REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy zyskali na uldze prorodzinnej 5,4 mld zł

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podsumowało akcję rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 rok. Wynika z niego, że ulga na dziecko to koszt dla budżetu 5,4 mld zł zamiast zakładanych 7 mld zł. Podatnicy dwukrotnie więcej otrzymali nadpłat PIT i dwa razy mniej dopłacili podatku fiskusowi

Ministerstwo Finansów podsumowało akcję PIT za 2007 rok. Rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych dokonało ponad 24 454 995 podatników opodatkowanych na ogólnych zasadach, co stanowi o ponad 391 tys. więcej niż za 2006 rok. Co ciekawe, wzrosła liczba podatników w I przedziale skali podatkowej kosztem II i III progu. Podatników rozliczających dochody w I progu w 2007 roku było 94,66 proc. (w 2006 r. było 93,34 proc.). W przedziale II było 4,48 proc. (w 2006 roku - 5,54 proc.), a w III - 0,86 proc. (w 2006 roku było to 1,12 proc.). Do takich zmian przyczyniła się m.in. zmiana parametrów skali podatkowej. W 2007 roku podwyższono z 37 024 zł do 43 405 zł próg dochodów, do których znajduje zastosowanie stawka 19-proc., oraz z 74 048 zł do 85 528 zł próg dochodów stanowiący górną granicę dla stawki 30-proc. Stawka w wysokości 40 proc. miała zastosowanie do dochodów przekraczających 85 528 zł. Również kwota zmniejszająca podatek wzrosła z 530,08 zł do 572,54 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bezpośrednio w urzędach skarbowych rozliczyło się ponad 18 mln podatników. Natomiast z rozliczenia za pośrednictwem płatników skorzystało zaledwie 6,3 mln osób (tj. o 253 tys. mniej niż w 2006 roku) - co jest zapewne konsekwencją większego niż przed rokiem zainteresowania ulgami podatkowymi, w tym ulgą z tytułu wychowywania dzieci. W rozliczeniu za 2007 rok podatnicy po raz pierwszy korzystali z tego odliczenia.

Mniejsze skutki ulgi na dzieci

Skoro o uldze prorodzinnej mowa, to w sumie skorzystały z niej prawie 4 mln podatników na ponad 6 mln dzieci. W wyniku tego odliczenia w portfelach podatników zostało 5,4 mld zł. To dobra wiadomość również dla Ministerstwa Finansów. Wstępne szacunki wprowadzenia ulgi na dzieci zakładały, że będzie ona kosztować budżet 7 mld zł. Zatem 1,6 mld zł w budżecie pozostało. Przeciętna kwota odliczana na dziecko wyniosła 903 zł.

Popularne odliczenia

W 2007 roku z ulg i odliczeń skorzystało ogółem ok. 9,6 mln osób, podczas gdy w 2006 roku tylko 6,3 mln podatników. To oczywiście konsekwencja ulgi prorodzinnej. Łączna kwota odliczeń od podatku wyniosła 5,8 mld zł (w 2006 roku - 880 mln zł). Odliczenia od dochodu wyniosły 4,4 mld zł (w 2006 roku było to 3,7 mld zł).

REKLAMA

Poza ulgą na dzieci największą popularnością cieszyła się ulga rehabilitacyjna. Kwota odliczeń z tego tytułu wyniosła 2,3 mld zł (w 2006 roku - 2 mld zł). Drugie miejsce zajmuje ulga na internet. W tym przypadku kwota odliczeń wyniosła 1,4 mld zł (w 2006 roku - 1 mld zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto też wspomnieć o rozliczeniach preferencyjnych. Z możliwości łącznego opodatkowania małżonków skorzystało 9,7 mln podatników, tj. o 211 tys. podatników więcej niż w 2006 r., a z preferencyjnego opodatkowania dla osób samotnie wychowujących dzieci 0,5 mln podatników, tj. o 47 tys. mniej niż przed rokiem.

Bilans wpłat i wypłat

Potwierdziły się też wcześniejsze wyliczenia Gazety Prawnej oparte na danych z poszczególnych izb skarbowych, dotyczące kwot nadpłat podatku. W porównaniu z 2006 rokiem w rozliczeniu za 2007 rok podatnicy otrzymali dwa razy więcej zwrotów podatku. Fiskus musiał bowiem zwrócić podatnikom kwotę 8,8 mld zł, podczas gdy w 2006 roku było to nieco ponad 4 mld zł. Podobnie wygląda zestawienie podatku do zapłaty. Podatnicy musieli wpłacić dwa razy mnie podatku niż w rozliczeniu za 2006 rok. W PIT za 2007 rok podatnicy musieli dopłacić 1,9 mld zł, a w 2006 roku wpłacili aż 2,8 mld zł.

Podatek należny podatników opodatkowanych według skali podatkowej wyniósł 34,4 mld zł. W porównaniu z 2006 rokiem podatek należny był niższy o 2,7 mld zł, co jest m.in. wynikiem zdecydowanie wyższych niż przed rokiem skutków ulg podatkowych.

Pozostałe rozliczenia

Ministerialne zestawienie akcji PIT za 2007 rok zawiera także dane dotyczące podatników płacących liniowy PIT. W tej formie rozliczyło się ok. 394 tys. osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej, co stanowi ok. 66 tys. przedsiębiorców więcej niż przed rokiem. Podatek należny tej grupy podatników wyniósł 12,1 mld zł.

Dochody z kapitałów pieniężnych wykazało 298 tys. podatników. To ok. 21 tys. podatników więcej niż przed rokiem. Podatek należny tej grupy wyniósł 2,1 mld zł i był wyższy od podatku należnego za 2006 rok o ok. 0,4 mld zł.

Warto dodać, że podatek wykazany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami wyniósł 66 mln zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia PIT w liczbach

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

LUDWIK KOTECKI

wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki

Istotnym, nowym elementem podsumowania rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2007 rok jest skala wykorzystania ulgi z tytułu wychowywania dzieci. Łączna kwota zmniejszenia podatku z tego tytułu wyniosła ponad 5,4 mld zł i jest mniejsza niż zakładaliśmy w szacunkach budżetowych na 2008 rok. Stąd wykonanie odliczenia z tytułu tej ulgi, w kontekście ostrożnych szacunków Ministerstwa Finansów, nie stanowi zagrożenia dla realizacji tegorocznych dochodów budżetowych.

Warto wspomnieć jeszcze o danych dotyczących przekazania 1 proc. podatku, choć tu ostateczne dane będą znane we wrześniu. Jednak już teraz wiemy, że ponad 5 mln podatników skorzystało z nowego rozwiązania i złożyło wniosek o przekazanie 1 proc. przez naczelnika urzędu skarbowego, a łączna wnioskowana przez podatników kwota wyniosła 271 mln zł.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA