REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolna korekta deklaracji zmniejszy odsetki

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Komisja Przyjazne Państwo chce obniżyć odsetki przy dobrowolnej spłacie długu. Wysokość odsetek za zwłokę ma zostać zmniejszona o 1/4 obecnej stawki. Warunkiem obniżki będzie złożenie korekty deklaracji i zapłata zaległości w ciągu siedmiu dni.

ZMIANA PRAWA

Autopromocja

Jest szansa na to, aby podatnicy spłacający swoje długi wobec fiskusa płacili niższe odsetki. Komisja Przyjazne Państwo złożyła u marszałka sejmu nowelizację Ordynacji podatkowej, która zakłada obniżenie stawki odsetek dla podatników, którzy dobrowolnie regulują swoje zaległości podatkowe. Dziś sytuacja podatnika, który dobrowolnie spłaca zaległości podatkowe, i podatnika spłacającego swój dług dopiero na skutek kontroli podatkowej jest zrównana. W obu przypadkach podatnicy muszą zapłacić odsetki za zwłokę w wysokości 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego. Nowelizacja zakłada obniżkę do 3/4 tej stawki. Obecnie odsetki wynoszą 15 proc. (stopa lombardowa 7,5 proc.), projektowana zmiana oznacza zatem obniżenie stawki do 11,25 proc. Zmiana ma motywować podatników, którzy wykryją, że ciąży na nich zaległość podatkowa do jej spłaty i jednocześnie premiować tych, którzy zdecydują się na dobrowolne złożenie korekty deklaracji i zapłatę długu.

Prawnie skuteczna korekta

Zgodnie z projektem ustawy obniżka będzie miała zastosowanie w przypadku złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji podatkowej wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty. Dodatkowy warunek to uiszczenie w ciągu siedmiu dni całej zaległości podatkowej. W ocenie Grzegorza Maślanko, radcy prawnego, partnera w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, to krok w kierunku uczynienia dobrowolnych rozliczeń podatkowych bardziej przyjaznymi dla podatnika.

- Należy tylko przyklasnąć takim zmianom. Problemem może jednak być ustalenie, kiedy korekty złożone przez podatnika można uznać za prawnie skuteczne - mówi Grzegorz Maślanko. Ekspert wskazuje, że już teraz toczą się na ten temat spory, gdyż organy fiskalne za skuteczną uważają tylko taką korektę, która w 100 procentach uwzględnia ustalenia kontroli, zaś korekcie uwzględniającej takie ustalenia tylko w części nie przyznają już statusu prawnie skutecznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W takiej sytuacji odsetki wpłacone przez podatnika według obniżonej stopy będą uznane za niewystarczające, a wpłacona kwota zostanie rozliczona proporcjonalnie pomiędzy należność główną i odsetki, co spowoduje utrzymywanie się zaległości podatkowej co do części kwoty podatku - wyjaśnia.

Doktor Krzysztof Biernacki z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu zwraca natomiast uwagę, że powiązanie możliwości zastosowania preferencyjnych odsetek z koniecznością złożenia deklaracji w rzeczywistości nie będzie miało zastosowania do podatków dochodowych w trakcie trwania roku podatkowego. Natomiast przy korektach VAT pojawia się wciąż nierozstrzygnięty problem korekt po kontroli podatkowej przy braku stwierdzonych nieprawidłowości.

- Co więcej, treść nowelizacji nie wyklucza możliwości zastosowania obniżonego oprocentowania przy korekcie deklaracji po przeprowadzonej kontroli skarbowej, co nie jest zgodne z założeniami ustawodawcy - twierdzi Krzysztof Biernacki.

Zbyt mała zachęta

Warto wskazać, że pierwsza wersja projektu przewidywała zmniejszenie odsetek o 75 proc. Tak dużej obniżce zdecydowanie sprzeciwili się jednak przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

Ze względu na brak przepisów przejściowych w projekcie zmiana miałaby zastosowanie nawet w przypadku zaległości powstałych przed jej wejściem w życie. Na ten aspekt zwrócił uwagę Piotr Liss, doradca podatkowy w KZWS Spółka Doradztwa Podatkowego.

- Można zatem powiedzieć, iż proponowana zmiana jest po części próbą nakłonienia podatników do przyznania się do wcześniejszych uchybień. Czy jednak zachęta w postaci umorzenia 1/4 odsetek jest wystarczająca? - zastanawia się Piotr Liss. Ekspert wskazuje jednocześnie, że zgodnie z propozycją obniżenie odsetek dotyczy tylko sytuacji, w których podatnik złoży korektę deklaracji, a nie, gdy pozostaje w zwłoce z zapłatą i dobrowolnie spłaca zaległość.

 

- Takie rozwiązanie może powodować, iż podatnicy, którzy nie mają pieniędzy na zapłatę podatków, składać będą deklaracje wykazujące zaniżony podatek i dopiero po uzbieraniu środków na zapłatę złożą poprawną deklarację i wpłacą podatek oszczędzając 1/4 odsetek - mówi Piotr Liss. Zdaniem eksperta w ten sposób ustawodawca zamiast zyskać i zachęcić podatników do przyznawania się, osiągnie skutek odmienny.

Krzysztof Biernacki uważa, że trudno zakładać, że podatnicy masowo skorzystają z nowego rozwiązania.

- Skala obniżki oprocentowania jest na tyle mała, że z finansowego punktu widzenia nie opłaca się np. zaciągnąć kredytu, aby uiścić zaległość podatkową - mówi Krzysztof Biernacki. Dodaje, że podobnie będzie przy próbie przesunięciu płatności.

- Kwota odsetek jest wciąż na tyle wysoka, że trudno znaleźć inwestycję alternatywną, która rekompensować będzie zarówno kwotę zapłaconych odsetek, jak też ryzyko kontroli w tym zakresie - przekonuje.

Element większych zmian

Zdaniem Alicji Sarny, doradcy podatkowego w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy, projektowaną zmianę należy ocenić pozytywnie jako kolejny element większej całości, tj. dokonywanych krok po kroku nowelizacji ustaw zmierzających do premiowania szybkiej zapłaty przez podatników kwot zaległości podatkowych.

- Mam tu na myśli wprowadzenie do kodeksu karnego skarbowego przepisu wyłączającego odpowiedzialność karną osoby, która złoży prawnie skuteczną korektę deklaracji. Kolejnym krokiem była możliwość dokonywania korekt deklaracji po doręczeniu protokołu kontroli podatkowej toczącej się w ramach postępowania kontrolnego prowadzonego przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej - tłumaczy Alicja Sarna. Dodaje, że należy mieć także nadzieję na wprowadzenie możliwości korygowania deklaracji VAT po zakończeniu kontroli podatkowej.

- Całość rozwiązań będzie korzystna i dla Skarbu Państwa (szybsze uzyskanie kwot zaległości podatkowych) i dla podatników (niższa kwota odsetek, brak odpowiedzialności karnej skarbowej i brak sankcji VAT) - ocenia nasza rozmówczyni.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmniejszenie odsetek

15 proc. wynosi obecnie stawka odsetek od zaległości podatkowych w skali roku

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA