REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bonusy od banków mogą być opodatkowane PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Banki oferują klientom dodatkowe sumy za wydawanie pieniędzy ich kartą. Takie wypłaty organy podatkowe mogą traktować jako przychód objęty PIT. Bonusy nie powodują powstania obowiązków w zakresie VAT.

Banki prześcigają się w ofertach, które mają przyciągnąć do nich jak największą rzeszę klientów. Najnowsza oferta jednego z banków to zwracanie posiadaczowi konta 1 proc. od każdej wydanej kwoty kartą Visa (dotyczy to transakcji bezgotówkowych). Pojawia się pytanie, czy przy takich wypłatach nie dochodzi do przysporzenia majątkowego po stronie osoby posiadającej konto, a tym samym konieczności zapłaty PIT?

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci są podzieleni: jedni twierdzą, że będzie to przychód podlegający opodatkowaniu PIT. Inni, że nie. Zgodność panuje co do kwestii VAT. W opisanym przypadku nie dojdzie do powstania obowiązku w tym podatku.

Promocja i reklama

Opisane świadczenia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych powinny być uznane za przychód w podatku dochodowym, który mógłby być zakwalifikowany jako pozostałe źródła przychodów. Takiego zdania jest Paweł Jabłonowski, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, który wyjaśnia, że w omawianym przypadku możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia do wysokości 100 zł, związanego z promocją lub reklamą świadczeniodawcy.

REKLAMA

Podobne wnioski przedstawiła w rozmowie z nami Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, szef zespołu do spraw postępowań podatkowych Kancelarii Salans, wskazując, że co do zasady przekazywana kwota powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednak potencjalnie w grę może wchodzić zwolnienie od podatku zawarte w art. 21 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a tej ustawy wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewentualnie, jeśli zgodnie z regulaminem prowadzonej akcji przekazywane kwoty pieniężne mogłyby zostać potraktowane jako nagrody związane ze sprzedażą premiową, wówczas zwolnienie miałoby zastosowanie, jeżeli jednorazowa wartość nagród, tj. przekazanych kwot, nie przekraczałaby kwoty 760 zł. Zwolnienie nie dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - argumentuje Mirosława Przewoźnik-Kurzyca.

Rabat jest neutralny

Z perspektywy klienta skutek ekonomiczny produktu oferowanego przez niektóre banki jest taki, że zakupy dokonywane przy użyciu kart płatniczych są teoretycznie nieco tańsze. W istocie rzeczy klient uzyskuje rabat. Na ten aspekt zwraca uwagę Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, który twierdzi, że rabat ma różne formy. Klasyka to ograniczona w czasie promocja sklepowa. W okresie promocyjnym klient uzyskuje dyskonto ceny już przy zakupie. Klient może też uzyskać za darmo np. bony rabatowe do wykorzystania przy kolejnych zakupach.

 

- Bez względu na formę cel jest ten sam: namówić klienta do większych zakupów poprzez neutralną podatkowo zachętę cenową. Taki też jest cel oferty banków. Zasadniczą zmianą w stosunku do wcześniejszych form rabatu jest kredyt dyskonta. Klient otrzymuje zwrot części ceny po zakończeniu pewnego okresu rozliczeniowego. W ten czy inny sposób klient po prostu płaci mniej - wyjaśnia Marek Bytof.

Podkreśla, że na gruncie PIT rabat traktuje się co do zasady jako zjawisko neutralne.

Nie ma premii w VAT

Przy opisanej ofercie bankowej pojawia się jeszcze jeden problem: czy nie dochodzi tu do udzielenia swoistej premii pieniężnej, a w związku z tym, czy nie zachodzi konieczność zapłaty VAT. Eksperci odpowiadają, że nie.

Mirosława Przewoźnik-Kurzyca wyjaśnia, że odnosząc się do kwestii VAT w związku z ewentualnym potraktowaniem wypłat jako premii pieniężnych należy zauważyć, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie będą tutaj w ogóle podatnikami VAT, co wyklucza opodatkowanie tym podatkiem. Nawet jednak skierowanie akcji do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wyklucza opodatkowanie VAT z uwagi na brak czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.

Również Paweł Jabłonowski zauważa, że kwalifikacja podatkowa tego typu akcji zależy od konkretnych zapisów regulaminowych. Co do zasady przekazanie kwot pieniężnych nie wywołuje konsekwencji na gruncie podatku od towarów i usług.

Władysław Varga, doradca podatkowy w Taxpoint podkreśla, że otrzymanie danej kwoty w zamian za dokonanie zakupów na określoną kwotę przy wykorzystaniu karty płatniczej danego banku jest czynnością, która nie ma wpływu na rozliczenia VAT. Z punktu widzenia banku, który wypłaca taką gratyfikację, płatność nie może być uważana za świadczenie usługi (wypłata wynagrodzenia nigdy nie jest usługą samą w sobie) i tym samym po jego stronie nie można mówić o jakimkolwiek obowiązku w VAT. Po stronie klienta dokonującego zakupów rozpatrywanie po jego stronie zdarzenia podlegającego VAT też byłoby niezasadne (nawet jeżeli zakup kartą dotyczy prowadzonej działalności gospodarczej). Premia finansowa dla kupującego za dokonanie zakupów o określonej wysokości nie podlega VAT, co wielokrotnie potwierdziły już sądy administracyjne. I chociaż w analizowanej sytuacji stan faktyczny jest nieco inny (premię wypłaca nie sprzedawca, ale bank, z którego usług korzysta klient, i nie za samo dokonanie zakupu, ale za wykorzystanie karty do tego celu), nie zmienia to finalnej konkluzji: dokonanie zakupów, w określonej wysokości czy przy wykorzystaniu określonej metody płatności, nie jest usługą podlegającą VAT.

- W przedstawionej sytuacji to bank świadczy ogólne usługi w zakresie obsługi kart, a nie klient. Nie zmienia tego fakt otrzymania premii - premia za skorzystanie z czyichś usług nie stanowi czynności opodatkowanej VAT - podsumowuje Władysław Varga.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatkowe aspekty ofert bankowych

ZE STRONY BIZNESU

Konto Wydajesz & Zarabiasz to pierwsze w Polsce konto typu moneyback. Produkt ten nie jest powszechny w Europie (był oferowany na Wyspach Brytyjskich), można go spotkać w ofercie amerykańskich banków. Inne banki w Polsce odżegnują się od wprowadzenia podobnej oferty dla klientów detalicznych. Banki w Polsce w inny sposób próbują związać klienta, oferując od niedawna programy lojalnościowe. Przykładem jest oferowany w ING Banku program bankujesz - kupujesz. Za korzystanie z produktów banku klient dostaje punkty, które może wymieniać na produkty ze specjalnie przygotowanego katalogu.

QK

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA