REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradca podatkowy inspektorem w urzędzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Ministerstwo chce, aby doradcy podatkowi mogli pracować w urzędach i izbach skarbowych oraz jako inspektorzy w UKS. Zatrudnieni w organach podatkowych doradcy będą mogli zawiesić działalność na okres dłuższy niż pięć lat. W opinii doradców podatkowych działalność doradczą należy rozgraniczyć od pracy w administracji.

Z opublikowanego przez Ministerstwo Finansów projektu nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej wynika, że osoby wpisane na listę doradców podatkowych będzie można zatrudniać w urzędach skarbowych, izbach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz Ministerstwie Finansów. Co więcej, doradca podatkowy zatrudniony w organach podatkowych, skarbowych lub celnych będzie mógł także zostać inspektorem skarbowym, a nawet zostać mianowany na dyrektora urzędu kontroli skarbowej.

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto doradca, który zawiesi działalność i podejmie pracę w organach skarbowych lub podatkowych, nie będzie podlegał ograniczeniu zawieszenia działalności na pięć lat. Dziś ustawa o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 443 z późn. zm.) nakazuje skreślenie z listy doradców podatkowych osoby, które przekroczyły pięcioletni okres zawieszenia.

Doradca urzędnikiem

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej inspektorem będzie mogła zostać osoba zatrudniona w jednostkach organizacyjnych kontroli skarbowej, administracji podatkowej lub administracji celnej, która jest wpisana na listę doradców podatkowych, jeżeli spełnia określone warunki. Oznacza to, że zatrudniony w organach doradca podatkowy będzie mógł zostać inspektorem kontroli skarbowej, jeśli: posiada wyłącznie obywatelstwo polskie, ma nienaganną opinię, nie był karany za przestępstwo z winy umyślnej oraz posiada wyższe wykształcenie o specjalności przydatnej do kontroli skarbowej, prawnicze lub ekonomiczne.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, w ocenie projektodawcy proponowane rozwiązanie stanowi dla kontroli skarbowej szansę pozyskania przygotowanej merytorycznie i posiadającej odpowiednie doświadczenie kadry pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego, doradcy podatkowego i prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej wzmacnia status zawodowy doradców podatkowych.

- Ustawodawca dostrzegł doświadczenie zawodowe doradców i to jest cenne - stwierdza nasz rozmówca.

Konieczne zawieszenie

Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę, że doradca podatkowy, który chciałaby podjąć pracę w administracji skarbowej, musiałaby wcześniej zawiesić swoją działalność doradczą.

- Wynika to wprost z ustawy o doradztwie podatkowym. Istnieje bowiem przepis zakazujący doradcy podatkowemu zatrudnienia w innych podmiotach niż podmioty uprawnione do doradztwa podatkowego - wyjaśnia nasz rozmówca. Dominik Szczygieł, doradca podatkowy w MSDS Kancelarii Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, zwraca jednak uwagę, że projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej zmierza do zniesienia obowiązku zawieszenia w okresie zatrudnienia w organach podatkowych.

- W mojej osobistej ocenie, możliwość pracy doradców podatkowych w organach podatkowych bez obowiązkowego zawieszania wykonywania zawodu jest rozwiązaniem budzącym pewne zdziwienie. To krok zdecydowanie do tyłu. Wydaje się, że istota zawodu doradcy podatkowego to m.in. walka - nierzadko ostra - z organami podatkowymi w imieniu swojego klienta - uważa Dominik Szczygieł. Dodaje on, że praca na rzecz organów podatkowych rzucałaby cień na niezależność doradców podatkowych zatrudnionych w tych organach. Zwraca on także uwagę na wiele innych problemów.

- Pojawiają się niezwykle delikatne kwestie związane z postrzeganiem doradcy - pracownika UKS na rynku. I to zarówno przez potencjalnych klientów, którzy być może będą liczyć na sprawniejsze prowadzenie spraw, jak i przez innych doradców, którzy mogą postrzegać ich jako nieuczciwą konkurencję - mówi Dominik Szczygieł.

 

Projekt nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej przewiduje możliwość zawieszenia działalności na okres dłuższy niż pięć lat, jednak dotyczy to wyłącznie osób zatrudnionych w administracji skarbowej. Pozostali doradcy będą podlegali dotychczasowym przepisom. Brunon Szulc, doradca podatkowy, przypomina, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych w przesłanych ministerstwu rekomendacjach do zmian ustawy o doradztwie podatkowym zaproponowała likwidację pięcioletniego okresu zawieszenia.

Musi istnieć granica

Dominik Szczygieł zwraca uwagę, że obecne regulacje są właściwe.

- Doradca musi wybrać: albo kariera w aparacie skarbowym, albo w doradztwie podatkowym - podkreśla nasz rozmówca. Również prof. Witold Modzelewski przyznaje, że musi istnieć wyraźna granica między doradztwem podatkowym a pracą w aparacie skarbowym.

- Zatarcie tej granicy jest katastrofą dla obu stron: wizerunku doradcy podatkowego i władzy publicznej. Jeśli chcemy stworzyć możliwość zatrudnienia doradców w administracji, to należy chronić ich przed konfliktem interesów za pomocą bardzo szczegółowych regulacji, podobnych do tych, które funkcjonują w przypadku zawodów prawniczych - mówi prezes ISP. Z drugiej strony - dodaje - możliwość zatrudnienia w administracji powinna się wiązać z procedurami, które będą chronić interes publiczny, gdyż doradca, który przeszedł na drugą stronę, może być podejrzewany o stronniczość.

Z kolei w opinii Bogusława Niemca, doradcy podatkowego, wejście w życie nowelizacji ustawy o kontroli skarbowej w proponowanym kształcie nie byłoby pozytywną zmianą dla doradców.

- W mojej opinii powinny być dwa oddzielne źródła pozyskiwania pracowników do zawodu doradcy i do administracji skarbowej - stwierdza Bogusław Niemiec.

Konflikt interesów

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego przepisy muszą także precyzyjnie określić zakaz zajmowania się sprawami, którymi zawieszony w czynnościach doradca zajmował się w trakcie swojej praktyki prywatnej. W opinii prezesa ISP bez takich przepisów doradcy podatkowi byliby narażeni na konflikt interesów wynikający z zakresu dwóch tajemnic zawodowych: doradcy i inspektora.

651 osób

wpisanych na listę doradców podatkowych zawiesiło prawo wykonywania zawodu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w wykonywaniu zawodu

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA