalicznych. Banki w Polsce w inny sposób próbują związać klienta, oferując od niedawna programy lojalnościowe. Przykładem jest oferowany w ING Banku program bankujesz - kupujesz. Za korzystanie z produktów banku klient dostaje punkty, które może wymieniać na produkty ze specjalnie przygotowanego katalogu.

QK

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA