REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd planuje likwidację zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zlikwidować zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze. Zadania tych jednostek będą realizowały nowe spółki, jednostki lub agencje. Likwidacja oznacza zwolnienia lub zmianę pracy dla 90 tys. zatrudnionych osób.

Projekt nowej ustawy o finansach publicznych zakłada likwidację wszystkich państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz ograniczenie zadań samorządowych zakładów budżetowych. Likwidacja tych jednostek będzie dotyczyła 90 tys. pracowników zatrudnionych w tych jednostkach i ma zostać zakończona do końca 2009 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zadania zakładów i gospodarstw

Dziś gospodarstwa pomocnicze realizują zadania z zakresu działalności rolniczej, oświatowej, administracji publicznej, czy obrony narodowej.

W praktyce, w formie gospodarstw prowadzone są np. przyszkolne gospodarstwa rolne, kasyna, piekarnie i pralnie przy jednostkach wojskowych, a także stołówki, bufety czy zakłady remontowo-budowlane.

W podsektorze rządowym natomiast gospodarstwa wykonują analizy laboratoryjne, badania i analizy techniczne, prowadzą działalność poligraficzną, fotograficzną, organizują szkolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei zakłady budżetowe, zarówno w podsektorze rządowym, jak i samorządowym, wykonywały głównie działalność komunalną. Taka forma jednostki pozostanie jednak w podsektorze samorządowym.

Powstaną nowe jednostki

Marcin Będzieszak z Katedry Finansów Uniwersytetu Szczecińskiego wyjaśnia, że obecne zadania likwidowanych państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych będą musiały wykonać albo obecnie istniejące jednostki, albo nowe, które zostaną powołane.

Zadania gospodarstw pomocniczych najprawdopodobniej będzie realizowała jednostka budżetowa, przy której działało gospodarstwo.

- Zadania zakładów budżetowych przejmie albo nowo utworzona w tym celu spółka prawa handlowego, albo agencja wykonawcza - wyjaśnia Marcin Będzieszak. Istnieje jednak trzecia możliwość.

Outsourcing zadań publicznych

Usługi wiążące się z wykonywaniem zadań publicznych będzie można kupować na rynku przy zastosowaniu obowiązujących procedur udzielania zamówień publicznych. Outsourcing usług ma zmniejszyć liczba instytucji usługowych wewnątrz sektora publicznego, a w rezultacie przynieść oszczędności rzędu 10-20 proc. obecnie ponoszonych kosztów.

Zdaniem Katarzyny Kuniewicz z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oszczędności będą wynikać nie ze zlecenia usług na zewnątrz, bo teraz też możliwy jest outsourcing, ale z likwidacji jednostek, które dostawały z budżetu dotacje. Nie można zapominać, że w pierwszym okresie zmian budżet poniesie koszty likwidacji jednostek. Do kosztów tych należy zaliczyć m.in. odprawy dla pracowników oraz wydatki związane z powołaniem nowych jednostek.

 

Resort przewiduje, że 20 proc. likwidowanych podmiotów zostanie zastąpionych przez jednostki budżetowe. W pozostałych przypadkach utworzenie spółki lub zakup usługi na rynku są równie prawdopodobne. Kto będzie decydował o tym, jaki podmiot zrealizuje określone zadanie publiczne?

- Decyzję o powołaniu nowej jednostki lub spółki będą podejmowali ci, którzy mieli prawo powoływać zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze - wyjaśnia Katarzyna Kuniewicz. A zatem o tym, kto będzie realizował zadania likwidowanej jednostki będą podejmowały: w przypadku samorządów: rada gminy, rada powiatu albo sejmik województwa, a w przypadku podsektora rządowego: ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, albo wyraźnie wskazane do tego osoby.

Zmiany dla pracowników

Likwidacja zakładów i gospodarstw oznacza zmiany dla pracowników. Profesor Tadeusz Juja, kierownik Katedry Finansów Publicznych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, uważa, że likwidacja zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych oznacza dla pracowników tych jednostek zagrożenie utraty pracy. Ilu osób dotyczą zmiany?

W 2007 roku w gospodarstwach pomocniczych państwowych jednostek budżetowych było zatrudnionych ok. 11,5 tys. osób, a w jednostkach samorządowych ok. 6 tys. osób. Państwowe zakłady budżetowe zatrudniały 2,3 tys. osób, a samorządowe ok. 82 tys. osób. Stosunki pracy z pracownikami likwidowanych podmiotów wygasną z dniem likwidacji albo 31 grudnia 2009 r., jeśli nie zostaną im zaproponowane przez organ likwidujący, nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres.

Jak wyjaśnia Marcin Będzieszak, pracownicy państwowych zakładów budżetowych będą mogli zostać zatrudnieni w agencji wykonawczej albo w nowych spółkach. Jeśli jednak chodzi o gospodarstwa pomocnicze, to jednostka macierzysta może poradzić sobie z nowymi zadaniami bez dodatkowego zatrudnienia.

- Przykładowo, jeśli gospodarstwo pomocnicze zajmuje się obsługą sieci komputerowej, to prawdopodobne jest, że obsługę taką będzie mogła prowadzić jednostka budżetowa bez dodatkowego zatrudnienia, zamawiając usługi na zewnątrz - uważa nasz rozmówca.

Jak twierdzą eksperci, w przypadku gdy zadania likwidowanego gospodarstwa przejmie jednostka macierzysta, również pracownicy prawdopodobnie zostaną w niej zatrudnieni. Podobnie stanie się z nowo utworzonymi spółkami.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Etapy likwidacji

SŁOWNIK

Zakłady budżetowe - jednostki mające samodzielność organizacyjną i ograniczoną samodzielność ekonomiczną, np. przedszkola, żłobki, domy kultury. Celem ich tworzenia jest uruchomienie działań ekonomicznych do zwiększenia własnych przychodów oraz oszczędniejszego dokonywania wydatków.

Gospodarstwa pomocnicze - jednostki realizujące wyodrębnioną działalność uboczną lub część działalności podstawowej jednostki budżetowej, finansowaną z przychodów uzyskanych z tej działalności, np. bufety lub stołówki dla pracowników jednostek budżetowych, warsztaty szkolne przy szkołach zawodowych.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA