REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki. Internetowy handel

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko jedna na dziesięć transakcji w internecie, które powinny być opodatkowane, podlega rozliczeniu z fiskusem - uważa łódzka izba skarbowa. Urzędy próbują więc wyłuskać nieuczciwych podatników z sieci.

Na razie najbardziej aktywne są łódzkie urzędy skarbowe, ale niewykluczone, że wkrótce się to zmieni. W ubiegłym roku jeden z nich wystapił do Allegro.pl, największej w Polsce giełdy internetowej (ubiegłoroczne obroty 831 mln zł), o dane na temat niemal 300 użytkowników portalu dokonujących powtarzalnych transakcji, których łączna wartość osiągnęła ok. 5,5 mln zł.

REKLAMA

– Od 90 proc. z nich nie odprowadzono żadnego podatku – mówi Renata Borkowska rzecznik prasowy łódzkiej izby skarbowej. W tegorocznym planie kontroli izba ujęła więc transakcje w internecie jako obszar dużego ryzyka – zagrożony przestępczością podatkową. Urzędy skarbowe zwiększyły zainteresowanie handlem w sieci. Kontroli mogą się spodziewać np. osoby, które nie zarejestrowały działalności gospodarczej, a z analizy ich obrotów wynika, że ją prowadzą, ponieważ sprzedaż w sieci jest ich regularnym źródłem dochodu.

– Jeżeli ktoś dokona jednorazowej transakcji, to urząd skarbowy na pewno nie będzie się tym interesował. Nie chcemy likwidować handlu w internecie – mówi Borkowska.

– Osoby korzystające z internetu muszą mieć jednak świadomość, że nie są anonimowe, a część transakcji podlega opodatkowaniu – dodaje. Jej zdaniem firmy, które sprzedają w internecie i nie płacą podatków, nie tylko oszukują państwo, ale także stanowią nieuczciwą konkurencję wobec tych, które ponoszą koszty prowadzenia działalności gospodarczej i podatki płacą.

Na Allegro.pl można znaleźć ogólną informację, że „każda firma, jak i osoba fizyczna ma obowiązek rozliczać się z urzędem skarbowym ze wszystkich dochodów, bez względu na ich źródło pochodzenia. Dotyczy to także sprzedaży poprzez Allegro”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Od jakiegoś czasu organizujemy szkolenia dla internautów dotyczące podatków i prowadzenia działalności gospodraczej. Zainteresowanie jest duże. Dlatego planujemy wprowadzenie poradnika, jak rozliczać się z fiskusem i jak prowadzić działalność gospodarczą. Być może ukaże się już w kwietniu – mówi Artur Brzęczkowski, rzecznik prasowy firmy QXL Poland, właściciela portalu Allegro.pl. Uważa, że skuteczne ścigąnie nieuczciwych podatników, którzy zarabiają na handlu w sieci, jest niemal niemożliwe. Najazd fiskusa na oficjalne giełdy internetowe może bowiem spowodować, że sprzedaż będzie się odbywać np. za pośrednictwem licznych grup dyskusyjnych.


Jakie podatki od transakcji internetowych

Podatek od czynności cywilnoprawnych płaci się, gdy wielkość transakcji przekracza 1 tys. zł. Podatek wynosi 2 proc. Obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na obu stronach, co oznacza, że fiskus może się domagać podatku zarówno od sprzedawcy, jak i kupującego. Gdy sprzedaż w internecie następuje w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, transakcje powinny być ewidencjonowane. Pod uwagę trzeba wziąć VAT i wyższy podatek dochodowy. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym za niepłacenie podatku grozi grzywna od kilkuset do kilku milionów złotych, a nawet więzienie do lat trzech.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA