REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki. Internetowy handel

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko jedna na dziesięć transakcji w internecie, które powinny być opodatkowane, podlega rozliczeniu z fiskusem - uważa łódzka izba skarbowa. Urzędy próbują więc wyłuskać nieuczciwych podatników z sieci.

Na razie najbardziej aktywne są łódzkie urzędy skarbowe, ale niewykluczone, że wkrótce się to zmieni. W ubiegłym roku jeden z nich wystapił do Allegro.pl, największej w Polsce giełdy internetowej (ubiegłoroczne obroty 831 mln zł), o dane na temat niemal 300 użytkowników portalu dokonujących powtarzalnych transakcji, których łączna wartość osiągnęła ok. 5,5 mln zł.

REKLAMA

Autopromocja

– Od 90 proc. z nich nie odprowadzono żadnego podatku – mówi Renata Borkowska rzecznik prasowy łódzkiej izby skarbowej. W tegorocznym planie kontroli izba ujęła więc transakcje w internecie jako obszar dużego ryzyka – zagrożony przestępczością podatkową. Urzędy skarbowe zwiększyły zainteresowanie handlem w sieci. Kontroli mogą się spodziewać np. osoby, które nie zarejestrowały działalności gospodarczej, a z analizy ich obrotów wynika, że ją prowadzą, ponieważ sprzedaż w sieci jest ich regularnym źródłem dochodu.

– Jeżeli ktoś dokona jednorazowej transakcji, to urząd skarbowy na pewno nie będzie się tym interesował. Nie chcemy likwidować handlu w internecie – mówi Borkowska.

– Osoby korzystające z internetu muszą mieć jednak świadomość, że nie są anonimowe, a część transakcji podlega opodatkowaniu – dodaje. Jej zdaniem firmy, które sprzedają w internecie i nie płacą podatków, nie tylko oszukują państwo, ale także stanowią nieuczciwą konkurencję wobec tych, które ponoszą koszty prowadzenia działalności gospodarczej i podatki płacą.

REKLAMA

Na Allegro.pl można znaleźć ogólną informację, że „każda firma, jak i osoba fizyczna ma obowiązek rozliczać się z urzędem skarbowym ze wszystkich dochodów, bez względu na ich źródło pochodzenia. Dotyczy to także sprzedaży poprzez Allegro”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Od jakiegoś czasu organizujemy szkolenia dla internautów dotyczące podatków i prowadzenia działalności gospodraczej. Zainteresowanie jest duże. Dlatego planujemy wprowadzenie poradnika, jak rozliczać się z fiskusem i jak prowadzić działalność gospodarczą. Być może ukaże się już w kwietniu – mówi Artur Brzęczkowski, rzecznik prasowy firmy QXL Poland, właściciela portalu Allegro.pl. Uważa, że skuteczne ścigąnie nieuczciwych podatników, którzy zarabiają na handlu w sieci, jest niemal niemożliwe. Najazd fiskusa na oficjalne giełdy internetowe może bowiem spowodować, że sprzedaż będzie się odbywać np. za pośrednictwem licznych grup dyskusyjnych.


Jakie podatki od transakcji internetowych

Podatek od czynności cywilnoprawnych płaci się, gdy wielkość transakcji przekracza 1 tys. zł. Podatek wynosi 2 proc. Obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na obu stronach, co oznacza, że fiskus może się domagać podatku zarówno od sprzedawcy, jak i kupującego. Gdy sprzedaż w internecie następuje w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, transakcje powinny być ewidencjonowane. Pod uwagę trzeba wziąć VAT i wyższy podatek dochodowy. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym za niepłacenie podatku grozi grzywna od kilkuset do kilku milionów złotych, a nawet więzienie do lat trzech.

Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA